Olje og Energi

m73102
14.09.2018 kl 20:04 3985

Jeg er overrasket over hvor mye merkelig som skrives om NEL i disse dagene...:) Det er riktig at markedet ennå ikke har beveget seg mye på det som har skjedd i det siste, herunder inngåelsen av Nikola kontrakten, og det er flere som mener det foreligger en risiko for at Nikola ikke blir en suksess, og at det i sammenheng med mangel på konkrete opplysninger om kontrakten, har gjort at kursen ikke har løftet seg. Flere av dere gir også uttrykk for at NEL ennå ikke har tjent penger - og at en må vente helt til minst 2020, og til pengene har kommet på bok, før kursen vil reagere.

Det som vi i alle fall vet i dag er at NEL har en ordebok på kr 480 mill (utenom Nikola), at NEL bygger ut fabrikken og skal tidoble produksjonen, at NEL arbeider for å inngå flere kontrakter, at NEL har inngått en kontrakt med Nikola som er sagt å være en multi milliard kontrakt (kan innebære bygging av hele 700 stasjoner), vil ha over 300 mill på bok selv etter oppgraderingen av fabrikken på Notodden og er i en sterk oppbyggingsfase. Det er flere som kritiserer NEL for emisjoner og at de ennå ikke tjener penger. Jeg er rimelig sikker på at NEL allerede i dag ville hatt overskudd dersom de ikke hadde fokusert på å ekspandere/inngått kontrakten med Nikola - men spørsmålet er om vi ønsker å investere i et selskap som så vidt går i overskudd (med lav omsetning), eller et selskapet som har stort fokus på å ekspandere (har nå vunnet verdens største kontrakt i sitt marked) og som på sikt vil ha stort potensiale til å få et meget stort overskudd?

For meg virker det klart som at markedet i dag har ansett sjansen for at Nikola kontrakten vil bli en realitet til tilnærmet null - er det noen som er enig/uenig? Jeg har blitt mektig imponert over måten NEL velger å bygge seg opp til å bli en viktig og attraktiv aktør innenfor Hydrogen markedet - jeg mener de gjør veldig mye riktig - og jeg er overbevist om at vi fremover vil få flere gode nyheter både relatert til Nikola kontrakten/andre større kontrakter.

Dersom en ikke tror at NEL er på vei til å få sitt gjennombrudd og at avtalen med Nikola blir en realitet, bør en kanskje se seg om etter andre alternativer. Mener en at det er gode sjanser for at NEL vil få flere store kontrakter, og at Nikola blir en suksess, bør en vurdere NEL. Jeg er en av de som har fått styrket troen på NEL, og som tidligere nevnt mener at NEL og Hydrogen er på vei endelig til å få sitt store gjennombrudd. Er en enig i det, har jeg vanskeligheter for å se at det har vært bedre tidspunkt enn i dag å være inne i NEL. Det kan godt være at det fortsatt vil ta noe tid før kursen til NEL får et stort løft, det får tiden vise, samtidig er jeg ikke enige med dem som har gitt uttrykk for at Nikola vil levere - men at kursen først vil ta innover seg Nikola kontrakten når en har dokumentasjon på at det rent faktisk vil skje. Dersom en venter helt til det tidspunktet tror jeg mye av oppgangen allerede vil være tatt ut. Jeg tror at når en ser at risikoen har blitt noe mindre, og at vi får mer informasjon om prosessen videre ift kontrakten, vil kursen gå en del på fremtidige forventninger om inntjening - og det tror jeg vil skje før vi har kommet til 2020.

Dere får stille dere spørsmålet om hvor mye omsetning/inntjening dere mener potensialet til NEL er i løpet av de nærmeste årene - samt ta stilling til risikoen og sannsynligheten for at omsetningen/inntjeningen vil inntreffe (samt ev. risiko for nedside) - og deretter vurdere om NEL er verdt en investering på dagens kurs. Hva kom dere frem til?:)

Ønsker dere alle lykke til og en riktig fin helg:)
Redigert 15.09.2018 kl 13:19

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.