Skraping av skip oljetankere 2018 v2

Mooi
FRO
16.05.2018 kl 07:45
104

Dette er en arkivert tråd!
Hei,
Oppretter en ny tråd på denne.

siste oppdatering fra Allied er total skraping 11,872,021 DWT (som nevnt tidligere så henger de litt etter)
22 VLCC
7 Suezmax
27 Aframax

Det vil si at vi nå har passert 2017 skraping 11,619,261 DWT.
Det spekuleres i andre publikasjoner at før slutten av mai 2018 så vil det være 30
VLCC "removals".

Når backwardation opphører og contango kommer tilbake så lover det veldig bra for tank.

/Mooi
Arkivert
Surik
18.05.2018 kl 09:22
3455

Det ser ut til å nærme seg 30 snart ja.

http://www.tradewindsnews.com/tankers/1494231/trio-of-shipowners-tied-to-vlcc-demo-sales

http://www.tradewindsnews.com/tankers/1492622/two-more-older-nitc-tankers-sent-for-scrap

Arkivert
kygo
24.05.2018 kl 11:31
3342

Contango I tank ser ut til å ta lang tid. Oljepris på 80. Virker lite realistisk at contango skal komme tilbake med det første. En får håpe markedet slipper ut mye olje og at oljeprisen krakker. Det skjer trolig ikke.
Arkivert
Empire
24.05.2018 kl 23:35
3284

Kanskje ønsket ditt går i oppfyllelse kygo?

Saudi sier nå at avtalen med russland og opec sannsynligvis endres ved neste møte (22. Juni). Målet for verdenslagre er nådd og opec skal nå høste fruktene, samtidig som de skal prøve å unngå en for kraftig pris oppgang fremover. Opec prøver å selge seg som "den o'store skytsengelen" for konsumentene, men egentlig er de vel mest redde for svekket vekst i konsum ved for høye oljepriser? Vekst anslagene for oljekonsum 2018 ble f.eks nedjustert for litt siden.

Frem til neste kapitel i opec/russland avtalen skrives, forventer jeg masse lekasjer, drama og pris volatilitet.

Etter møte så forventer jeg en avtale som betyr mer olje i markedet og som er mer fleksibel i forhold til produksjon, der kanskje pris pr. bøtte er viktigere enn hvor mange bøtter som eksisterer.
Redigert 24.05.2018 kl 23:37 Arkivert
Surik
25.05.2018 kl 10:46
3229

Det skal fraktes mye olje til sjøs fremover.
OPEC åpner opp kranene og amerikanerne bygger The South Texas Gateway Terminal for VLCCs.

https://www.wsj.com/articles/energy-firms-will-build-u-s-gateway-for-the-worlds-biggest-tankers-1525285003

2017 var året for å kjøpe riggaksjer.
2018 er året for tankaksjer.
Arkivert
kygo
25.05.2018 kl 11:21
3212

Surik: hvor lenge har du vært Bull i tank?
Arkivert
Surik
25.05.2018 kl 12:14
3202

Tja, det begynner vel å bli en stund nå. Må innrømme at jeg var bull i fjor også men sett i ettertid var jeg muligens litt tidlig ute med å spå omslaget i tank. En ting er dog sikkert og det er at når pengene renner inn hos tankrederne er det for sent å kjøpe tankaksjer.
Det blir fart i tank nå utover høsten skal du se.
Arkivert
Longsitinbulk
25.05.2018 kl 12:25
3218

Nå bør ikke vi sitte på gjerdet å baiise tank så veldig lenge til Kygo.
Et opec som åpner for mer olje i markedet vil bli en viktig nøkkelfaktor for et turnaround i tank.

Surrik har vært sta og egen og holdt sine Frontline aksjer, nå er Fro opp drøye 8kr fra bunnen 30kr så det spørs vel om vi ser slike nivåer igjen noengang?

Halmstrået er selvsagt at Frontline setter en emisjon på Nav verdiene, men jeg vet ikke hva som skjer.
Det som er ganske sikkert er at åpnere kraner er bullish for tank-
Redigert 25.05.2018 kl 12:27 Arkivert
kygo
25.05.2018 kl 13:12
3177

ja, en dag snur selvfølgelig opec, men det er også delay i tank. Da tar endel måneder fra de åpner kranene til shipping blir påvirket.

