-- Norske drosjer tar limousinpriser. 4000 Grmoen-Oslo

livecnn
16.06.2018 kl 21:38
480

Dette er en arkivert tråd!
Asle Toje

«Jeg gjør deg en tjeneste, vet du!» Det sa drosjesjåføren etter å ha krevd meg for 4000 kroner fra Gardermoen til Oslo. Jeg hadde ikke noe valg, siden drosjesjåførene rottet seg sammen. Ingen ville anslå hva å kjøre på taksameter ville koste. De ville nok ikke ødelegge overraskelsen.

Jeg ba om fastpris, naturligvis gjorde jeg det. Han blånektet. De passasjerløse drosjesjåførene ble rent aggressive ved tanken på å kjøre en småbarnsfamilie til Oslo for en skarve tusenlapp. Jeg var i en svak forhandlingsposisjon. Klokken var 02.30, vi var forsinket fra «Granca», med baby og bestemor i ti minus. Det gikk aldri et tog.

https://morgenbladet.no/ideer/2018/06/oslodrosjene-fikk-meg-til-slutte-bekymre-meg-sosial-dumping-og-begynne-elske-uber
Arkivert
Gullsmeden
16.06.2018 kl 22:30
318

Slik går det når mafiaen styrer.

En slik drosjetur bør selvsagt ikke koste mer enn max 500 kroner, noe det gjør i de fleste sammenlignbare nord-europeiske land.
Arkivert
bråkebøtte
16.06.2018 kl 23:05
318

Er denne Asle Toje i Nobelkomiteen ?

Uansett viser historien om den er sann, at norske antidemokratiske partivalgte politikere er klin gærne eller verdens mest korrupte.

Var det mulig for Toje å få passasjerene ut på ankomststedet før han betalte ? Hvis så, kunne han ringt politi eller noen kjente og avverget
ranet.

Arkivert
Stupkrakke
17.06.2018 kl 00:05
298

Dette er svartebørspris fra drosjenæringen, på et tidspunkt av døgnet da det var dårlig med alternativer.

Det ville antakelig blitt langt billigere med leiebil, men utleiefirmaene har vel ikke åpent midt på natten?
Arkivert
bråkebøtte
17.06.2018 kl 00:23
292

Tenk om turister blir flådd sånn midt på natta. Hvilket førsteinntrykk av Norge ?
Arkivert
Brande_n
17.06.2018 kl 00:24
290

Med de kunstige høye drosjeprisene så hadde nok kusken bare fire turer i løpet av vakta. Hadde de senket prisene ville folket helt klart brukt drosje oftere/mer vanlig
Arkivert
coldman
17.06.2018 kl 00:36
289

Standard pris for denne turen, midt på natten, er fra 1300 til 2000,- i følge taxikalkulator.no.
Så ja, du har blitt flådd med minst dobbel pris her.

Arkivert
Gullsmeden
17.06.2018 kl 01:24
284

Kjørte taxi fra flyplassen i Berlin til Berlin sentrum forleden, kostet 39 euro, med flott Mercedes.

Greit nok det er lenger mellom Oslo og Gardermoen, men pga trafikk tok turen mer enn 30 minutter så i reisetid er ikke forskjellen stor.

Dersom norske taxisjåfører hadde tatt det samme som i Tyskland hadde ikke en tur fra Gmoen til Oslo kostet mer enn 450-500 kroner.

4000 er et ran, selv halvparten så mye hadde vært et ran.

At ikke Oslo kommune klarer å fixe dette er en falitterklæring, det første det burde gjort er å fjerne ordningen med «løyve» dor å kjøre taxi, hadde de gjort det hadde markedet garantert ordnet opp i reste, helt automatisk.

Kommunisme er noe dritt.

Redigert 17.06.2018 kl 01:27 Arkivert
bråkebøtte
17.06.2018 kl 01:30
280

Burde vi kommandere Flytoget/NSB til å sette opp tog på natten ved nattflylandinger ?

Eller skal vi rigge opp g......... på Eidsvolds plass å begynne å k.... h... ?

Eller kommandere innført et regelverk som forbyr fjernkulturelle å betjene Grmoen ?

