Snart ferie. Og ferie=BILFERIE!

mishka
31.05.2018 kl 15:44
3128

Dette er en arkivert tråd!
I fjor var det Frankrike rundt. I år Bulgaria. Var der for 2 år siden også.
Det har kommet seg veldig selv om det ikke kan sammenlignes med Frankrike.

Selv om Ryanair reklamerer med Berlin-Sofia for 89 euro er fly helt uaktuelt.
Svette flyplasser om sommeren er det verste jeg vet og alltid går flyene på de merkeligste tider. Er man riktig "heldig" går flyet seint på kvelden og man må sjekke ut fra et hotelrom før 12 og blir skikkelig gjennomsvett før man får beskjed om 4 t. forsinkelse pga gå sakte aksjon hos noen flygeledere:-) :-)

Nei, da er det bedre med innstillingen at selve reisen er målet. Tenkte ruta Berlin-Praha-Budapest-Beograd-Sofia-Burgas.
Er også glad jeg ikke har elbil. Ikke mange ladere på de kanter av Europa.

Er litt spent på grenseovergangen ut av EU og inn i Serbia og det samme inn i Bulgaria igjen. Har hørt det kan være lange køer.

Noen med erfaring derfra?

Har en backup-plan om å ta gjennom Romania om grensekøen er for lang.

Redigert 31.05.2018 kl 15:47 Arkivert
xenon78
31.05.2018 kl 20:24
1990

Snakket med en bulgarsk slektning til kona. Han anbefalte å kjøre gjennom Serbia. Er bedre veier der enn i Romania. Men han anbefalte å komme seg gjennom landet så fort som mulig. Han advarte også mot kjeltringer og mye lureri. Men dette kjenner du jo godt til fra før av Mishka.

En annen slektning stod i kø på serbisk side og ble spurt etter papirer. Han leverte alt han trengte, men det var ikke godt nok. Han la så en 10 er euro og prøvde på nytt. Da var papirene i orden ifølge betjenten og fikk kjøre videre.. Dette var for noen år siden. Får håpe de har fått luket vekk slik korrupsjon nå.

En annen ting, fra Sofia til Burgas er motorveien ujevn. Spesielt når du er sånn cirka halvveis (når man nærmer seg Plovdiv). Det kan lønne seg å ligge i "fastlane" pga det feltet er ikke så ødelagt av lastebiler.

Selv blir jeg nok å fly til Bulgaria i år også siden vi har småtroll. Ellers blir det bil på kryss og tvers i Bulgaria.
Arkivert
mishka
31.05.2018 kl 20:37
1974

Takk for tips.
For 2 år siden kjørte vi nedover via konas hjemby i Ukraina og så tok vi hjemveien over Romania.
Flott natur og et supert land, men fy flate så lang tid det tar når det ikke er motorveier. Det går i 50-60-70 akkurat som på bøgda i Norge. Kjørte via Bucuresti-Pitesti-Sibiu.
Det landet er snart mer utviklet enn Norge, men like lite motorveier. Fordelen er jo at man er innenfor EU og nesten ingen venting på grensene og veiene i seg selv har bra asfalt. Det er ikke som Russland / Ukraina.
Selv i Pitesti var det et flott Ramada-hotell med topp rom og super restaurant. Prøv å finne Ramada på Voss:-) :-)

Kjørte gjennom Serbia i min ungdom tidlig på 80 tallet og selv da husker jeg at det var strøken motorvei nedover gjennom Serbia mot Hellas, som var målet den gangen.

Arkivert
xenon78
31.05.2018 kl 21:10
1957

Hører mye bra om Romania. Det virker som det landet har kommet seg bede etter kommunismen enn Bulgaria? Jeg ser hver sommer mange rumensk registrerte biler på vei mot Hellas. Det kan virke som Romania har fått bygd seg opp en bra middelklasse?

Har dere planlagt noen steder i Bulgaria? Hvis jeg ikke husker feil, så var dere i Sunny Beach sist gang?

Vi har prøvd å holde oss unna de verste turiststedene som Sunny Beach og Golden Sands. Vi har gått for de stedene de lokale besøker. Billigere, men selvsagt en lavere standard på det meste. Var innom Pomorie i fjor. Likte meg ikke så veldig godt. Området er bygget ihjel med tanke på turisme. Litt rotete synes jeg.
Blir nok Nessebar og eller Sozopol på oss i år tenker jeg. Eller muligens enda lengre sør.
Arkivert
mishka
31.05.2018 kl 21:48
1953