Jeg syns ordreboken er altfor stor nå, og jeg liker det ikke. Man ser nye selskap som hunter og færder kjøper VLCC og Suezmaxer. Selv om opec endrer kurs tror jeg det tar lang tid før ratene blir over break even. Skraping er selvfølgelig en nøkkel, men tror vi ennå har god tid longsit. Jeg har en veldig liten posisjon i fro, men skal nok vekte den opp på sikt.
Arkivert
Empire
26.05.2018 kl 10:58
3113

Spørsmålene rundt Iran sanksjonene er mange og kan vel grovt sett deles opp.

1. Det er ca. 180 dager med "fredning" før sanksjonene rammer. Dvs vi er i slutten av 2018 før vi vil se hvordan og i hvor stor grad dette slår ut.

2. Iransk olje vestover vil sannsynligvis bli skadelidende, men det er ikke sikkert at eksport østover vil lide. Kina importerte f.eks iransk olje under de foregående sanksjonen og vil sannsynligvis gi blaffen (ikke la seg presse) denne gangen også. Hvordan det blir med europeisk import av iransk olje er fortsatt uavklart.

3. Bortfall av iransk olje betyr bortfall av iranske vlcc. Spørsmålet er hvem som fyller dette tomrommet? Hvis f.eks iransk oljeeksport vestover erstattes av Saudi, så vil dette kunne være fordelaktig for de andre Vlcc rederne. Da ikke pga tonnmile, men pga bortfall av vlcc tilbud. For suezmax rederne så vil det kunne være ufordelaktig, siden en del av oljen da vil kunne gå på Vlcc istedenfor seuzmax

Det viktigste for rederne er at ikke Saudi tar hele oppgangen, men at den fordeles over alle opec landene. Da vil vi kunne få en høyere tonnmile og ihvertfall et lavere tilbud av Vlcc for frakt av det sorte gull. Suezmax flåten til iran er realtivt liten så dette vil sannsynligvis ikke påvirke det markedet i særlig grad, hvis ikke Vlcc tar over den delen av oljefrakten. Mange spørsmål og mange muligheter.

Pakistan er nå åpnet for vlcc skraping, men cash buyers sliter med kreditt tilganger for disse skipene. Tendensen blir kanskje en økning av spiker i seuzmax segmentet som en følge av dette? Kina stenger sine verft i 2019, men skrapingen har vel aldri stått og falt på de kinesiske verftene.

Redigert 26.05.2018 kl 11:19 Arkivert
Longsitinbulk
26.05.2018 kl 11:45
3119

Dette punktet er vel ganske viktig i settingen

2. Iransk olje vestover vil sannsynligvis bli skadelidende, men det er ikke sikkert at eksport østover vil lide. Kina importerte f.eks iransk olje under de foregående sanksjonen og vil sannsynligvis gi blaffen (ikke la seg presse) denne gangen også. Hvordan det blir med europeisk im

Nå får vi se om Kina og Usa kan komme til en enighet etter hvert, det er vilje fra kineserne men Trumph vil opptre arogant enda en periode for muligens å tyne enda mer ut av Kineserne, på sikt blir de trolig enige om en avtale.
Kommer de til enighet om en handelsavtale og stridsøksen senkes tror jeg neppe Kina vil kødde det til med å benytte Usa største verkebyll Iran.
Redigert 26.05.2018 kl 11:47 Arkivert
Empire
26.05.2018 kl 15:04
3049

Det er en god mulighet for det longs. Det kan også være at kina importerer mer fra amerikanske produsenter istedenfor iran. Da vil tonmile bildet endre seg til det bedre for rederne.

Et motargument er kinesisk energi sikkerhet. Det er bedre å ha flere land å importere fra, enn å være avhengig av noen få. Hvis man drar en parallel til Venezuela, så er Kina nå et av de få land som ikke bryr seg om de amerikanske sanksjonene og bytter olje mot cash. Jeg tror ikke Kina kommer til å la seg presse på dette punktet, men det kan være de bytter til amerikansk Lng og olje, som en del av en større avtale. Det bør ihvertfall rederne håpe på :)
Arkivert
Mooi
27.05.2018 kl 18:34
2978

Trod nok Kina vil forholde seg til evt. sanksjoner mot Iran. Hvis du ser hvorav effektivt Trump og co viste konsekvensen ved å ikke innordne seg . ZTE er ekstremt eksempel som viser hvor lett USA kan kreve compliance ....

