Nordic American Tankers selling suezmax pair

Mooi
NAT
03.05.2018 kl 18:16
1655

Dette er en arkivert tråd!
Hva sa jeg. Her har nok bankene sagt nok er nok:
«Brace of 1998-built vessels hit the sales block as shipowner looks to retain 'flexibility'»

•However, leading shipbrokers tell TradeWinds the two tankers circulating for sale are the 153,000-dwt Nordic Fighter and Nordic Jupiter (both built 1998).

Given the present market it is likely the ships will be sold for demolition, brokers believe.»

/Mooi
Arkivert
tesch
03.05.2018 kl 21:00
1015


Så netto salgspris v bokført verdi er grunn til forsinker resultat ?

For de to ? Minus usd 40 mill ?

Arkivert
Surik
03.05.2018 kl 23:05
997

vorfor ikke bli kvitt Hawk og Hunter med det samme? Er nok av gamle hester i den stallen
Arkivert
tesch
04.05.2018 kl 07:37
976


Herbjørn kjemper i mot da det vil vises hvor stor forskjell det er på bokført og reell verdier

Det gjelder hele flåten så store nedskrivninger trengs I regnskapet

Er nok grunn til at 1 kv er forsinket
Arkivert
kygo
04.05.2018 kl 08:21
968

Helt utrolig at Nat selger skip. Her er det tydeligvis full krise. Jeg tror ikke Hanson hadde forventet en så lav aksjekurs.
Arkivert
Surik
04.05.2018 kl 09:46
945

Ja tesch, du har såvidt jeg husker påpekt dette før. Det stod noe om de forsinkede regnskapene i gårsdagens FA, Hansson ville ikke kommentere noe utover at alt stod bra til. Hvis de nå må selge unna så håper jeg de skraper så det gavner markedet.
Hvor mye får de for disse suezmaxene da hvis de skrapes, $9-10 mill per stykk?
Arkivert
ben6
04.05.2018 kl 10:54
925

Hvorfor ikke bli kvitt Hawk og Hunter med det samme?
Hawk og Hunter gikk gjennom 20-års klassen i august 2017 og kan seile uten større utgifter fram til neste dokking august 2020.
Fighter og Jupiter planlagt gjennon 20-års klassen nå i juni/juli.
Discovery, Saturn og Sprite skal gjennom 20-års klassen senere iår og blir nok også kandidater.
Arkivert
Mooi
04.05.2018 kl 12:52
897

Problemet med salget er at de må skrive ned hele flåten for å reflektere faktisk verdi.

De starter med:
Nordic Fighter (1998)
Nordic Jupiter (1998)
Så kommer som flere nevner:
Nordic Discovery (1998)
Nordic Saturn (1998)

Usikker på om de har kjørt SS på:
Nordic Sirius (2000)
Hvis ikke så er det ikke umulig at også denne blir tatt.

Det er påtide at NAT faktisk starter å rydde opp, men synd Herb klarte å trumfe gjennom de 4 * 1997 i fjor.

/Mooi


Arkivert
kygo
04.05.2018 kl 13:02
897

Veldig spesielt, kanskje det har gått inn for Herbjørn at markedet ikke snur på en stund. Han har tydeligvis ikke forventet at kursen skulle under 2 usd. Da hadde han solgt de 1997 modellen i fjor.
Arkivert
ben6
04.05.2018 kl 13:11
896

Sirius har SS oktober 2020, men intermediate og dokking nå til høsten.
Den blir nok i drift fram til SS.
Arkivert
Mooi
04.05.2018 kl 13:32
881

akk Ben6!
Hvor fant du den informasjonen?

/Moo
Arkivert
Mooi
04.05.2018 kl 13:37
880

Kygo,
Jeg er nesten 100% sikker på at kravet om å selge en del av de gamle skipene (20+) kommer fra bankene. Tror ikke dette er noe Herbjørn selv kan velge.
Hvor mange osv. det gjenstår å se.

