BWLPG / AVANCE - Nedgraderer LPG sektoren

Slettet
BWLPG 24.04.2018 kl 11:22 9339

Dette er en arkivert tråd!
Nedgraderer LPG-shipping-sektoren
Meglerhuset ser null eksportvekst ut fra USA.

24. april 2018 - 11.08


DNB Markets nedgraderer synet på LPG-shipping-sektoren til nøytral fra kjøp, ifølge TDN Direkt.

Meglerhuset estimerer at eksporten ut fra USA vil vokse null prosent i 2018, og mener dette vil legge press på både utnyttelse og rater.

For 2018 estimerer DNB Markets nå at ratene vil ligge på om lag 12.000 dollar per dag, på 18.000 dollar per dag i 2019, og på 28.000 dollar per dag i 2020.

Tidligere estimerte meglerhuset ratene i periodene til henholdsvis 21.000, 31.000 og 36.000 dollar per dag.

Videre venter DNB at tonnmilen vil falle med en prosent i 2018, samt at flåteveksten vil være på tre prosent.

Meglerhuset nedgraderer anbefalingen på BW LPG til hold fra kjøp, og nedjusterer kursmålet 31 kroner fra 45.

Videre nedgraderer DNB Avance Gas-aksjen til hold fra kjøp, og kursmålet nedjusteres til 22 kroner fra 28.
Redigert 24.04.2018 kl 11:23 Arkivert
Pengegrismaskin
24.04.2018 kl 11:29 6178

Akkurat det shorterne ønska seg så de kan dekke.
Arkivert
Simo
24.04.2018 kl 11:38 6149

DnB har historie for å treffe godt i LPG... eller nei
Arkivert
Slettet
24.04.2018 kl 11:39 6149

Blir reprise av bulk dette her, blir liggende nede i en årrekke.
overfloden av skip forsvinner ikke ut over natta, det tar laaaaang tid.

Eneste segmentet de ikke vil klare ødelegge er LNG og som i dag er attraktivt priset.
Arkivert
korka
24.04.2018 kl 11:43 6139

Blir nok ny emisjon i Avance denne gang på 4-5 kroner
Arkivert
Slettet
24.04.2018 kl 11:53 6119

-5kr - har du spist sokkene dine til frokost eller ? din sop
Arkivert
Paddus
24.04.2018 kl 12:15 6078

Steike helsikke, godt en satt sikring på 30,50 på fredag!!! Men ble ett surt tap på 15 lapper ... hovmod sto for fall for min del, det er hvertfall helt sikkert.
Arkivert
Slettet
24.04.2018 kl 12:26 6064

Sånn er gamet Padda, du får ta igjen det tapte i Flng.
Arkivert
Paddus
24.04.2018 kl 12:35 6043

Ja, er det, men 25 lapper i tap på like mange dager er dårlig dømmekraft for min del, ble overmodig etter suksess og var altfor lite kritisk den siste mnd. Tror egentlig jeg bør holde meg unna hele bøtteballetten i en periode ...!
Arkivert
AlanS
24.04.2018 kl 13:16 5977

Det virker negativt for WLPG, men ikke helt svart. BWLPG er bare delvis aksponert mot spotmarkedet og klarer seg bedre enn andre. BWLPG kan jo benytte muligheten til å vokse men andre sliter.
Lurer på om det er muligheter for en eller annen form av sammenslåing av BWLPG og Avance?
Arkivert
sognoksen
24.04.2018 kl 13:25 5959

Tror vi har bunnet ut no på 29 short skal no dekke inn noen aksjer vil jeg tro og de har mange
Arkivert
Pengegrismaskin
24.04.2018 kl 13:27 5958

Var vel bare nok ett billig triks det her for å fylle lommene så billig som mulig før det snur.
Arkivert
Paddus
24.04.2018 kl 13:35 5951

Jeg er ikke så sikker lenger. Heller mer mot 25 innen utgangen av mai en 35! Derfor jeg solgte med tap. Fortsetter trenden og de katastrofale ratene har BWLPG nok med seg og sitt for å unngår emisjon. Avance tror jeg kjører emisjon på mellom 16-18 innen få uker, her må penger inn for ikke å bryte med lånebetingelsene til høsten.
Arkivert
AlanS
24.04.2018 kl 13:42 5940

