Hurtiglading av elbiler dyrere enn å fylle diesel

ZOOZ
20.06.2018 kl 10:16
1000

Dette er en arkivert tråd!
Hurtiglading av elbiler dyrere enn å fylle diesel
Elbilforeningen reagerer kraftig på at prisen for hurtiglading går opp med 60 prosent ved 35 ladestasjoner i Hedmark, Vest-Agder og Rogaland.
Tidligere har det kostet 2,50 kroner per minutt for hurtiglading, men nå er prisen satt opp til 4 kroner per minutt, melder NRK.

Prisøkningen kommer på 35 ladestasjoner på riksvei 3 mellom Rena og Kvikne i Hedmark og på E39 mellom Mandal i Vest-Agder og Ålgård i Rogaland. Årsaken til økningen er lite bruk.

– Vi taper penger når noen hurtiglader der. Vi jobber for en overgang til utslippsfri trafikk, men vi kan ikke tape penger. Derfor øker vi prisene, sier kommunikasjonssjef Stian Mathisen i Fortum Charge and Drevet til NRK.

Aktuelt: NAF: To ting gjør at mange dropper elbil

Årsaken til at Fortum taper penger er den såkalt effekttariffen. Hurtiglading krever høy effekt, og tariffen er innrettet slik at dette også gir høy avgift til nettselskapet.

Avgiften er like høy uavhengig av om laderen blir brukt 25 ganger i løpet av en dag eller fem ganger i løpet av en måned.

Elbilforeningen mener tariffene må endres slik at hurtigladestasjoner som ikke blir brukt så ofte i starten, ikke går i minus på grunn av høye faste kostnader.

Kommunikasjonsleder i Norsk Elbilforening, Petter Haugneland, sier at med en prisøkning på 60 prosent, så blir det dyrere å lade elbilen enn å fylle bensin eller diesel en del steder.

Aktuelt: – Dieselbilen er død om syv år
Arkivert
ZOOZ
20.06.2018 kl 10:26
607

Så jævla bra!
Hahahahahahahhahahahahhhahahhahahhhahhhah!!!!
Arkivert
Brande_n
20.06.2018 kl 10:52
610

Elbileiere skyr ladere som koster mer enn å lade hjemme. De ville jo kjøpt elbil med fulle avgifter om de bare kunne få ladet den hjemme billig. Kjipingene.

Og hva skal folk med tøysebiler med 5 mil teoretisk rekkevidde (plug-in)? De har jo batterier som holder i minst 50 mil i dag, men de holder igjen, så de kan slippe nye modeller med nye 5 mil økt rekkevidde osv. Kjipingene.

Man trenger ikke være klarsynt for å se at Staten må subsidiere hurtigladerne også. Ellers vil folk ikke bruke dem. Helst bør de vel være aldeles gratis? Elbilforeningen er lobbyister i kulissene

Bensin/Dieselbilene er fremdeles best på rekkevidde

Redigert 20.06.2018 kl 11:33 Arkivert
livecnn
20.06.2018 kl 11:01
566

Her går pengene nå.

Miljøfest til 118 mill.: – Vanvittig pengebruk

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/miljofest-til-118-mill._-_-vanvittig-pengebruk-1.14089135
Arkivert
Cortex
20.06.2018 kl 12:29
498

Er ikke miljøet så viktig likevel for de som kjører batteribiler?
Hvirfor skal de sponses av andre og ikke selv betale?
Arkivert
PSI- Investor
20.06.2018 kl 12:34
498

Kanskje noen har skjønt at dersom det ikke koster noe som helst å kjøre så mye man vil slik at man kjører mye mer så blir det ikke miljøvennlig selv om hver km i og for seg er marginalt renere enn om man hadde kjørt ordentlig bil?


og vi må jo bare gjøre ting som er til gavn for miljøet?
Redigert 20.06.2018 kl 12:35 Arkivert
Tåka
20.06.2018 kl 12:34
495

Klart de skal betale selv, alle andre betaler sin strøm.

og disel )

Arkivert
livecnn
20.06.2018 kl 12:39
493


El bilens totale kostnader vises når du må kjøpe nytt batteri.


http://www.ebnorge.no/el-bilens-totale-kostnader-vises-nar-du-ma-kjope-nytt-batteri/
Arkivert
Visjonæren
20.06.2018 kl 20:47
427

Fortum er finsk.

