APCL - Myndigheter gir innsyn til ROP og UDO med Total

Andyo
APCL
12.04.2018 kl 23:40
10426

Dette er en arkivert tråd!
Da har myndighetene gitt innsyn til avtalene mellom Senegal og Total. Dette gjelder avtalene for ROP og UDO. Nå er altså kontrakten gjort offentlig. ROP er som vi vet ikke gyldig terminert. Kan dette forekomme uten at de er enige med oss på SOSP ?

Link - offentliggjøring av ROP og UDO

http://itie.sn/le-gouvernement-du-senegal-publie-les-contrats-de-total/

Merknader:

Legg spesielt merke til at APCL er av myndighetene inn på kartet offentliggjort idag.

Selskapene Elenilto og T5 faktisk er fjernet fra det samme kartet på de lisensene på innsiden (Senegal Offshore Sud Shallow og Louga).

Videre ser vi at SOSP er noe endret (justert og skalert inn noe om man sammenligner andre kart tilgjengelig, linker under).

Linker - kart:

APCL

http://www.africanpetroleum.com.au/our-projects/senegal?mobile=true

Elenilto

http://www.elenilto.com/post/The-Senegal-Offshore-Sud-Shallow-Block-SOSSB

T5 Oil and Gas

http://www.t5oilandgas.com/louga-block.html

Som om ikke det var nok så vil de som ser godt legge merke til at det er en svak rød/rosa strek til venstre for SOSP som da kan forstås som den tidligere avgrensning av lisensen. Den er utvilsomt nå endret og vi er fortsatt eier. Kan man endre avgrensning av SOSP uten samtykke og vi er da pr 12/4-2018 fortsatt inkludert (ref kart over, mens Elenilto og T5 er som nevnt fjernet) på en endret lisens ?
Redigert 12.04.2018 kl 23:46 Arkivert
Andyo
13.04.2018 kl 00:00
7219

T5 og Elenilto har begge vært i en liknende situasjon som oss men bortfaller nå fra det nye oppdaterte kartet, ref artikkel fra upstreamonline

"Bordering Mauritania to the north, T5 Oil & Gas’ onshore Louga licence needs 1000 kilometres of 2D seismic to be shot before drilling can start.

Upstream has been told a negotiated extension is “imminent”, as the Energy Ministry tries to reduce the extra time allotted.

African Petroleum was thrown out of the Rufisque Deep last month when Petrosen controversially reallocated to Total, despite signing an eight-week “binding exclusivity agreement” on 18 April with an undisclosed player to help start drilling by this November. This rescue deal is set to expire in mid-June.

Sall’s "accelerated exploration" programme would stall if African Petroleum chose to litigate in defence of its Rufisque title. Such a move would aggravate country risk perceptions for potential farm-in players pondering whether to join distressed minnows approaching their deadlines, but could also open the possibility of African Petroleum landing an extension to Senegal Deep as a quid pro quo for keeping out of court.

For African Petroleum to know where to drill, it needs results from cross-border 3D seismic jointly planned with adjacent acreage holder Elenilto, which is negotiating an extension to its Senegal Shallows block."

http://www.upstreamonline.com/hardcopy/1271012/cash-call-a-hurdle-for-senegal-drilling-drive
Redigert 13.04.2018 kl 00:06 Arkivert
Slettet
13.04.2018 kl 00:08
7140

Andyo, det er flot Research...jeg tar sgu hatten af for dig og warom...kort og det geografiske er ikke min stærke side, men måske fluefisker kan komme med en kommentar... anyway, godt gået andyo
Redigert 13.04.2018 kl 00:41 Arkivert
tuja
13.04.2018 kl 00:18
7111

Flott, Andyo

Nå må det snart komme noe fra APCL.
Kanskje de lander avtaler/forlik i både Senegal og Gambia. Da blir det fart i aksjekursen.
Arkivert
Slettet
13.04.2018 kl 00:39
7070

r det et officielt kort som Senegal har offentliggjort???
Arkivert
AttOgFram
13.04.2018 kl 02:09
7006

Andyo og andre,

det kan godt være dette betyr at det blir en eller annen form for minnelig enighet, men på den annen side har jo ikke Senegal trukket SOSP tilbake eller gitt den til noen andre. Formelt så er de jo da fortsatt lisensinnehavere, selv om de har gått langt over fristen. APCL beholdt jo offisielt ROP i flere år etter borefristen før Senegal ga den til Total.