Baltic Dry Index gikk fra 948 til 1306 på cr 2 uker. (https://www.cnbc.com/quotes/?symbol=.BADI) Dagens notering nærmer seg årets høyest fra januar. Om siste trenden fortsetter, blir det en helt annen sak, balnt annet for lpg.
Arkivert
Solux
24.04.2018 kl 14:22 5906

Lukter også emi fra BW og AVance.. ser. ikke. så. lyst. ut. nei.
Arkivert
tesch
24.04.2018 kl 14:26 5890

Dette er fra DNB

LPG SHIPPING SECTOR Zero US export growth in 2018 Since 27 October 2017, our LPG peer group is up 5% compared 6% for the Oslo Stock Exchange. Although US LPG production grows according to forecast (up 8% YTD YOY), a surprisingly strong US domestic LPG demand (up 15% YTD YOY) and lower US LPG inventories YOY has led us to forecast zero US LPG export growth for 2018, for the first time in seven years. This puts both utilisation and rates under pressure to an extent where the peer group’s liquidity could become a concern. Thus, we have reduced our sector view to neutral.
Lower rates on lower utilisation. We have lowered our rate forecast for 2018e to ~USD12k/day (down from USD21k/day), 2019e to ~USD18k/day (down from USD31k/day), and 2020e to ~USD28k/day (USD36k/day).
2018e tonne-mile set to decline 1%, while fleet growth set to grow by 3%. We forecast LPG tonne-mile demand growth of -1% for 2018e (down from our previous forecast of 8%), while we have raised 2019e to 13% (from 5%) and 2020e to 6% (from 3%). We have increased our 2018e fleet growth forecast to 2.8% (from 2.5%), 4.0% for 2019e (from 3.0%), and reduced our estimated fleet growth for 2020e to 0.4% (from 1.7%) due to higher scrapping assumption.
US production materialised, but surprising demand growth hampered shipping. In our October sector report entitled “It’s coming, but with a slight time lag” we said US LPG production was set to catch up with US oil production growth and accelerate through the year, which it did as Q4 2017 posted 9% YOY growth in US LPG production and YTD is up 8%, in line with forecasts. Still, US propane/propylene stocks are below last year, while net exports YTD are down 22% YOY. Unlike last winter, when US exports led to excessive stock draws, this winter has seen a sudden rise in US consumption of 7% YTD versus the five-year average and 15% YOY after 0% average growth in the last 20 years. We believe cold weather and rising US petrochemical demand are to blame, prompting reductions in our 2018 forecasts, in fact leading to negative growth in US exports YOY, before an improving US balance in 2019–2020e.
Last time liquidity was a concern, our peer group was trading at 0.3x NAV. With our LPG peer group priced at an average 0.67x P/NAV, just slightly below its four-year 0.74x average, we see more downside than upside risk with our new 2018–2019e rate forecast below cash break-even, which is set to challenge all three companies’ liquidity. During autumn of 2016 (the last time liquidity was a concern), our LPG peer group was trading at 0.30x NAV, suggesting 55% downside potential for the group.
We have downgraded BW LPG to HOLD (from BUY) with target price of NOK31 (down from NOK45), Avance Gas to HOLD (from BUY) with target price of NOK22 (down from NOK28) while we have kept our HOLD and USD8.2 target on Dorian LPG.
Arkivert
Slettet
24.04.2018 kl 14:42 5877

det er nok på høy tide å ta innover seg realiteten her, om DNB kjøper aksjer på nedrgraderingen kan ikke jeg vite, men selvsagt har de fullstendig rett i at det nå er full krise i sektoren på den normalt beste årstiden.

Jeg minner om hvor lang tid det tok i bulk før det snudde, det ble langt mer jævlig en noen på forhånd kunne forestille seg, og trolig er det dette som må til før ting blir bedre, altså en ørkenvandring i elendighet der selskaper må skrape før ting blir bedre.

