ELE - er dette scam?

Wrinkler
ELE
10.07.2018 kl 09:15
6324

Dette er en arkivert tråd!
Finanstilsynet, Oslo Børs og finanspressen bør gå gjennom whitepaper for å undersøke om vi kan stå overfor et avansert forsøk på svindel.

WP viser en omfattende struktur hvor TOKEN tilsynelatende fjerner seg fra den underliggende råvare og mangler verdiskapende egenskaper. Det er jo normalt oppskriften på scam å lage et komplisert set up der den underliggende verdi blir borte på veien.

Arkivert
Hektar
10.07.2018 kl 09:23
4364

"Purchasers can acquire for IRON Tokens by paying BTC, LTC or ETH."

:-)

(Er ikke elendig grammatikk som er poenget der)
Arkivert
Triggly
10.07.2018 kl 09:25
4334

Wrinkler

Har du ikke skjønt hvorfor det tok så lang tid med WP?
Den orginale planen til Element var en helt ny type token med sikkerhet i jern.
Desverre gikk denne planen til helvete siden de ikke har den nødvendige majoriteten i noen form for jernprodusent. De klarer ikke å stille med sikkerhet.

Derfor kommer de nå med et halvhjertet forsøk på å redde stumpene, token med sikkerhet men ikke egentlig.

Hadde Element holdt seg til den orginale planen så hadde vi nok vært i 15 kroner nå. Wp-nyheten hadde vært på alles lepper.

edit.
tenker vi går under 2,8 iløpet av dagen )
Redigert 10.07.2018 kl 09:26 Arkivert
Hektar
10.07.2018 kl 09:28
4280

Burde holde fred til jeg får solgt selv men jeg klarer bare ikke dy meg. Altså, folk må tenke seg om litt.

Realiteten med dette er at du skal forhåndsbetale for CFR levering av råmateriale i god tro basert på antagelsen om at du mottar det du kjøper. Og du må kjøpe dette for bitcoin og annen krypto. Bare... what? Hvorfor finnes det noen som tror dette skal bli big business?

Og der var den i minus.
Arkivert
Actionhank
10.07.2018 kl 09:31
4208

Jeg var aksjonær i ele, hadde en haug, men det greiene her blir for sketchy... takk for penga foreløpig, tar inngang på 2,2 og ned mot 1,8. Hvis den aldri kommer dit så får det helle være
Arkivert
Wrinkler
10.07.2018 kl 09:33
4188

Råvarerisiko (levering)
Råvareprisrisiko
Valutarisiko
Kryptorisiko (handel i token)
Krypovalutarisiko (betaling i btc osv.)
Tredjepartsrisiko (BO)
Aksjekursrisiko

Litt av kombo!
Redigert 10.07.2018 kl 09:36 Arkivert
rischioso
10.07.2018 kl 09:39
4109

Godt å få ut disse som ikke forstår og dermed ikke fortjener å bli med på oppgangen som kommer.

WP er kun forløperen - det er nå og fremover ting vil skje når pengeinnsamlingen først begynner gjennom PRE-TGE og Ordinær-TGE.

Det er i dette caset som de fleste andre case - det er hard cash som gjelder. Når man ser at det er interesse for Token og pengene kommer så blir det andre boller. Nå er grunnlaget lagt hvor selskapet har levert som planlagt så er det bare å lene seg tilbake å vente på neste trigger som vil bygge videre på nettopp WP OG vi må ikke vente lenge for som selskapet meldte så vil PRE-TGE starte umiddelbart etter lanseringen av WP...:)
Redigert 10.07.2018 kl 09:40 Arkivert
Bove
10.07.2018 kl 09:41
4070

Synes det er litt rart at den faller lavere enn sluttkurs i går.

Var det meldingen som var så negativ?

bove
Arkivert
Bove
10.07.2018 kl 09:42
4050

Eller det BO som selger unna.

bove
Arkivert
Longsitinbulk
10.07.2018 kl 09:43
4048

bra aksje
Redigert 10.07.2018 kl 15:44 Arkivert
rischioso
10.07.2018 kl 09:52
3957

At man bruker tid på å skulle vinkle dette som scam når det er meldt at finanstilsynet ikke hadde innvendinger og at selskapet skal kjøre alt fra Norge blir jo ikke annet enn dumt.

