APCL - Gambia - APCL

Q10ps
APCL
14.04.2018 kl 10:18
7505

Dette er en arkivert tråd!
God morgen og god helg til dere alle! Endelig er våren her, og samtidig som det bokstavelig talt går mot lysere tider, er det mye som kan tyde på at APCL også kan gå en fin vår/sommer i møte. Personlig er det lisensene i Gambia som er rosinen i pølsa for min del, og drømmen om å være med på en boring her er en av hovedgrunnene til at jeg sitter i selskapet- en drøm jeg tror vil gå i oppfyllelse.

Har vært mange fine diskusjoner de siste dagene, så takk for de som bidrar til saklig diskusjon! Nå synes jeg rett og slett det er på tide å sette fokus på det som helt soleklart har blitt en helt annen prosess enn planlagt i Gambia.

http://www.mop.gov.gm/pgpp
http://www.mop.gov.gm/sites/default/files/Presentation-1-The-Government-of-The-Gambia-timeline-58749566v8-Legal-2.pdf

20/11-2017 var Gambia i London og proklamerte sine planer. Kort tid etterpå la de ut Request For Information (RFI), hvor de ba interesserte parter melde sin interesse. Dette skulle som forklart i timeline være en prosess på 1-2 måneder, før neste steg skulle være å innhente Request for and Submission of Technical and Financial Proposals (RFP), som igjen skulle ta to måneder.

Første frist for innsending av RFI var satt til 10/1-2018.

http://www.mop.gov.gm/sites/default/files/IOC%20SCREENING%20FORM%20FINAL%20.docx

Planen var som en ser i timeline at de da kort tid etterpå skulle offentliggjør RFP, som igjen skulle ta 1-2 måneder før til slutt en evalueringsprosess skulle overlappe direkte forhandlinger med selskapene som igjen skulle resultere i offentliggjøring av vinnerne.

Men hvor står vi nå, over fem måneder ut i prosessen? Jo de har fortsatt ikke lagt ut RFP, planlagt to måneder etter eventen i London 20/11-2017, og de er fortsatt milevis unna det steget hvor de skal forhandle direkte med selskapene. Kanskje ikke så rart Fafa ikke hadde så mange svar i sist intervju?

Timelinen til myndighetene var altså som følger:

1.Pre--qquualaifliicfaictiaotnioRneqRueqstufeosrtIfnoforrImnaftoiornm‘aRtfiIo’ n ‘RfI’

2. Applicants submit responses to RfI

3. Request for Technical and Financial Proposals from selected applicants ‘RfP’

4. Applicants submit Technical and Financial Proposals

5. The Ministry of Petroleum and Energy evaluate Technical and Financial Proposals

6. The Ministry of Petroleum and Energy shortlist applicants and invite to negotiation stage

7. The petroleum, exploration and production licences will then be awarded as a result of direct negotiations between the government and IOCs invited to negotiate

Her har de altså stoppet fullstendig opp en plass mellom trinn 2 og 3, av 7. De er fortsatt ikke forbi trinnet de etter planen skulle være forbi i midten av Januar. De utsatte først fristen for innsending av RFI til midten av Februar, men siden har det stoppet fullstendig opp og de er fortsatt ikke igang med neste steg som er RFP:

The RfP will be published on the website of the Ministry of Petroleum and Energy
The applicant must submit the RfP to the Ministry within the specified time.

Strengt tatt er vel alt de har fått til pr dags dato å sende ut et worddokument med en frist som vel ingen helt vet om er passert?

Hva sier så EXX-Africa om dette? Altså et magasin med blant annet verdensbanken, Bloomberg, BBC og Boeing som kunder?

https://www.exxafrica.com/clients/
Arkivert
Q10ps
14.04.2018 kl 10:18
5112

Jo de sier som følger:

GAMBIA: GOVERNMENT STALLS OIL TENDER PROCESS TO SEEK END TO RISKY ARBITRATION
Investor interest is peaking in the West African oil sector, just as Gambia’s government fears getting bogged down in lengthy and costly arbitration processes it may seek a negotiated solution to speed up development.
Even though the deadline for tenders to develop blocks A1 and A4 was meant to have closed in February, the government remains open to potential new investors. According to our sources, while the official reason for the delay is due to interest shown in the assets and the need to review oil contracts in the country – in light of the giant SNE discoveries in neighbouring Senegal -, the real reason is a of a legal nature.

This stalling tactic relates to the Norwegian-listed oil company African Petroleum (AP), which has lodged three separate court cases against the Gambian government after it cancelled licences to drill the A1 and A4 gas fields, citing a failure on AP’s part to meet exploration commitments. Gambia says it refused to extend AP’s licences because AP had failed to drill a well within the timeframe of the licence. The company had signed an agreement with an unnamed partner regarding a possible acquisition of the blocks, but only if the licences were extended. The case is now being heard at the International Centre for the Settlement of Investment Disputes (ICSID).

The highly experienced Gambian Minister of Justice Abubacarr Marie Tambadou is orchestrating the delays to the bidding process and is pushing for an amicable settlement with AP before a final decision on the blocks’ ownership is made.