Skulle rater få et opptikk forandrer det nok ingenting, det er milevis opp til nivåer der redrene går i break og det er vanskelig å få til i et marked der det er alt for mange skip.
Arkivert
P.Eksperten
24.04.2018 kl 15:10 5846

LPG er mer enn Butan og Propan. Den som vil prøve å time en ny etterspørselsøkning etter LPG skip kan bruke ett av de større industriselskapene på OSE som pekepinn. Det blir da relatert til eventuell økende oljepris. Selv har jeg ingen LPG skipsaksjer for øyeblikket, men er alltid på utkikk etter hva som kan trigge forskjellige typer innen skipsfart. LPG er mer enn Butan og Propan.
Arkivert
AlanS
24.04.2018 kl 15:45 5803

Export fra USA i 2018 var lav. Produksjonen økte, men innenlands etterspørsel var høy pga lavere enn vannlig tempiratur. Cr 5% USA befolkning bruker LPG, så er det en betydelig variasjon i etterspørsel relatert til tempiratur/oppvarming. Export er på vei opp nå. Det anbefales å lese USAs offisielle rapporter/prognoser for å få sin egen mening om LPG export.
Arkivert
Slettet
24.04.2018 kl 16:17 5780

Blir litt interessant hvis de dytter Bwlpg under 28kr, da er det jo pokker ikke støtte før ATL- 10kr under/18kr

Nå ser man allerede konturene av et feilslått tilbakekjøp utført rundt/rett over 35kr, penger som nok kunne kommet godt med hvis ratene blir liggede lenge på disse nivåer.

Det har nok sine grunner til at programmet pluttselig ble stoppet.
Arkivert
rolas
24.04.2018 kl 16:54 5710

Dette må være en fin inngang !
Putter noen i skuffen til 2020.
Arkivert
Tændis
24.04.2018 kl 17:12 5669

Kjøpte i closen til 28,19 så får vi se ut uka. Er jo ikke mye økning i ratene som skal til før den bouncer igjen. Kulden slipper taket i US og produksjonen øker i takt med oljeprisen så kan dette være en fin bunn. BalticLPG opp over 3% idag!
Arkivert
AlanS
24.04.2018 kl 18:05 5584

Dette virker som grov manipulering av markedet. La oss se på data (https://www.eia.gov/dnav/pet/pet_move_exp_dc_NUS-Z00_mbbl_m.htm)

U.S. Exports of Liquified Petroleum Gases (Thousand Barrels)
jan.-2016 32442
feb.-2016 29473
mar.-2016 27537
apr.-2016 27910
May-2016 34301
jun.-2016 28659
jul.-2016 29334
aug.-2016 26448
sep.-2016 26945
Oct-2016 33519
nov.-2016 32206
Dec-2016 40831
jan.-2017 38052
feb.-2017 32628
mar.-2017 42333
apr.-2017 37253
May-2017 35832
jun.-2017 30554
jul.-2017 33912
aug.-2017 34344
sep.-2017 36900
Oct-2017 40630
nov.-2017 40832
Dec-2017 43677
jan.-2018 40073

Til tross for nedgang fra desember til januar (samme som i 2017), var det fremdeles yoy vekst i export på 5% i januar!!!!
Arkivert
Slettet
24.04.2018 kl 21:49 5478

Du er gæærn Tændis, de som tar i den fallende kniven nå får svi.

Samme greiene i Dorian, ned 6% i dag

Så sluttauksjonen en tid viste 25kr i Bwlpg, blir nok ned 12% i morgen
Arkivert
naivsuper
24.04.2018 kl 21:58 5463

Er støtte rundt 26+

De to siste store nedgangene har snudd rundt innsidekjøp fra CEO mfl. - sist på 26. Husker det gikk 500k salg i sluttauksjonen på ca 26 fra neon (mens det ennå var oversiktelig) medio juni 2017.

DNB har også sikret et betydelig innlegg i morgendagens finansavis der de sammenlikner kjøp av grandiosa med LPG-rater. Venter nå spent på Nordea sin oppfølging av føljetongen.

Kjøpte mine første BWLPG igjen i dag i sluttauksjonen og skal fylle på med eventuelt videre fall ned mot 26.

happy trading:)
Arkivert
Slettet
24.04.2018 kl 22:07 5452

va skriver de om Lpg og Grandis
Arkivert
Surik
24.04.2018 kl 22:10 5442

Nedturen i LPG-shipping startet med utvidelsen av Panama-kanalen.
Elendigheten vil vare i lang tid.
Jeg sa det samme da Avance stod i >100 kroner, er vel ikke mindre aktuelt i dag.
Arkivert
Paddus
25.04.2018 kl 08:13 5318