/Mooi
Arkivert
Empire
28.05.2018 kl 19:26
2885

Mooi

Det kan være de gjør det denne gangen, men de har ikke latt seg presse til det før. Kina gav blaffen i Iran sanksjonene sist og gir blaffen i Venezuela sanksjonene nå.

Zte er en litt annen sak, der amerikanske sikkerhetgrunner har ført saken såpass langt. Nå er det vel imidlertidig Trump som prøver å overkjøre domstolene og frita Zte fra de domsavsigelser som har ført frem. Da kan man jo spørre seg om hvem som gir etter for hvem...?

Jeg står ved at jeg ikke tror Kina kommer til (ensidig) til å følge sanksjonene, men kan være villige til å støtte opp om de hvis de får innrømmelser fra US. En innrømmelse kan være ZTE, en annen kan være tariffer og "glidemiddelet" i avtalen kan være energi. Noe Kina trenger og US potensielt hat mye av i årene som kommer. Sånn sett vil det kunne være en vin-vin, selvom begge parter kanskje må gi litt mer enn det de egentlig ønsker.

Men hvordan det blir vet jeg ikke. Storpolitikk har sine egne veier og det Kina og US krangler om nå er hvordan to stormakter skal innordne seg i forhold til hverandre. ZTE er i så måte kanskje en "pølse i slaktetiden"?.
Arkivert
Longsitinbulk
28.05.2018 kl 20:25
2868

Hear du kjøpt deg inn i noen tank aksjer da Empire?
Arkivert
tous1
30.05.2018 kl 17:00
2745

ratene stiger gradvis iallefall...
Arkivert
Empire
31.05.2018 kl 09:23
2666

Da er Fro ute med sin rapport og den var vel som forventet.

Nå har Fro gått mye i det siste på "luft og kjærlighet". Mange snakker om at nå snur det, men Fro har altså 78% dekning i 2 kvartal til 11.600 usd/day. Neste rapport bør dermed bli enda rødere.

Da starter kanskje den (siste?) store tålmodighets testen for de som har kjøpt på forhåpninger, mens undertegnede nå begynner å følge kursen tettere til over sommeren. Snart er det billige Fro aksjer på vps :)

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/05/Frontline-snur-pluss-til-minus
Redigert 31.05.2018 kl 09:25 Arkivert
oljen
31.05.2018 kl 10:01
2630

Ser ikke bort i fra at Frontline kan gå på et rally i USA utover kvelden på shortinndekning som en følge av at tallene var mye bedre enn forventet. Snart over 50 NOK her hjemme.
Arkivert
Longsitinbulk
31.05.2018 kl 10:09
2605

Kipt å stå på perrongen nå Empire

De aller største drømmerne er nok de som tror denne kommer ned igjen.
Det er eventuelt et skjær i sjøen, skal de handle tonnasje må det hentes penger og det blir på lavere kurser, når det er sagt så er bunnen forbi i tank, det ser du på samtlige tank aksjer nå.
Arkivert
Surik
31.05.2018 kl 10:17
2585

Foreløpig ingen sell-off gitt.
Tøff tøff høres i det fjerne, er det Frontline-toget?
Buy (early) in may and stay away.
Arkivert
Surik
31.05.2018 kl 10:19
2600

Tror jeg blander inn en skvett bobler i den drinken jeg Longsitinbulk :)
Må være lov på en dag som denne.
Arkivert
Longsitinbulk
31.05.2018 kl 10:28
2586

Er lov å ta seg en sterk"n når du har kjøpt Fro aksjer på 33kr Surrik

men kanskje du bør ta den kjapt?
jeg tenker bla på skyhøy RSI 90

Jeg finner ikke tilgjengelige short aksjer, kan je låne noen av deg?
Redigert 31.05.2018 kl 10:33 Arkivert
Empire
31.05.2018 kl 10:35
2586

Tja longs.

Når du snakker om å stå på perongen så sier du at det skal bli et rally, at inntjening skal opp og alt skal bli lyst og vakkert. Det er jo ikke uvanlig at du snur på timen fra at tilstanden er fantastisk til at den er et helvete. Du prøver stadig vekk å sole deg i andres glans. Det sier kanskje noe om innsikten du selv besitter.

