"DN 08.05: Element Gambler på «dødsspirallån»"

Reserven
ELE
07.05.2018 kl 22:54
2696

Dette er en arkivert tråd!
Screenshot av 2 siders artikkel i morgendagens DN avis:
http://bit.ly/2018-05-08__DN_10-11__Element-Gambler-på-«dødsspirallån»
Arkivert
Yess
07.05.2018 kl 23:02
1869

Med Inntill 10 transer og 500 millioner, en 10 dobling av hva vi har slitt i månedsvis med til nå i ELE er det en presis overskrift av DN.
Arkivert
Longsitinbulk
07.05.2018 kl 23:05
1852

Aksjen bør prises på 10kr sier ceo- men han kjøper ikke selv på 5kr ????
Denne type haussing av eget papir er lett gjennomskuelig, bare ved å kjøpe aksjer med store summer av egen lomme blir slikt sprøyt troverdig, hvorfor tømmer han ikke egen konto?

Skummel denne her når det skal lempes ut så ekstremt mye aksjer i markedet
Arkivert
Yess
07.05.2018 kl 23:56
1777

Dersom den finansieringen som ELE har valgt var den beste for aksjonærene ville selvsagt mange flere selskaper valg det remfor en vanlig emisjon.
Anbefaler alle å lese artikkelen om «dødspirallån»
Arkivert
Longsitinbulk
08.05.2018 kl 09:38
1596

Aksjen kommer til å kolapse når alle disse aksjene skal ut i markedet, Oslo bør er for liten til slike typer finansieringer.
Finner ikke selskapet store nye aksjonærer til disse vil det gå rett ned.

Arkivert
Yess
08.05.2018 kl 09:41
1587

Det er en grunn til at DN kaller det "dødsspirallån". Anbefaler alle til å holde seg unna til etter 30 dager etter EGM. Det blir aksjer nok til alle og sannsynligvis til en lavere pris enn dagens kurs. Her er det ingen som helst grunn til å løpe etter. Over og ut for denne gangen
Arkivert
oddivar
08.05.2018 kl 19:04
1455

Yess.

Alternativt - å kjøpe nå det remmer og tøy kan holde og stemme mot forslaget. Å sitte på sidelinjen og kommentere er ikke særlig hjelpsomt.
Redigert 08.05.2018 kl 19:05 Arkivert
nopetter
08.05.2018 kl 19:11
1425

I denne artikkelen står det denne typer lån er veldig negativt for selskaper som har en ledelse som ikke er aktiv i markedet. Det kan man ikke si om ledelsen i Element. ABO hadde ikke gitt et slikt lån til et inaktiv selskap, dette presiserte BO under pressekonferansen. En annen sak er at denne artikkelen ikke nevner et ord om den pågående ITO/ICO prosessen som vil sette denne lånefasiliteten i skyggen.
Arkivert
rischioso
08.05.2018 kl 19:54
1376

RE påstanden om dødsspiral lån.

http://forum.hegnar.no/post.asp?id=22095031
Arkivert
Entype
08.05.2018 kl 21:14
1297

Dette var ambisiøst men jeg er dessverre enig med en over her. Oslo børs er for liten til å ta imot et så stort antall aksjer/ den størrelsesordenen på lånet, i et spekulasjons selskap som Element.
Dersom dette skal lykkes er de nødt til å komme opp med noe som kan tiltrekke en helt ny type investorgruppe.

Kryptovaluta kan være løsningen, investeringsviljen blant den enkelte er mye større når slikt er involvert. At selskapet kommuniserer slik de har gjort siste tiden er veldig uheldig sett i sammenheng.
Arkivert
rischioso
08.05.2018 kl 21:25
1267

Entype,

det er ikke tvil om at det vil komme på banen større investorer/fond som vil plukke med seg en god del med aksjer i en tidlig fase nå som det umiddelbart kommer betydelige og garanterte inntekter i det oppkjøpet foretas - det er vel det minste man behøver å bekymre seg om og 1 oppdatering/børsmelding eller 3 vil nok gi oss detaljene på det når det nærmer seg.
Arkivert
Namtrah
08.05.2018 kl 21:40
1229

Ved 3 transjer vil Ele bestå av ca. 100 mill. aksjer. Ved 3 transjer tilføres 150 mill. NOK. Dvs. 1.5 kroner per aksje. Disse vil blant annet brukes til å kjøpe 51% av en gruve med et potensiale på ca 10mrd kroner. Trenger jeg si mer? Gi det tid...
Arkivert
oddivar
08.05.2018 kl 21:51
1210

Ledelsen har dessverre påført seg selv et troverdighetsproblem ved, gjennom Token prosjektet, å love en dilution-free finansiering av gruveprosjektene, samtidig som man tar opp et, etter Elements størrelse, for stort konvertibelt lån på feil tidspunkt og hvor utvanningseffekten er usikker.

