NOM - behovet for frisk kapital nærmer seg med stormskritt

Apoapsis
NOM
12.07.2018 kl 09:30
1318

Dette er en arkivert tråd!
Som nevnt på annen tråd så begynner altså behovet for kapital å nærme seg med stormskritt. Luftige prosjekt skal atter en gang finansieres, nå med AMR på slep, og noen stor emisjonsuksess er derfor ikke å garantere på nåværende tidspunkt. Tipper melding kommer iløpet av sommeren med kurs like under 3 ( tipper 2,8-2,9kr ).

PS! Aksjen er som dere ser død, men selgerne står i kø for å komme seg ut. Kjøperne er ikke villige til å ta imot stort på 3,3 lenger og veien ned til 3 blank er derfor kort. Ikke bli overrasket om dere ser et ras snart som etablerer en ny trading-range mellom 2,8 og 3.
Redigert 12.07.2018 kl 09:34 Arkivert
moto
12.07.2018 kl 10:36
853

Takk for tippset Apoapiss da vet vi hva som venter oss :)
Arkivert
Apoapsis
12.07.2018 kl 10:44
835

MLI algoen og småtradere som flipper ører som ligger i boken. Ser ikke bra ut -) Moto, husk å gå av heisen fra tid til annen. Lite hensiktsmessig å kjøre opp og ned osv. når hovedtrenden er NED! -)
Arkivert
lstid
12.07.2018 kl 11:05
812

Med logikken din vil jeg kunne selge 10000 aksjer på 2,3 kr. og du ville spådd en emisjon på 1-2 tallet.. det er ikke særlig omsetning her nede og jeg tipper de fleste aksjer de siste tre ukene er blitt handlet godt over 3,5..
Arkivert
Apoapsis
12.07.2018 kl 11:12
796

Istid,

jeg snakker av erfaring, noe mange her på NOM trådene sikkert kan gå god for -)

Nå er det bare å lene seg tilbake og vente på det alle vet kommer: emisjon. Så kan man ta en trade på eller rett under emi kurs etter vasken er gjennomført ( 2-3 måneder fra meldt emi ). Før den tid er det idioti å handle NOM da du kun handler retten til å delta i en rep. emi som garantert blir satt lavere enn dagens kurs.
Redigert 12.07.2018 kl 11:23 Arkivert
saftkongen
12.07.2018 kl 11:48
743

Så generøst av deg å informere oss om og om igjen og om igjen.
Arkivert
Apoapsis
12.07.2018 kl 11:50
737

Bare hyggelig! Hadde dere hørt etter ville VPSèn sett mye bedre ut -)
Arkivert
lstid
12.07.2018 kl 12:08
700

Erfaringen min tilsier at kommende emisjon blir satt på høyere kurs en den forrige, det er hvertfall det jeg har erfart i de tre emisjonene jeg har vært med på siden 2014.. det du kaller erfaring er nok bare synsing..
Arkivert
Apoapsis
12.07.2018 kl 12:10
691

Gratulerer med deltagelse i 3 emisjoner du har fått nada, null og nix ut av -)

Nå ser det ut til at de skjulte salgspostene kommer nedover i ordreboken.
Arkivert
Råvarer
12.07.2018 kl 12:23
667

Det finnes jo mer hen en strategi på børs, trading og eller swing trading er ikke akkurat de mest lønnsome, men kanskje det funker for deg?

I følge siste GF så har de ikke mange emisjonsaksjer å rutte med, og det kan like godt bli en rettet emisjon mot en finansiell eller en industriell aktør. NM har jo nå en anker investor for prosjektet samt Keliber assetsen, så en long strategi for å få med seg mest mulig av oppgangen de neste åra kan neppe være feil. En liten emisjon i det hennseende vil neppe ha noen betydning for en long startegi, dessuten vil vi sikkert få en del god news først.
Redigert 12.07.2018 kl 12:25 Arkivert
Apoapsis
12.07.2018 kl 12:40
637

Det finnes mange strategier på børs, men en strategi som er 100% feil ( og det er historisk bevist ) er å sitte med NOM aksjer over tid. Grunnen er enkel: NOM har ligget i en fallende trend siden tidenes morgen og vil med stor sannsynlighet fortsette med dette også i fremtiden.

Spiller da ingen rolle hvor mange emi aksjer de har å rutte med når det kan settes en emi på bakgrunn av godkjent egf samt ev. tidlig levering på seperat ISIN frem mot godkjennelse. Det er jo det nye på OSE, ikke fått med deg det? Fortrinnsrettet emi er så 2016, nå er det andre boller -) Problemet er bare at småaksjonærene blir taperne med dagens trend.