Jeg la ut et regnestykke ifht hvordan ting kunne sett ut i NAT hvis de hadde solgt 4 * 1997 i en annen tråd. Det er fortsatt en gåte for meg at de valgte å kjøre de gjennom SS.

Salget av de 4 1997 hadde gitt NAT 30 - 35MUSD. I tillegg hadde de sluppet SS capex .Dette kunne vært brukt ifht nybygg som nå blir leaset eller kjøpe enda et eller 2 nybygg.

Tror Q1 for NAT kommer til å se skikkelig stygt ut. Både ift cash drain og none cash nedskrivninger.

/Mooi
Redigert 04.05.2018 kl 13:39 Arkivert
Surik
04.05.2018 kl 13:39
875

Er du aksjonær i NAT ben6?
Arkivert
ben6
04.05.2018 kl 13:43
873

vor fant du den informasjonen?

Har tilgang til klassedokumenter
Arkivert
kygo
04.05.2018 kl 13:47
870

Hadde aksjekursen vært høyere hadde nat beholdt skipene, men Herbjørn vil nok ikke bli mer utvannet, og han liker nok ikke dagens aksjekurs. Ser heller ikke ut som han har altfor mye kapital til å være med i en ny emisjon. Derfor plan B.
Arkivert
kygo
04.05.2018 kl 13:51
869

Tank rederne var altfor Bull en periode, og få hadde en god kapital struktur før nedturen. De angrer nok nå, og mange burde hentet penger for lenge siden. Nå sitter mange med svarte Per.
Redigert 04.05.2018 kl 13:53 Arkivert
kygo
04.05.2018 kl 14:00
862

Nå er gjeldsgraden i nat God I forhold til mange andre tank selskap, men tror nok aksjekursen skal lenger ned.
Arkivert
Longsitinbulk
04.05.2018 kl 18:39
834

Dette går igjen i de fleste "gamle" rederiene, de sitter med svarteper hele bunten.
De som vil dra nytte av dette er Kapital sterke pirater som Fredly, Røkke osv som nå kommer inn fra sidelinjen og angriper markedet og benytter seg av de sammen smadrede tonnasje prisene.
Fredriksen/Fro er muligens unntaket med lommer så dype som fy, og som for øvrig så langt har gjordt alt rett under nedturen.

Problemene vil dessverre fortsetter så lenge rederier som Nat nå er så presset at de ikke vil skrape men selge skip videre, er det spekkulanter vil den gamle tonnasjen vil spiralen bare fortsette.

Det må nok noen større aktører vekk fra markedet før dette kan snu på alvor, noen konkurser eller større sammenslåinger.
Arkivert
Surik
04.05.2018 kl 19:49
815

Er det spekulanter som vil kjøpe de gamle holkene nå da? Dyre klassinger, per i dag seiler de med tap og reguleringer på vei som gjør eldre skip dyrere å drifte.
Må da ende på en strand til opphugging?
Arkivert
Mooi
05.05.2018 kl 07:27
772

Kygo,
Dette har ikke noe med aksjekursen å gjøre.
Selskapet taper store penger nå og det er nok liten appetitt for å dra på med 2musd per skip i SS for å håpe at du klarer å tjene det inn pluss fortjeneste de neste 2,5 årene. Dette er skip som er dyrere å drifte og har begrenset muligheter ifht trades.

Uten å sitte på all data så er nok dette en normal risk/reward vurdering. Det er sannsynligvis ikke nok oppside for å investere i skipene ifht risiko.

