Noen tanker om bruktbilbransjen

mishka
16.05.2018 kl 14:21 370

Dette er en arkivert tråd!
Den som følger med litt ser at det nå nærmest er stappfulle lagre av nyere brukte biler. Mange er skikkelig hyllevarmere.
Det flommer inn til forhandlerne tilbakeleverte leasingbiler i et antall vi ikke har sett før.

Og hva gjør de som leverer tilbake leasingbiler?
Jo de leaser igjen. Ikke fordi det er så lønnsomt, men de slipper å binde opp kapital i bil. Norske forbrukere er skikkelig forgjeldet.

Enda verre ser det ut som det står til hos de som driver med bruktimport. Tidligere var pene 1 år gamle tyske premiumbiler relativt lettsolgt. Nå ligger det for tiden ute 162 stk. av den nye modellen e-klasse og enkelte jeg har fulgt med på har støvet ned i over 9 mnd.enda prisen ikke er så mye å si på. Og det er ikke bare problematikken med diesel som er årsaken. Ladehybrider er ikke noe bedre.
En ny trend er at mange av disse forhandlerne også leaser ut bruktbiler og da i første rekke ladehybrider.

I Tyskland etablerer nå eieren av Volvo, kinesiske Geely seg. Direktøren der sier: Vi skal ikke selge biler. Vi skal selge mobilitet. Det blir en slags kryssning mellom leasing og bildeling med kontrakter ned i bare noen mnd. hvor alt er inkludert. Man får også rett til å bytte bil med et visst intervall og da vil neste leietager ikke få ny bil, men brukt:-)

Min spådom er at en liten renteøkning nå og vi har "den perfekte stormen" i hele den norske bilbransjen. Hva tror andre her inne?
Arkivert
PSI- Investor
16.05.2018 kl 15:01 222

Jeg tenker at tidligere har det vært nokså i balanse mellom tilbud og etterspørsel etter bruktbiler.
Når man så får flere og flere til å lease ny bil i stedet for å kjøpe en brukt en så blir markedet i ubalanse.
Hvem tenker man at skal kjøpe de tilbakeleverte leasingbilene egentlig?

Dessuten er det jo det med at det faktisk er blitt vanskelig å kjøpe. Det som myndighetene vil man skal velge i dag blir forbudt eller jaget av avgifter i morgen. Så hvorfor da ta noen sjanse, bedre å lease så vet man allerede når man signerer kontrakten hva det vil koste (skader kommer i tillegg uansett eierform).

Dessuten, når utviklingen går fort blir også biler fort utdaterte. Da er det jo trygt å kunne levere tilbake. Se bare på bensinhybrid som MB nå kutter ut til fordel for dieselhybrid som sikkert kommer til å bli mye billigere i drift. Hvem skal da kjøpe de brukte bensinhybridene som folk nå kaster seg over før avgiftsøkningen?

Selv beholder jeg fremdeles den 10 år gamle Lexusen som hovedbil. For jeg vet ikke hva jeg eventuelt skal kjøpe av teknologi. Vil ikke ha batteribil, vil ikke ha en ladbar som går kort og etterpå bruker liter'n. Vil ikke ha bensinbil for det er dyrt å kjøre med. Og diesel, vel det har jeg jo, bilen går billig og det er aldri noe galt med den.

Så oppsummert tror jeg du har rett. Det blir alt for mange brukte biler som ingen vil ha.
Arkivert
Drøfteren
16.05.2018 kl 16:01 205

De får leie ut de ingen vil ha billig da. Eller vil det svekke markedet for nybilsalget ?
Da kan jo de ingen vil ha kanskje eksporteres istede ?

Går bilmarkedet generelt mot mere utleie ?
Det er kanskje bedre buisness for bilfabrikantene ?
Arkivert
Gullsmeden
17.05.2018 kl 10:44 137

Leasing og leie burde ikke være for såkalt vanlige folk, samme med de som leier bolig.