Jeg støtter selskapets strategi og selve oppkjøpet kan være et riktig trekk. Finansieringsløsningen synes dog feilaktig dimensjonert/innrettet, med den informasjonen som nå foreligger.

For tiden heller jeg mot å stemme mot foreliggende avtale med ABO.
Redigert 08.05.2018 kl 21:55 Arkivert
Billyjojimbob
08.05.2018 kl 21:53
1192

Reserven,hvorfor lagde du denne tråden,har du kjøpt ele aksjer?
Arkivert
Namtrah
08.05.2018 kl 21:54
1189

Jeg frykter ikke denne finansieringsmåten, men det er synd med hvilket press det kan legge på kursen. Nå er det sånn for min situasjon at jeg kjøpte mesteparten rundt 2-3 kroner, så når nytt gulv nå antakeligvis blir 5.30 kan jeg leve godt med det i en periode.
Arkivert
nopetter
08.05.2018 kl 21:55
1181

Da MÅ ledelsen overbevise markedet med en TGE før EGF.
Arkivert
Namtrah
08.05.2018 kl 21:57
1175

EGF vil bli gjennomført så fort som mulig når de har blitt enige om en endelig avtale med BO, så tviler på at TGE vil komme først dessverre
Arkivert
nopetter
08.05.2018 kl 22:06
1150

Vi får se om det dukker opp en ny gruppering av investorer eller andre større aktører på banen. Auplata sliter nok med det samme problemet jeg er overbevist om at de har tenkt på finansielle løsninger sammen eller hver for seg.
Arkivert
mcaxel
09.05.2018 kl 09:07
979

nopetter

Are you thinking about Sætter?
Arkivert
nopetter
09.05.2018 kl 09:13
949

he is just a small sardine in this ocean of big white Sharks

til nå har dumpingen stoppet, det må være en grunn til at aksjen er most ned til disse nivåene
Arkivert
leteretterverdi
09.05.2018 kl 09:13
963

Jeg er enig med Oddivar. Håper aksjonærene kan legge press på selskapet for å jobbe for en bedre finansieringsløsning. Med mindre de trekker noe opp av hatten, så blir transjer på 50 mill i største laget.
Arkivert
mcaxel
09.05.2018 kl 09:23
923

Personally I think that ABO will get their will here and Auplata will help them with its share numbers of vote

What will you vote for or against the deal?
Arkivert
nopetter
09.05.2018 kl 09:23
918

rent historisk så er det sjeldent små aksjonærene klarer å stoppe slike prosesser. jeg er sikker på at f.eks storvestre og sæther får en nærmere redgjøring av ledelsen enn det vi får om finansieringen av prosjektet
Arkivert
rischioso
09.05.2018 kl 09:28
903

Ser ikke helt den at man skulle vente med WP og ICO.

For det første er WP meldt mer eller mindre ferdig den 17.03 kun noen avklaringer gjenstod.

For det andre så vil man måtte kjøre 1 og 1 ICO for hver råvare så den ene er ikke avhengig av den andre.

For det tredje så er det naturlig at selskapet ser på andre finansieringsformer i tillegg til kapitalinnhenting fra ICO nettopp fordi man ikke på forhånd kan vite hvor mye en ICO vil kunne gi.

Dermed er dette å anse som en finansieringssikring og ikke dermed sagt at alt vil benyttes.

Så skjønner ikke helt den skepsisen flere gir uttrykk for.

Dette er gått fra feiringsmodus til skepsis uten at noe som helst egentlig er endret...

Mitt bet er at WP vil dukke opp som troll i eske i tillegg til både økt investorinteresse og bevegelse på lisenssiden i Ambershaw.

Så får tiden vise hva aksjonærene velger å gå for når det kommer til JV muligheten.
Arkivert
FAR100
09.05.2018 kl 09:36
877

Kan hende at ELE vil skille forretningsområder på metaller i flere selskap med sitt eget regnskap på hver metalltype?
Arkivert
rischioso
09.05.2018 kl 09:40
861

Det folk ikke helt virker å ha fått med seg er at selve Token delen er og vil være ELE's eierskap 100% uavhengig av Ambershaw samarbeidet og uavhengig av det planlagte nye JV med Auplata.

