APCL - New Senegal map fuels concerns - APCL

Q10ps
APCL 20.04.2018 kl 08:26 9283

Dette er en arkivert tråd!
Ja, hva skal man si?

«New Senegal map fuels concerns

The latest acreage map published by Senegal will worry a clutch of junior companies keen to keep hold of blocks as the government moves to attract more major players to the upstream scene in a proposed licensing round, writes Barry Morgan.

A map published by the semi-autonomous Senegal Extractive Industries Transparency Initiative (SEITI) indicates that T5 Oil & Gas, A-Z Petroleum, Elinilto Group and African Petroleum (APCL) no longer control certain blocks.

Nevertheless, APCL looks to have been re-instated as an operator in one case while it has emerged that French supermajor Total has an option to secure a huge swathe of ultra-deepwater acreage.

For two years, President Macky Sall and his Energy Ministry have sought to reduce the profile of smaller independent explorers in favour of inviting more mid-tier and major players to drive exploration and development beyond Cairn Energy's SNE and Fan discoveries.

Several juniors claim to have partners lined up with finance ready to meet obligations but have been unable to secure government approval for their.

Senegal's Petroleum Code of 1998 provides for just this but the government stands accused of impatience, unwilling to let lengthy procedures stipulated by the Termination of Contract provision (Article 30) take their course.

According to the map — which SEITI confirmed has been updated by Dakar's Department of Hydrocarbons to reflect the current status — T5, founded by former board members of Tullow Oil, is no longer presented as operating the Louga licence, an onshore extension of the St Louis and Cayar acreage held by Cairn Energy.

Elinilto has been removed as operator of the Senegal Offshore South Shallows block, while Nigeria’s A-Z has been removed from the Diourbel licence, now listed alongside the neighbouring Thies-Mbour block as open acreage.

Elinilto told Upstream it was unaware of the cartographic omission.

T5 and A-Z — a subsidiary of Lagos-based Chicason Group — did not formally respond to requests for comment.

The map records Total as operator of the contested Rufisque Deep in the face of arbitration threats by ousted licence-holder APCL while formally listing Woodside Energy as having replaced ConocoPhillips on the Rufisque-Sangomar-Sangomar Deep block despite arbitral proceedings initiated by Australia’s Far Ltd.

It is understood five companies received revocation letters from the government in spring 2016.

In some cases, the authorities refused to countenance transferring seismic commitments from the first to the second exploration phase and, in November 2016, suggested operators re-apply for their own acreage, triggering heated correspondence between operators and the Energy Ministry and Prime Minister Mahammad Dioune, copied to Sall.

Most juniors balked at this pressure, arguing notification procedures had not been observed and citing provisions allowing for the reasonable expectation of licence extension under extenuating circumstances, especially where sourcing finance for seismic acquisition required assurance on title.

T5 opted to re-apply for a new seven-year term on Louga, making a formal submission in July 2017.

However, the process stalled after Sall won a fresh mandate in local elections, promising a licensing round to attract major players.

Upstream understands that T5 — along with others tempted to re-apply — were advised in September 2017 by newly-appointed Energy Minister Mansour Elimane Kane to be patient and that their “applications will be reviewed” once a new Petroleum Code is ratified.

Meanwhile, SEITI's map appears to reinstate APCL as operator of the Senegal Offshore South Deep block despite it being threatened with revocation by the government having missed commitment deadlines.

The map also records that vast swathes of ultra-deep acreage, including below the Gambian maritime boundary off Casamance, are subject to the ultra-deep offshore hydrocarbon production research and sharing contract signed with Total.

This contract is more than simply a one-year study commitment and formally allows Total right of first refusal, setting out production sharing terms in the event of oil or gas discovery in acreage reaching to the limit of Senegal's Exclusive Economic Zone or maritime boundary with Cape Verde.»
Arkivert
Q10ps
20.04.2018 kl 08:28 6482

lemte link

http://www.upstreamonline.com/hardcopy/1472655/new-senegal-map-fuels-concern
Arkivert
Q10ps
20.04.2018 kl 08:30 6435

Denne likte jeg veldig godt altså!!