Undertegnede har hatt samme syn på tank lenge og denne rapporten gir ikke inntrykk av at Fro skal tjene penger i nær fremtid. Det kommer ikke utbytte før kanskje tidligst Q4? At ratene har gått noe opp betyr ikke at inntjeningen er opp. Bunker prisene spiser f.eks opp hele ratoppgangen

Flex er et godt eksempel der du snudde fra at alt var dårlig til å bli ekstremt lyst og vakkert. Takk for at du påtok deg jobben som sjefshauuser. Hvordan gikk det med flex etter rapport? Også der stod jeg ifølge deg på perrongen, men sannheten er at jeg allerede hadde tatt toget og ventet på ett nytt.

Jeg har som sagt god tid med Fro og jeg skal forhåpentligvis snart kjøpe. Når det blir og hvor mye det blir er usikkert, men at dagens tankmarked skal tynges en periode til, står svart på hvit i dagens Fro rapport. Nå skal tvilen, nedgang i spiker, nye leveringer og opec dramaet få utspille seg til slutten av juni, så får vi se om tank er et marked jeg faktisk skal satse noen kroner på. Jeg er ikke like sikker som deg på at alt nå har snudd og at rederne skal tjene penger som gress fremover.

Den eneste her inne som har fått med seg oppgangen er vel surik. Standhaftighet belønnes tilslutt og det står det stor respekt av. Et lys blant alle backtraderne :)
Redigert 31.05.2018 kl 10:41 Arkivert
Longsitinbulk
31.05.2018 kl 10:47
2592

Det hjelper ikke stå på perrongen å tviholde på eget standpunkt når standpunktet er feil.
Hvis du ser på tank globalt så er det ikke bare Frontline som snur, men alle tank aksjene.

Om jeg soler meg i andres glans får være dine ord, men det er i alle fall ingen stolthet i å stå på en perrong sta som et esel på feil stasjon.
Jeg har ikke kjøpt tank på bunnen selv, men kjøpte noe forrige fredag på 38kr, altså 8kr over bunnen, men alikevel 7kr under dagens.

Poenget med å snu markeds synet var Iran og at mulighetene for åpnere kraner fra Opec ville sette markedet i aktivitet, resultatet er at ting har skjedd siste 14 dager, selv om vi enda må vente litt på Opec, men det kommer uansett rimlig snart.

Du antok nok at aksjen i dag skulle rase på rapporten,så du kunne kjøpe, men så skjedde det motsatte.
Mange tenkte som deg og satt klare ved kjøps knappen og da stiger det i stedet, dette burdet du visst om du har litt greie på hvordan aksjemarkedets fungerer.
Redigert 31.05.2018 kl 10:53 Arkivert
Longsitinbulk
31.05.2018 kl 11:30
2552

Hvordan blir det forresten å stå uten Flex fremover Empire.
Du tok pengene av bordet på topp antar jeg:-))

altså 12,4kr og nå står den i 12kr

litt av en super trader du
Arkivert
Surik
31.05.2018 kl 11:51
2517

Jeg er vel mer tilhenger av fundamental analyse enn teknisk.
Men det er jo klart den har gått mye på kort tid nå.
Arkivert
Surik
31.05.2018 kl 12:10
2508

Tok litt gevinst nå og solgte noe av beholdningen da den bikket 47 kr.

Så får vi se da om det var for tidlig.
Arkivert
Empire
31.05.2018 kl 14:40
2465

Haha. Trodde ikke det skulle rase i dag. Vi får følge med fremover og se hvordan det blir. Sommeren er lang og det er mange ting som spiller inn. Kanskje jeg tar feil, kanskje jeg har rett. Om noen mnd så vet vi mer.

Jeg lever godt med mine flex aksjer og de disposisjoner jeg har gjort så langt i det selskapet.

Nå skal jeg ikke ødlegge tråden mer med tull og fanteri med deg longs. Alle som har fulgt med her inne en stund vet hvordan haren hopper.