Ja dette hadde jeg ikke sett for meg! Sesongmessig høydare i sektoren kombinert med OSE ATH skulle i teorien vært ett ganske sikkert bet, men den gang ei. Viser å utilgivelig børsen kan være og at analyse av trender ikke er alt. Nå vet jeg faktisk ikke hvor bunnen er. 26? Eneste som forhindrer dette må være en fortsatt knallsterk OSE som når 1000 før sommeren og en noe forbedring i ratene. Surner børsen bare et ørlite grann nå tror jeg dette for alvor kan bli stygt. Jeg ante ugler i mosen når plutselig tilbakekjøpet stoppet 6 april men klarte ikke se flua på veggen så da ble det salg med tap gitt, men tap på 15 lapper er bedre en tap på 70 lapper som jeg ville hatt nå hvis jeg holdt på aksjene
Arkivert
Simo
25.04.2018 kl 08:17 5311

ttp://gersemiresearch.com/wp-content/uploads/2018/04/2018.04.24-LPG-shipping-sector-update-BUY-Do-Not-Liquidate-Palatable-Growth.pd
Arkivert
Slettet
25.04.2018 kl 08:53 5295

hehehe, nå må disse analysene snart gi seg med denne svadaen, vi har observert dette i 2 år nå, det virker snart mot sin hensikt, det er bare helt useriøst.

kursmål 25kr fredag
Arkivert
Tændis
25.04.2018 kl 17:28 5189

Snittet ned ytterligere idag, tipper kursen ligger på 30kr på Fredagen!
Arkivert
Slettet
25.04.2018 kl 17:30 5191

Gjorde fine penger både i Avance og Bwlpg i dag, men vil ikke holde de foreløpig.
skal aksjene bunne ut skal gjerne nivåene testes flere ganger.
Arkivert
Dividend
25.04.2018 kl 17:41 5173

https://seekingalpha.com/article/4162176-now-time-buy-lpg-stocks

Aurora Borealis Invest, Contributor
Comments (15) |Following

Author’s reply » Interesting numbers from EIA today, looks like DNB got off to a bad start with their analysis. They claim exports will be lower this year, but last weeks export was the highest on record, 1.07 mmboe/day. This prevented a large inventory build. Demand back to normal levels at 0.88 mmboe/day. Again, Dnb seems to have got it wrong. They claimed demand will be higher due to increasing petrochemical demand.

Arkivert
Frontman
25.04.2018 kl 18:00 5136

Big John kjøper 3 mill aksjer i Avance, snart doblet beholdning på noen uker..
Arkivert
tapogvinn
25.04.2018 kl 18:00 5141

Tydelig at Fredriksen har et annet syn på LPG enn Korka, Klovn, Bulk og de fleste andre selvutnevnte eksperter her på forumet.
Arkivert
Slettet
25.04.2018 kl 19:29 5081

det er vel de som sitter med tap i aksjen som er korka?

BJ får nok mer om han vil, ingen vil eie Avance før restruktureringen

Arkivert
_K2_
25.04.2018 kl 19:40 5059

ttp://www.fearnleys.no/weekly_issue/view/748/
Arkivert
Dividend
25.04.2018 kl 19:45 5059

Dårlig timet nedgradering av DNB nå som markedet snur. Ratene doblet på ei uke

The market in the East has been rather active this week with quite a few fixtures done. A handful of cargo enquiries were floated for the 2nd decade of May loading in the Middle-East, and consequently freight rates gained some upward momentum. Currently the East trades around USD 6,000 per day, up from about USD 3,500 per day one week ago. The Indian charterers are expected to float 2-to-4 enquiries for the 2nd and 3rd decade of May. The activity in the Western markets has also improved during the course of last week. Freight rates are in the mid-to-high USD 40’s per metric tons (based on the bench-mark rate from Houston to Chiba via Panama Canal) for first- and second half May loading in the US Gulf. These levels reflect a time charter equivalent of almost 8,000 per day, whilst rates on the transatlantic run returns some 11-12,000 per day.
Arkivert
Tændis
25.04.2018 kl 19:56 5044

Paddus. Du fikk med deg at både Avance og Bwlpg var opp på en ellers blodrød børs idag ? Jeg leser styrke i det, ikke svakhet! Spent på om BW kommer på banen med ytterligere tilbakekjøp i morra. Vi står forann høysesong i LPG, da henger det ikke på greip og nedgradere sektoren, hadde det vært høst så hadde jeg vært bekymret!
Arkivert
Surik
25.04.2018 kl 21:00 5001