Det hjelper dem vel egentlig lite før de eventuelt får en utsettelse, det vil neppe være noen som farmer inn på SOSP før det er på plass. Men det er vel kanskje et steg i riktig retning?
Arkivert
Konjagi
13.04.2018 kl 02:18
6996

AoF

Ja, kanskje det eller kanskje ikke. Alt er mulig eller umulig. En ting er hvertfall sikkert at ingentingting er sikkert, før det eventuelt muligens er sikkert kanskje?
Arkivert
Fljo
13.04.2018 kl 02:31
6981

Kan vi se en kursøkning her snart? Eller vil det ikke skje før de politiske rammebetingelsene endres (som jo kan ta lang tid).
Arkivert
Ravse
13.04.2018 kl 06:18
6921

Findes det kort i en højopløst udgave et sted? Jeg har svært ved at se en svag rød/rosa linje, som ikke kan tilskrives grafiske artefakter opstået ved JPEG komprimering.

Vær iøvrigt opmærksom på, at billedet er navngivet "Carte-des-blocs-31122017-1.jpg" (Open Image in New Tab), så man må formode, at det senest blev opdateret 31/12-2017. Jeg ved ikke, om det har nogen betydning.
Arkivert
Warom
13.04.2018 kl 07:16
6799

Veldig spennende funn Andyo.
Jeg forsøker også å se om det kan være noen "feilstreker" i "nye SOSP" men uansett hvordan jeg ser på tegningene så er det ingen tvil om at SOSP er blitt litt redusert sammenlignet med det kartet APCL har på sine hjemmesider.

Enklest ser man det om man trekker en linje rett ned fra vestre begrensing på ROP på apcl sine hjemmesider. Der ser man at SOSP sin vestre begrening tilsvarer ROP sin.

Går man så på kartet på myndighetenes side(som linket i TS'en) så går den vestre begrensingen en del til øst. Dette kan man også se på nederste del av SOSP som starter likt med A1/A4 på APCL sitt kart, men som nå er dratt litt østover i myndighetenes kart.

Om det kan tilskrives "tegnefeil" skal jeg ikke si så mye om, men det virker jo øyensynlig som om at det du henviser til i TS'en kan være riktig.

I tillegg må en vel kunne si at om de har datert bildet etter at PCS'en for SOSP gikk ut, så må vel det kanskje kunne sies å kunne være til "vår fordel" ? Dette samtidig som to andre selskap som ligge i "disputt" er fjernet fra samme kartet.

Jeg må vel si at jeg likte akkurat dette slik situasjonen er.
Arkivert
klaesp
13.04.2018 kl 07:52
6725

Takk for flott info, Andyo

Dette er bare strålende info og bekrefter nok en gang at Apcl er eier av Rop lisensen,at Senegalske myndigheter og Total har startet arbeid på lisensen, er tidenes julegave til oss apcl aksjonærer- At vi enten får forlengelse på Sosp lisens, eller erstating fra "Rop lisensen" er jeg nå 110% sikker på (i min verden)

Sett fra S myndigheter side

Mest sannsynelig vil apcl få en forlengelse på Sosp lisens, mot "bytte" av Rop lisens som de allerde har en "avtale" om. De vil sikkert prøve seg på med en mindre % andel på Sosp lisensen, vi får se. Har ikke noe trua på en prosess rundt erstatning av lisens, DEN ROP PROSESSEN TÅLER IKKE DAGENS LYS
Redigert 13.04.2018 kl 08:08 Arkivert
Slettet
13.04.2018 kl 08:30
6558

Det vil sige at Senegal har fjernet Elenilto og T5 fra det nye kort...

Og i det nye (Updated) kort er apcl licens ejer, men sosp licensen er blevet lidt reduceret i størrelse.

Er det rigtigt forstået???
Arkivert
Warom
13.04.2018 kl 08:36
6515

Hifi
Det er vel stort sett riktig forstått i forhold til TS'en. De to andre er borte fra kartet, mens SOSP står på APCL og ROP på Total. Det kan også se ut som om at SOSP er redusert(noe det uansett i følge kontrakten skal når man går over i ny fase).

EDIT: Det er verdt å ta med seg at kartet da ser ut til å ha dato 31.12.17(altså etter at PSC'en gikk ut). Om dette siste har stor betydning får man bare spekulere i.