/Mooi
Arkivert
kygo
05.05.2018 kl 12:29
750

Selvfølgelig har det alt å si med aksjekurs. Hadde selskapet vært priset over nav hadde de garantert beholdt skipene. Herbjørn liker gamle skip og er kronisk Bull. De hadde selvsagt begynt med de 1997 skipene hvis dette var planen fra starten.
Redigert 05.05.2018 kl 12:53 Arkivert
ben6
05.05.2018 kl 14:39
722

Herbjørn er vel litt som Donald, egenrådig og impulsiv.
De burde lagt planer for utfasing av eldre skip for lenge siden. Isteden kjører han på til the bitter end. 1997 skipene kan trade til intermediate survey da utgiftene med SS allerede er tatt. Skipene med SS i 2018 ser jeg ingen grunn til annet enn salg for skraping.
Redigert 05.05.2018 kl 18:05 Arkivert
tesch
05.05.2018 kl 21:43
649


7 gamle travere som er halte

Bokført verdi 7 x usd 40 mill .? Usd 240 mill

Reell verdi ( netto) 7 x usd 9 mill = usd 63 mill

Tap trading 1 kv 18 = 30 x usd 10.000 x 90 = usd 27 mill prior to IMPAIRMENT

Fremtid - Negativ til 2kv 2019

Ser ikke lyst ut , eller ?

I mellom tiden bruker unge Alexander Hansson kr 1 million eller så om dagen

Stakkars Solveig og Herbjørn
Arkivert
Mooi
06.05.2018 kl 14:12
595

Kygo,

"Hadde selskapet vært priset over nav hadde de garantert beholdt skipene. Herbjørn liker gamle skip og er kronisk Bull. De hadde selvsagt begynt med de 1997 skipene hvis dette var planen fra starten."

Skjønner ikke hva du mener. Det har da ikke noe å si for selskapet om de er priset over NAV eller ikke ift. om de skal selge skip eller ikke.
Dette har kun med hva de forventer å tjene på skipene ift risiko.

Enig i at de burde ha startet med 1997 skipene, men Herbjørn skjønte ikke sitt/selskapet eget beste når han kjørte de gjennom SS. I stedet for å bruke 8 MUSD på SS burde han såklart ha solgt de for skraping og sikret nødvendig cash. Som andre har nevnt tidligere så er det mulig at dette ikke ble gjort hvis book value og faktisk verdi ikke er i nærheten av hverandre.

Når han ikke klarte å gjøre det og han var avhengig av lånegivere for fortsatt drift så blir han nå presset til å selge 1998 skipene.

Liker denne fra Q4-2016
"Some observers in the industry do not understand that Net Asset Value (NAV), or the steel value of a vessel, is irrelevant when valuing NAT as a going concern."

Det han derimot har rett i er at DHT / Frontline har en helt annen business modell enn NAT. Men at NAV ikke betyr noe er bare tøys.

/Mooi
Arkivert
tesch
06.05.2018 kl 15:23
583



Clarkson,s putter følgende priser på 160,000 dwt suez max

- Resale usd 58.5 mill
- 5 år gammel usd 43.5 mill
- 10år gammel usd 27.5 mill

Suezmax bygget 2000 og eldre setter vi usd 9 mill på
- Skrap

Så kan vi regne it verdien av flåten til NAT

Regner med at bankene tar kontroll og sørger for at NAT overlever som selskap
Arkivert
Longsitinbulk
06.05.2018 kl 20:32
555

De eier vel en større post i Nao i tilegg som de kan kvitte seg med om det virkelig skranter?
Lurer på hvor mye cash forøvrig Nat har rotet bort på Nao under olje nedgangen, det er ikke lite.
Arkivert
riskypick
07.05.2018 kl 05:29
514

Jeg tror kygo er inne på noe. Med relativt høy aksjekurs ligger alltids muligheten der for å emmitere. Det er ikke like fristende å emmitere til kurser under reelle verdier.

Her har Herbjørn blitt presset opp i et hjørne. Klart dette er et nederlag for Herbjørn når han i første omgang beholdt 97 båtene. Han skulle aller helst ha beholdt alle båter og delt ut utbytte hvert kvartal.
Jeg antar at han måtte vike på noe nå,og at det ble skraping av gamle skip.

Men er det så skralt marked at alle de 110 musd er borte?

