Bra initiativ av Romsdalsaksen AS

exian
22.06.2018 kl 16:50
308

Dette er en arkivert tråd!
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1kG1Ae/vil-ha-omkamp-om-e39-milliarder-aa-spare-paa-flytebro-mellom-aalesund-og-molde

Statens vegvesens video :

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=Pu0oGvvqEKM

Romsdalsaksens video :

https://vimeo.com/194436305


Flytende bro er nå etablert teknikk.
Vil tro flytende rørtunnel er det også, eller snart vil bli det.

Norge har mange fjorder, og mange fjell. Det er viktig hvordan vi legger nye veier i slikt landskap. Det er viktig å ivareta naturen og ikke ødelegge den. Inntrykket av uberørt natur
er stadig mer etterspurt over hele verden.

Flytende bro sparer avstander, og er mer smidig og fleksibelt.

Den har mulighet til å bli omgjort til flytende rørtunnel senere.

Mange steder i Norge kan flytende broer og flytende rørtunneler være aktuelt.

Det er viktig å ikke stenge for skipstrafikken.

Vi har mye å vinne på å gjøre disse tingene riktig. Stygge fyllekanter bør fx unngås.

Veien bør føres frem mest mulig umerkbar i de følsomme fjordlandskapene. Vi har fantastisk natur i ypperste verdensklasse å hegne om. Gjør vi det riktig, kan vi fremkalle store verdier.

Det gjelder å bruke litt tid på å gjøre dette ordentlig. Hele verden vil skryte av oss om vi får til det. Dette er områder hele verden vil like å ferdes i.


Gjør veifremføringen umerkbar, slik at alle perlene er mulig å nå, samtidig som inntrykket av uberørt natur opprettholdes.

Fantastiske muligheter ligger foran oss.
Redigert 22.06.2018 kl 18:11 Arkivert
revers
22.06.2018 kl 17:15
165

TS, flytende bru er etablert teknikk. Det er også en flott løsning.

Norhordalands-brua er et godt eksempel der man kombinerer tradisjonell bru og flytende bru.

her ligger mange flotte bilder:
https://www.google.no/search?q=Nordhordlandsbrua&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjG3I3QxufbAhUKBiwKHTl3BGcQ_AUICigB&biw=866&bih=1464&dpr=1.25

Arkivert
exian
22.06.2018 kl 17:33
166

Stygge fyllekanter og sprengsteinshauger må unngås. Disse bør fjernes, omarronderes, påfylles jord og sås med gress eller lignende.
Så vi ser minst mulig spor av menneskers inngrep i det uberørte naturlandskapet.

Dette gjelder alle steder i Norge. Også fx i Holmenkollanlegget hvor man har slurvet i å strigle jorden for stein, røtter og skrot og tilså ordentlig det hele.
Redigert 22.06.2018 kl 17:34 Arkivert
Sven
22.06.2018 kl 17:36
154

Javel!
Arkivert
revers
22.06.2018 kl 17:43
144

Leste artikkelen i VG.

Jeg vet ikke hva som er beste løsning, ser at møreaksen erstatter 3 ferger.(kanskje 4)

Men flyte-bruer, det er en spennende og god løsning ved mange fjordkryssinger.

Tenk om Atlanterhavs-veien hadde vært lagt i tunnel. Da hadde vi gått glipp av mye gratis Norges-reklame.

Arkivert
exian
22.06.2018 kl 18:20
131

Etter hvert blir vel flytende rørtunnel med flytepontonger NEDE I VANNET etablert teknikk.

Og rørtunnel i vannet som er understøttet undenifra.

Flytebroer kan muligens konverteres til disse konseptene i fremtiden.

To fordeler flytebroen har, er at den lett kan gi forkortet kjøredistanse, og at det er utsikt fra den.


Ulempen er at den utgjør en visuell forstyrrelse i fjordlandskapet, og forhindrer fartøyer som er mer enn 7 meter høye i å passere.
Men kryssing for høye fartøyer kan anrettes særskilt ved egne høye gjennomslipp på egnede steder.


Fjelltunneler som krysser dype fjorder, kan fort bli veldig lange, dype, bratte og mindre trivelige å kjøre i.


Så dette er et tema som bør oppta Norge.


Arkivert
bråkebøtte
22.06.2018 kl 18:23
121

Er dette alt den tomme pappkartongen Jan-Tommy med 40 i IQ klarer å komme opp med av kommentar ?

Eller har PST programmert denne mindcontrolled
roboten til dette ?
Arkivert
Sven
22.06.2018 kl 19:49
113

Å bli møtt med en slik salve tyder på en manglende finfølelse over hva en kan tillate seg å si. For meg føltes det som et slag i ansiktet.
Redigert 22.06.2018 kl 20:09 Arkivert
Arkivert Til toppen