Dette må det settes en stopper for !
Redigert 17.06.2018 kl 01:34 Arkivert
Spill
17.06.2018 kl 07:35
254

Drosjene har utkonkurrert seg selv og må være absolutt siste utvei!
Husk også at Nsb tar halv pris i fht. Flytoget mellom Oslo S og OSL og med kun et par-tre minutters lenger reisetid.
Arkivert
Bullfight
17.06.2018 kl 07:37
250

Kunne jo bare ta inn på hotell til halve prisen og ta bussen dagen etter
Arkivert
Gullsmeden
17.06.2018 kl 10:39
238

Nei, som jeg sier ville dette regulert seg selv helt automatisk ved å fjerne «taxi-løyve» ordningen, et system en kommuniststat verdig.
Arkivert
Gullsmeden
17.06.2018 kl 11:46
239

Billigere å leie en bil faktisk, trenge man «løyve» for å sette opp et bilutleie firma?

Nei.

Så hvorfor trenger man løyve for å kjøre taxi?

Det er der problemet ligger.
Arkivert
Sotah
17.06.2018 kl 13:06
238

Å få folk til å jobbe kl 0230 kanskje i helga i to-tre timer for kr 500,- er vel noe i nærheten av slaveri. 4.000,- derimot er rein utpressing. Men på et forum som hyller de frie markedskrefter burde sånt vært fullt akseptabelt. Nærmest god forretningsskikk. En veltilpasset innvandrer, dette. Norske kusker er vel neppe der oppe om natta.
Arkivert
HistoskFosken8
17.06.2018 kl 13:10
219

Hva har denne kundefiendtlige regulerte overprisede bransjen med frie markedskrefter å gjøre.
#sosialisttaquyaa
Arkivert
.777.
17.06.2018 kl 13:14
224

Blir ikke mye frie markedskrefter av taxi løyver og politiaksjoner mot piratdrosjer.

Fjern løyvene. Åpne markedet. Slipp folket fri.

Den usynlige hånd vil finne riktig pris, helt av seg selv.
Arkivert
HistoskFosken8
17.06.2018 kl 13:30
209

Hvor mye kostet en taxi fra Fornebu?
Regner med flyene landet på dagtid da.
Arkivert
littsur
17.06.2018 kl 13:47
207

Merkelig at drosjeprisene forhindrer nordmenn fra å benytte tjenestene, noen skulle til og med ha oss til å tro at det ble billigere med utenlandske sjåfører.


Uten utenlandske sjåfører velger jeg å anta at taxinæringen ville gitt oss priser som folk kan betale, dermed sagt at flere kunne ha nytte av virksomheten.

Slik det er idag, er drosjebransjen irrelevant og ikke-eksisterende i min hverdag.

Har personlig faktisk ikke sittet i en taxi siden tidlig på 90-tallet, for min del er drosjer komplett unyttig/overflødig og "tilbudet" burde nedlegges for godt.
Arkivert
Fjordgubben
17.06.2018 kl 13:51
204

Problemet er som sagt løyvene, slipp markedet fritt og prisene vil normalisere seg, enkelt og greit.

Ar det blir dyrere om natta enn dagtid vil også regulere seg selv.
Arkivert
HistoskFosken8
17.06.2018 kl 13:53
199

litt på siden. Trump drikker ikke...tenk om han la ned trikkeindustrien. *hikk*

#la uber flyte
Arkivert
Stupkrakke
17.06.2018 kl 14:51
202

Sotah:
"Men på et forum som hyller de frie markedskrefter burde sånt vært fullt akseptabelt."
---


Dette er nok en helbom fra nedsota, som forveksler et monopolistisk marked og ulovlig kartellvirksomhet fra de tilstedeværende sjåførene, med frie markedskrefter.
Redigert 17.06.2018 kl 14:52 Arkivert
Skrika1
17.06.2018 kl 15:03
185

Sotah.
Mafia virksomhet er absolutt ikke frie markedskrefter.

Arkivert
Speaker
17.06.2018 kl 15:07
178

Markedet kan kreve kr 4000,- for turen,men det er opp til kundene å avvise det.Ofte kan man prute på en tur og berikerne aksepterer da mindre.