Uansett var nok dette riktig beslutning. Altså skraping av gamle travere. Den første beslutning om å beholde var feil.
Arkivert
tesch
07.05.2018 kl 09:18
470


De usd 110 mill har nok ikke forsvunnet enda , men en ganske stor del

Første kv minus 25/30 mill ?

Og så mā vel flåten skrives ned til reelle verdier som er langt , langt under bokført
Arkivert
tesch
07.05.2018 kl 10:22
465


OCY har kjøpt nybyggene for 55.75 mill usd - De er verdt 58.5 mill i dag - så har NAT kjøpeopsjoner etter 5 og 7 år

Realiteten er vel at NAT ikke eier skipene og trenger rundt usd 25.000 hver dag for break even . De ratene kan komme , men sansynligvis ikke før 2020/2021

NAT har rundt usd 10 mill per nybygg i ,, sellers credit,,

Her har NAT vært desperate

Hva er resten av flåten verdt ? Usd 5/600 millioner ?
Arkivert
kygo
07.05.2018 kl 10:44
458

reak even er ikke 25.000 fordi nat har betalt 30 prosent og ocy har betalt 70 prosent av nybygg pris
Arkivert
Longsitinbulk
07.05.2018 kl 11:03
448

riskypick

Klart aksjekursen har mye å si, akkurat det argumentet har Herbjørn selv benyttet mange ganger, at utbytter og Usa notering gir Premium på nav og således lett tilgang på kapital.

Når nå korthuset nå er gjennomskuet og markedet ikke har tillit lengre er det ikke like enkelt, dette ser og skjønner bankene som naturligvis krever sikkerhet.

Aksjekursen er jo et direkte svar på tilliten i selskapet og har mye å si.
Arkivert
kygo
07.05.2018 kl 11:27
442

Nat hadde en emisjon på rundt 10 usd for ikke lenge siden. Da skulle de tatt mer hardt i enn de gjorde. Nat ble for grådig, og den siste emisjonen på 2,5 usd må ha smakt vondt for Herbjørn. Har lest markedet veldig dårlig og ikke forventet en slik nedtur.

Hvis man ser på Fro hentet de 100 usd på ca 60. Det var veldig bra når en ser i etterkant. Fro har gjort det forholdsvis bra i forhold til resten av de børs noterte selskapene. De kommer nok styrket ut av nedturen. Det er nok ikke lenge før fro melder kjøp av skip til meget lave priser. Ja, dht kjøpte skipene til bw for en god pris, men de taper også mange millioner om dagen nå. De kjøpte nok litt for tidlig.
Redigert 07.05.2018 kl 11:30 Arkivert
tesch
07.05.2018 kl 11:35
434

Kygo

Opex - 11,000
Bare boat 13,500

avkastning egen kapital - ?

Blir fort penger av det , serr
Arkivert
kygo
07.05.2018 kl 11:47
440

Opex er 5000-6000 for en suezmax. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er helt oppdatert med avtalen til ocy, men tviler sterkt på at den er høyere enn 15000 total. Den er nok mellom 10-15.000 et sted.
Redigert 07.05.2018 kl 11:51 Arkivert
kygo
07.05.2018 kl 14:48
411

Problemet til mooi og andre her at de ikke har forståelse på aksjemarkedet. Det er forskjell å være et selskap på børs og ikke være det. Slik trenden er nå skal vi sannsynligvis lenger ned før det snur for selskaper på børs. Det er kanskje hold, men sannsynligvis salg og iallefall ikke kjøp som DNB argumenterer før. Jeg vil heller kjøpe fro til 50 hvor vi ser at trenden har snudd enn å kjøpe fro til 35. Det er liten risk reward nå.
Arkivert
ben6
07.05.2018 kl 15:26
397

OPEX for Suezmax 18-20 år er midt mellom - ca 8500.