Legal experts maintain that there is absolutely no guarantee that its decision to strip AP of the permits will be validated by ICSID. Moreover, there are worries in the Gambian government over how the cost of a lengthy legal battle could affect the administration and the development of the oil sector. The stalling strategy also allows Gambia’s minister of oil, Fafa Sanyang, to continue to seek new expressions of interest in the oil blocks. Woodside Energy and Tullow Oil have already expressed their interest.

Kan vi med dette konkludere med at salgsprosessen til Gambia ikke har gått for seg som planlagt? At de har møtt på utfordringer de ikke hadde sett for seg? Kan det tenkes at EXX-Africa med sine kilder er på rett spor i sin artikkel?

Disse spørsmålene får hver og én ta stilling til selv, men en ting har vel aldri vært klarere... og det er at dersom det er en part som har stått fast og låst ved sin posisjon fra første stund, aldri viket, og vært trygg i sin sak, så er det Pace og co.
Arkivert
Q10ps
14.04.2018 kl 10:20
5087

Synes denne til Warom også «passer inn» i denne sammenhengen, og legger derfor ved den.

Innlegg av: Warom (07.04.18 17:26 ), lest 10404 ganger
Ticker: APCL
APCL_ GOVERNMENT STALLS OIL TENDER PROCESS....
På oppfordring om å starte en egen tråd med denne artikkelen alle har slitt med å få tak i(betalingsmur som er dyr) så legger jeg denne også ut som en TS.

Resten er opp til spekulasjoner fra hver og en av dere:)

April 4, 2018
GAMBIA: GOVERNMENT STALLS OIL TENDER PROCESS TO SEEK END TO RISKY ARBITRATION

Investor interest is peaking in the West African oil sector, just as Gambia’s government fears getting bogged down in lengthy and costly arbitration processes it may seek a negotiated solution to speed up development.

Even though the deadline for tenders to develop blocks A1 and A4 was meant to have closed in February, the government remains open to potential new investors. According to our sources, while the official reason for the delay is due to interest shown in the assets and the need to review oil contracts in the country – in light of the giant SNE discoveries in neighbouring Senegal -, the real reason is a of a legal nature.

This stalling tactic relates to the Norwegian-listed oil company African Petroleum (AP), which has lodged three separate court cases against the Gambian government after it cancelled licences to drill the A1 and A4 gas fields, citing a failure on AP’s part to meet exploration commitments. Gambia says it refused to extend AP’s licences because AP had failed to drill a well within the timeframe of the licence. The company had signed an agreement with an unnamed partner regarding a possible acquisition of the blocks, but only if the licences were extended. The case is now being heard at the International Centre for the Settlement of Investment Disputes (ICSID).

The highly experienced Gambian Minister of Justice Abubacarr Marie Tambadou is orchestrating the delays to the bidding process and is pushing for an amicable settlement with AP before a final decision on the blocks’ ownership is made.

Legal experts maintain that there is absolutely no guarantee that its decision to strip AP of the permits will be validated by ICSID. Moreover, there are worries in the Gambian government over how the cost of a lengthy legal battle could affect the administration and the development of the oil sector. The stalling strategy also allows Gambia’s minister of oil, Fafa Sanyang, to continue to seek new expressions of interest in the oil blocks. Woodside Energy and Tullow Oil have already expressed their interest.

A number of other international firms are already lining up in the hope of getting access to the A1 and A4 blocks. The China National Offshore Oil Corporation (CNOOC) is reported to have been lobbying the Gambian government, alongside its regional partner Australian company First Australian Resources (FAR), in the hope of securing the concessions and adding to its existing interests in the region.

Meanwhile, French oil major Total has made a seismic assessment on the Rufisque Offshore Profond (ROP) block, a concession AP claims as its own. UK oil major BP, which is already active in Senegal and Mauritania, is also reportedly looking into the Gambian blocks.

Risk implications: We have consistently assessed that under the presidency of Adama Barrow, the risk of alteration of contracts signed under the previous Jammeh administration would increase, particularly those signed in later years and lacking transparency. The AP blocks certainly seem to fit this mould. However, the government seems reluctant to proceed to a lengthy and costly arbitration process, without a fair chance of winning.

Meanwhile, the development of the oil sector would remain stalled as investors will be reluctant to acquire blocks with disputed ownership right. Moreover, the majority shareholder of AP, Frank Timis, has close relationships with regional leaders in Sierra Leone, Senegal, and Burkina Faso. The Gambian government will want to avoid a backlash from these countries in response to its expropriation of the AP oil blocks.

Meanwhile, excitement over the West African oil sector is growing. Developments in deep sea drilling has lowered costs, making West Africa’s belt of offshore oil deposits of increasing interest to major oil companies and smaller explorers alike. A recent review of the region’s resources has suggested there might be more oil in deep offshore reserves than previously thought, and that, coupled with new technology driving offshore exploration costs down, is expected to attract further major oil company interest in the blocks.

Dette er en veldig bra arikkel de fleste som er interessert i APCL burde ta seg en gjennomlesning eller to på. Sier definitivt ikke at ting ordner seg, men jeg har vært optimistisk lenge, og ble ikke akkurat mindre optimistisk etter denne.