Det er jo allerede skilt ut som et eget forretningsområde gjennom ELEMENT Token.

Denne avdellingen er nylig etablert i Estland hvor man all Tkeniseringen vil foregå.

ELE vil gjennom det få direkte avkastning der hvor de selv eier råvaren og indirekte avkastning gjennom provisjoner der hvor de ikke eier råvaren men Tokeniserer på oppdrag fra andre.

Så bare der ligger det et stort inntektspotensiale for ELE hvor eierskapet til ELEMENT Token er ELE's 100%.
Redigert 09.05.2018 kl 09:47 Arkivert
nopetter
09.05.2018 kl 09:42
849

vi er ganske nøyaktig på øret på det samme nivået som der vi startet fra. og jeg tror at det ikke er tilfeldig

4,50 var det nivået jeg kjøpte meg inn igjen med mesteparten forrige gang
Arkivert
rischioso
09.05.2018 kl 09:49
839

nopetter,

tenker du konverteringspris regnet ut i fra de 10 siste dagers vektet gjennomsnitt og at det er derfor vi midlertidig er tilbake på dette nivået...??...ikke helt usannsynlig - faktsik helt gjennomførbart med tanke på det reduserte volumet på gårsdagens dipp og ikke minst at BO har 5,75m låneaksjer de kan leke med og av samme grunn kunne de ha stått for mesteparten av nedsalget volummessig i går (5,75m aksjer x 4,75nok) utgjør en omsetning på i overkant av 27m/nok hvor den totale omsetningen i går var 27,9m/nok for å sette det i perspektiv...)

http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2431247
Redigert 09.05.2018 kl 09:54 Arkivert
FAR100
09.05.2018 kl 09:51
843

Det er mange som har høyere inngang, me 2
Arkivert
kombinert
09.05.2018 kl 09:52
814

Ja nå er vi tilbake til start ja,merkelig etter en sånn melding.Menter noen hundre tusen inn på konto om noen uker,så kursen kan bare stå lit stille for min del.
Arkivert
rischioso
09.05.2018 kl 09:58
826

Detter underbygger jo egentlig det jeg har vært inne på tidligere at den undeliggende trenden er opp, men at det går i intervaller med til dels store svingninger noe som det er blitt gjort siden BO kom inn i bildet.

Dette for å komme ned på en lavest mulig konverteringspris, men allikevel høyere enn den forrige og så slippe kursen så den korrigerer tilbake for å få en høyere pris enn den avtalte strike price - derav en underliggende oppadgående trend.

Noen velger å kalle dette en dødsspiral mens det i realiteten er en positiv oppadgående spiral noe det har vært siden BO's inntreden og noe alle er tjent med, men man må forstå prosessen og ikke kaste ut på feil plass for kursen har vist seg å korrigere ned pga konvertering og korrigere seg opp igjen når kommisjonsaksjer og warrants skal selges til en pris over strike price i tillegg til at tilbakekjøp av låneaksjer vil også skje med jevne intervaller noe som også trigger kursen hver gang selv om de ikke må leveres tilbake så må de kjøpes tilbake etter hver gang de er blitt brukt i denne prosessen for å kunne brukes igjen til samme formålet.

Forrige avtalte strike price for kommisjonsaksjer ble avtalt til 4,7nok og for warrants 5,5nok.

Og nå ligger vi kunstig lavt og langt under det BO må ha for å kunne tjene på de siste kommisjonsaksjer og warrants.

Av samme grunn vil kursen måtte korrigere opp igjen.

Egetlig ikke mer komplisert enn dette...)

Redigert 09.05.2018 kl 10:11 Arkivert
mcaxel
09.05.2018 kl 10:01
796

I did expect it to sink because that many got nervous on the new tranches. I guess that there will be some pressure and insecurity among the investors in some time

I bought mine for 2 NOK so I am calm
Arkivert
kombinert
09.05.2018 kl 10:09
771

Ja ja kryper stadig nedover,skremmende lett å få den ned.
Arkivert
nopetter
09.05.2018 kl 10:16
753

HVIS det er de kommisjonsaksjene til BO som ligger i den nomura posten så er den tiltenkt en helt annen rolle enn å mose aksjekursen da den kun har økt i antall aksjer.

og jeg er ikke så sikker mer på at dette nedsalget skyldes BO sitt warrant salg, dette har nå pågått i 4 uker på fredag, de har aldri brukt mer enn maks 3-4 børsdager ved salg av tidligere transjer.

hvorfor skulle de nå plutselig bruker 4 uker på dette??
Arkivert
rischioso
09.05.2018 kl 10:18
744

Det er ikke noe vanskeligere å få kursen opp igjen når det måtte ønskes.