«According to the map — which SEITI confirmed has been updated by Dakar's Department of Hydrocarbons to reflect the current status.»

Da later det til at Barry Morgan, journalisten bak artikkelen, har fått bekreftelse på at dette er et oppdatert kart! Merkelig å beholde APCL der dersom de kkke anser dem som rettmessig eier av lisensen?
Redigert 20.04.2018 kl 08:31 Arkivert
klaesp
20.04.2018 kl 08:31 6412

eanwhile, SEITI's map appears to reinstate APCL as operator of the Senegal Offshore South Deep block despite it being threatened with revocation by the government having missed commitment deadlines
Arkivert
tuja
20.04.2018 kl 08:48 6298

Skal se det vil dryppe litt på "klokkaren" også. Dette var oppmuntrende. APCL + SOSP = sant?

:)
Arkivert
leinad123
20.04.2018 kl 08:55 6234

Jeg tror presset på ROP blir brukt som et forhandlingskort fra APCL sin side, med den hensikt å få en forlengelse på SOSP. En avtale som antakeligvis vil være best for alle parter, et forlik.

Da passer det jo svært godt at det oppdaterte kartet over lisenser nå igjen viser APCL som rettmessig "eier" av SOSP.

For øvrig kan det nevnes at Upstreamonline.com er en svært habil nyhetsformidler.

Arkivert
Warom
20.04.2018 kl 08:56 6226

Denne artikkelen fra "selveste" Barry Morgan likte jeg svært godt. De som kjenner bransjen VET at BM ikke legger ut spekulasjoner i "hytt og gevær" uten at det ligger godt arbeid bak :)
Arkivert
Fluefiskeren
20.04.2018 kl 09:03 6176

Ikke for å trekke noen forhastede konklusjoner, men da KAN det se ut selskapet kanskje beholder SOSP og at ROP er brekkstangen. Flere av oss har vært innom dette flere ganger. Det har jo hele tiden vært SOSP som de har hatt størst sjanse til å beholde basert på forpliktelser og uttalelser.

Det kartet kunne vært morsomt å se, men da må man abbonere.
Redigert 20.04.2018 kl 09:36 Arkivert
leinad123
20.04.2018 kl 09:29 6034

Kanskje et greit tidspunkt å minne seg selv og andre på at Mirabaud opererte med en risked value på kr 7,69 på SOSP alene.
Det er ikke stort mer enn ca 700% opp dit fra nåværende kurs...

http://www.africanpetroleum.com.au/system/files/170418_APCL%20-%20Fully%20recharged.pdf
Arkivert
Kvasi
20.04.2018 kl 09:29 6038

...Hvis det stemmer at Apcl er markert på kartet (vi har jo ikke sett kartet, og vet heller ikke om kartet er aller, aller siste versjon):
Da er det ikke bare vi som lurer.
Eventuelle voldgiftsdommere vil nok også spørre om det samme. Hvorfor står Apcl igjen på kartet hvis de ikke har lisensen?
Redigert 20.04.2018 kl 09:30 Arkivert
henrik9
20.04.2018 kl 10:02 5855

enegal har vel ikke offentlig sagt at apcl er fratatt lisensen
Arkivert
solid1
20.04.2018 kl 10:03 5850

Kartet ligger der.

Forhåpentlig er skinnene også lagt, ettersom det synes som at toget er begynt å bevege seg.
Redigert 20.04.2018 kl 10:04 Arkivert
AKKA65
20.04.2018 kl 10:04 5841

Dersom dette viser seg å være tilfelle, er det jo fantastisk - men er det noen som har sett kartet?
Arkivert
Kvasi
20.04.2018 kl 10:10 5786