Lykke til.
Arkivert
Surik
01.06.2018 kl 15:47
2393

NAT selger 2 Suezmaxer til skraping, ser det spekuleres i hva som skjer med de 8 VLCCene SFL leier ut til Frontline også.
Foreløpig er det vel Frontline som kommer best ut av redusert leie for disse, jfr kvartalsrapportene.
Arkivert
Empire
01.06.2018 kl 20:42
2351

Hør hva mr. big oil boss sier fra ca. 11 min og utover. H2 2018 er da kanskje tidspunktet for når det kommer mer olje i markedet.

https://www.forumspb.com/en/programme/56912/#broadcast

Også er "Al Salheia"(Vlcc) solgt som spiker i Pakistan. Gode nyheter longs :)
Arkivert
Surik
01.06.2018 kl 23:27
2305

Er det dette du ser på en fredagskveld?
Det spekuleres i en million fat/dag hører jeg, hvor mye vil det løfte tankratene mon tro?

“A net 1 million barrels per day in more output from OPEC could lift rates from $15,000 per day to $25,000 on an annualized basis,” Clarksons Platou Securities analyst Frode Moerkedal said.
Arkivert
Empire
02.06.2018 kl 10:47
2267

BIMCO har revidert sin flåten vekst for 2018 fra 2,7% til 2% pga utsikter til økt skraping og ordrebok pr.nå. Neste år så forventer de 3%. I et "normalt marked" så skal flåtevekst i underkant av 2% gi seg utslag i høyere rater.

Hva tilbudsøkningen til Opec blir, får man bare gjette på enn så lenge. Rosneft har sagt at de har økt med 70 000 bøtter de siste dagene og man antar at de kan pøse oppimot 150 000 bøtter ut i markedet ganske kjapt, om muligheten skulle by seg. Saudi har som vanlig ikke kommet med noen konkrete tall på reserve kapasitet, men ifølge statistikken så ser det ut som om eksporten i Mai er den høyeste så langt i 2018.
Redigert 02.06.2018 kl 11:00 Arkivert
Mooi
02.06.2018 kl 18:00
2185

Empire,
Alt under 5% flåtevekst er egentlig bra. En tanker har normalt 20 års levetid dvs. at ca.5% må byttes hvert år. I tillegg kommer oljeetterspørselen.
Fremover vil vi se mer normal skraping da vi fortsatt opplever at veldig mange skip nærmer seg slutten av levetiden ifbm double hull kravene.

Det er godt mulig at vi går under 2% i år og noen snakker om 0%...

/Mooi
Arkivert
Surik
08.06.2018 kl 08:23
1882

http://www.tradewindsnews.com/tankers/1506119/nat-tipped-for-more-demo-sales
Arkivert
Empire
09.06.2018 kl 11:07
1836

Mooi

Ikke uenig, men heller ikke helt enig. Som jeg sier er det i et "normalt marked" (i et historisk perspektiv), nødvendig med en flåte vekst under 2% for at ratene skal bedre seg betraktelig innen stortank. Så kan man diskutere om vi er i et "normalt marked" nå eller ikke og hva som faktisk menes med det. Svaret ligger i detaljene. Men alle monner drar og som du sier så er flåtevekst under 5% ihvertfall kjærkomment.

Jeg ser du kommenterer Nat på en annen tråd og jeg synes som deg at Herbjørn pakker dritten inn. Kaller det "finansielle fleksibilitet"?? Minner meg litt om Jin i 2016/2017. Gjorde ingen grep, trodde de kunne drifte videre som ingenting hadde skjedd og endte opp med å både ha en emisjon og selge skip. Jin sitter nå igjen med et" parkeringshus og 60% høyere lederlønninger". Og dette er i et marked der inntjeningen faktisk er godt i pluss pr i dag. Hva Nat må gjøre, hvis de skal fortsette som tank selskap, er vel ganske opplagt for alle?
Arkivert
Mooi
09.06.2018 kl 22:08
1771

Enig Empire,

Det er nå skrapet
26 VLCC
10 Suezmax
24 Aframax
(Compass Maritime)

Det var planlagt levert i løpet av Q2-18
23 VLCC
18 Suezmax
33 Aframax

Med NAT 3 Suezmax så er det vesentlig bedre nå en starten av året.