Dette er jo ikke annet enn et resultat av at 100-200 kortsiktige småaksjonærer så at det ikke ble det løftet som man trodde så skulle alle disse ta en exit. Så snart dette er gjort så vil det stabilisere seg og vi kan fort ende i pluss senere i dag.

Det har jo ikke noe med WP å gjøre, ei heller det som er på vei til å komme.
Man burde overse den kortvarige og midlertidige støyen og heller konsentrere seg om det som nå vil komme for det er først nå og fremover ting vil skje hvor WP er verktøyet som gjør det mulig.

Redigert 10.07.2018 kl 09:53 Arkivert
Entype
10.07.2018 kl 09:54
3933

Rishioso, helt enig.
Arkivert
Hektar
10.07.2018 kl 09:57
3900

Det er dette som er det farlige. Folk er svært entusiastiske men fullstendig blottet for forståelse av generell industri.

Dere tror altså selskaper faktisk vil kjøpe seg krypto valuta, for så å kjøpe Iron tokens sånn at de skal motta jernmalm uten noen form for garanti, forhandlingsrom angående pris/leveranse og absolutt ingen form for recourse ved manglende levering?
Arkivert
tommbakk
10.07.2018 kl 09:59
3866

At det fremdeles er risikoer rundt Element og salg/kjøp av Token, helt klart. Det er garantert også derfor dagens kurs enn så lenge har en overraskende negativ vending.

Men jeg synes helt ærlig at du bør være VELDIG forsiktig med det du lirer av deg av påstander om at selskapet bedriver svindel!

Det er en drøy og alvorlig påstand.

Hvis jeg offentlig og attpåtil skriftlig hadde gått ut med påstander om at du, ved fullt navn, var en svindler en kriminell, så hadde jeg hatt et gedigent juridisk forklaringsproblem hvis du saksøkte meg.

For å si det sånn, uten bevis for nevnte påstand, så ville jeg tapt så det sang etter.

Hvis du ikke har noen dokumentasjon å komme med, så kan du holde idiotiske påstander unna forumet.
Arkivert
tuja
10.07.2018 kl 10:04
3821

Risch

Spot on.
La de selge. Det er nå det begynner. Alle roper scam, men nå har de ett verktøy til å hente kapital i tillegg til BO. Og rent fundamentalt eier de over 51% av AMI, som snart skal starte prøveproduksjon. Og det blir også snart en realitet med oppkjøpet av OMM. I tillegg er det bevegele i positiv retning iht gruveindustrien på Filipinene, og ledelsen i ELE skal nedover i august. Skal tro hvorfor det sammenfaller med månaden da det kommer en avklaring iht gruveindustrien, og veien videre. Nei, her er så mye mere enn WP, TGO etc. Men slik er det alltid. Det selges ut når de(tradere ikke får sin forventede gevinst.

:)
Arkivert
Gasman
10.07.2018 kl 10:06
3800

Jeg har jo hele tiden vært av den oppfatningen at WP ikke var noen nyhet i seg selv og forventet derfor ikke noen stor oppgang i dag. Kanskje fra start, men ikke utover dagen.

I mine øyne var det ikke noen spenning knyttet til om det ville komme i går.

Det som var spennende i mine øyne var:

1. Utformingen av WP (hvordan vurderer markedet denne). Gir den hint om noe vi ikke vet?

2. Blir det meldt om nye samarbeidsavtaler

3. Får vi et volum som er stort nok til at BO kommer seg ut.

4. Får vi ny informasjon om fremdrift ift. den videre prosessen.

5. Betydelige innsidekjøp

Men det er ikke usannsynlig at mange har tenkt at "her kommer det en sikker trigger. Da står jeg klar til å selge på bølgen".

Nå får vi håpe de fleste har solgt.