Har foreløpig leid en leilighet i en uke i Sozopol.
Har aldri vært der før. Det er nok litt mindre "hæla i taket" enn Sunny Beach. Skjønt det hotellet Majestic på Sunny Beach var helt OK og lå litt rolig i utkanten. Skal bli spennende å se om restaurantene er OK der. Man må nok bare glemme finere fransk og heller satse på grillspyd skylt ned med Sofia Cabernet.
Eller det de kaller Sofia Cabernet, men egentlig er syltynn landvin fra plastdunker der de kommer med flaska ferdig opptrukket fra kjøkkenet:-)
Chopska-salat er uansett OK.
Arkivert
Sven
31.05.2018 kl 21:59
1939

For håpe dere finner et hotell som har bra mat, de gangene jeg har vært Øst-Europa har det vært dårlig, det samme ved Gardasjøen.
Arkivert
mishka
31.05.2018 kl 22:20
1928

Østeuropa kan være så mangt. Man må bare være litt innstilt på at matkulturen er annerledes.
F.eks. tror enhver russer at man er gal om man spiser en biff som er medium stekt. Den skal være gjennomstekt +++.
Bare i de litt større byene i de landene kan man få en biff som er medium.

Man er jo idiot om man ber om østers når man er 2000km. fra der østers finnes. Bestiller man derimot kylling er man mer på "hjemmebane".

Jeg har etterhvert "svart belte" i Tripadvisor så det pleier å gå bra. Problemet med Tripadvisor er bare at alle mulige folk skriver der. Resultatet ser vi i Berlin hvor de verste turistfellene kommer relativt høyt opp. Man må også lese litt mellom linjene og også se hvilke steder og destinasjoner samme person har anmeldt. Hvis det bare er
Puerto Rico for alle penga er sannsynligvis kravene lave og scorene høye på alt.
Arkivert
PSI- Investor
31.05.2018 kl 23:16
1913

Det er mange steder med god mat i Sozopol. Hotel Selena blir likevel ofte målet for kvelden da maten der har jevn kvalitet og Veel Filet Juliett er min favorittrett. Står ikke på menyen så kanskje må den bestilles dagen før. Selve stedet er ikke egentlig så topp med halve abba som gnåler i et hjørne hele kvelden.
Forresten lages det litt show ut av det om man bestiller stekt banan til dessert

De nyeste stedene mener jeg lå et stykke syd for byen langs kysten der det bygges mye. Fant et supert, nytt sted med stil nede ved vannet, et helt annet nivå enn det meste i sentrum. Men vet dessverre ikke hva det het, er noen år siden sist vi var der nå. Tar kanskje en halvtime eller mer å gå fra Selena motsatt rettning av mot gamlebyen og langs vannet.

Bilferien i år blir kanskje bare den med MX5 klubben, samt en liten tur til Danmark for å treffe eldstemann. Kunne godt tatt en tur nordover også, men tror ikke jeg rekker det. Beklagelig vis skal vi sydover med fly, men er jo dritt lei varmen allerede...
Redigert 31.05.2018 kl 23:21 Arkivert
Sven
31.05.2018 kl 23:31
1892

Bilferie, er det ferie å dra til Øst-Europa nå det er så fint i Norge?
Arkivert
mishka
01.06.2018 kl 08:26
1872

Innen ferien er alt ved det vanlige i Norge i juli. Pissregn og 10 gr.
Bonus er bompengehelvete, førerkort-inndragnings-terror og restaurantpriser som er ran.

Dette er vel kort oppsumert hvorfor vi ellers i året stort sett er i Berlin.
Norge frister ikke hverken sommer eller vinter.
Arkivert
Gullsmeden
01.06.2018 kl 11:00
1848

Skal man feriere i Norge må man helst bo gratis på egen eiendom, og ikke reise rundt, ikke spise mye ute på restauranter og heller hygge seg med grilling, og f.eks fisketur fra egen båt, bading fra enn brygge, for mange betyr dette «på hytta».

Skal man reise rundt blir man regelrett flådd av bompenger, fartsbøter, hamburgermiddager til 1000 kroner for en familie, middelmådige hoteller til flere tusen kroner natta, veldig synd selvsagt, men slik er realitetene.

Det første utlendinger som har vært på norgesferie snakker om er hvor vanvittig dyrt alt her, dernest kommer gjerne noen kommentarer om den vakre naturen.
Redigert 01.06.2018 kl 11:17 Arkivert
PSI- Investor
01.06.2018 kl 16:08
1796

Hvis man drar på ferie først og fremst for å spare penger så har man nok et problem ja. Uansett hvor man drar.
Det hjelper ikke at vin er billig dersom man vanlig vis drikker vann.

På ferie i Norge er det viktig å legge igjen penger hos de som trofast gidder å gi et tilbud som få benytter på de krokene av landet som er verdt å se.