/Mooi
Redigert 09.06.2018 kl 22:09 Arkivert
Surik
09.06.2018 kl 22:53
1735

Alt det levert i andre kvartal?
Arkivert
Mooi
09.06.2018 kl 23:28
1727

Q1 + Q2
Arkivert
Empire
10.06.2018 kl 12:38
1664

Skal prøve å bidra litt

Alle tall er % andel av eksisterende fåte så langt i 2018. Feil kan forekomme, men det er dette jeg har så langt i år.

Vlcc: 20 nye bestillinger i 2018, dvs at ordreboken er på ca. 16%

Suezmax: 2 nye bestillinger i 2018, dvs at ordreboken er på ca. 9%

LR2/aframax: 12 nye bestillinger i 2018, dvs at ordreboken er på ca. 12%

LR1/panamax: 4 nye bestillinger i 2018, dvs at ordreboken er på ca. 7%.

Ingen bestiller handybåter lengre og MR segmentet har vel en ordrebok på ca. 10% av fåtestørrelse.

Oppsummert så har Vlcc den største ordreboken (ordre fra 2017), mens ordreboken for suezmax segmentet har falt markant det siste året.

Snitt inntjening(spot) for alle ruter 25.mai var: Vlcc ca. 4300, suezmax ca. 18 000, Aframax ca. 17 900, LR2 ca. 10 500 og LR1 ca. 6500.

Husk det er store forskjeller på rater for nyere og eldre tonnasje. Kanskje greit å ha med seg f.eks i NAT debatten for de som måtte mene at man kan tjene gode penger på eldre tonnasje i dagens marked.

Ps. Iran sanksjonene skal være i full effekt fra 4. November 2018. Det er det som er meldt fra amerikanske myndigheter, så får vi se om tingenes tilstand endrer seg frem til da.
Redigert 10.06.2018 kl 13:34 Arkivert
Mooi
10.06.2018 kl 15:38
1623

Empire,

De tallene får jeg ikke til å stemme.
Kan du gi meg antall VLCC, Suezmax & Aframax du har i ordreboken?

/Mooi
Arkivert
Empire
10.06.2018 kl 18:01
1614

Mooi

Hva er det du har da?

Mulig tallene er feil som jeg skrev. Har f.eks ikke tatt med 4 suezmax som er ment som shuttle båter. Denne uken så brukte Vitol 2 opsjoner på Vlcc, osv.

Lever det gode liv på ferie nå, men hvis du legger ut, så skal jeg legge ut når jeg er trygt hjemme i sofan der jeg har laget oversikten, så kan vi knekke noen nøtter og finne ut hvordan landet kanskje blir fremover?

Ha en god arbeidsuke :)

Edit: antall kan godt være feil, men jeg tror % av flåte er riktig som du ser i linken under...?

https://www.hellenicshippingnews.com/tankers-newbuilding-orders-limited-mostly-to-vlccs/
Redigert 10.06.2018 kl 19:01 Arkivert
Surik
10.06.2018 kl 19:46
1562

Euronav opererer med henholdsvis 12,8% (VLCC) og 11,4% (Suezmax) i hvertfall.
16% hørtes litt mye ut for førstnevnte.

https://www.euronav.com/investors/company-news-reports/presentations/2018/investor-presentation-dnb-shipping-conference-march-2018/
Arkivert
Empire
11.06.2018 kl 20:10
1487

Er det egentlig noen sak i disse "skytider"?

Her er utdrag av "faktisk ordrebok", der ordrene er satt. Jeg har også en "uoffisiell ordrebok" eller "griselista" som jeg liker å kalle den, men der er det mye som ikke er skrevet i stein, utsatt på ubestemt tid og noe kansellert. Surik, din link er ifra Mars, så det er kanskje derfor vi har noe forskjellige tall? Kom med tilbakemeldinger og rettinger :)

Total ordrebok
Type, Antall, % flåte, Antall levering pr. år
Vlcc 108 (ca. 15%) 41(2018) 46(2019) 21(2020)
Suezmax 50 (ca. 9%) 26(2018) 19(2019) 8(2020)
Aframax 125 (ca. 13%) 54(2018) 48(2019) 11(2020)