Redigert 10.07.2018 kl 10:19 Arkivert
imijdodimidi
10.07.2018 kl 10:06
3790

Virtual aksje i reel verden går som stein i sjøen. Hvor mange forstår hva egentlig dreier seg om her i dette selskapet? Prøver å forstå men ikke lett å komme seg in denne saken. Stadig sperre og opportunisme med forståelse.
Arkivert
Wrinkler
10.07.2018 kl 10:36
3598

Det er en veldig motvilje mot å diskutere risikoen her på HO. Haussekampanjen den siste tiden ble en fiasko. Svært mange var tydeligvis klare til å selge på det de håpte og trodde skulle bli en betydelig oppgang. Både det varslede forventningsrallyet og WP-rallyet uteble. Hva gikk galt tror dere?
Arkivert
arodin
10.07.2018 kl 10:48
3520

Et firma som involverer finanstilsynet i prosessen med å utarbeidet WP, er vel ikke metodene scam firma bruker akkurat. Ser på dette som et godt kjøpstidspunkt.
Arkivert
Wrinkler
10.07.2018 kl 10:50
3512

Etter det jeg kan se har ikke Finanstilsynet godkjent eller gått god for noe som helst knyttet til WP og det set up ELE har kokt i hop her.

Poenget med trådstarten var i sette fokus på om innretningen og det kompliserte oppsettet kan være scam.

Et annet spørsmål er om aksjen etter dette fremstår som et annet og mer komplisert instrument i seg selv som ikke profesjonelle investorer bør beskyttes mot på samme måte som gjelder for derivater og andre instrumenter som krever innsikt i instrumentets egenskaper og risiko.
Redigert 10.07.2018 kl 10:57 Arkivert
Actionhank
10.07.2018 kl 10:52
3484

Fader a... må nesten legge ut snøret på 2,2... går kjapt det her.
Arkivert
Triggly
10.07.2018 kl 11:05
3385

Ser ut som jeg fikk rett :)
Vi slutter godt under tretallet i dag

Snakk om nyhet hahaha
Arkivert
rischioso
10.07.2018 kl 11:10
3383

Gasman,

WP er jo en nyhet nettopp fordi den er ny men vi har ventet så lenge på den og snakket så mye om den så den har liksom vært her hele tiden selv om den ikke var lansert så det er noe med det...

Når det kommer til detaljer rundt funksjonalitet så må jeg si at jeg ennå ikke helt har den fulle oversikten så det kunne være på plass at selskapet selv tok en gjennomgang for hvis ikke alle skjønner helt hva som egentlig står i WP så er jo ikke det optimalt...

Nå er det jo også slik at WP kun er en del av konseptet. Det er jo også en kontrakt som skal være linket til som da forteller om detaljer som ikke WP inneholder.

Samarbeidsavtaler har selskapet meldt er i sluttfasen så det er å forvente vil bli meldt fremover.

Volumet kjenner vi jo ikke til og er avhengig av interesse. Men legger vi andre TGE'er til grunn så handler det som oftest om betydelige beløp hvor man bør kunne påregne at bruken av de siste 7 ikke obligatoriske transjene vil kunne reduseres helt eller delvis.

Så er det tiden det vil ta fra man også begynner med ordinære TGE'er for de andre 6 råvarer som også vil være avgjørende for da snakker vi om en ren asset backed token.

Ny informasjon vil komme fortløpende nå som WP foreligger for det er meldt at PRE-TGE vil bli kjørt umiddelbart i tillegg så vil det komme informasjon om valgt kryptobank, avsluttede samarbeidsavtaler som pr nå er i sluttfasen.

Innsidekjøp og nye større investorer vil nok være noe som vil kunne komme fremover og spesielt nå etter at TGE er i startgropa.

Det er med dette som med alt annet som er nytt - det må igjennom en tidlig fase hvor de færreste posisjonerer seg og hvor massen kommer springende først nå det virker å være mer oversiktlig, men da til en langt høyere pris.