Bompenger kan vi selvsagt klare oss godt uten. Men siden det er besluttet at nye veier ikke skal føre til økt biltrafikk må man ha så høye satser at ikke alle har råd til å kjøre der.
Arkivert
Sven
01.06.2018 kl 16:18
1794

En kan ha godt av å få et avbrudd i en hjemmeferie, det er mange flotte plasser rundt i landet, for eksempel på fjellet,
Vestlandet, Helgelandskysten, Lofoten og Finnmark er det mange muligheter. I august er det flott uten fluer.
Arkivert
mishka
01.06.2018 kl 16:25
1798

Det er vel de færreste som har ferie for å spare penger, men slik jeg ser det er Norge så dyrt at det er helt uaktuelt om man ikke kan overnatte et eller annet sted gratis.

Noe som Norge har som ingen slår oss på er sjømat. Selv i Frankrike er ikke skalldyrene i nærheten av de norske. Vannet er ikke kaldt nok lenger sør.
Arkivert
xenon78
01.06.2018 kl 16:33
1786

Rødvin med Sofia må du bare holde deg langt unna Mishka. Dette er laget i god kommunistisk ånd om at det er kvantitet og ikke kvalitet som gjelder. I tillegg tror jeg det jukses mye med å tilsette sukker på disse billig vinene.
Anbefaler viner fra Eniro, Minkov, Starosel og et merke med hest i logoen (sølv/gull bakgrunn). Disse ligger i prissjiktet 10-25 leva på Kaufland. Grisebillig med tanke på pris kontra kvalitet.

Starosel er en nyere vinprodusent med mange greie viner. Det er også mulig å overnatte på vingården. Der har de to eller tre restauranter, spa, innendørs badebasseng og boblebad ute med bar. Har vært der to ganger og det anbefales. Man bør få med seg vinsmaking også selfølgelig. Vingården ligger cirka midt mellom Sofia og Burgas. Bare å google Staosel så finner man hjemmesiden.
Arkivert
mishka
01.06.2018 kl 16:53
1780

Takk for tips Xennon! Bulgarsk vin har jeg ærlig talt ikke peiling på så dette kommer godt med. Mye kommer seg der nede, men fortsatt er det den holdningen etter kommunismen at alle skal bli rike NÅÅÅ!
Og da tas det ofte litt snarveier.
Et eksempel fra i forfjor var at alle disse strandbarene hadde happyhour på tidlig kveld med 2 "paraplydrinker" for prisen av 1, men så utvanna drinker har jeg aldri vært borti før. Det gjenspeiler seg også i noen nye hoteller beregnet på nyrike russere som har priser som om de skulle ligget på strandpromenaden i Nice. Strandpromenaden i Sozopol er ikke helt det samme. Her er et eksempel med inifitypool jeg kikket på. Står sikkert ikke tilbake for noe som helst :-)

https://blu-bay.com/

Skjønte at her er det bare "nyrussere" og ikke noe er mer kleint å bo sammen med.
Arkivert
xenon78
01.06.2018 kl 17:41
1755

Etter noen år her i Belgia, så har jeg prøvd meg på en del billige franske viner fra blandt annet Carrefour. Men synes det er mye kleint der også. Jeg har istedet begynt å kjøpe vin fra rene vinbutikker. Her får man mye bra og ikke mye dyrere enn i kolonial butikkene. Hvis jeg er ute en billig vin (10 euro ish), så pleier jeg å gå til Aldi eller Lidl. Mye mindre utvalg, men det de har pleier å være bra med henhold til pris. Ellers kom jeg over et Champagne tilbud her om dagen på DelHaize (mellomting av Rema og Meny). Kjøp to flasker og få to gratis. Det vil si man får en champis flaske for rundt 13 euro (normal pris 26 euro). Tror ikke jeg vil oppleve det i min levetid i Norge for å si det sånn..

Det hotellet så veldig bra ut. Men hvis det er mange nyrike russere så jo ikke det noe særlig. Må si mange russere nyrike og middelklasse mangler folkeskikk vi er vant med i nord Europa. Kona har pratet med mange selgere og servitører på våre ferier. Det som går igjen er hvor slitsomme og tildels frekke russerene er (selvsagt ikke alle). For bulgarerene så er de gode kunder, så de har et litt ambivalent forhold til dem.