ExxAfrica burde her ha sine kilder i orden, de virker som en "ultraseriøs blekke" og det er i alle fall verdt å ta med seg :)
Arkivert
klaesp
14.04.2018 kl 10:24
5061

enne setningen forteller MYE.
However, the government seems reluctant to proceed to a lengthy and costly arbitration process, without a fair chance of winning
Arkivert
Old guy
14.04.2018 kl 10:39
5034

Godt at have dig tilbage q10ps.. Og tak for den med timeline.. Der var en diskussion med A&F hvor han sagde det var meget normalt at det tog lang tid.. Men her kan man vel se at de ikke ligefrem er igang med at lave en ny PSC med en major, det må vel konstateres uden skyggen af tvivl at de ikke er der hvor de ønskede at være :)
Arkivert
Q10ps
14.04.2018 kl 10:52
5003

Takk for det Old Guy, det er til dels hyggelig å være tilbake også, hehe...

Timelinen er jeg enig med deg i er meget interessant! Den viser jo(uten mulighet for diskusjon) at de etter eget utsagn IKKE er i nærheten av der de per nå mente de skulle vært!

De er ikke i nærheten av forhandlinger med «andre», man skulle nesten tro det har vært noe som har hindret dem på veien?
Arkivert
Fluefiskeren
14.04.2018 kl 10:57
4991

De venter jo på ny oljelov som strekker seg ut i tid. Dog kan man spørre seg om hvorfor. Uansett ingen lidenstildeling før ny oljelov på plass i Senegal.
Arkivert
Q10ps
14.04.2018 kl 11:08
4954

FF - Gambia venter da vel ikke på noe ny oljelov? Da har det i hvert fall gått meg hus forbi?
Arkivert
klaesp
14.04.2018 kl 11:12
4942

kke Gambia ,men Senega
Arkivert
Fluefiskeren
14.04.2018 kl 11:18
4925

Ok. Det har vært då mye Senegalprat at jeg tenkte du mente dem.
Redigert 14.04.2018 kl 11:20 Arkivert
Old guy
14.04.2018 kl 11:22
4908

Hehe FF

Det ligner dug ikke at svarer på en post uden at læse indlægget :)
Arkivert
Q10ps
14.04.2018 kl 11:23
4903

FF - Ahh. Okai! Da snakket vi bare forbi hverandre... Jeg begynte å lure på om det var det du kanskje mente, uansett, det har som du sier vært mye snakk om Senegal, så det er en honest mistake!

Gambia har jo hatt en revidering av oljeloven, men som de skriver i timeline er dette allerede fullført. Det eneste steget de i følge seg selv venter på, er punkt 3, som er:

- Award new licences to suitable IOCs.

Dette står på side 3 i timeline.
Arkivert
Q10ps
14.04.2018 kl 11:36
4880

Hehe, Old Guy! Det er ikke alle som deltar i APCL-trådene for å tilegne seg kunnskap og informasjon om caset, men mange som ene og alene er her for å forsøke og påvirke i den ene eller den andre retningen, når man har bestemt seg på forhånd hva man mener om en ting er det kanskje ikke så viktig å lese innlegget. Tenkte jeg skulle la være å kommentere det, men din kommentar gjorde så jeg ikke klarte å la være! Det er ikke mange setningene man skulle lese før man fikk et relativt greit inntrykk av at det var Gambia og ikke Senegal dette gjaldt, men nok om det!

Edit: Overskriften blant annet )
Redigert 14.04.2018 kl 11:38 Arkivert
Fluefiskeren
14.04.2018 kl 11:46
4868

Q10tips

Mener du virkelig jeg er her for å påvirke? Isåfall
i hvilken retning.

Jeg gikk inn på tråden og leste bare det
nederste innlegget. Der var ikke Gambis nevnt. Trodde det var Senegaltråden som ble heftig diskutert igår. Du får tro det du vil, men jeg ikke kjent for å lyve. Jeg har fra tid til annen skrevet noen innlegg i vinter. Du kan jo gå tilbake til de og se om jeg baisser.
Redigert 14.04.2018 kl 11:55 Arkivert
Q10ps
14.04.2018 kl 11:52
4830

OK FF, siden det er helg kan det jo tenkes det ble et glass for mye på deg i går, og at du er litt ør i dag. Overskriften taler jo for seg selv, og det er jo ganske tydelig at du slenger inn en kommentar i en setting der du må ha følt du egentlig ikke ante hva det ble snakket om, men jeg skal la tvilen komme deg til gode, så fortsetter vi å diskutere Gambia her )
Arkivert
Old guy
14.04.2018 kl 11:55
4827

10ps

FF er god nok :
Arkivert
Fluefiskeren
14.04.2018 kl 12:01
4804

Takk for det Old Guy.

Kanskje man burde la være å komme med slike påstander når man ikke har vært inne siden oktober.
Arkivert
Fluefiskeren
14.04.2018 kl 12:16
4778

Q10ps

Så enkelt er det ikke. Når du insinuerer at jeg hadde drukket for mye kan jeg fortelle deg at jeg har pådratt meg epilepsi ifjor. Så kan du søke et sted om de som har epilepi kan drikke seg fulle.