Kuriosa: 20:04:2017: Kurs 8,85 NOK
)
Arkivert
Yess
20.04.2018 kl 10:20 5708

1.14

Noe positivt på gang for APCL?
Arkivert
Yess
20.04.2018 kl 10:27 5622

1.22
Dette minner om "gamle" gode dager i APCL. Og det er et forvarsel på hvor fort det kan gå oppover ved de minste positive signaler på løsning i Gambia eller Senegal.
Kommer det en løsning et eller begge steder ja da åpner jo selvsagt kursen på et helt annet nivå enn dagens. APCL er en potensiell mangedoblingskandidat og har tidligere gjort akkurat det.
Arkivert
Warom
20.04.2018 kl 10:33 5559

Hvis noen leste artikkelen fra upstream v/Barry Morgan i morges og ikke kjøpte på den, så har de seg selv å skylde for at de akkurat nå har gått glipp av 20 % )
Arkivert
Old guy
20.04.2018 kl 10:54 5357

Warom jeg er blandt de idioter der læste artiklen og forstod hvad den betød men afholdt mig fra at supplerer :(.. Jeg havde ellers besluttet mig for at supplerer hvis den ikke startede i 10% plus men dumt var det.. Har dog stadig mine aktier så det er en god dag, ikke pga kursen, men pga Senegal med 90% løser sig inden nær tid :)
Arkivert
Warom
20.04.2018 kl 10:57 5335

Old Guy
Du har jo godt med aksjer fra før, så det er vel ikke helt synd på deg )

Det som uansett er litt greit å se på er(om man ser på det rent teknisk) at aksjen i seg selv er langt sterkere enn den har vært ved oppganger siste tiden.

PS: Jeg klager ikke jeg heller )

EDIT: Og der kom det en liten stopp i handelsen ser jeg ) Standard ved slike oppganger i prosent )
Redigert 20.04.2018 kl 10:59 Arkivert
Old guy
20.04.2018 kl 11:03 5252

Ja jeg har fint med aktier warom :)

Jeg tror på melding langt hurtigere end hidtil antaget.. Senegal meldte jo ud at Petroleum koden ville vedtaget slutningen af H1, men. Nu har vi den kombineret med Barry Morgan.. 1-3 uger så har vi nok en melding rundt sosp
Arkivert
oops16
20.04.2018 kl 11:07 5223

Denne går på Twitter:

African Petroleum Corporation Limited is reinstated as operators of the license Senegal Offshore Profound Deep (SOSP).

https://twitter.com/robertVERITAS/status/987255658167898113
Arkivert
Dividend
20.04.2018 kl 11:08 5211

Noen som vet hva slags stigning som må til for å en tvunget matching halt (utover den vi nettop så som bare var en ekstra auksjon)?

Da undersøker børsen med selskapet om de vet hvorfor kursen stiger. Kunne vært flott om selskapet kom på banen med en melding. Når en aksje stiger 25-30% er det neppe røyk uten ild tenker jeg.
Arkivert
Fluefiskeren
20.04.2018 kl 11:13 5165

Burde ikke dette meldes fra selskapet hvis det medfører riktighet?
Arkivert
Warom
20.04.2018 kl 11:13 5163

De(oslo børs) sjekker "automatisk" ved ca 20 % slik jeg har forstått det....
Arkivert
Yess
20.04.2018 kl 11:16 5122

Vurderte å selge i dag på 1.20 men endte tvert i mot med å kjøpe mer. APCL er en av de få aksjene på ose som på kort sik kan dobles/mangedobles ved positivt nytt. Risk/reward er nå meget god etter min vurdering.
Arkivert
Warom
20.04.2018 kl 11:21 5073

Av og til kan det være greit å følge litt med på hva som skrives på HO av slike som Andyo som kjenner selskapet gjennom lang tid:

Innlegg av: Andyo (12.04.18 23:40 ), lest 9938 ganger
Ticker: APCL
Endret: 12.04.18 23:46
APCL - Myndigheter gir innsyn til ROP og UDO med Total
Da har myndighetene gitt innsyn til avtalene mellom Senegal og Total. Dette gjelder avtalene for ROP og UDO. Nå er altså kontrakten gjort offentlig. ROP er som vi vet ikke gyldig terminert. Kan dette forekomme uten at de er enige med oss på SOSP ?