Det som er synd med Bulgaria er at det er bygd over stokk og stein. Dette har en del med mafia og korrupsjon å gjøre. Naturmessig er Svartehavskysten i Bulgaria en perle. Men når man har bygd for mye og dårlige løsninger så blir det ikke som ferieområder i Vest Europa. Men har inntrykk at det sakte men sikkert blir bedre.
Arkivert
xenon78
01.06.2018 kl 17:49
1750

Er det noen som kjenner til det østlig fastlandet i Hellas? Er det noen gode feriesteder der (fra Tessaloniki og østover mot den tyrkiske grensen)? Vurder å kjøre over fra Bularia i sommer. Har prøvd å google litt uten å finne så mye. Mulig man bør parkere bilen og komme seg over til en øy?
Arkivert
mishka
01.06.2018 kl 18:28
1761

Ang. Hellas kan jeg kanskje komme med et par tips. Utenfor Thessaloniki er det de 3 landtungene du ser i sør som heter Halikidiki som gjelder når det gjelder masseturisme. Utrolig flotte strender og mye hoteller. Min info er kanskje ikke helt up to date da jeg var der i 1985 med nyinnkjøpt Opel Kadett GSI som vi kjørte nedover med. Den gang måtte vi gjøre vendereis der ute for det var ikke hotellrom å oppdrive sånn på sparket. Nå booker man jo på forhånd på nettet. Vi dro videre til Kavala og tok ferga over til Thasos. Det var bilferge som tok et par timer, kanskje mindre. På fergekaia i Thasos by sto det masse folk som leide ut rom og vi leide hos en enkefrue rett opp for havna. Den gang lite turister og flere koselige greske tavernaer i vannkanten. Nå er det sikkert helt forandret med mer hoteller, men det er sikkert fortsatt krystallklart vann og god gresk stemning. Ikke noe særlig sandstrender. Heller mye svaberg. Men det kan trygt anbefales. Halkidiki er motsatt med sandstrender så langt øyet rekker. Har du små barn er det kanskje stedet.

Når det gjelder vin er jeg helt enig. I Berlin er det slik at kvaliteten på Netto slutter der Vinmonopolet begynner.
Og polet er jo kvalitet. Det skal de ha. Dvs. den dyreste de selger på Netto koster 6-7 euro.
Men som i resten av Europa er byen full av vinbutikker som har spesialisert seg på bestemte land. Særlig Italia, Frankrike og Spania.
Bulgarske vinbutikker har jeg enda ikke sett i Berlin, men det finnes nok om man leter.

I bygget ved siden av der vi bor i Berlin har vi en herlig fyr som driver med egenimport fra Italia. Han sitter der hele dagen med et glass i den ene hånda og musa på pc,en i den andre. Der starter prisene på 10-15 euro og oppover og er topp kvalitet. Det blir litt dyrt for sånne som meg som drikker en halvliter til middag. Jeg skiller mellom dagligvin og helgevin. Og så har jeg noen hvite dager hvor jeg bare drikker hvitvin eller GT.:-)
Redigert 01.06.2018 kl 19:02 Arkivert
xenon78
02.06.2018 kl 20:46
1682

Glemte helt Halkidiki. Var der i 2004 i forbindelse med jobben. Vi tok en dagstur dit fra Thessaloniki. Husker at det var utrolig pent der. Men Thasos virker kanskje enda mer spennende. Ser ut til at de har noen sandstrender her og der også. Fruen var ikke vanskelig å overtale..

"Og så har jeg noen hvite dager hvor jeg bare drikker hvitvin eller GT.:-)" Fikk meg en god latter av denne kommentaren..hehe

Etter noen år i Belgia så har jeg gått mer over til øl fremfor vin. Belgisk øl er helt fantastisk. Når jeg nå smaker på en Ringnes eller Tuborg får jeg brekninger tvert. Har fått med meg at det skjer store ting med ølbrygging i Norge også. Det som er kjipt er at det koster en formue for en stakkars 0,33 flaske. I belgia er det et folkekrav til at øl skal være billig. Alle skal ha råd til det, punktum!
Arkivert
PSI- Investor
18.06.2018 kl 13:04
1423

Da er årets første bilferie unnagjort.
ca 50 stk MX5 i kolonne nedover svenskekysten fra torsdag til søndag, kjempegøy. Koselig gjeng, rimelige biler og ikke noe stress og pes. God mat fikk vi også.

En stakkars miljøverner ble helt fra seg da han så sløseriet med bare en og to personer i hver bil, og løp langs rekka og ropte '5 i bilen', '5 i bilen'.

Det er vel bare å glede seg til Lan blir samferdselsminister om få år, da blir nok kun nyttekjøring som blir lovlig, jeg ser for meg et byråkrati med søknader for å få lov til å gjøre unyttig kjøring som ren kos/ besøke familie etc.

Vi ble litt irritert da resultatene for rebusløpet ble lest opp, og han som hadde fulgt etter oss ble ropt inn til andreplass, men da vi selv fikk 1. var det greit...
Arkivert
mishka
18.06.2018 kl 13:32
1411

Høres flott ut. Cab og sommer hører sammen.
Må si jeg på fine dager savner BMW Z3 2,8 som jeg hadde for mange år siden.