Så må vi ikke glemme Ambershaw, produksjonslisens som er estimert å komme i disse tider i tillegg til Filipinske myndigheters guveevaluering som er estimert avsluttet nå i august og ikke minst utviklingen av JV - mao, det er veldig mye som vil skje fremover i den nærmeste tiden.

Allerede nå så er det mange som er blitt fintet ut og flere vil det nok bli hvor de som velger å se gjennom denne midlertidige støyen og ri bølgen fremover er gjerne de som ender opp med å bli vinnerne - hvert sitt valg.
Redigert 10.07.2018 kl 11:46 Arkivert
allintex
10.07.2018 kl 11:13
3345

Tror I virkeligt at industri aktører gider rode med BTC LTC og ETH for at købe IRON Token med al den risiko det medfører.

ELE er og bliver en pølsebod om man kan lide det eller ej.

For præcist 6 måneder siden solgte jeg mellem 5,70 og 5,86kr. Dette er jeg "veldig fornøyd" med.
Arkivert
Bove
10.07.2018 kl 11:16
3321

Allintex.

Da solgte du for tidlig, for å si det på den måten.

Eller du kan kjøpe deg inn igjen nå og før den går over den kursen som du solgte på.

Det er da du har gjort det bra.

bove

Arkivert
tommbakk
10.07.2018 kl 11:19
3301

Du er jo merkelig opptatt og interessert i denne "pølseboden", som etter ditt syn åpenbart ikke har noe for seg.

Måske det er fordi du er dansker? I har jo kærlighed for pølser...D
Arkivert
olje
10.07.2018 kl 11:29
3269

Da er jeg ferdig lastet, så får vi se hvor høyt vi kommer fremover, lykke til! Kan fort ende godt over 3 i dag, følg med!
Redigert 10.07.2018 kl 11:32 Arkivert
Hektar
10.07.2018 kl 11:43
3186

Allintex har nå helt rett, selskaper som ønsker å benytte Iron tokens må rote seg borti kryptobingoen først - Spør igjen om det finnes noen som tror det virker sannsynlig?

Dere som gledet dere til å sitte i sofaen og trade jernmalm må nå belage dere på dobbel risiko da man må et ekstra steg fra cash til token. Kanskje like greit, mange som blir spart for tap her når alt sammen blir verdiløst. I tillegg er det ikke aktivt før 2020? Tror det er snipp snapp snute for kryptoeventyret i nåværende form lenge før den tid.

Uansett, etterlyser fortsatt svar på spørsmålene mine. "Bare vent til WP du så skal du få se din idiot" ble jeg fortalt. Jau... Venter fortsatt. Ser nå de som hausset WP har gått videre til å hausse andre ting. Naturlig reaksjon på en total fiasko.
Arkivert
Gasman
10.07.2018 kl 11:48
3164

Må jo være litt kjipt (og i mine øyne bittelittegrann dumt) å ha kjøpt "et par hundre k" i et selskap som du anser som en total fiasko. Tjener du mye på den slags handler?
Arkivert
Hektar
10.07.2018 kl 11:57
3110

Når det gjelder fortjeneste så er det nå noen kroner mer enn jeg hadde i går, det er ikke vondt det når kapital var ledig uansett. Har kjøpt tilbake en lyttepost også.

Og jeg regnet med det var et langt mer interessant tema. Alt for å unngå å faktisk snakke om dette dere har hausset i flere måneder nå.
Arkivert
Gasman
10.07.2018 kl 12:03
3085

He he. Forunderlig dette med folk som tjener penger uansett hvordan det går og uansett hvor toskete investeringsstrategi de har...

Når det gjelder hausing tror jeg du henvender deg til feil person:-)
Arkivert
Hektar
10.07.2018 kl 12:19
3001

Om det er "toskete" å ta en risiko på at markedet er dumstuter med en svært lav andel av total kapital så er jeg en kjempetosk :-) Ift long-posisjonene var investeringen i Element ganske liten. Pluss det er rett og slett gøy å handle litt.

