Farma

Merlin
15.08.2018 kl 20:45 2093

>Uansett synes jeg det er lite meningsfylt å skrive side opp og side ned med dommedagsspekulasjoner om PHOs største aksjonær. Litt mer respekt bør også kunne forventes - selv på HO forumet.

Du har rett i tallmaterialet. Men du misser poengene her, og kommer dermed til feil konklusjon.

Poeng nr. 1: HS hadde et resultat i 2017 på intet mindre en minus 221 mill kr.
Egenkapitalen i HS er nesten borte i forhold til det HS hadde et år tidligere og situasjonen er absolutt ikke trygg når skips/offshoreplasseringene utgjør over 120 mill. kr. og kan være svært volatile fremover, med stor risiko for tap.

Poeng nr. 2: Svært mye av plasseringene i HS er høyrisiko. Det som diskuteres er i hvilken grad det kan få innvirkning på Photocure.

Poeng 3: HS er største aksjonær i Photocure, og må faktisk tåle at det skjer en diskusjon i det offentlige rom om situasjonen til den største aksjonæren i et børsnotert selskap.

Vi som aksjonærer i Photocure må forsøke å danne oss et bilde av den risikoen det representerer.

Direkterisikoen ligger hovedsakelig i om aksjene i HS skulle bli tvangssolgt i markedet, og presse kursen. Vi har friskt i minne at HS i fjor solgte seg ned fra 3.350.000 aksjer til 2.200.000 aksjer. Det ga et dypt fall i kursen. HS mangler derfor ganske mye tillit som langsiktig eier, og det er i lys av det denne diskusjonen forsterkes, selv om det salget muligens også var betinget delvis av Hunter Halls strategiendring som aksjonær i Photocure.

Derfor er det ikke rent lite meningsfylt å ta denne drøftelsen. Det har ingen ting med respekt å gjøre, men med en vurdering man som aksjonær bør ta seg tid til. Skal man holde på som investor gjelder det ikke å bli for blåøyd, men forsøke å vurdere fremtiden, både for selskapet, for markedet og for aksjonærforhold. Mange har nå forhåpninger til Photocure. Men foreløpig er det meget langt frem, og spørsmålet er om siste tids oppgang kommer for tidlig og blir et blaff, eller om det vil vise seg å gi et gullkantet kjøp nå. Vi ser at det er først nå Photocure forsøker å øke salgsstaben i USA. Det tar tid å få de nye selgerne inn, det tar tid å utdanne dem og det tar tid før de blir kjent med kundeforholdene. Vil de makte å selge inn flexiskop for fullt fra 1. jan. 2019? Det vet vi ikke. Selv om Photocure får full refusjon fra da, skal kundene kjøpe dyrt utstyr, etablere lokalitet osv. Det kan ta lang tid før det blir en business som monner. Selv mener jeg at vi først om et års tid avgjort vil kunne si om det er suksess eller ikke.

Rapportér innlegg

Vennligst skriv inn kommentar på hva du mener er upassende og trykk send. Dersom kommentar ikke er nødvendig, vennligst trykk send direkte.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.
E-postadressen brukes kun for å få kontakt med deg i forbindelse med advarselen.