Herved avslutter jeg min diskusjon med deg.
Arkivert
Warom
14.04.2018 kl 12:27
4764

FF
Jeg skal ikke snakke for Q, men jeg tror ikke han mener noe vondt med det han sier. Kjenner litt til han og han er "hel ved" noe jeg har ett inntrykk om at du også er :)
Arkivert
Billyjojimbob
14.04.2018 kl 12:35
4740

en underholdning som forrige gang,keep up the good work:
Arkivert
Fluefiskeren
14.04.2018 kl 12:35
4738

Vel

På kort tid ble jeg beskyldt for å ha en baisseagenda, lyve og for å drikke for mye. Jeg kan rett og slett ikke drikke i det hele tatt grunnet sykdommen. Håper jeg aldri havner på det nivået der. Så kan han prøve å finne et personangrep fra min side.
Redigert 14.04.2018 kl 12:58 Arkivert
Q10ps
14.04.2018 kl 12:37
4735

Ja, FF- det var absolutt sagt med en humoristisk undertone altså, dog ikke alltid like lett å få frem skriftlig! Epilepsi har jeg jobbet mye med opp gjennom årene, så kjenner godt til det, og var jeg ikke klar over, dog trodde jeg aldri du hadde tatt et glass for mye, det var rett og slett ment som en vits.
Arkivert
Kabelsko
14.04.2018 kl 13:35
4679

FF nå er det for all del synd at du har pådratt deg eplepsi men kjære vene for en kverulant du er.....
Må da tåle en liten spøk før det kommer tårer der.
Prøv heller noen positive briller så ordner det meste seg
God helg til alle APCL aksjonærer
Redigert 14.04.2018 kl 13:37 Arkivert
Slettet
14.04.2018 kl 14:42
4589

Ff er en good Guy, måske han er lidt sensitiv og det er jeg sgu også... nogle gange misforstår vi hinanden her på forummet og så går bølgerne lidt højt..

Ff har ihverfald ikke nogen Agenda,han er sgu saglig og en Fair debattør...jeg kan godt li en kold bajer og hvis jeg fik en sygdom som ff, så ville jeg nok også være lidt sensitiv over for påstande om at jeg er stiv/fuld/brandert/humlemann... brumlemann det var en joke, selvom man skulle tro at du konstant har en promille på 4,0 her på apcl tråden...shit
Jeg Må nok hellere flytte i eksil sammen med diktator Yamaha før humlemann læser dette...
Arkivert
Slettet
14.04.2018 kl 15:01
4553

Så til det fundamentale venner, vi kan vist godt konkludere at olie sektoren er back in exploration Business igen...

4 lange krise år er history nu...
Apcl har naturligvis været særdeles udfordret i den periode... samtidig så stak diktator Yamaha af med statskassen og embedsapparatet i Gambia var vil i den periode som at sammenligne med en bankoklubs bestyrelse i Lillehammer....

Mit spørgsmål er!!! tror i det bliver svært for apcl at finde partnere hvis apcl får licenser tilbage igen...????

I kender mit svar..

Grunden til at jeg spørger er at attogfram har stillet spørgsmålstegn til om apcl kan finde en partner på kort tid og dermed overholde en kort tidshorisont...
Arkivert
Fluefiskeren
14.04.2018 kl 15:05
4546

Takk, Hifi

Jeg tror heller ikke at det skulle ta så lang tid. De fleste aktuelle selskaper har jo hatt veldig god tid til å DD.
Arkivert
Taylor
14.04.2018 kl 16:09
4469

Ff. Du,som har god snøring på bransjen. Om det skulle gå Apcls vei og med partner i boks. Når tidligst kan vi forvente borring tror du? Rent hypotetisk anslag self.
Arkivert
Q10ps
14.04.2018 kl 16:54
4407

Ja, A&F har vel vært inne på at han tror APCL eventuelt kan håpe på å få en cure periode der de må foreta boring innen kort tid, eller tar jeg feil nå? Jeg er usikker, men minnes han har sagt noe i den duren!

Vi har jo flere ganske klare indikasjoner på at det er store selskaper som står og sikler på disse lisensene, så får man til slutt se hvem som valgte riktig taktikk, og hva det var ) mulig det er noen som har gått til APCL, deretter Gambia, og nå forhandler frem en avtale de tre partene seg i mellom, det hadde i hvert fall vært gledelig om så var tilfellet!
Arkivert
Fluefiskeren
14.04.2018 kl 17:19
4370

Taylor

Vanskelig å si, men hvis det går APCL sin vei og de har partnere som du sier burde ikke ta all verdens tid. Seismikk er skutt og tolket, men selsagt kan ny opertør ønske ny reprossering og tolkning av denne. Da tar det selvsagt en god del tid, men er det Cairn så har vel de gjort mye på forhånd. Det gjelder vel også de fleste andre potensielle partnere. Da burde det ikke ta så lang tid hvis altså farm out er godkjent av myndighetene. Tipper isåfall et drøyt halvår, men kan bomme betydelig. Ta det for det det er. Nærmest gjetning.