Arkivert
Stupkrakke
17.06.2018 kl 15:12
177

Dette er ikke et fritt marked, det er det som er problemet, så det er ikke naturlig å snakke om markedsmekanismer og "marked". Slipp drosjenæringen fri, så kan vi snakke om et fritt marked.
Arkivert
bråkebøtte
17.06.2018 kl 18:15
158

Gullsmeden,
Jeg kan bare se en påstått grunn til løyve

Tilgjengelighet av drosje nattestid/ubekveme tider.

Men dette løser markedet om markedet slippes fri. Da blir det natt/ubekvem priser som matcher markedet.

Sjåfører stiller da opp, fordi de kan ta litt mer.

Og utover dette burde de offentlige jobbe med å redusere sin drosjebruk. Den må kunne gjøres mer rasjonell. Det offentlige får gå over til elektriske minibusser som frakter flere på en gang.

Arkivert
bråkebøtte
17.06.2018 kl 18:23
154

Jeg er helt enig med Fjordgubben her. Akkurat sånn er det.
Arkivert
bråkebøtte
17.06.2018 kl 18:25
152

Sota er kanskje kusk selv, og snakker for sin syke mor ?
Sotahjørnet høres kuskaktig ut.
Arkivert
bråkebøtte
17.06.2018 kl 18:32
155

Nettopp, markedet må slippes fritt. Da vil du få mye nyrekruttering, og prisene vil gå ned.
Mange vil være villig til å være sjåfører, og med lavere priser kommer flere kunder. Dermed vil du få et fritt marked som fungerer med balanse mellom tilbud og etterspørsel og lite dødtid for både sjåfører og kunder.

Arkivert
Varsler1
17.06.2018 kl 22:01
145

Hav med å ta inn på hotell hvis man ankommer om natten?
Arkivert
Fornybar'n
17.06.2018 kl 22:14
142

Varsler1,
Du bare prater deg rundt problemet. Markedet må slippes fritt. Vi vil tvinge Stortinget til dette nå. Vi har makt til.

Sotah overdriver. I Jessheim - Nannestad området svermer det selvfølgelig drosjer hele døgnet. Kommer det nattfly får alle drosjene her vite om det. Det tar ikke så lang tid å kjøre til Oslo, og de får turer der plugget under turen fra Gardermoen til Oslo.
Redigert 19.06.2018 kl 00:11 Arkivert
HistoskFosken8
17.06.2018 kl 22:16
129

Hav med å starte i gummibåt på GC, bli fløyet gratis til norge + mottakskomite fra sota&nav.
til islamousinpris
Arkivert
Fornybar'n
19.06.2018 kl 00:13
107

Med innlagt motorstopp.
Arkivert
Varsler1
19.06.2018 kl 22:45
72

Turvognløyver innebærer ekstra forsikring, ansatte med lønn+sosiale utgifter, kontroll av kjøretillatelser mv. Alt koster penger.

Det er bare naivt å tro at hvem som helst skal kunne starte drosjevirksomhet med privatbilen sin, uten noen former for kontroll og reguleringer - og at dette kul kunne går bra.

Kanskje man bare trenger flere drosjeløyver?
Arkivert
Gullsmeden
19.06.2018 kl 23:43
66

Så det mener du, hvordan tror du det fungerer i andre land? Der en drosjetur på ti minutter koster 100 kroner?

Drosjeløyver er noe som er en kommuniststat verdig.

Man trenger ikke løyve for å sette opp en butikk eller annen virksomhet, så hvorfor trenger man det bare for å kjøre rundt i en bil?

Flere løyver?

Da blir det enda flere biler, og enda mer dødtid, og enda høyere priser for sjåførene som på et åttetimer skift sitter og venter i sju timer og kanskje kjører i en time, ikke rart prisene er høye da.


Dette er et marked som burde styres helt automatisk av tilbud/etterspørsel, ikke slik som nå der man forsøker å styre, og det går like dårlig som det gjorde i Sovjet.
Redigert 19.06.2018 kl 23:46 Arkivert
coldman
20.06.2018 kl 00:29
55

Kanonbra, Gullsmeden!

Du får sagt det, og jeg er helt enig!
Arkivert
Arkivert Til toppen