Shipping

OB
17.09.2018 kl 06:21 3276

Skeppet som kommer tillbaka 2020 är av typen TFDE som idag har spot rater på 90-95k usd om det används som LNGC. Jag ser det tvärtom som ett intressant läge nu. Egypten har inte nytta av den längre men är kontraktsbunden... Vad HLNG borde kunna göra är att låta Egypten (som hänt för Golar partners) köpa sig ur kontraktet genom att bara betala "avskrivningar + vinst" och slippa undan åtminstone den rörliga kostnaden som teoretiskt försvinner om skeppet inte hade använts. Vinsten för HLNG blir då om de lyckas hyra ut skeppet direkt som LNGC för 90k på längre kontrakt. Inte alls otänkbart i vinter tror jag. Under alla omständigheter dramatiskt bättre situation än den för 1-2 år sen när det klarnade med ENI's stora fynd offshore i Egypten samtidigt som HLNG har backstop på HMLPs FSRU där i 5 år från 2020.

HLNG är i mitt tycke dramatiskt bättre än den pressade situation man var i. Till skillnad från många andra LNG aktier så ligger man på spot LNGC exponering vid precis rätt tillfälle utifrån orderboken och ny LNG kapacitet dvs fram till 2021 då man troligen kommer ha uppstarter av FSRU's som tar över stafettpinnen.

Jag tror också det är viktigt att tänka på att väldigt höga LNGC rater kommer minska konkurrensen på FSRU upphandlingar. Redare kommer kräva mer betalt än annars om de vet att alternativet är kanske 100k på den mycket mer likvida TFDE LNGC marknaden. Återigen positivt för HLNG och mycket märkligt att aktien inte svarat upp utan har ett MCAP (men inte enterprise value) på typ 1.5 ny FSRU... vilket indikerar hävstången på ratuppgången.

För mig är det mest en tidsfråga (lite beroende på tradewar och rat-toppar i vinter) innan marknaden kommer jaga LNG shipping företag med spot exponering. Det enklaste företaget att hitta är Flex LNG medans de mer dolda juvelerna kommer kräva analytiker hjälp + sentiment för att hittas. HLNG och för den delen GLNG där aktien är sjukt pressad av en institution som en gång tog Fredriksen aktier för 57 usd som nu tröttnat och kliver av precis när det vänder upp: http://www.tradewindsnews.com/finance/1578256/golar-lng-investor-drops-usd-139m-stake borde vara ett par miljoner aktier kvar för denna stora non shipping institution.
Redigert 17.09.2018 kl 06:38

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.