Link - offentliggjøring av ROP og UDO

http://itie.sn/le-gouvernement-du-senegal-publie-les-contrats-de-total/

Merknader:

Legg spesielt merke til at APCL er av myndighetene inn på kartet offentliggjort idag.

Selskapene Elenilto og T5 faktisk er fjernet fra det samme kartet på de lisensene på innsiden (Senegal Offshore Sud Shallow og Louga).

Videre ser vi at SOSP er noe endret (justert og skalert inn noe om man sammenligner andre kart tilgjengelig, linker under).

Linker - kart:

APCL

http://www.africanpetroleum.com.au/our-projects/senegal?mobile=true

Elenilto

http://www.elenilto.com/post/The-Senegal-Offshore-Sud-Shallow-Block-SOSSB

T5 Oil and Gas

http://www.t5oilandgas.com/louga-block.html

Som om ikke det var nok så vil de som ser godt legge merke til at det er en svak rød/rosa strek til venstre for SOSP som da kan forstås som den tidligere avgrensning av lisensen. Den er utvilsomt nå endret og vi er fortsatt eier. Kan man endre avgrensning av SOSP uten samtykke og vi er da pr 12/4-2018 fortsatt inkludert (ref kart over, mens Elenilto og T5 er som nevnt fjernet) på en endret lisens ?

Innlegg av: Andyo (13.04.18 00:00 ), lest 6854 ganger
Ticker: APCL
Endret: 13.04.18 00:06
RE^1: APCL - Myndigheter gir innsyn til ROP og UDO med Total
T5 og Elenilto har begge vært i en liknende situasjon som oss men bortfaller nå fra det nye oppdaterte kartet, ref artikkel fra upstreamonline

"Bordering Mauritania to the north, T5 Oil & Gas’ onshore Louga licence needs 1000 kilometres of 2D seismic to be shot before drilling can start.

Upstream has been told a negotiated extension is “imminent”, as the Energy Ministry tries to reduce the extra time allotted.

African Petroleum was thrown out of the Rufisque Deep last month when Petrosen controversially reallocated to Total, despite signing an eight-week “binding exclusivity agreement” on 18 April with an undisclosed player to help start drilling by this November. This rescue deal is set to expire in mid-June.

Sall’s "accelerated exploration" programme would stall if African Petroleum chose to litigate in defence of its Rufisque title. Such a move would aggravate country risk perceptions for potential farm-in players pondering whether to join distressed minnows approaching their deadlines, but could also open the possibility of African Petroleum landing an extension to Senegal Deep as a quid pro quo for keeping out of court.

For African Petroleum to know where to drill, it needs results from cross-border 3D seismic jointly planned with adjacent acreage holder Elenilto, which is negotiating an extension to its Senegal Shallows block."

http://www.upstreamonline.com/hardcopy/1271012/cash-call-a-hurdle-for-senegal-drilling-drive
Arkivert
AttOgFram
20.04.2018 kl 11:24 5054

Står det egentlig noe nytt i denne artikkelen enn det som det ble spekulert i her for en stund siden? Riktignok nå med Upstream som kilde, men det er en annen sak.

Jeg tror forøvrig gjerne APCL kan beholde (noe av) SOSP, men inntil de eventuelt har fått en terminering, en notis om at de har blitt fjernet fra lisensen, eller den har blitt gitt til andre, så er de jo fortsatt lisensinnehaver.

Tar de lisensen vekk fra kartet, har de garantert også fortalt det til APcl, og da må de selvfølgelig melde om det. Så at APCL fortsatt er avmerket på kartet burde ikke være meldepliktig, mens om de hadde vært fjernet, burde det være det.

Pr i dag er de lisensinnehaver, men det betyr jo ikke at de kommer til å fortsette som det. Det betyr jo heller ikke at de kommer til å bli fratatt lisensen eller at den blir forlenget,det betyr egentlig bare at status på SOSP er som den er og har vært.

