APCL - Gambia denies negotiation with AP!

Solux
APCL
26.06.2018 kl 20:04
2798

Dette er en arkivert tråd!
http://www.kerr-fatou.com/gambia-denies-negotiating-settlement-with-african-petroleum/

Stjeler Juuzeeen sitt innlegg, men denne kan være grei å få med seg for mange som er håpefulle. Noe jeg også var, får vondt av at det er blitt spredt rykter noe vi bare kan spekulere i.

Men nå er det vel så godt som bekreftet at AP ikke er ønsket i noen land og videre sikkert at det blir rettens vei både i Senegal og Gambia. Dette er kjedelig og tungt for dem som sitter nå, da det er en stille og tidskrevende prosess.
Arkivert
Slettet
26.06.2018 kl 20:08
1883

Bestemt ikke kedeligt solux....men jeg kan jo spørge dig om Gambia har fået solgt A1-A4 licenser??????!? Og hvorfor ikke????? Måske det er en tung proces for Gambia!!!!

Fair nok du har solgt dine aktier idag, men vent 24 timer før du laver en
ris-og-otto....
Redigert 26.06.2018 kl 20:12 Arkivert
tuja
26.06.2018 kl 20:25
1797

Mr Hi-fi

Enig. Har man solgt, er det rett på baissingen. Merkelig fenomen. Trodde man da skulle finne seg andre aksjer(etter å ha solgt), men de svermer rundt som fluer i etterkant. Tydeligvis nervøs for at aksjen stikker nordover igjen.

:)
Arkivert
Slettet
26.06.2018 kl 20:38
1733

Spot on Tuja....der gik ikke mange timer før solux fik kolde fødder...ha ha

Han er snart tilbage igen!!!!
Arkivert
Slettet
26.06.2018 kl 20:41
1722

Oldguy er også tilbage indenfor 1 måned...han ved det bare ikke endnu.....!!
Arkivert
Warom
26.06.2018 kl 20:46
1706

Hehe, at dere orker)
Kudos for det forøvrig :)
Arkivert
Slettet
26.06.2018 kl 20:52
1653

Warom....he he....sorry
Arkivert
Logdec
26.06.2018 kl 20:57
1649

Gents,

Er dette karen dere ref til ?

http://thepoint.gm/africa/gambia/article/2-senior-lawyers-charged

Virker pålitelig ..

Arkivert
Solux
26.06.2018 kl 21:53
1503

Var slik det ble bekreftet sist også da.. så.
Men ikke for å baisse. Men dette er relevant info og en artikkel.. Kan jo ikke noe for ar den er negativ!
Arkivert
Old guy
26.06.2018 kl 23:09
1300

Man ved aldrig med oldguy mr. Hifi )
Arkivert
disippelen
26.06.2018 kl 23:09
1303

Dette er vel kjent i markedet. Snur nå, tok bra i mot på krona:-)
Arkivert
Solux
26.06.2018 kl 23:27
1247

FYI:

1. The Solicitor General of the Gambia is a senior government lawyer in the Gambia who serves as the second most senior official in the Ministry of Justice after the Attorney General/Minister of Justice. The incumbent Solicitor General is Cherno Marenah. - Som er vedkommende som tilbakeviser ryktene om forhandling med AP.

2.

Cherno Marenah has told Kerr Fatou that the story published by the Africa Intelligence claiming Gambia Government is negotiating an out-of-court settlement with the oil company is untrue.

The Africa Intelligence, claimed in their report that rather than risk a costly case against the African Petroleum, the Gambian government is negotiating a settlement.

The African Petroleum has taken Gambia to International Centre for Settlement of Investment Dispute over licenses of two prospective oil blocks the country has taken from them.

Gambia said the license for the oil company has expired in December 2016, a claim that AP denies.

They took the government to court on grounds that their license was not expired.

“We have a strong case… We believe in the strength of our case. In cases where we have doubts we will certainly advise the Government,” said the Solicitor General Marenah.

Meanwhile, AP has also announced another litigation against Senegal at the ICSID over license.
Arkivert
Kvasi
27.06.2018 kl 01:12
1131

Nå er vi kommet til det punktet der avisartiklene er uinteressante.