Det er fine trading aksjer LPG-selskapene for den som har nerver men skummelt å sitte med.
Trenden er nedadgående og de kan nok kjøpes billigere senere.
Arkivert
Dividend
25.04.2018 kl 22:46 4935

orrige ukes eksport tilsvarer ca 13 til 14 VLGC'er, langt over de tall vi har sett i det siste
Arkivert
tesch
26.04.2018 kl 02:19 4877



Raten har bunnet ut og Poten rapporterer markedet som basert 44.000 MT Ras Tanura / Chiba ( ref rate) til
Usd 22,46 som de putter en TC equivalent på til rett i underkant av usd 3,000 per dag

Det er et stykke opp til break even
Arkivert
Slettet
26.04.2018 kl 08:28 4822

000 dollar? Trenger ingen ytterligere komenta
Redigert 26.04.2018 kl 08:30 Arkivert
Slettet
26.04.2018 kl 09:35 4743

Selv en bittteliten mini bulker hadde jo tapt 4-5000 dollar dagen på disse ratene, at det kan sluttes så mange båter på disse ratene viser jo at rederiene er helt desperate.

kursmål 24 etter resultat
Arkivert
RLB76
26.04.2018 kl 09:51 4718

28,82, 30 før helga ?
Arkivert
Paddus
26.04.2018 kl 11:59 4673

Ikke vet jeg men jeg holder meg unna vel så lenge..! Vil ikke heller ikke si at BW var knallsterke i går.. og hva med i dag, ose er ATH!
Arkivert
Tændis
26.04.2018 kl 17:33 4581

Tipper BW gikk i 0 idag pga at mange solgte det de kjøpte sub 28 i går og casher inn kortsiktig gevinster. Fra shippingrapporten til PAS idag leser vi :

VLGC: U.S exports at 2018-highs
 Also in LPG a new round of EIA numbers showed U.S exports hitting a 2018-high at 1.07mbd, this is only the third time in 2018 the figure has surpassed 1 mbd
 Demand came in at 0.88 mbd, which is the lowest we’ve seen so far in 2018 and clearly a testament to the winter finally letting go. In comparison, 2017 only saw six weeks with lower domestic demand
 Production still above 1.8 mbd, and all in all inventories fell with 0.2m barrels. PADD3 inventories isolated fell 0.6m barrels, which is expected when exports are this heavy
 Positive to see LPG being moved out of the Gulf, giving the double digit numbers of
‘idle’ vessels something to work with. Despite still difficult spreads we have so far not heard of any cargo cancellations in May. Provided that Asian demand growth can step up we should then see a ‘summer-market’ as supply is gradually absorbed.

Altså US export hitting a 2018 high. Står i ganske sterk kontrast til DNMs utsikter.
Arkivert
Paddus
26.04.2018 kl 17:41 4569

Man tolker det som man vil, men at eksporten er på ATH og ratene ATL sier sitt... At så voldsomt mange skulle sikre en ørliten gevinst fra medio 27 til 28 har jeg liten tro på. Noen rød dager på ose nå står BW fort i 26 (tror jeg, men jeg har tatt feil før)
Arkivert
Tændis
26.04.2018 kl 17:46 4569

Vi får se, jeg tror ikke det. Hvis vi hadde vært på høsten så hadde jeg aldri kjøpt, men et sterkt sommermarked løser mye. Tenk hvor mye ratene kommer til å flytte seg prosentvis fra ATL når det løsner! Sommer er høysesong for LPG frakt!
Arkivert
rolas
26.04.2018 kl 20:32 4503

35 kr på kort tid! Følg med
Arkivert
Paddus
27.04.2018 kl 07:43 4386

Ta gårsdagen som eksempel, BW har falt nesten 20 % på en uke, OSE stiger nesten 3 % og BW lå på stedet hvil, hva forteller det deg? I mitt hodet betyr dette at salgapresset ikke er over og at faren for å gå ned til 26 er overhengende. Men det er fult mulig jeg tar feil, i verstefall går jeg glipp av en opptur, men akkurat nå holder jeg meg unna med mindre det skjer noe fundamentalt. Videre er OSE fryktelig høy nå og i slutten av en syklus (sies det) nå står frasen Sell in May and stay away for tur og man kan ikke se bortifra at OSE skal ned 5-10 %! Hva vil dette gjøre med BW?
Arkivert
Arkivert Til toppen