Redigert 13.04.2018 kl 08:38 Arkivert
Yess
13.04.2018 kl 08:36
6510

ette var konkret og god informasjon. Vurderer en ny inngang igjen i dag dersom kursen legger seg under kr 1
Arkivert
tuja
13.04.2018 kl 08:52
6426

Iht Senegal er vel fristen satt til 18 april, eller det blir igangsatt ny arbitrition også mot de?
Så føler det snart begynner å hagle inn meldinger på newsweb.
Arkivert
Slettet
13.04.2018 kl 08:54
6411

Apcl Corporate Update 8 marts-2018

The Company has engaged the services of a Paris based law firm to provide legal advice on
the Company’s contractual rights under the SOSP and ROP PSCs.  In January 2018, formal
notices of dispute were lodged with the Senegalese authorities in respect of the SOSP and
ROP PSCs and, in accordance with the terms of the PSCs, the parties have three months to
resolve the disputes.  In the event that the parties are unable to resolve the disputes then
there are arbitration provisions within the PSCs that can be utilised by the Company in order
to protect its interests.

Det er vil ikke utænkeligt at apcls sidste melding har fået Senegal i arbejdstøjet...

Må indrømme at jeg bliver mere og mere confident!!!

Arkivert
Slettet
13.04.2018 kl 09:29
6240

I Hot aftalen (Head of terms) april-2017
Der ville apcl have 16 % interest på sosp licensen...

SOSP (Senegal):Hot aftale
The incoming party propose to farm-in to the SOSP PSC for a 70% operated interest in return for

a) reimbursing 100% of certain licence fee costs

b) paying 100% of acquiring 3D seismic and PSDM processing.

c) paying 100% of the first exploration well.

Fully recharged.
mirabauds analyse af Hot aftalen,
viser 7,69 nkr.risked (sosp)

Det er jo lidt vildt guys...7,69 nkr. Sosp alene
Redigert 13.04.2018 kl 09:44 Arkivert
leinad123
13.04.2018 kl 09:31
6206

Dette ser veldig lovende ut, her er det bare å laste opp.
Arkivert
Warom
13.04.2018 kl 09:37
6154

En liten(men ikke ubetydelig) rettelse Hifi...Det er faktisk "risked" Mirabaud snakker om på den kursen...

http://prntscr.com/j4n5rj
Arkivert
Liverbirds
13.04.2018 kl 09:37
6151

Tusen takk for veldig spennende informasjon. Det her kan gå stoooort opp i fremtiden. Akkurat nå er jeg glad for at jeg har lastet opp mer de siste ukene.

Mvh Liverbirds
Arkivert
tuja
13.04.2018 kl 09:39
6124

Let the game begin.

Går APCL seirende ut med forlik både i Gambia og Senegal, snakker vi mange kroner opp i aksjekursen/mcap på selskapet. Burde være værdt ett lodd for alle i en portefølge.

:)
Arkivert
Slettet
13.04.2018 kl 09:46
6060

et gik lidt for hurtigt, tak warom..

Har rettet til risked 7,69 nkr
Redigert 13.04.2018 kl 09:47 Arkivert
hofa
13.04.2018 kl 10:00
5954

Dette innlegget har blitt slettet
Arkivert
Slettet
13.04.2018 kl 10:04
5942

Hofa,den var god...taget til efterretning

Men håber vi er enige i at det ikke er negativt at apcl står som ejer af Sosp licensen på det opdateret kort Senegal har offentliggjort????
Arkivert
hofa
13.04.2018 kl 10:09
5909

Absolut. Jeg har dog også hele vejen ned stolet på at JP sad med de bedste kort på hånden
Arkivert
AttOgFram
13.04.2018 kl 10:15
5863

Mr. hifi,

det er vel ikke negativt at det står APCL på SOSP kartet. Men det er vel ingen som har påstått at APCL har mistet SOSP (ennå i hvertfall), da måtte jo også selskapet ha meldt om det?

Det som er problemet nå er jo ikke hvorvidt APCL har lisensen i dag, snarere om de får en forlengelse slik at de faktisk kan få seg en partner og få boret lisensen?

Det er jo bra at kursen går opp, men jeg ser egentlig ikke at situasjonen har endret seg på grunn av at vi har sett dette kartet. Men det er jo godt for de som mener det, og som ser aksjene sine øke i verdi i dag.