Og når man snakker om rebusløp går tanken hen på navigasjon i bilen.
Tidligere var jeg hellig overbevist om at ingenting slår Mercedes Command og BMW professional og det er nok sant fortsatt, men fy flate så bra telefonapper har blitt. Og er disse store fete fastmonterte dinosaurene verdt 30 lapper?
Og med tilkobling trådløst til bilens skjerm er også problemet med ledninger på kryss og tvers en saga blott.

Min topp 3 liste er:

1. WAZE: https://www.waze.com/

Dette er samtidig et slags comunity hvor folk kan varsle hverandre om alt fra politikontroller til grensekøer.
Har erfaring for at den delen funker best i USA hvor denne appen er veldig populær.

2. MAPS fra Google.

Begge disse er jo avhengige av nettforbindelse og er man langt ut på bøgda i østeuropa utenfor EU er det både dyrt og dårlig dekning.
På google maps kan man riktig nok laste ned deler av et kart på forhånd og man er da uavhengig av nett.

3. Sygic car navigation som er uavhengig av nettet og har bra ruteføring.
Arkivert
PSI- Investor
18.06.2018 kl 14:37
1389

Her hjemme er i alle fall Google maps utrolig greit å bruke på tlf, alltid oppdatert uten at man trenger å tenke på det.
Egentlig god stemmeveiledning også, man trenger ikke se på skjermen hvis det ikke er mer kompliserte kryss på gang så det er bare å koble den på bilstereoen så får man de beskjeder man trenger.
Arkivert
xenon78
18.06.2018 kl 19:33
1356

Waze er suveren. Har brukt den mye her nede i sentral Europa. Det som jeg liker best med denne appen er at den er utrolig oppdatert på kø, ulykker osv. Den kommer opp med gode alternative ruter og jeg sparer mye tid.
Arkivert
lazy
18.06.2018 kl 20:45
1349

Blir du å kjøpe bobil, mishka ?
Arkivert
mishka
18.06.2018 kl 20:47
1360

Ja, men den oppdateringen på ting som skjer blir ikke bedre enn det antall folk som bruker den.
Har inntrykk av at det er i USA Waze har tatt av.
Selv her i Berlin er det noe tynt. I Oslo lik null.

Den har også en funksjon hvor folk kan reportere inn bensinpriser, men der er nok Clever tanken bedre her i Tyskland. Tror det er bensinselskapene som selv rapporterer inn dit for de er alltid oppdaterte på minuttet.

https://www.clever-tanken.de

Blir spennende å se fremover hvem som stikker av med seieren for navier. Og seieren er antall brukere.

En ting er sikkert: Disse fete naviene fastmontert i bilen blir like UT som Nokias biltelefon til 28 lapper i 1987.
Been there, done that også:-)

Bilfabrikkene klamrer seg fast til dette og prøver fortsatt å melke folk for store summer.
Redigert 18.06.2018 kl 20:55 Arkivert
mishka
18.06.2018 kl 20:53
1339

Bobil, nei takk. Har tenkt tanken, men jeg er litt for glad i det urbane liv og spennende restauranter i nye byer.
Det å kjøre europa rundt i en halvveis lastebil i 100 km.t. frister ikke. Heller ikke å våkne ved f.eks. Balatonsjøen i en bobil som har stekt 3 timer i varmen i søreuropa i 37 grader.
For deretter å ta seg en dusj i noe som er trangere enn turistklasse på Stenaline:-)
Da foretrekker jeg AC,en på et ok sentrumshotel med bilen i en sval garasje.
Arkivert
PSI- Investor
20.06.2018 kl 12:05
1280

Ja har aldri skjønte poenget med å betale så mye for noe som ikke funker mye bedre enn en enhet til 500,- spenn. Ser jo bedre ut da men.

Bobil, har også tenkt på det, men mye morsommere å kjøre cab. Hvorfor sove i bilen i grunnen? Da får jeg igjen tanker om å dra på ferie for å spare penger... veldig billig er det jo ikke heller. Det kan fort bli verditap på mye mer enn hotell ville kostet om man ikke reiser unormalt mye, ev er pensjonist med mye fri. Men det er fint at man gjør det man selv har lyst til!