Har man en god økonomi vil man selvsagt eie både hus, bil, båt, støvsuger og TV.

Å eie noe gjør at du tar bedre vare på gjenstanden, slik at den får et lengre liv, og du får også mer glede av å bruke noe som er ditt, og det tror jeg de fleste vil være enig i.

Folk står opp på søndagen, går ut og klipper plenen, vasker bilen og setter seg så ned med en pils på egen tomt og er tilfreds med det de ser, tviler på om akkurat det vil endre seg for de fleste av oss.

Ser helt klart at bilbransjen helst ønsker at vi skal leie og lease bilen, for da tjener de mer, og media biter på, og tror på det bilbransjen sier, for folk i media er sosialister og tror at det er best at folk ikke eier noe som helst.
Arkivert
hankatten
17.05.2018 kl 11:01 116

Gullsmeden, jeg tror mange kan tenke som deg og jeg tar også godt vare på bilene jeg har. Jeg vil vurdere lease neste gang, men liker ikke å låse meg til antall km, samt at jeg liker å eie akkurat bilen.

Men du verden og jeg ser også hvor mange som har et skikkelig bruk og kast forhold til bilene sine også, feks forsømmelse av servicer, full fart på dårlige veier og smeller igjen døra fordi ‘biler er til å brukas’ (å hvor jeg hater det uttrykket, hvor sant det enn måtte være).

Har prøvd å følge med litt, mener mange har et meget likegyldig forhold til bilene sine fordi ‘bil er bil’ og en bruksgjenstand.
Redigert 17.05.2018 kl 11:04 Arkivert
Gullsmeden
17.05.2018 kl 11:08 104

At det er en bruksgjenstand betyr jo ikke at man kan drite i vedlikehold.

Alt man eier er jo egentlig bruksgjenstander, for de fleste mennesker som jobber og sliter for pengene burde det være en selvfølge å ta vare på ting på best mulig måte.

Så ja, det er med undring at man ser hvordan folk behandler spesielt biler, endel er til og med stolte over at de aldri vasker bilen, og er mer enn gjerne villig til å gi uttrykk for dette til naboen som bruker tid på bilvask.

Noe med at de er så viktige og har et så utrolig interessant liv at det er under deres verdighet å «kaste bort tid» på slikt.

Innbiller meg også at mange lar bilen forfall for at de lettere kan unnskylde at de trenger en ny, snakk om å lure seg selv...
Redigert 17.05.2018 kl 11:10 Arkivert
mishka
17.05.2018 kl 13:03 71

Den som vil ha rimelig bilhold bør ikke lease. Spesielt ikke de som kjører langt. Grunnen er at km.kosten blir uhyggelig høy i forhold til å beholde bilen over flere år.

Eks: De fleste leasingbiler koster typisk 4-6 kr. pr. km.
Dvs. at folk betaler ca. halve bilprisen for å få lov til å kjøre 45 eller 60k.km.

Kjøper man i stedet en bil til f.eks. 500k og kjører 250k.km med den så kan man kaste bilen og alikevel ha hatt en km.kost på kr.2,-. I de fleste tilfeller kan man komme ned mot Kr. 1,50 pr. kjørte km.

Moderne biler i dag går uhyggelig langt med lite problemer.

Det er 2 typer leasingkunder: De som får dette som firmabil og ikke behøver å tenke på annet enn skatten. Disse leaser ofte biler i høyere prisklasser.
De andre er folk med trang økonomi som leaser rimelige biler til en høy pris fordi de ikke har noe valg. Litt som å pisse i buksa for å holde varmen.

Det jeg ville diskutere i starten var nordmenns gjeldssituasjon og manglende vilje / evne til å kjøpe bil. Leasingen gjør at de som driver med brukte biler får en utfordring. Jeg tror vi skal få se uhyggelig mye konkurser i bilbransjen fremover. Mye av dette skapes ikke minst av myndighetene.