Arkivert
kygo
07.05.2018 kl 17:01
382

Vi snakker om de 3 nybyggene som kommer i andre halvår.
Arkivert
tesch
07.05.2018 kl 17:32
363


Kygo

4 kv 2017

Opex incl admin around usd 26 mill

Divider med 30 skip og 90 dager

Da har du Opex for 4 kv 2017

Average usd 9.630 Per skip Per dag . Vi regner med øking 3 prosent Per ār , men med de gamle skutene øke nok opex

Ta usd 43.7 mill med 6 prosent rente og skrevet ned over 20 år sā fār dere en BB rate
Arkivert
Mooi
07.05.2018 kl 19:30
344

Kygo,
Det er alltid så hyggelig når du prøver deg med hersketeknikker for å prøve å vinne frem med dine argumenter.

OPEX 5000usd per dag? Sist gang NAT rapporterte opex så rapporterte de 8400 usd(Q1-17j.

Det finnes mange måter å finansiere et selskap. Trykke nye aksjer er en måte. Det bør helst skje ved finansiering av f.eks skip osv. Hvis du mener det er fornuftig å trykke aksjer ifb med tap ifb med driften av selskapet så lykke til. Jeg er klar over at det skjer, men det bør unngås hvis mulig.
Jeg ville heller kapitalisert selskapet med å selge 8 * 1997/1998 skip. Det ville gitt NAT ca 8 • 9musd + spart selskapet for ca. 2musd • 8 skip.

Jeg skal prøve å ikke synke til ditt nivå, men må spørre deg om du mener det er fornuftig å beholde 8 skip i flåten din som du maks kan trade i 2,5 år og trykke aksjer for å få det til? Dette i stedet for øke cash med ca. 70 musd og spare ca. 20musd på toppen av det?
På toppen av dette så kommer rente utgifter, tap ifb med Operations ++. I tillegg så bidrar NAT med å øke verdensflåten med 8 unødvendige skip som er med å senke inntjening på de resterende 25 skipene til NAT.

/Mooi

Arkivert
tesch
07.05.2018 kl 20:43
329


La oss se på opex når 1 kv tallene kommer om et par uker

Tipper rundt usd 10,000 Per dag
Arkivert
ben6
07.05.2018 kl 22:03
311

Tipper 8,100.

Utfasing av eldre skip vil medføre innsparinger med redusert vedlikehold og innkjøp og lavere OPEX den tiden som er igjen.
Det har nok ligget i kortene for 2018, slik at den prosessen nok allerede er igang.
Arkivert
kygo
08.05.2018 kl 07:59
268

Jeg tror nok Herbjørn vet litt bedre enn oss hvordan markedet blir fremover. Det er fult mulig at de 1997 skipene vil tjene penger frem til neste survey. Jeg liker selskaper med eldre flåte når markedet trender oppover. Da er disse selskapene godt gearet. Bare se under sist opptur da gjorde flåten til nat meget bra. Nat sin foretningsmodell er å kjøre jevnlige emisjoner når de trenger cash. Hvis ikke du liker en slik modell kjøp andre selskaper. Som jeg har skrevet før modellen gjør det meget bra når markedet stiger men også veldig dårlig når markedet er elendig. De sitter med svarte Per nå som de er priset langt under nav. Nå kjører de plan B og C.

Ja, Frontline, dht og euronav har solgt alle sine eldre skip, og det er slik de opererer. Nå er Nat og ridgebury litt spesielle case som like å trade eldre skip.

Slik markedet er i dag er det kun fro jeg vurderer, men det er nok ennå for tidlig. Vi har nok ikke sett bunnen.
Arkivert
Longsitinbulk
08.05.2018 kl 08:25
269

Så du mener Dnb er noen blod- igler altså.
Som nedgraderer Lpg og oppgraderer Tank.
Redigert 08.05.2018 kl 08:26 Arkivert
kygo
08.05.2018 kl 08:37
254

Ja, jeg tror heller dnb kjøper lpg enn tank på dagens nivåer.
Arkivert
tesch
08.05.2018 kl 09:43
233


Kygo

Det eneste markedet for de gamle damene til NAT er
Inn til India fra PG

Iht Clarksons weekly genererte PG/W C India i 2018
Usd 11,156 per dag uten ventetid - Opex er rundt usd 9,500 - Si at de 8 gamle gjennom 2018 tjente usd 10,000 per dag ( optimistisk)

Så langt i 2018 er gjennomsnitt PG/W C India litt i overkant av usd 8,000 per dag uten ventetid - NAT har flinke karer i Orion Tankers og si at de har klart å holde damene engasjert til usd 6,000 per dag inkl ventetid ?

