Shipping

Valuefind
01.09.2018 kl 11:27 6801

I min bok er problemene til HLNG nå ute av skapet med Chile kansellert, det hadde uansett tatt lang tid til oppstart for den kontrakten om de hadde beholdt den til 2021 oppstart. Ser at et par mener at HLNG står stille og at det ikke blir noe vekst i inntekter, jeg har tidligere nevnt at Q2 ble et rolig kvartal pga. LNGC-markedet og Esperanza på LNGC terms. Q3 blir nok en god forbedring i større grad enn HLNG allerede guider i rapporten:

1. Giant går på spot-linket rate og ratene ser sterke ut for Q3
2. Esperanza får nå full LNGC-rate i hele kvartalet, oppstartskostnadene ble tatt i Q2

Videre så øker inntektene i Q4 med Esperanza på FSRU-terms, dog med oppstart av #9 rett ut i LNGC time charter. Om LNGC-ratene hopper i Q4/Q1 så drar Giant inn mer på kort sikt.

Angående nye kontrakter så var jeg positiv til Sveinungs kommentarer til Q2 presentasjon. Han indikerer FRSU-rater i range 90-110k med OPEX dekket av kunde. Det burde gi årlig EBIDTA på 33-38mUSD, som er svakt ned fra tidligere rater på de kansellerte kontraktene. Jeg tror Australia og mulig kontrakt til #10 kommer inn i lavere del av det intervallet, før HLNG får noe høyere rater for long term kontrakter til Giant, Gallant og Esperanza. Markedet begynner uansett å snøre seg til nå med færre FSRUs tilgjengelig (ref Maran kansellering) for alle prosjektene som har behov fremover.

Triggerlisten min mot Q3:
- Sharjah FSRU-kontrakt (HLNG rapportert å ligge best ann)
- Signering/oppdatering på Australia-kontrakt
- Esperanza melding om oppstart av FSRU-terms
- LNGC-ratene tar av og skaper blest rundt LNG-aksjer

I forhold til prising av HLNG så tror jeg potensialet går utover ren kontraktsdekning og inntjening for selskapet. HLNG har nå en mcap under 400mUSD, ikke langt fra IPO for 7 år siden. I mellomtiden har selskapet blitt en stor aktør som operatør av 10 FSRUer med en implisitt verdi på ca. 2,5mrdUSD. Jeg tror denne strategiske posisjonen kan være verdt mye mer enn dagens aksjekurs, spesielt på grunn av at det tar tid å bygge kunderelasjoner og det tar tid å bygge opp erfaringer i en organisasjon. Pareto har nevnt muligheten for at Leif Hoegh og co. tar selskapet av børs, andre store LNGC-rederier har vist interesse for FSRU buisness. Qatar har allerede vist interesse med samarbeid om prosjekter med en MoU og det å ha kontroll over FSRU-import kan gi store synergier for LNG-eksporten. Kina er på vei til å bli en stor LNG-importør og vil da ha interesser rundt kontroll av nødvendige FSRUer. Gitt hvor kritisk FSRUer er for å få igang import så tror jeg at mcap på kun 400mUSD (en og en halv FSRU) gjør HLNG til en attraktiv oppkjøpskandidat for mange potensielle kjøpere.
Redigert 01.09.2018 kl 11:45

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.