Bare vent til de skal legge den nye WLTP standarden til grunn for beregning av avgifter på co2.
Helvetet er løs til vinteren. Bare vent og se:-)
Arkivert
fjellmann1
17.05.2018 kl 13:38 55

Jeg er i situasjonen at ny bil skal snart kjøpes. Min 2006 mondeo tdci har gjort en god jobb i mange år men begynner å bli sliten. Jeg har observert det samme, fler og flere biler annonseres til salgs. Det er kjøpers marked. En vanlig tabbe bruktbilselgere gjør er at prisen settes litt for høy dag en. Etter 9-12 mnd er ikke bilen solgt og de setter ned prisen 30". I mellomtiden har bilen tapt seg 50", altså for kjøper er den dyrere nå enn for ett år siden....
Jeg reparer heller mondeoen min og avventer nytt kjøp fordi jeg vet jeg gjør bedre kjøp om en stund... Mange tenker nok sånn og forhandlere kommer i en negativ spiral.
Jeg ser etter en 2-3år gammel dieselstasjonsvogn med manuelt gir og servicehistorikk.
Arkivert
Blåveisen
17.05.2018 kl 13:41 52

Jeg kjøper kun nyere brukte premiumbiler solgt i Norge, med lav km og servicehefte.Dette har gitt meg flotte biler til en relativt gunstig totalpris,til Norge å være.
Takke meg til å eie mine biler fremfor å være prisgitt sleske selgere med leasing og usikkerhet.

Status greier jeg ikke å se i biler,så gi med driftsikkerhet,trygghet og god komfort i en bil jeg eier selv uten lån eller leasing!
Kjøp den bilen du har råd til å kjøpe og eie.
Arkivert
mishka
17.05.2018 kl 14:36 34

Fjellmann, 2-3 år gammel dieselbil med manuelt gir får du "kasta etter deg" i Tyskland. Spesielt hvis det er en euro5-bil.
Disse er omtrent uselgelige her nå og grunnen er at euro 6 innføres i umweltzonene som omtrent hver eneste tysk by av noe størrelse har fra 2019. Omtrent alt eksporteres til østeuropa fordi de som Norge ikke har noe restriksjoner på utslippsklasse. Og manuelt gir er det ingen her som vil ha på litt større biler.

Og dette med "ny i Norge" har jeg endret totalt mening om de senere årene etter at jeg stakk til Tyskland.
På mine vandringer i Berlins gater ser jeg så mye strøkne eldre biler og grunnen er helt klar. Man kan kjøre her i årevis uten en eneste steinsprutskade i lakk og glass.
Gatene feies ukentlig og piggdekk finnes ikke og det strøs ikke om vinteren fordi det er 5 år siden sist vi hadde snø.

Noe salt brukes, men ikke i de mengder som i Norge.

Den norske vintersesongen med grus, salt og pikkdekk er tortur av biler.

Kjøper man f.eks. en 3 år gammel ex-leasingbil er man ganske trygg på km.stand også.
Arkivert
wwbwb
17.05.2018 kl 15:12 20

Morsomt med bil og interessant å lære hva som er klokt.
Selv kjøpte jeg en bil for snart 17 år siden. Sitter fremdeles med den kjære gamle og syns selv den fungerer som ny, vel som den var når jeg kjøpte den. Kanskje på tide og skifte ut forskjermene, men slik er bare kosmetikk og skjermene uten lakk og montering ligger på ca. 1000 lappen hvis du handler litt uten for Norges grenser.
Jeg satt opp et regnskap over bilen i 2013, et regnskap over total kostnadene 7 august 2013, litt avrundet, men ganske konservative. Km. Prisen har ikke steget de siste 5 årene.
Bensin 300 000 km à kr.0,80 = kr. 240 000
Forsikring = ” 80 000
Service = ” 96 000
Vei avgift = ” 60 000
Div. dekk etc. = ” 24 000
Kjøp 2001 = ” 290 000
------------------------------------------------------
Total = kr. 790 000 Pris pr. Km. = kr.2,63

Bilen ble handlet på Lillehammer, betalt kontant og det var ikke de beste tidene for forhandlere på den tiden.