MX5 i ny og turtallsvillig utgave står det her, men tviler vel bitte litt på det med 44.000 rpm… https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2018/06/Mazda-MX-5-blir-enda-morsommere
Arkivert
mishka
22.06.2018 kl 15:34
1227

Og like sikkert som at ferien nærmer seg for de fleste så starter streikene for de som skal ut og fly:

https://www.aftenposten.no/norge/i/7lGmgv/Streikefare-ved-en-rekke-flyplasser-neste-uke

Ny slot-tid, streik, overbookinger, ønsker ikke å ramme de reisende bla, bla bla...
Arkivert
Sven
22.06.2018 kl 16:07
1221

Smak og behag sies det. Å kjøre rundt i Europa i stekende varme om sommeren, er ikke noen fornøyelse, har prøvd det selv. Vi kjørte over alpene, noe som var en stor opplevelse.
Kjenner noen som har kjøpt kjempestor bobil. Men de farter rundt i Norge, spesielt nordover hvor de har et sted ved havet. Drar rundt til slekt og venner, og helt opp til Finnmark. De koser seg veldig med bobil. Da spiller ikke været så stor rolle heller.
Arkivert
mishka
22.06.2018 kl 19:06
1206

Er det noe som virkelig er ubehagelig i varme er å sitte på en eller annen flyplass i søreuropa hvor ac,en er innstilt på 31 grader og vente på avgang kl. 03.20, som Norwegian, Ryan og Easy pleier å ha fra feriedestinasjoner, etter å ha sjekket ut fra hoteller kl. 12.00, 15 timer tidligere, og så setter seg i de blå plastsetene. og ankomme OSL eller SXF totalt utslitt akkurat når de åpner om morran:-)

Nei takk!
Da er det bedre å sette ac,en i bilen på 21 gr. og bevege seg sakte nordover og tilbringe kvelden på en hyggelig uterestaurant i en OK by med en bedre middag og natta, natta på et behagelig hotel.

Ang. aircondition i bil:
Hvor mange har tatt service på klimaanlegget før ferien?
Synes ikke det blåste like kalt som vanlig i riskokern til kona. Kjørte innom ATU her i Berlin.
De etterfylle kjølemedium og renset opp både her og der.
Det var andre boller! Fyren i hvit frakk mumlet noe om at det skulle være 4, men bare var 1,1 før de fylte og at det lekker minst 10% pr. år.
Om det er kilo eller hva, aner ikke, men bra ble det!
Redigert 22.06.2018 kl 19:10 Arkivert
Hermann
23.06.2018 kl 10:35
1161

Apropo A/C - jeg kjenner for tiden en ubehagelig lukt i bilen når jeg starter opp i garasjen. Det går over etter hvert. Kan det være fra A/C-en?
Arkivert
mishka
23.06.2018 kl 11:52
1162

Ja. det er det. Og det er velkjent.
Det er vann som ikke tørker opp i kondesoren i klimaanlegget. Der dannes det bakterier og soppsporer som lukter. Når klimaanlegget får gått en stund tørkes det ut, men bakteriene forblir der. Dette fjernes på klimaservice, enten fysisk ved at det vaskes der, eller de bruker et slags desinfiserende middel som fikser dette.

I Norge har kjeden Svendsen eksos spesialisert seg på dette.

https://www.svendseneksos.no/klimaanlegg/
Redigert 23.06.2018 kl 12:02 Arkivert
Hermann
24.06.2018 kl 14:51
1082

Takker for oppklaring mishka. Savner for øvrig Berlin. Tar nok noen dager der igjen i sommer. Skulle aldri ha solgt i 2013/14, men sånn er det jo alltid med eiendom har de fleste av oss erfart.
Arkivert
Sven
24.06.2018 kl 20:04
1043

Dra til Bulgaria på ferie, og med små barn, hjelp! Har sett bilder av feite mannfolk med gullkjeder på stranda.
Arkivert
mishka
24.06.2018 kl 21:23
1030

Ja, som du skrev da: "Ich habe immer ein koffer in Berlin."

Ingen kunne drømme om den prisutviklingen det har vært de siste 3-4 årene.
Arkivert
mishka
04.07.2018 kl 00:06
822

Ja da har vi beveget oss ned fra Berlin til Budapest.
Selv er jeg veldig tilhenger av enkle B&B hoteller som Ibis, Motels.com osv., men når man først er i land hvor ok hoteller ikke koster all verden er det det alltid deilig å ty til "your home away from home" og da sef. Marriott med utsikt over Donau.

Det er 4 år siden sist i denne byen som jeg var i første gang for 40 år siden og jeg må si det er en sjokkartet opplevelse:

For 40 år siden var det omtrent ingen restauranter unntatt i hotellene og gatene lå mørke og dystre med politi på hvert hjørne. De senere årene har det blitt ganske bra og nå står gågatene ikke tilbake for noen storby ellers i europa.
Bare med EN STOR FORSKJELL:

Det finnes ikke en eneste muslim å se noe sted!!!
Ikke et eneste fødetelt. Ikke en eneste aggressiv skjeggmuslim i svart BMW. Ikke noen "koransklosser", ikke en eneste tiggende sigøyner selv om det er fra denne delen av europa de kommer.
Alt er en slags "drømmen om Disneyland".:-)
Ungarerne vet hva det vil si å være okkupert og de går ikke i samme felle 2 ganger:-)

Til sammenligning ser Oslo ut som en pøl av "low-life" fra alle mulige shitholes i verden.
Hva i huleste er det norske politikere holder på med?