Men oppgangen er jo bra for de som får del i den.
Redigert 20.04.2018 kl 11:25 Arkivert
tuja
20.04.2018 kl 11:26 5020

Med avklaring i Senegal, og APCL får klarsignal til å ta del i SOSP, vil det utgjøre flere kroner på kursen. Og snart strekker også Gambia ut hånden. Å få kjøpe på 1,1-1,2 fortsatt, vil mest sannsynlig være en kanonbra inngang.

Arkivert
Opp+
20.04.2018 kl 11:30 5001

vorfor selger folk til disse prisene
Arkivert
Warom
20.04.2018 kl 11:39 4911

AoF
Det som vel er forskjellen mellom det man har spekulert i tidligere(les også tidligere innlegg her i løpet av siste uken) er at nettopp Upstream gjør det samme(med det som kan tyde på kilder som er troverdige). Upstream er vel som tidligere nevnt ikke veldig kjent for "å kaste ut" spekulasjoner uten videre undersøkelse.

Ja, de av oss som tok en "kalkulert risiko" har i alle fall i dag(om man ikke skulle tro på videre oppgang) tatt en gevinst som er ganske så betydelig i løpet av en dag. Noen ble med...og andre ikke )

Jeg er jo fortsatt av den mening(kanskje ingen overraskelse for noen )) av at ting løser seg for "oss".

Jeg avventer uansett en evnt melding fra selskapet, og skulle den komme så kan vi begynne å se på denne fra Mirabaud igjen(utregnet på en oljepris på 70 USD)

http://prntscr.com/j7qv46
Arkivert
rischioso
20.04.2018 kl 11:46 4878

And here we go again...:)

Kanskje en ide å vente på at selskapet melder noe nytt - regner med at de ikke har et ønske om det....

Å sette penger på disse forskjellige bloggerne av noen journalister er vel ikke det smarteste å gjøre legger vi historien til grunn.

Det er nemmelig ikke slik i den virkelige verden at alle andre enn selskapet får vite ting først...
Arkivert
Warom
20.04.2018 kl 11:47 4864

Ja Rich
Det må være jævlig irriterende at en ikke kjøpte på ca 0,8 )
Arkivert
rischioso
20.04.2018 kl 11:54 4828

.... eller om litt vil det sikkert være irriterende for de som ikke solgte over krona...)
Arkivert
Warom
20.04.2018 kl 11:56 4803

Ja, slik som du selv regner jeg med du vil frem til )
Arkivert
rischioso
20.04.2018 kl 12:02 4760

Aksjemarkedet må vel være noe av det minst forutsigbare som finnes...

PÅ basis av en artikkel som kanskje forteller noe positivt om man legger godviljen til.

Ikke en bekreftelse hverken fra Senegal eller selskapet, men en tanke fra en skribent så økes markedsverdien på selskapet med 20% i løpet av minutter...

Vi har sett det før og vi vil sikkert se det igjen - verden vil bedras...:)
Arkivert
tuja
20.04.2018 kl 12:06 4718

Risch

Du vet, med en bekreftelse fra APCL, stikker kursen både 100 og 200% opp, med eller uten deg. Og med Gambia på trappene også, der de nok må inngå ett forlik, plusser vi på en enda større prosentvis oppgang. Ikke lenge man får kjøpe til denne prisen.

Arkivert
nopetter
20.04.2018 kl 12:12 4684

vi vet jo hvor lenge det kan være å vente på eventuelle bekreftelser, selskapet kan eller vil ikke komme med en børsmelding før de har noe reelt å komme med. og siden aksjen er en ren lotto gamble og fullt av lotto spillere og når dem begynner å se på tapene de innehar så bærer det fort ned. om ikke noen meglerhus allerede har shortet aksjen
Arkivert
tuja
20.04.2018 kl 12:17 4661

nopetter

Har du ikke kjøpt under krona du heller?
Du vet sikkert godt at lottoaksjer kan gå flere 100% på bare en godmelding. Og jeg tror vi er der snart.