Men egentlig ikke så viktig å bruke tid på dette. Dettte er BO sitt forretningscase som vil være her til man ikke lengre benytter lån formidlet av BO.

BO har drevet med dette i mange åår og har hjulpet en mengde selskaper.

Hadde det endt med en dødsspiral som denne tråden startet med så ville ikke BO ha fått nye oppdrag...)

Derfor blir prosessen gjennomført slik at alle vinner på dette samarbeidet. De eneste som taper er de som ikke skjønner prosessen og lar seg påvirke av store (kontrollerte) svingninger og lemper ut når de ikke skulle...
Redigert 09.05.2018 kl 10:19 Arkivert
kombinert
09.05.2018 kl 10:25
721

Tror dere Auplate driver å kjøper flere aksjer nå?
Arkivert
rischioso
09.05.2018 kl 10:26
727

nopetter,

det er jo ikke noen av de store som tar en exit for da ville jo det ha fremkommet på TOP20 listen.

BO kan hele tiden tappe og fylle opp Nomura kontoen nettopp fordi de har kommisjonsaksjer, warrants og låneaksjer.

Låneaksjer vil hele tiden variere sammen med at kommisjonsaksjer og warrants blir solgt så det er ikke lett å kunne skjønne beholdningsoversikten fra uke til uke på Nomura kontoen når det er slik.

La oss si at Nomura kontoen fra 1 oppdatering til en annen ble redusert med 500k aksjer så ville vi ha trodd at nå har BO solgt 500k aksjer.

Så kommer neste oppdatering som viser en økning på 1m aksjer og da vil vi kunne tro at de har løst inn warrants og har mer og selge, mens det i realiteten kan bety at BO har solgt ytterligere 500k, men samtidig har kjøpt tilbake 1,5m låneaksjer og dermed viser kontoen en økning på 1m aksjer fra forrige oppdatering.

Ser du den?
Arkivert
kombinert
09.05.2018 kl 10:31
699

Vi får bare smørre oss med tolmodighet,jeg tror Ele blir stort om en stund.Jeg selger ikke en aksje,men kjøper mere når jeg får penger på konto snart.
Arkivert
nopetter
09.05.2018 kl 10:35
711

ja jeg ser den, problemet er at vi ikke vet om dette er BO aksjer!

jeg har en annen vinkling

jeg tror at "hakketrua" er inne på noe når han skriver at det forhandles med en gruppering av investorer eller en annen stor aktør om kjøp av de nye transjene. og de vil selvfølgelig ha lavest mulig inngang og tjene mest mulig penger på disse transjene. jeg tror neppe de vil klare rå få inn så mye kontanter via en TGM innen 20/6

hvis BO melder inn at de har solgt alle sine warranter m.m. så vil aksje kursen stige umiddelbart til over kr 5, og det er ikke i deres interesse. derfor meldes det ikke fra om dette til markedet fordi de kan sjonglere det slik som du beskriver og holder denne varm inntil de har kommet fram til en kjøps avtale.

Arkivert
kombinert
09.05.2018 kl 10:39
679

n ting er 100% sikkert,noen holder den i sjakk.Tvert den stiger lit,kommer et nedsalg
Arkivert
rischioso
09.05.2018 kl 10:45
688

nopetter,

jeg ser også den.

Det kan være mange muligheter, MEN det som er viktig å skjønne er at det som nå skjer rundt ELE er positivt og kurstriggende.

Informasjons blir holdt tilbake (lovlig), det skjer mye positivt i kriker og kroker og så kommer aksjen i spill.

Det er da det gjelder å holde hodet kaldt og ikke minst benytte anledningen slike periodevise kontrollerte dipper gir.

Det er ikke første gang vi ser dette hende og det blir heller ikke den siste.

Går vi tilbake i tid siden BO's inntreden så har slikt skjedd hele veien og det er slik de må gjøre for å kunne tjene på utlånet.

Hadde ikke BO vært innvolvert så hadde kursen nå kunne ha stått i 8-10nok etter alt som nå er kommet frem og det er denne positive forskjellen mellom dagens kurs og den riktige prisingen de spiller på og kjører kursen opp og ned i dette intervallet alt ettersom de er på selgeren (kommisjonsaksjer/warrants/låneaksjer) eller på kjøperen (låneaksjer).