Men skjønner utrolig godt at du er småsur og vil krangle i dag, det er ikke rart med en sånn utvikling.
Arkivert
Longsitinbulk
10.07.2018 kl 15:44
2828

Bra aksje
Arkivert
Actionhank
10.07.2018 kl 16:33
2760

2,2 gikk ikke Inn i dag. I løpet av juli så sitter den.
Arkivert
Gasman
10.07.2018 kl 17:37
2692

Regner ikke med at du svarer på dette Actionhank, for det er det aldri noen baissere som gjør:

Hva får deg til å tro at den skal bli profitabel hvis du får den for 2,20?
Hva er kursmålet ditt når du først har fått den, for hvis du mener 2.20 er en så bra pris at det er verdt risikoen, må du jo mene det er mye høyere?

PS: Hvis du ikke tror aksjen har livets rett, virker strategien din å være like begavet som å prøve å fange en dregg på vei ned og håpe den skal flyte.

Redigert 10.07.2018 kl 17:39 Arkivert
Actionhank
10.07.2018 kl 17:42
2656

Ele skal mye opp på sikt. De skal bare riste av seg det tullet her. Ikke noe vits i å sitte på hele veien ned. 2,2 er flott inngang før den så skyter mot nye høyder.
Arkivert
Gasman
10.07.2018 kl 17:44
2653

Ok. Fair`nuff
Arkivert
billw
10.07.2018 kl 19:16
2549

I følge prosjektet som kom for en stund siden har jo Grue vært politianmeldt - ikke vanskelig å finne ut hvorfor hvis man sjekker eier/styre-historikken. Beitnes er vel flyktning fra eget land, mens Askim har endelig funnet et selskap han kan suge mest mulig cash ut av. Trollmannen Askim står bak Token-tullet. Ether Capital-Askim.
Arkivert
oddivar
10.07.2018 kl 19:28
2531

Skjerp dere, karer!

Kan vi for guds skyld konsentrere oss om sak og ikke dra inn personbeskyldninger!
Arkivert
utkant
11.07.2018 kl 02:24
2401

La oss ta et tenkt scenario:

Et hedgefond finner ut gjennom diverse fundamentale analyser at jernprisen skal kraftig opp.

Da tenker de. La oss kjøpe aksjer i jernprodusenter som er underpriset. De leter hardt men finner ingen billige kandidater.

Så tenker de. La oss investere i råvaren. De leter hardt men det er ekstremt få finansielle muligheter.

Så finner de plutselig ut at det finnes en token hvor man har en verdi tilknyttet til jernprisen.

Etter litt om og men og diverse risking av motpart finner de ut at motpart er et børsnotert selskap med produksjon, cash på bok, fundamentale verdier og lav cashburn.

Husk på at de vet med 99,99999% sikkerhet at jernprisen skal kraftig opp. De ser derfor på omsetningen av token. Og den er helt grei da svingningene er langt lavere enn andre tokens og prisingen er veldig korrelatert til jernprisen.

De føler derfor at sikkerheten er god nok.

Det er her Element vil tjene penger på token. De vil ikke selge til jernforbrukere, med mindre disse vil kjøpe nå for å motta jern i 2020. Men at hedgefond vil kunne være veldig interessert i å kjøpe token billig nå for å sitte på de i noen år fremover hvis de vet at prisen skal kraftig opp og alternativene er særdeles få?

Vel. Dere får selv vurdere sannsynligheten. Noen kjøper jo olje, gull, kobber, sølv, og så videre uten å noen gang ta i råvaren. Så hvorfor ikke jern?
Arkivert
Staffanstorp
11.07.2018 kl 06:33
2367

Exactly. Not about physical delivery in future contracts. Gold, silver, copper, soya, zink, brent/wti crude, et cetera. Check it out how many contracts that are actually called upon for actual physical delivery.
Arkivert
Entype
11.07.2018 kl 06:50
2344

Utkant, spot on!
I tillegg finnes det slike fond som utelukkende kun investerer i krypto prosjekter.
Arkivert
Hektar
11.07.2018 kl 08:29
2235

Ja, sånn kunne det fungert om det var et derivat eller hadde sikkerhet i råvaren. Dog er det ikke, og har ikke.