Selv i Berlin er det ikke noen bydel som ser ut som Grønland eller Tøyen. Det finnes ikke noe sted med en muslimtetthet som på Stovner.

Nåvel. I morgen går turen til Beograd.
Det er 35 år siden sist.
Skal bli spennende det også.
Redigert 04.07.2018 kl 00:07 Arkivert
nordnes
04.07.2018 kl 00:11
805

Schlagermove i Hamburg pleier jeg å reise til. Deretter litt kjøring i Tyskland. Herlig land.
Arkivert
mishka
04.07.2018 kl 00:15
804

Ja, det er vel neste helg i St. Pauli.
Høres bra ut!

Tips: Prøv restaurantene nede i Fischmarkt.
I gangavstand fra St.Pauli.
Arkivert
PSI- Investor
04.07.2018 kl 09:14
737

Var på tur til Røros nå. 1027 km uten å fylle tanken.
Joda vi stoppet jo stadig vekk, men på de stedene vi hadde lyst til å stoppe, ikke der man må stoppe for å lade.
29 grader utenfor bilen på store deler av turen, 9 grader da vi kom frem til Røros.

Museet som viser gruvedriften er flott!
Der jobba de altså i røyk fra bålene, svovelgass fra fjellet og i en snitttemp inne i gruven på 50 grader, men de som sto nærmes hadde det mye varmere. Så var det ut i 40 kuldegrader (av og til) når man skulle hjem.

Vi vet ikke hvor godt vi har det!
Redigert 04.07.2018 kl 09:15 Arkivert
Hermann
04.07.2018 kl 23:16
708

mishka - ikke glem at Ungarn har noen tendenser som vi kan kjenne igjen fra nettopp Berlin i 30-åra.

For øvrig - Bilia fikset den dårlige lukta fra A/C-anlegget uten kostnad for meg - bra! Takk for tipset.
Arkivert
mishka
04.07.2018 kl 23:28
713

Røros er en av de store norske turistattraksjonene.
Pensjonistnaboen vår fra Berlin var der på busstur i mai og var helt over seg av hva de hadde sett. Imponerende for nordmenn også, men for utlendinger helt rått.

For vår del var det å cruise autobahn ned fra Budapest til Beograd i formiddag.

Tok en av sideovergangene ved Tompa som var uten kø.
Grensegjerdet var imponerende og tolldama gliste fra øre til øre da jeg sa noen godord om Viktor Orbán som farvel til det fantastiske Ungarn.

Og fy flate som Beograd har forandret seg også.
Noen gamle lagerskur nedenfor gamlebyen der elva Sava møter Donau har blitt et slags Beograds Aker Brygge.
Igjen et land uten muslimer. Ikke så rart med tanke på 90 tallet:-)

Vi begynner å komme langt øst nå og da ser damer ut som damer og menn som menn.
Ikke mange batikkhekser med "hønerumpefrisyre" og piratbukser, som gjør beina korte, å se på disse kanter.

Det lille man ser av aggressive muslimer er på Autobahn hvor det kommer en og annen tyrker i nyinnkjøpt brukt BMW på tyske tollskilter som kjører fullstendig som tullinger på vei hjem til Istanbul.
Holder avstand til forankjørende i venstre felt som man kan regne i cm. og durer gjennom veiarbeidsområder som er skiltet til 60 i 160.

Det er bare å lene seg tilbake og nyte synet av tullingene.

Restaurantene står ikke tilbake for noe i vesteuropa, bare med et prisnivå omtrent som Berlin.

I dag ble det italiensk:

http://lapiazza.rs/druga/galerija/

I morgen Sofia.
Er bare sååå glad at vi ikke bare flyr over hele europa for 59 euro med Ryan, NAS & co.

Redigert 04.07.2018 kl 23:45 Arkivert
mishka
04.07.2018 kl 23:33
704

Nei, det er ikke noe i nærheten av Nazisme.
De har bare forstått at muslimer ikke passer inn i østeuropa og har lært av fortiden.

De betrakter sitt land som en stor familie og slipper ikke inn hvem som helst, og bra er det.
Redigert 04.07.2018 kl 23:46 Arkivert
Weihenstephan
04.07.2018 kl 23:51
686

Sitter her på et 4* hotell i Spania og bestilte en øl, et glass hvitvin og en kopp kaffe. Pris 5.30 €. Hva hadde prisen på dette vært på et tilsvarende hotell i vårt kjære hjemland, undres bare LITT?
Arkivert
mishka
04.07.2018 kl 23:59
679

Det er nettopp dette som gjør Norge så "fattig".
Fattig på det gode liv daglig.
Restauranter kveles fullstendig av avgifter og skatter.