Vlcc 2018
Antall, Dwt, Verft, Kjøper, Levering, Pris
1 310,000 dwt Namura Kyoei Tanker 2020 $ 80 m
2 300,000 dwt Hyundai H-Line 2019
2 319,000 dwt Hyundai Sinokor 2019
3 318,000 dwt DSME Apollo 2020
2 300,000 dwt DSME Pantheon Tankers 2019
319,000 dwt Hyundai Kyklades 2019
2 300,000 dwt DSME Guggenheim Capital 2020 $ 88.4 m
2 318,000 dwt Hyundai Samho Kyklades 2020
300,000 dwt DSME Hunter Group 2020 $ 85.5 m Options declared / + 3 options
4 300,000 dwt Hyundai Vitol 2020
2 300,000 dwt DSME Guggenheim Capital 2020

Suezmax 2018
4 150,000 dwt Samsung AET 2020 (+2 options / 2 Shuttle Tankers)

Aframax 2018
6 114,000 dwt Dalian Maersk Tankers 2020 / 2021
114,000 dwt Samsung Unisea 2019 / 2020 + 2 options
4 x 113k dwt Samkang S&C 2020 Unknown 45.00

På spiker siden har jeg ca. 300 potensielle kandidater (Vlcc, Suezmax og Aframax) som er over 15 år. Ca. halvparten er Vlcc. Prisene på skip over 15 år har tapt seg mellom 15-20% de siste månedene i forhold til andre aldersklasser.

Ps. Gikk overraskende greit å legge ut tabellen.
Redigert 11.06.2018 kl 20:25 Arkivert
Mooi
11.06.2018 kl 20:35
1446

Hei,

Starten av 2018 Crude tanker fleet(Pareto):
VLCC - 734
Suez. - 490
Afra. - 618

Planlagt levering Q1-Q2.2018(Pareto)
VLCC - 23
Suez. - 18
Afra. - 33

Skrapet Q1-Q2.2018 (Compass)
VLCC - 26
Suez. - 10
Afra. - 24

Jeg sliter med å finne god informasjon i forhold til hva som faktisk er levert, men hvis vi antar at det som var planlagt faktisk blir levert i løpet av Q2. Da ser det ut til at det ikke er flåtevekst i 1H-18 evt. en nedgang i flåten.
Usikker på om tallene til Compass også inkl. skip som blir tatt ut av trading til f.eks storage.

Compass ordrebok:
VLCC - 102 (102/731 = 13,9%)
Suez. - 52 ( 52/498 =10,44%,)
Afra. - 113 (113/627 = 18%)

Alt I alt så kommer det vel på hvordan man "teller" demolition / ordre osv. Er f.eks LOI med eller holdes det utenfor.
Hvis vi forventer fortsatt olje etterspørsel for 2019-2020 så virker ikke ordreboken veldig stor.

I tillegg så er det sannsynlig at mange skip blir skrapet de neste 2 årene pga nye miljø krav og gammel flåte.

/Mooi
Arkivert
Mooi
11.06.2018 kl 20:37
1455

På toppen av alt over så er det rapportert om ca. 30 VLCC som er solgt for skraping. Vi vet at NAT skal selge 3 Suezmax ++++ av andre skrapinger.

/Mooi
Arkivert
Empire
11.06.2018 kl 21:37
1423

Mooi

Ja, gode poeng. Ordreboken kommer ann på. Det er enten en møysommelig jobb med å lage liste selv eller betale noen for å gjøre det for seg. Og det vil være forskjeller selv mellom tilbydere som tar seg betalt. Jeg mener å huske at Vlcc leveringene i 2018 skulle være omtrent 50/50 fordelt mellom H1 og H2, med litt overvekt i H1, så jeg tror tallene fra Pareto skulle stemme godt.

Her er utdrag fra "griselista" for Vlcc "kontrakter" gjort fra Januar til og med April 2018. Det er vel dobbelt så mange på denne lista, i forhold til både min "faktiske" og den Surik la ut for samme tidsrom. Den kan være en slags "worst case" scenario for spekulativ kontrahering, noe som kanskje har vært en av overraskelsene i 2018, med tanke på ratenivået så langt? For Suezmax er tallet fra "griselista" 24 skip for samme tidsperiode.