(NB Jeg mener ikke at dette hverken er negativt eller at APCL ikke kan få en forlengelse på SOSP som "byttehandel" med ROP, jeg følger bare ikke konklusjonen om at dette følger av at kartet er publisert. Men jeg innser jo at her er jeg sikkert uenig med de fleste.)
Arkivert
Slettet
13.04.2018 kl 10:21
5814

Attogfram, hvis nu apcl var fjernet fra det Updated kort ville du så mene at det heller ikke betød noget for det fundamentale?????
Arkivert
nkamok
13.04.2018 kl 10:25
5785

Spot on Hifi 👍🏻
Arkivert
Slettet
13.04.2018 kl 10:27
5769

Luft, luft, luft. Husk at APCL var priset nær kronen selv med alle lisenser i behold og ingen legal troubles.
Arkivert
Longsitinbulk
13.04.2018 kl 10:30
5741

Er det et sjørøver kart fra lekekjeden Brio dere handler aksjen opp på i dag?
Redigert 13.04.2018 kl 10:31 Arkivert
Slettet
13.04.2018 kl 10:32
5739

Elderlywoman...Ja og brumlemanns lejlighed faldt voldsomt i værdi 2009...

Man skal nok ikke glemme at der har været en voldsom oliekrise i næsten 4 år... prisen på en tønde olie har været nede på 25 $$$$
Redigert 13.04.2018 kl 10:38 Arkivert
oops16
13.04.2018 kl 10:45
5653

Kunne vel tenkt meg at longsitinPulk ville bli interessert om det var snakk om et kart, men desverre er det ikke Brio utgaven som du sikkert er på jakt etter.
Arkivert
tuja
13.04.2018 kl 13:02
5431

Ikke akkurat negativt for APCL at olja buller som f.. Tenker de som sikler etter APCL sine lisenser, setter press på de tilhørende myndigheter for å få fortgang i prosessen.

Det internasjonale energibyrået (IEA) er ute med en ny månedsrapport.

Byrået øyner ifølge TDN Direkt en etterspørselsvekst på 1,5 millioner fat til 99,3 millioner fat per dag i 2018, noe som er uendret fra forrige rapport.

2017-etterspørselen oppgis til 97,82 millioner fat per dag.

Samtidig jekker IEA 2018-produksjonen utenfor OPEC (non-OPEC) bittelitt opp, fra 59,92 til 59,93 millioner fat per dag.

2017-produksjonen oppgis ifølge nyhetsbyrået til 58,14 millioner fat per dag.
Kraftig USA-vekst

I USA estimeres total 2018-produksjon til 14,71 millioner fat, sammenlignet med 13,19 millioner fat per dag i 2017.

IEAs anslag for global oljeproduksjon i mars er 97,80 millioner fat per dag, ned fra 97,92 millioner fat i februar-rapporten.

For USA er mars-anslaget 14,41 millioner fat per dag, ifølge nyhetsbyrået opp fra 14,12 millioner fat per dag i februar.

Saudi-Arabias produksjon falt ifølge IEA fra 9,96 til 9,92 millioner fat per dag.
- Et andre Saudi-Arabia

IEA peker - som OPEC i går - på en kraftig reduksjon i verdens oljelagre, og mener oppdraget med å balansere oljemarkedet er utført.

- Når det gjelder produksjonskuttene i OPEC/non-OPEC, har noen av landene som var med på Wien-avtalen i 2016, av ulike grunner sett produksjonen falle mer enn de lovet. Disse ekstra kuttene summerer seg til over 800.000 fat per dag. Til alle hensikter og formål, har mer enn et «andre Saudi-Arabia» blitt lagt på kuttavtalen, skriver byrået.

OPECs etterlevelsesrate i mars tallfestes til 163 prosent, mens den for avtalepartnerne i non-OPEC tallfestes til 90 prosent.

- Med like under halvparten av global oljeproduksjon under begrensning og en etterspørsel som stiger jevnt og trutt, har effekten på oljelagre vært betydelig, fortsetter IEA.

Les mer her.
Oljeprisen snur opp

Oljemarkedet lar seg oppmuntre av IEAs toner, og prisene har snudd opp fredag formiddag.

Brent juni-olje står nå i 72,45 dollar fatet, etter en oppgang på 0,65 prosent hittil i dagens handel.