Arkivert
nopetter
20.04.2018 kl 12:20 4645

når den dupper til disse nivåene skal jeg se på det, jeg har fulgt med denne aksjen og så på den sist i går uten å kjøpe noe man selvfølgelig kan angre på idag
Arkivert
tuja
20.04.2018 kl 13:10 4436

Tenk om det hadde ligget en børsmelding på newsweb på mandags morgen at APCL har blitt enige med Senegal vedrørende SOSP. Hvor ville kursen startet på da?
Arkivert
Dividend
20.04.2018 kl 13:16 4397

Avhengig av avtalens innhold.

Kunne man fått en avtale mellom Senegal, Total og APCL som også omfatter ROP og et boreprogram snakker vi mangedobling.

men det er kanskje å håpe på for mye.

Blir det en avtale med Senegal er det vel iallfall ikke usannsynlig at Total kan være en del av det.
Arkivert
nopetter
20.04.2018 kl 13:31 4338

tuja er en luring det vet jeg, han skriver en ting og gjør noe annet. slik som mange andre jeg kjenner til

Arkivert
Warom
20.04.2018 kl 13:40 4280

Hehe, men i så fall til tuja's forsvar så finnes det også de som ikke foretar seg noen ting som helst )
Arkivert
oops16
20.04.2018 kl 13:41 4263

ischioso = nopetter
Arkivert
klaesp
20.04.2018 kl 13:43 4244

Angående lisenser i Senegal.
Målet er å få en forlengelse på Sosp lisensen, mot bytte av Rop lisensen.
Arkivert
tuja
20.04.2018 kl 13:45 4235

nopetter

Litt kjøp og salg innimellom blir det vel hos alle. Men jeg bruker ikke krefter på å snakke ned aksjer når jeg er ute. Det er det mange andre som bruker sine krefter på. :)
Ingen nevnt, ingen glemt.
Men til info:

Dagens artikkel er så bra/positiv, at jeg faktisk har øket min posisjon i APCL. Har vært med til 10-12 kr tidligere. Hvorfor ikke en gang til?

God helg!
Arkivert
Q10ps
20.04.2018 kl 14:09 4113

Tuja - det var tider det! Ble selv med til 12kr, for så å bli med helt ned i kjelleren igjen! Det var betraktelig mye morsommere på vei opp til 12 enn det var på vei ned igjen, MEN, det åpnet også muligheter! Og beholdningen er nå 4.5 ganger så stor som det den var den gang, ergo vil det bli 4.5 ganger så gøy neste gang vi står i 12, hehe...
Arkivert
tuja
20.04.2018 kl 14:16 4071

Q10ps

Fin tankegang :)

Løsner det både i Senegal og Gambia kan det bli skikkelig moro framover.

God helg!
Arkivert
leinad123
20.04.2018 kl 14:29 4011

Rischioso

Litt av en blemme(selv til deg å være) å kalle Barry Morgan for en "blogger av en journalist". Mannen er kjent for gravende journalistikk med fokus på å frem sannheten, i en verden gjennomsyret av korrupsjon.

Blant annet blitt tilbudt jobb i OPEC og Reuters, men takket nei.

"Barry Morgan lifts the trophy"

"About time: the most influential hydrocarbon journalist on the continent gets the Lifetime Achievement Award"

http://africaoilgasreport.com/2016/12/petroleum-people/barry-morgan-lifts-the-trophy/

Tror nok han er rimelig sikker i sin sak når han publiserer en artikkel som dette.
Arkivert
Yess
20.04.2018 kl 15:16 3895

Risc, sannsynligheten er nok større for at det kommer en positiv løsning i APCL før WP/ICO kommer i ELE. Tror tiden er inne til en ny posisjonering i APCL, har selv kjøpt mer i dag (i stedet for salg).
Arkivert
Konjagi
20.04.2018 kl 16:04 3720

Her dukket det plutselig opp mange gamle spøkelser 😁
Arkivert
Arkivert Til toppen