Blir ikke mye profitt av det

Etter hvert kan vi ta alle skipene som i dag er min 15 år
og sette inn på samme trade

Foresten er der en liten økning I aktivitet sist uke på PG/W C India og raten uten ventetid klatret opp til litt over usd 10,000 Per dag

Jeg presiserer,, uten ventetid ,, da disse eldre damene har ganske mye av det

Det er en ting til og det gjelder skrap salg - Her er det konvensjoner som Norge har signert angående ,, green recycling,, - Det blir strengere og strengere etter mange ulykker med tap av menneskeliv på strendene i Pakistan/India og Bangladesh

DNB er hovedbanken til NAT og er selvfølgelig engstelige for dette

Så , det er bare å bli kvitt disse så fort som overhodet mulig


Arkivert
tesch
08.05.2018 kl 09:57
227


Kygo

Du kan foresten søke på før eksempel

Motor Tanker Nordic Harrier for å se posisjon på
Vesselfinder

Der kan du se hvor skipene laster og losser og hvor lenge de sitter og venter utenfor Fujairah før de laster

Ser ut sim 7/15 dager hver gang
Arkivert
kygo
08.05.2018 kl 11:37
219

Nå er markedet svarte natten, og tror nok aktiviteten skal ta seg opp litt i løpet av året. Jeg tror ikke det blir veldig bra, men bedre. Denne perioden av året er også normalt sett den mest stille. Jeg venter på at fro skal gjøre en emisjon. Da skal jeg nok kjøpe endel aksjer.
Arkivert
dailymute
13.05.2018 kl 10:47
152

tesch:

Du har tydeligvis inngående kjennskap til familien siden du nevner forbruket til Hansson junior.

Tette bånd?
Arkivert
tesch
13.05.2018 kl 16:36
120


Bare folk som nevner det ekstreme overforbruket til Jr.

Lunsj i Nice til rundt euro 130,000 er en av historiene som går rundt i Shipping kretser

Så kan man lese seg til kjøp av biler , yachter etc etc

Mulig der ikke stemmer?
Arkivert
Mooi
18.05.2018 kl 07:06
1831

Beklager, men klarer ikke motstå:

https://www.dn.no/nyheter/2018/05/17/1410/Shipping/skip-og-milliarder-ryker-for-hansson

Innlegg av: kygo (07.05.18 14:48 ), lest 413 ganger
Ticker: NAT
RE^1: Nordic American Tankers selling suezmax pair
Problemet til mooi og andre her at de ikke har forståelse på aksjemarkedet.

--------------------------------

Innlegg av: kygo (08.05.18 07:59 ), lest 270 ganger
Ticker: NAT
RE^1: Nordic American Tankers selling suezmax pair
Jeg tror nok Herbjørn vet litt bedre enn oss hvordan markedet blir fremover. Det er fult mulig at de 1997 skipene vil tjene penger frem til neste survey. Jeg liker selskaper med eldre flåte når markedet trender oppover. Da er disse selskapene godt gearet. Bare se under sist opptur da gjorde flåten til nat meget bra. Nat sin foretningsmodell er å kjøre jevnlige emisjoner når de trenger cash. Hvis ikke du liker en slik modell kjøp andre selskaper.
Arkivert
kygo
18.05.2018 kl 07:30
1810

Er jo plan B og C dette. Herbjørn vil ikke kjøre emisjon på dagens nivåer. Virker ikke som han har personlig cash heller til å være med.
Arkivert
Arkivert Til toppen