Voldgiftsdomstolen forhandler ikke med partene for å oppnå forlik, men ser på avtalene og mulighetene partene har hatt for å oppfylle disse.

At G sin advokat hevder at de har rett, er like naturlig som at APCL hevder at de har rett. Ikke særlig mye nytt her, Solux.

For begge parter gjelder uansett muligheten for å tape alt om prosessen går helt ut. Om de ikke har snakket sammen før (som det hevdes ?), så vil de trolig uansett måtte gjøre det nå. Hvis ikke overlates alt til domstolen, uten at partene kan påvirke utfallet - ut over å argumentere og henvise til avtalenes ordlyd.

Tviler på at Pace har rotet med papirene, men det er mulig. Vil overraske om han har tullet det til, for han har vært i dette markedet lenge. Han vil derimot forklare hvorfor det var umulig å etterleve forpliktelsene.

Om Gambia og Senegal har orden på avtalene, vites heller ikke. Vi på HO vet ikke hva som er avtalt.

Normalt er forlik under voldgiftsprosessen det som partene ser seg tjent med, selv om det smerter å inngå kompromiss. Ingen ønsker å tape alt.

Noen tror at voldgift er forliksforhandlinger. Det er det altså ikke. Dette må skje utenom domstolen. Men partene kan når som helst bli enige, og trekke sakene som er under behandling i domstolen. Dette er i alle fall slik jeg har forstått det, og slik jeg har erfart det i næringslivet. Men jeg er ikke advokat.

Ting kan ta tid, eller skje fort. Har mest tro på at Senegal løser seg først, fordi TOTAL neppe vil ha denne usikkerheten. De skal tross alt starte et boreprogram, og det koster mye penger. Utsettelser koster også.

Men dette er bare mine spekulasjoner. Jeg plukker uansett litt mer. APCL har jeg tjent mye på tidligere. At noen gir opp og selger er fullt ut forståelig. Small Caps/oljemygger = Risiko.
Redigert 27.06.2018 kl 01:20 Arkivert
rischioso
27.06.2018 kl 02:45
1083

Solux

Det er 2 ting som er viktig om baissingen skal ha noen effekt av betydning og ikke bare ende opp med å bli ubetydelig støy:

(1) Det må ha skjedd en betydelig negativ endring for man kan jo ikke bare finne på en endring som aldri er skjedd.

- For det første er det ikke skjedd noen negativ endring for forhandlingssituasjonen virker kun å ha vært en realitet på HO spunnet opp av bla deg selv og siden du har snakket om det mange nok ganger så virker du selv å ha trodd på din egen skrøne. Selskapet har aldri bekreftet at det har vært forhandlinger - de har hele tiden sagt at de er åpne for det, men det er noe helt annet.

For det andre så har nok Senegal gjort som Gambia noe som virker å ha vært en felles korttenkt tullestrategi som ikke har bestått av annet enn ignorering. Det blir som strutsen, stikke hodet i sanden og håpe på at problemet forsvinner av seg selv noe det sjelden gjør og denne situasjonen er ikke noe unntak.

(2) Kursen må ha gått mye på forventninger på feil premisser slik at den mulige fallhøyden er betydelig.

* Det har den i perioder gjort, men den har som kjent nullet ut dette den siste måneden og ikke minst gjennom de siste 6 dagene med nedgang så og baisse når kursen banker mot betonggulvet i den nedre delen av kursintervallet da bør man ha slegge påstander og ikke påstander som er basert på egne forhåpninger om en rimeligere inngang som du nå virker å ha.

Mao, det som nå har skjedd er at selskapet har gitt Senegal all mulighet til å komme til en ordning på den enkle måten noe de ikke har benyttet seg av så nå strammer selskapet strikket og gjør alvor av trusselen som har ligget i bunn siden konfliktens begynnelse for over 12mdr siden og det burde man se på som positivt for det er nettopp det som vil få ting til å skje.

Dette er en litt særafrikansk (u)kultur. Det finnes vel knapt noen plass i verden som har flere arbitration saker enn nettopp Afrika sett i forhold til antall utenlandske investeringer så at det ville ende slik burde ikke ha kommet som noen overraskelse på noen, men på den annen side så er det også veldig mange saker som løser seg utenfor retten i nettopp Afrika før det faller en dom som det gjorde i 2014 og denne gangen er det mye som taler for at det samme vil skje igjen.