Litt uinteressant kanskje, men allikevel.
Audi A4 Avante 1,8T 2000 modell
[ 1,8 5VT 150 Hk 5 trinns Tiptronic (automat) ]
Kjøpt 20.06.2001 av Halvorsen A/S Auto
gått 39.500 km. Pris 290.000,- Ny pris 2000 kr. 445.000,-
10 kollisjonsputer
ABS bremser
Xenonlys
Cruise kontroll
Klima anlegg
Alarm
Startsperre
Sentrallås
Tyverialarm
Tiptronic
Sportsratt i skinn, 3 eiker justerbart
Sportsseter foran med elektronisk korsryggstøtte
Høydejustering for fører og passasjersete
Servo
Metallice / perfect lakk
El. Vinduer foran og bak.
El. Speil
Oppv. Forseter
Midtarmelene
Grønne ruter
Aluminiums felger 10 arms design 7Jx16”
Utetempratur måler
Bagasjeromstildekkning med gardin
Takreeling
Radio/CD Blaupunkt 4 x 40 W Digital Parametrice Equalizer

P.S.
Jeg elsker denne bilen og ser ingen grunn til å kjøpe noe nytt i disse tider hvor industrien skifter fortere enn svint. Det som koster 200K i dag vil du noen gang få solgt den til en fornuftig prisen fra den gang du kjøpte den?
Arkivert
fjellmann1
17.05.2018 kl 15:14 20

Noen synspunkter på dobbeltcluth-kassa som sitter i 2015- mondeo tdci med 180 hk?
Jeg tør ikke kjøpe bruktbil med dobbeltcluth-kasse, derfor ser jeg etter manuel. Vet jo at VW sine DSGkasser ofte må skiftes etter 80k...
Arkivert
Puta1n
17.05.2018 kl 18:06 823

Man kan enkelt sjekke heftelser på bilen i https://www.brreg.no/person/tinglysing/heftelser-i-bil-og-andre-kjoretoy/

Fint når trenger å finne hvem som eier bilen og hvor mye den er belånt.
Arkivert
Bullinvestor
17.05.2018 kl 23:08 786

Virker som det er ett fåtall av økonomer på denne tråden.
Har aldri kjøpt ny bil. De fleste som kjøper ny bil er snyblinde og taper penger så det holder.
Bil er den dårligste investering du kan gjøre og det er blitt mye værre med årene ,fordi det skjer så mye på utslipp siden.
Diesel er jo ut, det må man jo ikke være rakettforsker for å skjønne, samt driftskostnader er mye høyere kontra bensin.
Tips: Har kjøpt en strøken Japaner 4 år gammel benziner til 130 K.
De enorme pengebeløpene som jeg sparer det pløyer jeg inn i aksjemarkedet.
Lykke til.
Redigert 17.05.2018 kl 23:12 Arkivert
Gullsmeden
18.05.2018 kl 00:00 750

Korrekt observert, vet ikke hva det er med de som absolutt skal ha ny bil, eller som stadig vekk leaser nye biler, er mye snobberi med dette, samt muligens også mindreverdighetskomplekser.

Har aldri kjøpt nye bil, og skal aldri gjøre det heller, selv om jeg har råd til det, men liker ikke å sløse.
Arkivert
mishka
18.05.2018 kl 08:57 715

Har ikke kjøp brukt bil de siste 25 årene, men det har blitt mange nye. Ja, det er dyrt og det taper seg raskt i verdi. Hvis man er litt mer enn gjennomsnittlig interessert i bil så er halve gleden å "spekke" en bil nøyaktig slik man vil ha den med rett farge utstyr osv.

