--Flukt fra bygdene: småkommuner i Norge står i fare for DØ

livecnn
11.07.2018 kl 06:58
232

Dette er en arkivert tråd!
Oslo (Vest) Bergen og Trondheim blir meget dyrt fremover.

Vi kan ikke bo her når alt blir borte
Mange småkommuner i Norge står i fare for å dø ut i årene fremover. – Sånn som det er nå kan jeg ikke tenke meg å bo her, sier Ulrikke Løvold Hellebust

Ulrikke Løvold Hellebust (23) studerer sykepleie i Ålesund. Hun vet at det er jobb å få i hjemkommunen når hun er ferdig utdannet, men ønsker å prøve seg på et sykehus i en større by, før hun en dag kan komme hjem igjen.

– Jeg skulle ønske det bodde litt flere her. Sånn som det er nå kan jeg ikke tenke meg å bo her. Det skulle vært flere på vår alder, sier hun.

De ti kommunene som minker mest

Kommunenavn

Innbyggere registrert 2018

Forventet innbyggere 2040

Prosentvis nedgang

– Dramatisk for oss
I rene tall tror SSB at folketallet i Vanylven vil minke med 987 fram til 2040, fra 3187 i dag til 2 200 innbyggere.

– Dette er dramatiske tall. Hvis det fortsetter slik så har vi ikke noen til å drifte kommunen fremover, sier ordfører Lena Marie Landsverk Sande (V).

https://www.nrk.no/mr/mange-smakommuner-i-norge-star-i-fare-for-a-do-ut-i-arene-fremover-1.14111990

Redigert 11.07.2018 kl 11:12 Arkivert
Gullsmeden
11.07.2018 kl 12:30
99

Bra for de fleste mennesker bor tross alt helt andre steder enn i de tre største byene, dersom dette bidrar til å holde prisene nede er det aldeles glimrende.

Tror det er en myte at «alle» ønsker å bo i en stor by.

Bor selv landelig, med god plass og med en time til en stor by har jeg alt jeg trenger og mer til.

Dersom man ikke kan gå rundt hjørnet og pisse på egen tomt uten at naboen kan se deg bor du for trangt.
Redigert 11.07.2018 kl 12:32 Arkivert
Arkivert Til toppen