EDIT. Forandret et drøyt halvår til bortimot ett år. :-)
Redigert 14.04.2018 kl 17:23 Arkivert
AttOgFram
14.04.2018 kl 17:22
4363

Uten at jeg skal gå inn på lisenssituasjon og cureperiod nå, så kan jeg si litt om hvordan jeg ser det praktiske. Om jeg får tid senere i dag eller i morgen, skriver jeg kanskje noe om lisensene og status.

De som vil kunne bore raskest i Gambia er uten tvil de som deltar på naboblokken på SNE. De vil kunne bruke nøyaktig samme type komplettering, og for dem blir det som å bore akkurt den samme brønnen de allerede har boret flere av. (Om de finner olje er jo en annen sak, men det har ikke noe med det praktiske boremessig å gjøre). Utfordringen for dem vil være om de har nok av long lead items til å bore en brønn til, og eventuelt hvor lang tid det vil ta å skaffe det om de ikke har det. De vil også kunne bruke sin supplybase i Dakar, det gjør ting mye enklere.

Det selskapet som raskest vil kunne bore, er uten tvil Far i kombinasjon med Petronas eller CNOOC (eller begge). De skal bore på A2 i løpet av høsten, og ville enkelt kunen flytte riggen over på A1. Samtidig har de allerede gjort en masse forarbeid rundt det legale og pratiskes om å bore i Gambia. Jeg ville tippe de ville bore A1 rett etter A2, så antageligvis rett før jul. (Om Gambia vil la Far få kontroll over så mange av lisensene deres, det er en helt annen sak).

Woodside og Cairn har nesten de samme fordelene, bortsett fra at de ikke har en rigg klar, og ikke planlegger en brønn i Gambia allerede.

De andre som opererer i Senegal vil nok komme like etter men de må nok gjøre ørlite mer arbeid på plaleggingsstadiet.

Til sist har man dem som ikke har vært inne i Senegal/Gambia området i det hele tatt, der vil jeg nok regne med at det vil ta et år.

Et forbehold her er hvor mye forarbeid de respektive parter har gjort på seismikken, og om de allerede har en borelokasjon. Har de ikke det, vil det ta dem litt mere tid.

Dette er det praktiske, så avhenger det jo litt rundt godkjennelser, riggtilgjengelighet, site survey og som sagt long lead items. Hvis de absolutt må på grunn av en cureperiod, kan det sikkert kuttes litt ned, men jeg tror ingen vil være glade for å ha mindre enn et halvt år på seg. Det er mye som skal på plass.
Redigert 14.04.2018 kl 17:23 Arkivert
Fluefiskeren
14.04.2018 kl 17:34
4331

AoF

Cairn har jo allerede tegnet inn lokasjonen :-)

Det var (delvis)en spøk.
Arkivert
AttOgFram
14.04.2018 kl 17:50
4314

Flue,

har man først tegnet inn en lokasjon på kartet, så har man nok gjort det vanskeligste...

Ellers tror jeg vel at FAR kunne være den beste partner for APCL. Ikke nødvendigvis fordi de er bedre enn Cairn og Woodside (eller andre) operasjonelt, snarere fordi de har tilgng til seismikken på både SNE og A2. De har derfor en mulighet til å se helheten mye bedre enn noen andre.

Om det betyr at Gambia vil la dem få lisensen, eller at det er den mest lønnsomme partner for APCL eller Gambia, det er en helt annen sak. Men operasjonelt, så mener jeg det. (Kan jo være jeg endrer mening på det om de tabber seg ut på den første brønnen de er operatør på).
Arkivert
Fluefiskeren
14.04.2018 kl 17:59
4303

AoF

Det virker som Gambia ønsker et stort selskap. Kanskje til og med en major. Far kommer absolutt ikke i den kategorien. Ikke Cairn heller kanskje, men de er ihvertfall atskilling størreø

Hvis det skulle være Far så er temmelig sikket CNOOC med.

Men først må de beholde eierskap i lisensen. Det er jo det det først og fremst handler om. Resten er vel et «luksusproblem»
Redigert 14.04.2018 kl 18:04 Arkivert
AttOgFram
14.04.2018 kl 18:40
4237

Flue,

helt enig med deg på begge punkter. Når jeg skriver "FAR", mener jeg egentlig kombinasjonen Petronas og FAR, eller CNOOC og FAR i en eller annen form. Jeg er bare for lat til å skrive det. Tror ikke FAR alene ville hatt noen som helst sjanse. Vær også klar over at når jeg skriver at FAR ville være den "beste" partneren til APCL, er det på den første brønnen og hva som vil gi dem størst sjanse til å finne olje der, litt større enn Cairn eller Woodside (igjen, på grunn av at de også har seismikken på A2).