Dette sirkuset vil komme til ende så snart ELE får inntekter og det er ikke lenge til og da vil kursen også reprises betydelig i det man ikke lengre har noe som holder kursen nede (BO), men når den dagen kommer så vil man nok ikke finne aksjer til salgs for 4,5xxnok/stk...)
Redigert 09.05.2018 kl 10:51 Arkivert
nopetter
09.05.2018 kl 10:58
644

jeg innbiller meg at de har forhandlet om dette en stund hvis jeg skal tipper en dato så tror jeg 17/3 ikke er langt unna da de kom ut med en melding om at de ville utvide ICO,en til å gjelde flere råvarer, men de MÅTTE informere markedet om det som foregikk før dette lekket ut i markedet.
Arkivert
rischioso
09.05.2018 kl 11:01
647

nopetter,

jeg vil tro før - kanskje allerede rett på nyåret i jan/feb for Auplata fikk "hast" med å kjøpe seg inn i ELE allerede "tidlig" i mars og fremskyndet som vi husker utbetalingen av lånet for å kunne øke "betydelig" i ELE tidlig i april - så ja, det har nok pågått en stund og av samme grunn er nok WP/ICO blitt holdt tilbake - enn så lenge...)
Redigert 09.05.2018 kl 11:06 Arkivert
Yess
09.05.2018 kl 11:08
624

ELE på vei videre ned i dag?
Med inntil 10 transer på 50 millioner aksjer hver der 100 millioner trekkes på EGF og EGF + 30 dager så skal det bli nok nye aksjer som skal trykkes opp og ABO får god kontroll fremover. Lykke til.
Tror dere virkelig ikke atABO kommer til å kjøre kursen nedover de siste 10 handelsreglene for å få flest mulig aksjer for 50 + 50 mill?

Utøvelsesprisen for de konvertible obligasjonene skal tilsvare 100% av laveste daglige volumvektet snittpris i de ti (10) siste handelsdagene før Selskapettrekker på fasiliteten.
Redigert 09.05.2018 kl 11:24 Arkivert
rischioso
09.05.2018 kl 11:24
579

Yess,

vi som skjønner prosessen vet at det er nå BO kjøper tilbake låneaksjer før kursen skal heves.

Og de av oss som forstår det kjøper samtidig som BO gjør det og senere selger når BO gjør det på et høyere nivå - for det er vel ikke bare BO som skal tjene på disse svingningene...)
Arkivert
Aldara
09.05.2018 kl 11:35
553

Volumet sier vel egentlig det meste...
Sammenlikn omsetningen idag da dere mot den på mandag.,,,
Say no more....
Men like jævlig irriterende lell for en som sitter for lengre tid...
En kan nesten ikke gjøre det lenger...
Ikke mye å tjene!
Arkivert
rischioso
09.05.2018 kl 11:41
551

Aldara,

ja - volumet sier det meste.

Det er nok hovedsaklig BO som kjøper tilbake låneaksjene som kjørte kursen ned...

Hittil i dag er det omsatt for knappe 3,3m nok noe som tilsvarer knappe 725k aksjer - som kjent så har BO 5,75m låneaksjer så en god del mer må nok kjøpes tilbake, men hvorfor la de få de så billig er jo helt uforståelig...

Nå er folk avventende og kjøper knapt noe som helst, men så snart det blir fart og kursen stiger så skal alle ha - det blir jo mindre gevinst av en slik strategi vil jeg tro...:)
Redigert 09.05.2018 kl 11:44 Arkivert
kombinert
09.05.2018 kl 12:02
497

E det mulig,da er kursen under det den var når vi fikk meldingen.
Arkivert
nopetter
09.05.2018 kl 12:09
486

det dem er interessert i er at det legges mest mulig i potten på selgersiden til et viss nivå

aksjen kan godt svinge over 4,60 eller ned mot 4,40. nå hentet de lett inn 300k aksjer
Arkivert
mcaxel
09.05.2018 kl 12:12
468

ABO can do what they want with the share price. They got full control here and they are not gonna pay more than needed for the share
Arkivert
Aldara
09.05.2018 kl 12:19
451

Har bo solgt agressivt de to siste dager evt flere...
Fått med seg flere...
For så nå å laste betydelig på 4,48 ++..??
Arkivert
Arkivert Til toppen