SiliconX - ny silisiumblandng - 3 - 5 ganger batterikap.

exian
12.07.2018 kl 20:40
122

Dette er en arkivert tråd!
https://www.dn.no/nyheter/2018/07/12/0630/Motor/norsk-forskning-kan-gi-elbiler-med-1000-kilometers-rekkevidde

Når rekkevidden for ELbil blir slik at du kan kjøre en full dag uten å lade, blir ELbil veldig kurant. Da snakker jeg om å kjøre så langt man kan på en våkedag.


Du må ha buffer for økt forbruk ved høy fart, høy belastning, kulde og batterislitasje.


Tilstrekkelig batterikapasitet er viktig. Og
batteriet må helst ikke vei for mye, så bilen virker tung.

Ladetid er selvfølgelig også viktig, og batteriets egenskaper for øvrig. Det må ikke begynne å brenne, eksplodere, bli varmt, lekke noe farlig stoff eller lukte.


Arkivert
Gullsmeden
12.07.2018 kl 22:09
63

Har hørt om dette tusen ganger før, batterier som er små, lette og som varer ti ganger lengre, bensinmotorer med 2 sylindre og 500cc som har 200 hk og bruker 0.1 på mila etc etc.

Før dette kommer i butikken og du kan kjøpe det med penger er det ikke verdt en dritt.

Utviklingen av motorer og batterier har egentlig alltid gått med museskritt, elektriske biler produsert for over 100 år siden kunne gå over 30 mil på en lading, kan ikke si at utviklingen har gått fort akkurat, hverken mht batterier eller noe annet.

På 60-tallet ble det skrevet side opp og side ned at i framtiden skulle vi kjøre biler med rakettmotorer, det ble til og med laget eksperimentbiler som kjørte rundt på veiene i USA, imponerende greier ja.

Saken er at det er mye som er teknisk mulig, men det skal være mulig å masseproduseres og det skal være kostnadseffektivt, det er gjerne der det skorter.
Redigert 12.07.2018 kl 22:45 Arkivert
exian
12.07.2018 kl 22:33
36

https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/svenska-northvolt-utmanar-jattarna-i-elbilsbranschen/
Arkivert
Arkivert Til toppen