Vi skal ha gratis lading i Norge. Det er det norske folk som eier strømmen.
Arkivert
Londonmannen
20.06.2018 kl 22:12
423

Hørte at el-bil eieren begynte å murre da vaktmesteren på jobben hennes tok til orde for at man skulle ta betalt for dem som ladet bilen på jobben.

Vel, er det rett at arbeidsgiver betaler drivstoffet til arbeidstagerne? Selvfølgelig ikke. Skulle arbeidsgiver også legge ned en bensintank og etablere fyllepumpe for arbeidstagere med bensinbil? Hvorfor er det mer rett at en arbeidsgiver betaler for drivstoffet til en el-bil enn drivestoffet til en bensinbil?

Arkivert
coldman
20.06.2018 kl 23:03
393

Det er ETT godt argumenter for el-bil, og det er at de faktisk ikke spyr ut eksos slik bensin og dieselbiler gjør. Dette argumentet MÅ du gi dem.

Derfor er el-biler et glimrende alternativ i bykjerner og til småreiser. Så el-bilen HAR kommet for å bli.

Spørsmålet er hvor stor utbredelsen blir.

Jeg er skeptisk til at den vil overta helt for bensin og diesel pga. alle utfordringene ved langkjøring, kulde o.l.,

Den vil nok derfor heller forbli et alternativ for bykjøring og småreiser som nevnt.
Og det er helt greit. Vi reduserer dermed støy og forurensing i bysentrum.

Arkivert
Visjonæren
20.06.2018 kl 23:10
383

Londonmannen, du er lakei, lobbyist, tilbakestående eller dement. Offentlig eiet strøm i Norge har lav selvkost. Dette er derfor egentlig et rent folkeviljespørsmål.
Arkivert
Puta1n
21.06.2018 kl 08:06
341

Har ikke Norge olje og gass til lav selvkost?

Vi kunne ha kvittet oss med dieselbiler og kjørt bensinbiler som USA og Japan.
Arkivert
e-mobilitet
21.06.2018 kl 08:27
321

ELbil har en energieffektivitet på 83 %. Bensinbil 18 %.

Og mht. diesel har visst MAN kommet opp med noe nytt. 170 gram pr. kWh.

Enig i at bensin og diesel burde vært billigere enn dagens priser i Norge.
Arkivert
PSI- Investor
21.06.2018 kl 09:17
299

EL- biler har bare så høy energiutnyttelse når dere ikke regner med energien som går tapt i ladeprosessen, men den vil dere jo ikke vite om tydelig vis.
Det er kjedelig når man må bruke løgn og bløff for å argumentere for sitt syn, men man har vel erfart at når det gjentas ofte nok så blir det en sannhet?
Det er mulig at ladetapet er blitt mindre enn de 27% som det var på første i3, men på den bilen er jo da energiutnyttelsen nede på bare rundt 60%.
På bensin og diesel går det jo stadig opp da forbruket pr mil stadig går ned. Det er ikke SÅ lenge siden 0,8 var regnet som greit forbruk pr mil, nå er jo flere nede på 0,4- tallet. Men siden energiutnyttelsen fremdeles er langt unna 100% kan man fremdeles få til betydelige forbedringer.
Arkivert
Brande_n
21.06.2018 kl 19:10
266

Tror noen blander virkningsgraden med energitetthet. Elbilers energiomsetning har høyere virkningsgrad enn fossilbiler. Men elbilene har batterier med lav energitetthet. Derfor har de kort rekkevidde fordi batteriene varer ikke særlig lenge.

På fossilbilene er dette det motsatte. Virkningsgraden er lavere. Fordelen er den lange rekkevidden av brennstoff med høy energitetthet

Det er tøys å kjøpe elbiler som gir rekkeviddeangst. Det har alle skjønt selvsagt. Men noen kjøper elbiler av andre hensyn. Noen er så toskete at de kjøper elbil fordi de egentlig skulle vært dyrere med fulle avgifter. Da tror de visst de har gjort noe "lurt"

Dream on

Arkivert
Kvabb.
04.07.2018 kl 00:14
132

Flott ! Bare folk i slumstrøk som kjører batteribil.
Arkivert
Arkivert Til toppen