WTI-oljen stiger 0,7 prosent til 67,52 dollar fatet.
Arkivert
Q10ps
13.04.2018 kl 14:50
5221

Tok ut en ny topp 20 i dag, ene og alene for å forsikre meg om at de største ikke benyttet stort volum i starten av uken som en anledning til å selge seg ned, og det kan jeg bekrefte at de ikke har gjort!
Arkivert
Warom
13.04.2018 kl 15:05
5178

Helt konge Q
Siste 5 dager(per nå) er det omsatt mer enn største eier(M&G) innehar. Noen mener jo ikke de kunne solgt noen ting som helst da omsetningen er for lav. Det har vi både nå og rundt midten av des fått bekreftet at de har kunnet....men, det har de ikke )
Arkivert
Q10ps
13.04.2018 kl 15:11
5159

Ja, så får det som med alt annet være opp til hver enkelt å gjøre seg opp en mening om hvorfor de velger å ikke selge når anledning byr seg )
Arkivert
tuja
13.04.2018 kl 15:15
5140

Nydelig, Q.

At de største sitter pal med sine aksjer, gir en god følelse.(ivertfall til meg) :
Arkivert
Yess
13.04.2018 kl 16:17
5031

I dag ble jeg sannelig aksjonær i APCL igjen gitt. Det hadde jeg selv ikke trodd ville finne sted, men det kan ikke lengre utelukkes at det blir en løsning i Gambia og Senegal. Skjer det, bare i et av landene, så går APCL i taket.
Arkivert
Warom
13.04.2018 kl 16:22
5011

Det er allerede bråk pga kontraktens innhold og det stopper nok ikke der. Det begynner å bli litt oppmerksomhet om denne nå. Dette tror jeg fortsatt de ikke tjent med at skal til voldgift:

Ousmane Sonko reacts on the publication of the oil contracts and gives appointment on April 19

Written by leral.net on Friday, April 13, 2018 at 11:01 | | 0 comment (s) |

Ousmane Sonko reacts on oil contracts on his Facebook page and he makes an appointment on April 19
Ousmane Sonko reacts on oil contracts on his Facebook page and he makes an appointment on April 19
"The Government of Senegal, after months of detention, finally succumbed to pressure by publishing yesterday the Research and Production Sharing Contracts binding the State and the multinational TOTAL around oil and gas blocks of deep offshore Rufisque and Ultra Deep Offshore.

I have examined these contracts and, as we suspected, have discovered that they are the most lethal and the most scandalous ever made by Senegal.
Boun abdallah Dionne and Macky Sall, after having pushed Thierno Alassane Sall to resignation, sold off Senegal's interests at a low price. The sub-prefecture has once again obeyed its metropolis, to the detriment of its people and its interests.

I will come back to this, as well as on other issues, by a press briefing after April 19th. To avoid dispersion with respect to the frontal urgency of the hour.

Dear compatriots, do not misunderstand it, it is because of the innumerable cases of scandalous governance of his regime that Macky Sall will not skimp on any means to stay in power: through the constitutional and legislative manipulation, the instrumentalization of the criminal and constitutional justice, the alienation of the administration, the corruption of social segments of all kinds, the savage police repression ...
What happened yesterday with the aggression against teachers in Ziguinchor is yet another illustration.

Has he not said to a high authority, whose name I do not know: "The Senegalese know only the balance of power, I will rule by dictatorship".
It is up to the citizens to oppose it with a superior force, that of popular sovereignty.
Dear compatriots, April 19th is a fateful day that puts every citizen in the face of a simple choice:
- let Macky Sall impose his dictatorship and give himself the means to perpetuate an incompetent, nepotist and corrupt regime and without any patriotism
- or put an end to this calamity that has lasted for six years, ie too long for a country like ours!
The patriotic fight continues. "

https://www.google.no/amp/s/www.leral.net/Ousmane-Sonko-reagit-sur-la-publication-des-contrats-petroliers-et-donne-rendez-vous-le-19-avril-prochain_a224032.amp.html
Arkivert
AttOgFram
13.04.2018 kl 16:25
4995

Her er en link til hva African Intelligence nylig har postet om ROP og Total sin kontrakt. Det er bak en betalingsmur som jeg ikke vil betale for, men det kan jo være noen vil det. Det er ikke sikkert de har noe annet enn det som allerede har vært diskutert her, men det hender de har noe ekstra info. Kan jo godt være at denne allerede har blitt lagt ut her, men tror ikke jeg har sett den.