Senegal har som kjent gitt ROP til en major (Total) etter at de har funnet ut av at de primært skal satse på majors og før avtalen med APCL var ferdig. Det er helt greit å ha en slik strategi, men man kan ikke bare bestemme seg for det og nulle ut eksisterende avtaler og det er her feilen ligger og som de vil være nødt til å ordne opp i på den ene eller andre måten.

Skal de kjøre det rettslig så er risken stor for at de taper med de konsekvenser det kan føre til hvor de vil kunne komme i en rettslig twist med Total. Så at de vil ha et ønske om å komme til en ordning med APCL og i tillegg ikke komme på kant med Total er så absolutt til stede og uansett avtale så vil det føre til et kursboost.

Vi snakker her om 4 meget attraktive lisenser, 2x Gambia og 2x Senegal hvor sannsynligheten er nærmest ikke eksisterende for at de skal miste alt og alle.

Det er også gått over året for alle 4 lisenser siden konfliktene oppstod. Selv om man er i begynnerfasen av den rettslige prosessen så er man i sluttfasen for en mulig ordning utenfor retten - mao, det er stor sannsynlighet for at man vil komme til en ordning på den ene eller andre måten hvor det i realiteten er helt åpent hvor det vil bli en ordning først.

Gambia er helt låst etter å ha skjønt at det er ingen som er villige til å inngå en avtale for verken A1 eller A4 så lenge de er omtvistet noe de har prøvd på siden i fjor så skal de komme videre så må de komme til en ordning med APCL - helt eller delvis og det vil med største sannsynlighet skje om ikke lenge for de har allerede mistet over året hvor presset bare vil øke fremover nå som rettsaken er klar til å starte og utgiftene påløper.

Senegal vil få føle det samme presset gjennom at Total vil ha forutsigbarhet. De har betalt for en lisens som de allerede har investert i og som de i realiteten kan miste. At Total vil legge press på Senegal for å få ordnet opp i dette burde det ikke være noen tvil om.

I tillegg har APCL SL som det vil bli tatt en avgjørelse på og en mulig FarmIn i nov.

Mao, det er et hav av muligheter og sannsynligheten for alt vil krasje er mikroskopisk.
Og uansett størrelsen på ordningene så vil den minste ordning mer enn doble kursen fra dagens nivå som et minimum så den mulige nedsiden er minimal og den mulige oppsiden er formidabel - jeg vet det, mange andre vet det og ikke minst du vet det...)

Det er aldri enkelt å skulle baisse et case som hausser seg selv - så lykke til med akkurat det, men noen profit av sånt blir det aldri...:)
Arkivert
Slettet
27.06.2018 kl 03:11
1057

Kvasi, fint indlæg i debatten....

Nu er det bare at vente....så må vi se om vi får succes med vores investering i denne vanvittige spændende case....jeg tror ikke vi kommer til at opleve noget lignende i fremtiden....her skal man have nerver af stål....og være klar over risikoen...

Arkivert
Slettet
27.06.2018 kl 03:41
1054

WARNING!!!!

Oldguy.... jeg må indrømme at du har ret angående africa intelligence....de har vist sin helt egen agenda i apcl casen...$$$$$$$

Africa intelligence sidste artikler er decideret FAKE NEWS.....

jeg vil gerne advare imod det medie!!!!
Håber ikke folk køber eller sælger aktier i fremtiden fordi africa intelligence kommer med en ny artikel...

Det er ikke første gang AI kommer med særdeles urigtige oplysninger i apcl casen!!!!
DE HAR HELT SIKKERT EN ØKONOMISK AGENDA!
OG DERES TROVÆRDIGHED ER PÅ LINJE MED KOMISKE ALI....OG DET ER IKKE BRUMLEMAN JEG TÆNKER PÅ HER...
Redigert 27.06.2018 kl 03:42 Arkivert
Wrinkler
27.06.2018 kl 06:41
959

https://gambia.smbcgo.com/2017/05/16/cherno-marena-reappointed-solicitor-general/

Fikk tilbake jobben etter å ha blitt feilaktig anklaget for korrupsjon.