Men for første gang er jeg nå på jakt etter bruktbil. En MB e220d ca. 1 år gammel.
Og selv her i Tyskland er ikke den jakten lett. Ikke skal jeg ha avantgarde og ikke skal jeg jeg ha i fargen grå, svart eller sølv. Helst skal den være grønn eller blå, til nød hvit. Det er alltid et eller annet som ikke stemmer. Plutselig har man drømmebilen der, men så har forrige eier lesset på med akkurat det utstyret jeg slett ikke vil ha og vil ha betalt for dette. Eller han gadd ikke å kjøpe ledlys og bilen står der med halogenlykter i 2018:-)

Og Bullinvestor, hvilke driftskostnader er mye høyere på diesel enn på bensin? På litt større biler er diesel det eneste rette. For meg som kjører nærmere 40k.km. i året utgjør merforbruket på en bensinmerce 1500 liter bensin pr. år.

Her i Tyskland selger diesel mindre, men det er fordi folk ikke lenger kjøper småbiler med diesel. Alt annet av litt større biler kjøper folk fortsatt med diesel. Med ny euro 6d diesel er forurensingen mindre enn fra tilsvarende bensinbiler. Erkjennelsen av dette begynner å synke inn hos politikerne også, unntatt i Norge da.
Redigert 18.05.2018 kl 08:58 Arkivert
Gullsmeden
18.05.2018 kl 19:52 671

Har en 2015 MB E220D, er fornøyd med bilen på tross av et par garantireparasjoner, grunnen til at jeg valgte akkurat denne er plassen. Den har bagasjekapasitet på 1960 liter med baksetene nede, det er mer enn f.eks en BMW X5, og kun 100 liter mindre enn Audi Q7 som har enorme utvendige mål.

Hvorfor kjøpe svær SUV med luftmotstand som en låvevegg når man kan kjøpe en stv som er enda større inni men vesentlig mindre utvendig?
Arkivert
Justas Bad
19.05.2018 kl 20:40 583

Bullinvestor,

Forklar hvilke driftskostnader som er så mye høyere med diesel enn med bensin.
Arkivert
Tigerberget
19.05.2018 kl 21:45 567

Bullinvestor, du kan ikke kalle bilkjøp for en dårlig investering.
Det et overhodet ingen investering.
Det er et nødvendig onde eller interesse. Ingen investering.
Selv om man bruker mange penger på en ting så betyr ikke det at man investerer penger i det.
Arkivert
Justas Bad
19.05.2018 kl 21:52 569

For meg er en bil en nødvendighet og ingen investering eller statussymbol.Jeg ser at man kjøper et image når man kjøper en bil,men status ser jeg ikke.
Det er mange som har råd til dyre biler,men som ikke ser poenget.Vi lar oss ikke imponere av andres biler og trenger heller ikke beundring for en bil....

Komfort og driftssikkerhet er viktigst for meg og jeg ser svært god økonomi i å kjøpe pent brukte og kurant utstyrte biler med servicehefte og lav km.
Jeg kjøper dem til halv pris i fht. nybilprisen og har stort sett problemfrie biler.
Hvorfor skal jeg da kjøpe dem nye?

Min utfordring er at jeg ikke orker flere grå eller sorte biler,og det reduserer utvalget betraktelig.....
Arkivert
mishka
20.05.2018 kl 11:21 518

Dette er nå også et hett tema i Tyskland.
I siste nr. av AMS er det en artikkel om en dame som ikke var særlig redd for å kjøpe en euro 5 bil brukt.

Bilen hun kjøpte av en forhandler var en velutstyrt Opel Astra 1,7 CDI 130 Hk 2013 mod. med 80.000 km. på telleren, 1 eier og alle servicer fulgt opp.

Nypris i 2013 var 28.000 euro. Nå fikk hun den for 8200,- euro.