Gode nyheter i i pipelinen sier du? Tror nok ikke det ligger så mye foran oss som tilsier noe trykk i aksjen. Den mye etterlengtede nyheten fra Keliber resulterte kun i 1 ting: SELL ON NEWS. Og det er dessverre trenden i NOM. Småguttene kjøper noen aksjer før nyheter kommer og selger asap! før de hopper over med studentpostene sine til ELEmelle og annet tull. Keliber er en kronisk treg bedrift med stadige utsettelser av ymse slag, så her blir det nok stille en god stund. Neste nyhet relatert til Engebø er vel noe stasj fra AMR som skremmer livskiten av menigmann. Resten av prosjektene er, beklager ordbruken, kun tull og ingenting som tilhører dette århundre.
Redigert 12.07.2018 kl 12:41 Arkivert
lstid
12.07.2018 kl 12:52
620

Er du tullete, 4 måneder etter emisjonen i 2014 var aksjen opp 50 %, 3 måneder emisjon i 2016 var aksjen opp 70%, siden emisjonen i januar har vi hatt mulighet til å ta 20% gevinst på 4 tallet. Om jeg har tjent penger på denne aksjen eller ikke har du ikke grunnlag for å vite noe om.

Med erfaringer mener du kanskje at kursen har blitt kjørt ned i forkant av en emisjon.. Dette har skjedd etter at melding om emisjonen er kommet og aksjen har alltid blitt kjørt endel opp i forkant av dette.. Så nei, det er ingen erfaringer som tilsier at vi skal se en videre nedgang fra dette nivået før emisjon..
Arkivert
Apoapsis
12.07.2018 kl 13:07
606

Merkelig at en aksje som stiger så mye, ref. dine skriblerier over, også faller så mye ref. historisk fallende trend når OSE er ATH og det meste skinner i solen -) Hvorfor er ikke NOM med på festen? Litt stusselig og at NOM ikke klarer å sette emisjoner på høyere nivåer, men stadig må ned til start for å hente penger? Fremdrift hvor? Aksjonærverdier hvor?

Ditt siste avsnitt vitner om lite kunnskap, men jeg kan forklare i enkle termer: aksjen dyttes ned før emi slik at det blir lettere å hente penger, ref. siste emi som lett kunne blitt ( forsøkt om ikke annet, men antar AB hadde noen "gode" råd ) satt på 4 tallet. Istedenfor ventet man til 3 tallet og klinte til i god tid før behovet var der, derav emi på 3,2. Hvorfor skal proffe investorer betale mer enn de må? De tar gladelig en lav kurs og vedlikeholder egen andel ved deltagelse. Dere småtasser derimot må nøye dere med slantene som blir til overs og blir således taperne ved utvanning. Samme vil skje nå, bare at kursen vil dyttes ned ytterligere, igjen på deres bekostning -)
Arkivert
Apoapsis
12.07.2018 kl 16:02
483

Stille i fjøset? Må dere handle folkens!
Arkivert
Boss 99
12.07.2018 kl 18:51
383

2 min på overtid i dag, blir penger av det Apoapsis.
Arkivert
Råvarer
13.07.2018 kl 08:45
236

Apoapsis, du må forstå hva du investerer i når du bare ser på at kursen historisk har gått ned, så er det neppe hele bildet for en investor. Du ser alt ut i fra en småsparers perspektiv eller en noe mere erfaren trader/swing traders perspektiv og IKKE en langsiktig investors perspektiv.

Entry for junior mining selskaper er når DFSen er ferdig. DFSen i Keliber er nå ferdig. DFSen i Engebøprosjektet kommer på nyåret. http://www.mining.com/web/knowing-where-you-are-in-the-markets-cycle/

Så hvorfor være aksjonær før DFSen er ferdig?

Jo de fleste av oss har akkumulert og brukt emisjonene til å få et lavt snitt og en god posisjon for oppgangen etter DFSen.
Så en trading strategi ville jeg ikke rekommandere i NM nå, heller ikke en swing traid. Jeg ville heller valgt en noe kortsiktig posisjon på f.eks 1-3 mnd nå og selge på news, eller ta en longposisjon og være med til noen år etter oppstart som er min strategi.