Både CNOOC og Petronas er store nok til at de vil være bra for Gambia. Det er sikkert litt mer status å få selskaper som Exxon, Total eller BP (kanskje også Statoil) inn, men det viktigste for Gambia burde være å få inn noen som er store nok til å ha finansielle muskler nok til en utbygging, slik at den ikke utsettes på grunn av tilgang på finansiering. Det er ofte viktigere enn litt signaturbonus fra eller til. Både Cairn og FAR alene er altfor små til den fasen, det er jo derfor det endrer seg når man går fra et wildcat exploration område til å begynne å snakke om utbygginger.

Ellers er jeg forøvrig helt enig med deg i at det viktigste er å beholde lisensene, men det er en helt annen sak...
Arkivert
rischioso
14.04.2018 kl 18:42
4282

INPUT FRA SIDELINJEN

God ettermiddag alle nye APCL aksjonærer og ikke minst alle dere gamle kjente utholdende som jeg ikke unner annet enn godt og at det vil kunne løse seg slik at man kunne få igjen noe av det tapte etter den kjedelige nedturen som nå har vart både vinter og vår..

Jeg noterer meg at optimismen er økende både når jeg leser de seneste innleggene og ikke minst gjennom den seneste utvikling i aksjekursen...

Nå sitter jeg som kjent på utsiden og har gjort det veldig lenge og mine grunner har jeg mang en gang gitt uttrykk for og skal derfor ikke gå i detalj om dette nå, men heller kortfattet se på muligheter og umuligheter knyttet til caset slik det virker å fremstå i dag.

Ingen ting på denne jord forblir statisk og dette caset er ikke noe unntak, men hva endringen vil bestå i vil jo være det helt avgjørende.

Hvis jeg har forstått det rett så virker optimismen å være basert på at Gambiske myndigheter visst nok og naturlig nok ikke ønsker en langtekkelig og dyr arbitration om de ikke er sikret et utfall som går deres vei noe man egentlig aldri kan forutse 100% selv om man skulle ha en god sak - mao, et slikt ønske er vel i utgangspunktet ikke en gang verdt tiden for den tanken...

Men det ligger også i kortene at Gambia ikke ønsker en ny kontrakt om lisensene med APCL.

Av samme grunn kan vi vel være enige om at det med største sannsynlighet ikke vil bli inngått noen ny kontrakt på frivillig basis utenfor retten som det ble gjort sist gang under det gamle regimet.

Så gjennom det ser jeg for meg 2 scenarioer:

(1) Skal det kunne bli en enighet utenfor retten så vil det nok KUN være snakk om en form for kompensasjon - mao, en form for et endelig sluttoppgjør i form av en engangsbet i cash kalkulert ut i fra verdien på de dataene som foreligger og som for tiden er APCL eie frem til en eventuell dom foreligger (som seismikk dataer etc).

Med en slik avtale så hadde APCL fått frigjort midler og kunne konsentrert seg om Senegal hvor jeg vil tro de faktisk har en bedre sak en i Gambia i og med 1 lisens (ROP) er gitt til tredje part (Total) og det FØR lisensen gikk ut på dato med APCL (da APCL formelt hadde søkt om extension innen rimelig tid og i forkant av kontraktens utløpsdato noe som myndighetene kontraktsmessig er forpliktet til å svare på i tillegg til å notifisere en kansellering - ingen av delene er blitt gjort) så her har det helt klart skjedd ikke bare et, men flere kontraktsbrudd fra myndighetenes side...

(2) En dom kan slå begge veier og vi bør derfor se på følgende:

(a) En dom som eventuelt vil gå i favør av Gambiske myndigheter vil med største sannsynlighet resultere i at APCL taper alt inkludert muligheten for et oppgjør for brønndataene etc og i beste fall at de ender opp med en mindre kompensasjon som stort sett ikke vil dekke annet enn arbitration utgiftene...

(b) En dom som går i favør av APCL vil nok ikke bestå av at retten tvinger Gambia til å gi APCL som har brutt den samme kontrakten for andre gang flere nye år, men heller i beste fall idømmes en rett til en cure periode til å bore 1 brønn - i så fall vil APCL være helt avhengig av å få en partner på plass asap, og som AOF var inne på så vil det bety en partner som allerede er i området og som har det som trengs tilgjengelig til å kunne snu seg rundt og gjennomføre boringen innenfor tidsfristen. Det vil i så fall være den eneste plausible og reelle muligheten til å kunne bli ferdig innenfor fristen på 120 dager.

* Så er spørsmålet: Hvorfor skulle noen andre ha interesse av å snu seg rundt i all hast for i prinsippet å redde APCL til å klare cure perioden når de samtidig vet at om APCL ikke klarer det så vil lisensene allikevel bli frie i det åpne markedet? - ref Total Senegal som ikke bare gikk bak ryggen på APCL, men som også signerte en avtale med Senegalske myndigheter før kontrakten var gått ut med APCL...

Jo, det vil nok kunne være en mulighet for det slik jeg ser det nettopp fordi feks FAR ikke vil være sikret tilgang på lisensene om de blir lagt ut i det frie markedet for det er jo ikke til å stikke under en stol at Gambia mang en gang har sagt at de ønsker seg en major noe man ikke kan si at FAR er...