Vlcc
Type, Size Delivery Shipyard Date Buyers Price
2 x VLCC 308k dwt 2020 - 2021 Dacks Jan - 2018 CSET 80.00
2 x VLCC 319k dwt 2020 HHI Jan - 2018 Kyklades 81.00
VLCC 310k dwt Oct 2020 Namura Shipbuilding Jan - 18 Kyoei Tanker 80.00
2 x VLCC 2019 Hyundai HI Feb - 2018 Sinokor 83.50
5 x VLCC 300k dwt 2020 Daewoo Mar - 2018 Undisclosed
3 x VLCC 320k dwt 2020 Hyundai H. Mar - 2018 Korea Line 83.00
3 x VLCC 300k dwt 2020 DSME Mar - 2018 Apollo 86.50
2 x VLCC 300k dwt 2020 DSME Mar - 2018 Pantheon Tankers
2 x VLCC 300k dwt 2019 - 2020 Hyundai HI. Mar - 2018 Korea Line 87.10
VLCC 318k dwt Nov - 2020 Bohai Mar - 2018 Kuwait Oil Tanker 79.70
VLCC 300 k dwt 2020 JMU Mar - 2018 JX Ocean
2 x VLCC 2019 Hyundai Mar - 2018 Kyklades Maritime
1 x VLCC 300k dwt 2020 JMU Mar - 2018 JX Ocean
4 + 3 VLCC 300k dwt 2019 - 2020 DSME April - 2018 Apollo Asset 85.20
2 x VLCC 300k dwt 2020 DSME April - 2018 Guggenheim Capital
4 + 4 x VLCC 320k dwt 2019 Samsung HI April - 2018 CVL Corp 82.00
Redigert 11.06.2018 kl 21:40 Arkivert
dailymute
11.06.2018 kl 22:38
1404

euronav skraper også
Arkivert
Surik
12.06.2018 kl 09:00
1339

Imponerende jobb Empire, jeg antar du sitter og fører oversikten selv? Og jeg som trodde du var rigganalytiker..
Griselista ser ikke så pen ut nei, det er påfallende synes jeg at en betydelig andel av disse ordrene er fra ikke-industrielle aktører.
Hunter (Apollo) har feks bestilt 7 VLCC og har en opsjon på 3 til innen 15.august. Tar de levering på alt eier de nesten like mange VLCCs som Frontline.
Ser også at Guggenheim Capital har økt fra 2 til 4 nylig.

http://www.tradewindsnews.com/tankers/1500315/guggenheim-backed-owner-doubles-vlcc-tally-at-dsme

Blir interessant å følge dette fremover, tank er ihvertfall ikke kjedelig og forutsigbart.

Arkivert
kygo
12.06.2018 kl 12:40
1302

Euronav skrapet vel ikke sin suezmax. Den er solgt, men ikke som skraping.

De siste ukene er det vel bestilt over 10 vlcc. Riktig surik, dette er volatilt og spennende. Jeg er litt pessimistisk i forhold til den økende ordreboken. Syns den har vært forholdsvis høy over lang tid, også i et dårlig markedet. Det blir kompensert i forhold til skraping. Leveringen av vlcc-er har vært lav 1.h i år, men er stigende fremover og er historisk høye nivåer.
Arkivert
Empire
12.06.2018 kl 13:13
1289

Surik

Takk, men du er veldig ivrig på å "sette meg i bås". Er det egentlig så veldig viktig hva jeg er og ikke er?

Ja, som jeg nevnte i innlegget over og som du sier, den store overraskelsen er mengden med spekulativ kontrahering i 2018. Jeg hadde forståelse for det i 2017, med snitt priser på 80M dollar for nybygg Vlcc, men nå er prisen ca. 10M dollar opp. Jeg tror spekulantene følger med på flåtealder og skraping med argus øyne. F.eks er snitt alderen er vel nå i overkant av 19 år(vlcc), ned fra ca. 22 år i 2017.

F.eks Guggenheim skal nok selge disse posisjonene og ikke drifte de og det de spekulerer i er jo nettopp manko på Vlcc i 2020 og en prisoppgang for de kontrakter/posisjoner de har i dag. Har de rett, så skal skipsprisene oppover i årene som kommer.

Spennende tider er det helt klart.
Arkivert
Longsitinbulk
12.06.2018 kl 14:18
1275

Du bør jo umiddelbart gå short i Fro, om du nå ikke er det fra lav 30.
Går det forresten bra med tradingen i Flex Empire?
Redigert 12.06.2018 kl 14:23 Arkivert
Arkivert Til toppen