Redigert 13.07.2018 kl 08:47 Arkivert
Apoapsis
13.07.2018 kl 09:30
183

Råvarer,

all ære til de som kan sitte med kapital i en aksje i 10 år uten annet enn røde tall i porteføljen å vise til. For meg er dette galskap, spesielt i NOM, et selskap som har pent lite å vise til gjennom årene. Man må vel være såpass ærlig å si at hele selskapet har vært en katastrofe fra dag 1. Nå, nærmere enn noensinne, har de altså fått AMR på nakken med grunneiere på laget. Jeg tror ikke NOM finnes i nåværende form om 5 år, da er skallet kjøpt opp og nye aktører har tatt kontroll. Hvorfor? De har rett og slett ikke nødvendig kompetanse og kontroll.
Arkivert
unotert
13.07.2018 kl 09:44
156

Råvarer, ingen grunn til å fore denne typen med forsøk på rasjonell diskusjon, vi kjenner lusa på gangen.
Arkivert
inva
13.07.2018 kl 09:45
153

Hehe, nice try Tore!
Arkivert
Boss 99
13.07.2018 kl 10:04
121

Neimen er det du Tore. Jaja hehe.
Arkivert
unotert
13.07.2018 kl 10:17
104

Hehe, Tore er på sporet...
Arkivert
Råvarer
13.07.2018 kl 10:22
104

Apoapsis, nå var det kanskje ikke meningen å sitte i 10 for de fleste av oss, men SV klarte jo i regjering å fosinke prosessen med flere år.

Når det gjelder grunneierne så er de grunneierne NM trenger allerede blitt gjort en avtale med (grunnierne på engebø-siden), er du ikke helt oppdatert? Grunneierne som ikke er med, de i AMR kan eksproprieres om nødvendig. Dessuten ligger deres assets i randsonen for prosjektet og kan sikkert justeres om nødvendig. NM har i alle fall 15 år på å gjøre det, før Vevring-sia blir aktuell.

NM har ansatt folk og fått tillført ny kompetanse etter behov og etter hvert som prosjektet skrider frem. Selskapet har vært mesterlig på kostnadskontroll under årene for å si det mildt. De har tatt raske nødvendige grep i tett samarbeid med de største eierne når det har vært nødvendig.
Når det gjelder kompetanse så er ny kompentanse kommet in i styret på siste GF og nye ansatt lokalt på plass fra høsten.

Når det gjelder å ha kontroll, tenker jeg NM skal ha kontroll på prosjektene noe di har, og kan neppe klandres for ikke å ha kontroll på hva eksterne selskaper og miljøorganisasjoner driver å spekulerer ut for faaenskap. Selskapet har bred politisk støtte på Stortinget, i regjeringen og lokalt.

Når det gjelder AMR så har de konkret ingen reguleringsplan å vise til, ingen borreresultater å vise till, ingen Jorc kvalisfisering å vise til, ingen PFS eller DFS (og da har jorc resultatene fra konkurrenten ingen verdi for AMR) , ingen driftsplan å vise til, samt en haug av andre tilladelser og krav som tar for lang tid å skrive. Alt dette skal på plass for å kunne levere in en søknad om drifskonsesjon, og kravene er det samme om prosjektet er lite i begynnelsen eller om det er middels som NM sitt. AMR har heller ingen støtte lokalt, utenom SV. På den andre side har vi da enda ikke diskutert mottiltak som NM kan komme med, og ikke minst at prosjektet nå er helt i sluttfasen av DFS og forberedelsen til byggingen allerede er ingang lokalt. Om man skal ta AMR på alvor, så er de 5 til 10 år for sent ute.

Redigert 13.07.2018 kl 10:25 Arkivert
vestavind
13.07.2018 kl 10:26
93

keliber er jo verdt milliarder, og så klarer ikke NOM å formidle dette til markedet.
Arkivert
lstid
13.07.2018 kl 11:45
27

Apoapsis - du tar feil angående røde tall som jeg forklarte deg ovenfor. Har du ikke klart å jente penger på denne Apoapsis så har du mindre kunnskap en du gir uttrykk for.
Når det gjelder at jeg har manglende kunnskap så er teorien din om kursmanipulasjon i en så liten aksje ikke noe du trenger doktrorgrad i økonomi for å teorisere. Selv om jeg ikke bajser aksjen med å si at det er det som kommer til å skje slik du gjør så har jeg selvfølgelig vært inne på tanken som sikker de fleste andre.
Du motsier deg selv i tråd etter tråd, med å vise til historiske bevegelsenes aksjen også si at det nye på markedet er sånn og sånn.

Å si at ledelsen ikke gjør jobben sin er motstanderne sin argumentasjon og jeg tror de fleste mener ledelsen gjør en veldig god jobb.

Siden dette er en tråd startet av deg for å synse kan jeg slenge et scenario som henger sammen med mine erfaringer fra denne aksjen:
NM melder om at de har hentet penger på en av flere måter, aksjen stiger til 4,2-4,4. Her er det mulig å ta gevinst hvis du ønsker det. Så vil aksjen falle til et 3,8 og emisjon blir meldt på 3,4.. så faller aksjen sakte men sikker ned mot 3,6 frem til DFS er ferdig.

God trading!

Arkivert
Arkivert Til toppen