Vil gjerne se det hedgefondet som kjøper seg et lass av bitcoin for å veksle inn til iron token også. Har dere forresten tenkt over hvorfor det ikke vil være mulig å handle token med vanlige penger? Det er ikke pga tekniske problemer.
Arkivert
Aldara
11.07.2018 kl 08:32
2222

Våken allerede Hektar...?
For å nedlesse oss med negativiteter igjen..?
Selv om du eg? Ikke er så intr i denne aksjen..?
Bare for å «hjelpe» oss blinde til,å se..?
Stay away!!
Arkivert
dick ....
11.07.2018 kl 08:35
2216

«Så tenker de. La oss investere i råvaren. De leter hardt men det er ekstremt få finansielle muligheter.»

Få muligheter?

Nei.
Redigert 11.07.2018 kl 08:38 Arkivert
Actionhank
11.07.2018 kl 09:19
2129

legger ut snøret i dag.... må vente til i morgen eller fredag vel for å få napp... med litt flaks så tar vi den i dag
Arkivert
Wrinkler
11.07.2018 kl 09:54
2071

Problemet er sikkerheten i fysisk jernmalm. Av WP fremgår det st denne skal etableres gjennom en garanti fra AMI om levering. Spørsmålet er så hvor mye denne garantien er verdt.

Jeg ville ikke kjøpt iron token basert på noe så risikabelt og det spørs om ikke markedet vil ha samme betenkeligheter. Hvorfor kjøpe noe som kan være verdiløst på tidspunktet for innløsning?

ELE skal få slite med å få solgt inn dette konseptet og etterspørselen etter tolkens kan fort bli null.
Redigert 11.07.2018 kl 10:06 Arkivert
oddivar
11.07.2018 kl 10:16
2022

Wrinkler.

Jeg leser ikke WP slik, men kan ta feil. Slik jeg leser det er at leveranseforpliktelsen er ivaretatt ved at selskapet garanterer å ha tilgjengelig nok kapital til å skaffe seg (kjøpe Fe62 jernmalm f.eks i det åpne markedet) denne jernmalmen på det tidspunktet Tokenholder "redeems". Element har 12 uker på dette.

Sikkerheten mot AMI er relatert til en aksjepant (verdien av AMI-aksjer).
Redigert 11.07.2018 kl 10:19 Arkivert
Hektar
11.07.2018 kl 10:23
2001

"The pledges and guarantees are provided are provided in favour of the IRON Issuer, and are not enforceable by the Tokenholders."

Altså null sikkerhet.

"However, as further described in section “Secured Assets”, the Tokenholders will not have any legal rights for requiring delivery of the Iron-ore upon requests to exchange IRON Tokens into Iron-ore. Further, as described in section “Secured Assets”, the Secured Assets are not enforceable by Tokenholders."

Og enda en gang:
"However, no assurance can be given that IRON Issuer will actually deliver the Iron-ore upon requests for exchanging IRON Tokens into Iron-ore. The reason for non-delivery may be due to delivery problems, financial difficulties of IRON Issuer, Element’s Iron’s discretion or any other reason."

Det finnes ingen form for sikkerhet på noen måte her. Er litt som å kjøpe katta i sekken. Bare at du har ingen garanti for at sekken inneholder en katt. Eller at sekken i det hele tatt eksisterer.
Redigert 11.07.2018 kl 10:26 Arkivert
Wrinkler
11.07.2018 kl 10:25
1982

OK, da har jeg ikke lest nøye nok. Jeg stusset på at AMI ikke har høy nok renhetsgrad til å kunne innfri.
Arkivert
Wrinkler
11.07.2018 kl 10:29
1958

Scam er nettopp kjennetegnet ved at «verdipapiret» ikke har noen verdi når det skal innløses, enten det er aksjer, obligasjoner eller falske konsertbilletter.

Det er derfor jeg skriver at dette ble undersøkes nærmere av myndighetene og finanspressen.
Arkivert
Arkivert Til toppen