MEN på den annen side hvis FAR vil lykkes med boringen sin på A2 i høst så vil det helt klart kunne øke sannsynligheten for at FAR vil kunne være det selskapet som blir tilbudt i alle fall den ene lisensen (A1) om APCL skulle miste lisensene. En slik gentlemannsavtale kan med enkelthet bli inngått med Gambiske myndigheter noe ala det Senegalske myndigheter gjorde med Total i påvente av at APCL skal feile.

Og legger vi til grunn det heller dårlige klimaet som er blitt mellom APCL og den sittende regjering i Gambia og spesielt landets Energy og Oljeminister Fafa Sanyang så er også risken stor for at akkurat det vil kunne bli en realitet...

Mao, det er så mange mulige gråsoner og et sammensurium av muligheter og ikke minst umuligheter i dette caset at den som legger penger i dette caset slik det fremstår i dag bør være forberedt på det aller værste - Mao, at man kan tape det meste....

Det enste sikre med dette caset så langt er at i løpet av 2018 så får vi fasit...)

Fortsatt god helg!
Redigert 14.04.2018 kl 22:41 Arkivert
klaesp
14.04.2018 kl 19:36
4154

Ricki boy. Beklager tåpelig kommentar fra meg i går.
Redigert 15.04.2018 kl 08:42 Arkivert
Old guy
14.04.2018 kl 20:38
4077

Et af de mere saglig indlæg med en sjælden form for balance af Richie boy.. Man skulle jo nærmest tro at han varmede op til at tage en position igen..
Arkivert
Ravse
14.04.2018 kl 22:19
3939

"Av samme grunn kan vi vel være enige om at det med største sannsynlighet ikke vil bli inngått noen ny kontrakt på frivillig basis utenfor retten som det ble gjort sist gang under det gamle regimet."

Nej, det kan vi slet ikke være enige om. Gambia har faldet til patten før, og det bliver de nødt til at gøre igen. Økonomisk kompensering er ikke OK.

Enten så skal Gambia forholde sig til den PCS, de allerede har indgået med APCL. Eller også skal de forhandle en ny PCS, hvor der muligvis ændres på nogle procenter, og hvor Gambia måske får lov til at pege på farm-in partner. Til gengæld skal Gambia i den grad levere et politisk stabilt miljø, hvor der reelt er mulighed for at lave forretning i landet. Nul korruption og bureaukrati. Overholdelse af deadlines på kommunikation etc.

Hvis Gambia fortsat ønsker at strippe APCL for licenserne, så ses vi bare i retten. Det betyder effektivt en braklægning af de mest potentielle licenser i vestafrika i årevis. APCL kan godt tåle det, men spørgsmålet er om Gambia kan?
Arkivert
Jakal
14.04.2018 kl 23:07
3880

lette
Redigert 15.04.2018 kl 09:10 Arkivert
Ravse
14.04.2018 kl 23:12
3859

kay, men hvem er det, der mener, at der ikke er risiko involveret i APCL
Arkivert
Slettet
15.04.2018 kl 06:45
3756

Risotto, jeg er langt mere positiv angående licenser i Gambia...surprise

Anyway, forstår jeg Risotto rigtigt, så mener han at apcl har en god sag vedrørende Senegal og sosp/rop...

Mirabauds analyse af Sosp licensen siger 7,69 nkr. Risked,
det var i slutningen af olie krisen.
måske apcl vil kunne lave en bedre aftale idag vs den gamle Hot aftale.

I Hot aftalen (Head of terms) april-2017
Der ville apcl have 16 % interest på sosp licensen...

SOSP (Senegal):Hot aftale
The incoming party propose to farm-in to the SOSP PSC for a 70% operated interest in return for

a) reimbursing 100% of certain licence fee costs

b) paying 100% of acquiring 3D seismic and PSDM processing.

c) paying 100% of the first exploration well.

Fully recharged.
mirabauds analyse af Hot aftalen,
viser 7,69 nkr.risked (sosp)

Redigert 15.04.2018 kl 06:47 Arkivert
Jakal
15.04.2018 kl 09:08
3618

Klaesp, jeg får beklage jeg også, ref din kommentar 19.36. Respekt.
Arkivert
Q10ps
15.04.2018 kl 14:45
3372

Dette syntes jeg var ganske interessant info:

https://www.simco-pet.com/current-mandates

https://docs.wixstatic.com/ugd/f5673e_db368ae4aa2c44eb96d79d4c509adb27.pdf

https://docs.wixstatic.com/ugd/f5673e_16c1d74ab7d24a8ab12f1853d01032b2.pdf

Vi finner altså lisensene til Oranto og Elenilto der. Det som gjør det interessan(etter min mening) er at både APCL, Elenilto og Oranto alle hadde boreforpliktelser de søkte om å få slippe. Pussig nok hadde alle tre også utgående fase i 2017. So far so good/eller skal vi si «helt likt».

Men så kommer det som skiller oss vi og Oranto er begge på kartet til myndighetene pr 31/12-2017 men det er ikke Elenilto?