Eks.: På denne kjedesjappa Jamies Italia på Aker brygger er "husets vin" hvit Tavernello til Kr. 430,- pr. flaske.

I Berlin koster den samme vinen i 1 liters kartong Eur. 1,79 på Netto og maks. 6 euro pr. liter om de selger noe så kjipt på en restaurant.

Når jeg henter en pizza på takaway på den lokale italienske sjappa pleier chef å by på en grappa på huset mens jeg venter. I Norge mister man skjenkebevillingen av mindre.
Lysten på bompenger, skatter og avgifter blir mindre og mindre.....

Arkivert
Gullsmeden
05.07.2018 kl 01:01
663

Sant dette, vi som har oppholdt oss i lengre tid i utlandet og kan sammenligne offentlige tjenester, helsetjenester, prisnivå, skatter og avgifter oppdager kjapt at selv om Norge er et bra land er det mye som ikke er på stell, og mye å irritere seg over.
Arkivert
exian
05.07.2018 kl 06:25
639

Vi må hive ut de partivalgte rikspolitikerne i Norge. Det har utviklet seg til et høyt korrupsjonsnivå i Norge.
Arkivert
PSI- Investor
05.07.2018 kl 09:37
614

Nå er vel utesteder på Aker Brygge også flinke til å ta så mye betalt som kunden er villig til å betale mens man samtidig får fulle hus. En halvliter til 110,- kr har ikke så stor andel av alkoholavgift som de liker å skylde på!

Skjenkebevillingene og kontrollørene er jo likevel en historie for seg selv. Jeg synes det er greit at det er strengt. Men alt kan overdrives, og det gjør de. Hørte om et tilfelle hvor det ble prikker fordi inspektøren ved å stå klistra til vinduet på resturanten og skjerme for sola på begge sider av hodet klarte å få syn på en Smirnofflaske inne i lokalet. Det var brudd på alkoholreklamereglene!

Arkivert
xenon78
05.07.2018 kl 17:50
584

Jeg og fruen kjørte til Thassos i forrige uke fra Bulgaria. Flott tur over fjellet og null stress ved grensen. Ferge turen tok ca 40 min og med avganger hver halvtime. Helt supert. Ganske fin øy, men kan ikke si at jeg ble veldig imponert. Standarden generelt er ikke noe særlig høyere enn i Bulgaria (noe jeg trodde på forhånd). Men gjestfriheten var bra og de pratet bra engelsk. Prisnivået på mat ser ut til å være nesten det dobbelte som i Bulgaria. Synes kvaliteten er noenlunde lik. Men sjømat kan de nok bedre må jeg legge til. Vi var litt uheldige med været. Tre dager med masse regn. Glad vi hadde bil så vi fikk kommet oss litt rundt. Bodde i Limeneria. Grei liten by, men dårlige strender synes jeg. Vi fant en grei liten strand lenger vest. Helt greit var konklusjonen, men kommer til å prøve andre steder i Hellas neste gang.
Arkivert
xenon78
05.07.2018 kl 17:50
586

Jeg og fruen kjørte til Thassos i forrige uke fra Bulgaria. Flott tur over fjellet og null stress ved grensen. Ferge turen tok ca 40 min og med avganger hver halvtime. Helt supert. Ganske fin øy, men kan ikke si at jeg ble veldig imponert. Standarden generelt er ikke noe særlig høyere enn i Bulgaria (noe jeg trodde på forhånd). Men gjestfriheten var bra og de pratet bra engelsk. Prisnivået på mat ser ut til å være nesten det dobbelte som i Bulgaria. Synes kvaliteten er noenlunde lik. Men sjømat kan de nok bedre må jeg legge til. Vi var litt uheldige med været. Tre dager med masse regn. Glad vi hadde bil så vi fikk kommet oss litt rundt. Bodde i Limeneria. Grei liten by, men dårlige strender synes jeg. Vi fant en grei liten strand lenger vest. Helt greit var konklusjonen, men kommer til å prøve andre steder i Hellas neste gang.
Arkivert
xenon78
05.07.2018 kl 18:09
576

En av dagene tok jeg men løpetur langs hovedveien. Etter å ha løpt forbi alle hotellene i Limeneria, så kommer det en stigning og på toppen vil du ha god utsikt over ravinene mot sjøen. Jeg tok av der det så ut til å være en nyanlagt parkeringsplass. Det viste seg å være en svær søppelhaug de hadde kjørt jord over. Her lå det plast, hvitevarer og annet søppel flere hundre meter ned i den ellers så spektakulære ravinen. Helt utrolig, snakk om å drite i eget rede!
Arkivert
Arkivert Til toppen