Marena was removed last year and jailed by the erstwhile regime after he was implicated in a corruption scandal. Jammeh personally accused at least 12 senior officials of economic crime for entering into a US$12 million agreement with an oil company in the Middle East.

Jammeh was defeated in the elections in December. Since the new government took power, prosecution of many former officials, including Marena have ended.

Charges against him and dozens of other officials were dropped by the Justice Department and some of them have been reinstated.

https://gambia.smbcgo.com/2017/05/16/cherno-marena-reappointed-solicitor-general/
Arkivert
Fryden
27.06.2018 kl 08:13
794

Det er jo mest ryddig at partene ikke kommenterer i media i den fasen vi er kommet til.
Således er formuleringen bare litt annerledes hvis dette er en offisiell uttalelse.

Det er nok aktører i sving som bringer saken videre.

Kan tenke meg at det er mange som vil så billig som mulig inn igjen. Helt fair det.
Arkivert
oivindl
27.06.2018 kl 08:50
656

Lar disse sitatene stå uten videre kommentarer:

Solux 25.06:
"Slik tenker jeg også :) Kjøpte selv litt ekstra i dag!
Jeg mener dette løser seg enten i retten eller utenfor. At APCL blir sittende igjen med ingenting er usannsynlig - ergo det gjør dem nå som baiserne sier...
Så ja, bare oppside!"

Rischioso 27.06:
"Solux
Det er 2 ting som er viktig om baissingen skal ha noen effekt av betydning og ikke bare ende opp med å bli ubetydelig støy:"
Arkivert
hofa
27.06.2018 kl 08:52
652

I min verden er der reelt ikke kommet noget frem, hverken positivt eller negativt, alt imens kursen har rykket sig fra 0,8 til 2,2 og på vej retur. Jeg stoler stadig på JP og gud ske lov har jeg også IOX, som mere end opvejer nedgangen i APCL.
Arkivert
1337
12.07.2018 kl 12:48
301

Gambia kan gjerne nekte for at de er i forhandlinger, men konklusjonen i ICSID sier noe annet. Arbitration Rule 43(1) betinger en avtale mellom BEGGE partene. Vil tro dette er en ufravikelig regel.

Status of Proceeding:

Concluded

Outcome of Proceeding:

June 7, 2018 - The Secretary-General issues a procedural order taking note of the discontinuance of the proceeding pursuant to ICSID Arbitration Rule 43(1).
Arkivert
rischioso
12.07.2018 kl 12:50
296

1337,

i denne settingen betinger det at partene ikke motsatte seg i å slå alle 3 sakene sammen til 1 noe som er i ICSID sin interesse for å spare tid og i partenes interesse for å spare kost - verken mer eller mindre og har kun den praktiske betydningen og ingenting om hvorvidt partene er blitt enige om noe for da hadde jo ikke sakene blitt slått sammen for videre arbitration prosess, men blitt avgjort noe de ikke er....
Redigert 12.07.2018 kl 12:54 Arkivert
1337
12.07.2018 kl 12:58
249

Ok. Det betyr i så fall at de starter på nytt siden den nye saken (de 3 som nå har blitt 1) ennå ikke er blitt publisert av ICSID?
Arkivert
rischioso
12.07.2018 kl 13:08
218

1337,

NEI - det var 3 saker fra begynnelsen av:

(1) Arb/17/38

(2) Arb/17/39

(3) Arb/17/40

ALLE disse 3 er nå slått sammen og ligger under ARB/17/38

* Hvor siste oppdatering kom den 29.06 som gjaldt ytterligere dokumentasjon som Gambia leverte inn i forbindelse med avvisningssøknaden:

LES - "June 29, 2018 - The Respondent files a further submission on its preliminary objections under ICSID Arbitration Rule 41 (5)"

OVERSATT - 29. juni 2018 - Respondenten legger ytterligere innsigelse til sine innledende innvendinger i henhold til ICSID-voldgiftsregel 41 (5).

https://icsid.worldbank.org/en/Pages/cases/casedetail.aspx?CaseNo=ARB/17/38
Redigert 12.07.2018 kl 13:10 Arkivert
1337
12.07.2018 kl 13:31
164

Jepp, leste meldingen fra APCL nå. Takk
:-)
Arkivert
Arkivert Til toppen