Dette KAN jo være et signal på at valgene er tatt for hvem som skal være med videre.
Arkivert
Warom
15.04.2018 kl 14:53
3357

Tjaaa, jeg får vel si som en annen jeg "kjenner".
Den KAN jo være det, og det KAN jo ikke være det )
Arkivert
Warom
15.04.2018 kl 15:10
3329

Når nå det var sagt(spøkt litt med)) så KAN dette være veldig relevant. Oranto har to lisenser. Den ene har de hatt siden 2008....og de har fortsatt ikke boret der. Det kan vel ikke være sjans i havet at de beholder den uten at vi beholder SOSP(da har i så fall advokatene til APCL sannsynligvis drømmeforhold i en eventuell sak)

)
Arkivert
Petersen2
15.04.2018 kl 15:12
3318

Regner med svaret fra Senegal kommer innen 3 dager. Risk rewarden er jo særdeles god. Beholder de sosp kan aksjen lett 5 doble seg. Om de skulle være så heldig å få noe for ROP er det kun en bonus.

Gambia nærmer seg med stormskritt, en avgjørelse her kan i utgangspunktet komme når som helst eller om noen måneder. Der er mye som skrives i gambisk media som virker særs interessant for at APCL får beholde sine lisenser.

*Ser Richardioso lure på hvorfor noen skal i det hele tatt hjelpe Apcl i å bore hurtig om en de får en ny cureperiode. Lisensene i Gambia er såpass ettertraktet at de vil gjøre det for å sikre seg operatørskapet på lisensen. Er vel ikke mer hokus pokus enn det?
Arkivert
Q10ps
15.04.2018 kl 16:54
3209

Mtp situasjonen i Senegal synes jeg det er på plass å «dra frem» dette. Det har sikkert vært nevnt her inne opptil flere ganger, men kan det nevnes for ofte?

http://investinsenegal.com/IMG/pdf/petroleum_law.pdf

Jeg vil nesten si det er overraskende hvor rett frem dette står i Senegals egen Petroleum code. Det kan da ikke være fnugg av tvil om at vi frem til rettmessig terminering av både ROP og SOSP er å anse som eiere av lisensene? Og at vi ved terminering kan ta i bruk cureperioden til å etterkomme termineringen?

ARTICLE 59

The conventions or service contracts may be terminated in any of the following cases:

a) serious violation of this code or any regulation in force pertaining to the petroleum operations

b) liquidation of assets or legal settlement of the holder or the parent companies

page25image23544page25image23704
25

c) failure to comply with the provisions of the conventions or service contract when, according to the terms thereof, such violation entails the termination.

The termination must be justified. It may only be pronounced if the defaulting party fails to take any action after being formally summoned to remedy said violation.
Arkivert
Q10ps
15.04.2018 kl 16:56
3231

I mitt hode er det da nærliggende å tro at det blir vanskelig for TOTAL og Senegal å kjører på på Rop uten at APCL «aksepterer» dette? Dog kan vel APCL være tilbøyelige med en slik aksept dersom man får en forlengelse på SOSP?

Hva som snakkes om bak lukkede dører dem i mellom er vanskelig å si, men man skal vel i hvert fall ikke se helt bort i fra at det er en viss enighet om «veien videre»?
Arkivert
rischioso
16.04.2018 kl 08:13
2890

Q10ps,

akkurat de samme ordene skrev du for rundt året siden når det stormet som verst hvor både Gambia og Senegal har brukt den samme teknikken gjennom nettopp å kutte alt som heter kommunikasjon med APCL.

Kommunikasjonen som har vært mellom partene det siste året har foregått gjennom media. Du husker vel turen selskapet tok til Gambia hvor de skulle i et møte med regjeringen hvor det endte opp med at de ikke møtte noen av betydning og siden den gang har det ikke blitt noe som helst...

Av samme gunn er det nok best å legge disse egenkomponerte såkalte hemmelige diskusjonene og avtalene på hylla for hadde dette skjedd så hadde det kommet i stand en avtale for lenge siden og i løpet av detnsiste året. Det blir liksom litt mer interessant å diskutere caset om vi forholder oss til det som faktisk har skjedd og det som faktisk virker å skje/ikke skje om vi ikke også skal dikte opp egne versjoner...

Realiteten i korte trekk er at APCL er frøset ut begge plasser noe de ikke er enige i hvor selskapet etter hvert som tiden har gått har fjernet sin egen hyppige bruk av "konfident" - det er det og kun det vi kan forholde oss til frem til at det "eventuelt" foreligger noe reelt nytt av betydning...
Redigert 16.04.2018 kl 08:28 Arkivert
leinad123
16.04.2018 kl 08:17
2857

Meget godt innlegg, Q10ps. Her tror jeg det kan komme gode nyheter som julekvelden på kjerringa(markedet). Med en så stor potensiell oppside er APCL på disse nivåer verdt et lodd eller flere.

Handelsmønsteret de siste dager vitner også om snarlig rekyl, med lite aksjer å få plukket under 1.30.

Arkivert
Liverbirds
16.04.2018 kl 08:21
2839

richiose hehe...

Hvorfor er du tilbake? Har ikke sett deg her på lang tid...
Arkivert
Arkivert Til toppen