Hun ble spurt av bladet om hun ikke så problemet med euro 5 når euro 6 innføres i umweltzonene i 2019? Men nei hun hadde et kjøremønster som var mye langkjøring og lite i byer og hun mente at i bysentrane kunne hun ta trikken.
(Man skal jo huske på at det slett ikke er i hele byene det er umweltzoner).
F.eks. her i Berlin er det kun indre by innenfor stadtautobahn, ikke berliner ring.

Kjører hun nye 80k.km og hiver bilen har hun hatt avskrivning på kr. 1,- pr.km.
Sannsynligvis kan hun komme ned i 50 øre:-)

En annen ting som er forskjellig med leasing i Norge og Tyskland er følgende:
I Tyskland har man 2 typer leasing.
Restverdi-leasing og såkalt kilometer-leasing.

Førstnevnte har vært det vanligste og da er den antatte restverdien blitt fastsatt ved inngåelse av kontrakten. Om denne avviker mye den dagen bilen leveres inn må den som leaser punge ut!

Nå anbefaler alle forbrukerorganisasjonene her å kun inngå km.leasing som er litt dyrere. Men da er det som i Norge at man kjører et visst antall km. og ikke har noe ansvar for restverdien. Kun for skader og unormal slitasje.
Redigert 20.05.2018 kl 11:22 Arkivert
Biggy
20.05.2018 kl 11:58 472

Jeg har erfart hvordan leasing fungerer og det er derfor helt uaktuelt for meg å lease en bil.
Nyere bruktbiler fungerer utmerket for mitt behov og jeg kjøper mine biler og liker selvstendigheten av at bilene er mine.
I USA nå vet over halvparten av leasingkunder ikke hva bilens pris er,men all fokus er hva de skal betale hver måned.De lever fra lønningsdag til lønningsdag.

Kjøp en bil du har råd til og selv om du lar deg imponere over status i biler er det ikke sikkert de du vil imponere ser det som status å kjøpe eller lease en bil du knapt nok har råd til.....
Arkivert
Bjorli
20.05.2018 kl 13:53 460

Ser at Toyota har unaturlig høye bruktpriser i Norge.

Skyldes dette innvandring og bileksport fra Norge?
Arkivert
Wish
20.05.2018 kl 14:02 449

Markedspris er det som markedet både kan og er villige til å betale,så Toyota har vel funnet sitt nivå hvor bilene omsettes.
Generelt er nordmann for betalingsvillige og det er derfor mye å hente på å bli mer kritiske og bedre til å prute og forhandle.
Selv om vi har råd burde det ikke bety at vi også vil betale prisene som kreves.
Arkivert
mishka
20.05.2018 kl 15:26 448

Bileksport fra Norge er nærmest ikke-eksisterende.
Det man kan få refundert av avgifter er for lite til at det lønner seg.

Det eneste lille er gamle vrak av ihjelrusta Hiacer som går i containere til Afrika.
Arkivert
Puta1n
23.05.2018 kl 19:26 298

Nå er det overskudd av bruktbiler i Norge pga elbiler, noe de ikke har i Tyskland.
Arkivert
mishka
23.05.2018 kl 20:53 292

Tyskland har i tillegg 3-4 naboland som "tar unna" enorme mengder med bruktbiler.
Polen med sine drøyt 30 mill. innbyggere. Ukraina med 50 mill. for ikke å snakke om Russland.
Og i de landene er folk prisbevisste, har møkk under negla og kan skru gamle biler.

Ukraina er full av gamlen varebiler hvor reklamen for slakteren i Köln enda ikke er fjernet fra siden av bilen 10 år etter :-)

Hvordan skulle det gått med tyske bilforhandlere uten disse landene i nærheten?
Arkivert
Gullsmeden
23.05.2018 kl 22:32 247

Polen har nesten 40 millioner innbyggere...
Arkivert
Arkivert Til toppen