Total snaps up offshore blocks for a dime
Total put a great deal of effort into winning the Senegalese permit Rufisque offshore profond in May 2017 but it appears to have been a very good deal for the French major [...]

https://www.africaintelligence.com/aem/corridors-of-power/2018/04/03/total-snaps-up-offshore-blocks-for-a-dime%2C108301509-bre?CXT=PUB&utm_source=AEM&utm_medium=email&utm_campaign=PROS_EDIT_ART&did=107991572&eid=380025
Redigert 13.04.2018 kl 16:26 Arkivert
Warom
13.04.2018 kl 16:28
4974

AoF
Siden du ikke ville betale, så gjorde jeg det )

Total snaps up offshore blocks for a dime
Total put a great deal of effort into winning the Senegalese permit Rufisque offshore profond in May 2017 but it appears to have been a very good deal for the French major. Rufisque offshore profond, which abuts Cairn Energy's giant SNE and FAN discoveries, was sold with a rather modest $5 million signing bonus.

ExxonMobil and others have reportedly offered much more favourable conditions to Senegal over the past year. The country changed status in 2015 with the discovery of the SNE and FAN oil deposits, and then with the Tortue and Yakaar gas fields. Only the oil ministry and Petrosen have continued to accept rather low signing bonuses. In May 2017, at the same time that it Total became operator of Rufisque offshore profond, the Senegalese state allowed the French firm to perform studies to assess the exploration potential of the country's ultra-deep offshore and automatically become operator of an exploration block within this zone. This UDO (for Ultra deep offshore) agreement saw the Senegalese State pocket a $10 million bonus.

A few months later, in Mauritania, where the only recent discovery has been the Tortue deposit, ExxonMobil forked out no less than $70 million for three permits. That was the same year that Total only paid $10 million for its Mauritanian block C7 and $6.5 million for C18.
Arkivert
Fluefiskeren
13.04.2018 kl 16:34
4980

Det virker som kartet nå er en god del tilbake til der engang var. Denne er fra 2011

https://subseaworldnews.com/2011/11/29/african-petroleum-acquires-permits-for-two-exploration-blocks-offshore-senegal/

Deretter har vi ha kartet hvr SOSP plutselig ble mangekantet som f.eks på hjemmesiden til APCL. Se linken til Andyo. Slik har det vært lenge på de kartene jeg vanligst har sett.

Det virker nå som at kartet er tegnet på ny enda engang. SOSP har blitt den firkanten den engang var(altså uten hakk). ROP derimot er redusert ved at området vest for Sangomar Offshore Deep (blokken med SNE) er borte. Sangor offshore heter det der nå. Den har dermed gått fra å være en femkant til en firkant

Det jeg altså mener er det nyeste kartet, finner man her:

http://streamafrica.com/news/senegal-oil-production-2019-2020/

Av det følger at kartet fra mynigheten også er feil. Det referer seg jo til situasjonen for ett år siden.

Redigert 13.04.2018 kl 16:53 Arkivert
AttOgFram
13.04.2018 kl 16:40
4938

Warom,

bra. Du tjener vel såpass godt på kursoppgangen i APCL om dagen at du har råd til det... :-)

Kan godt forstå at det blir bråk rundt dette om signaturbonusene er såpass lave, selv om det bare er en komponent av avtalen (som jeg har sagt før). Men jeg er ikke sikker på om det i seg selv endrer sjansen for voldgift på ROP. Avtalen mellom Total og Senegal ligger nå ute, og det kommer ikke noe mere ut i offentligheten om voldgiften, bortsett fra når den skjer, og hva resultatet til syvende og sist blir.

Det det er støy om, virker jo å være hvor billig Total har fått lisensen og at andre har budt mer, ikke at APCL har mistet lisensen. Det kan jo selvfølgelig endre seg hvis APCL også går til voldgift etter den 18 April. Det blir jo noe kostnader om det blir en voldgift om ROP, så derfor kan det jo bli mere støy rundt APCL/Total/Senegal.

Jeg utelukker overhode ikke at det blir en form for deal på SOSP, men jeg tror som sagt ikke det endrer seg så mye PÅ GRUNN av at Total avtalen nå er offentliggjort. Men det kan jo være feil, det kan godt være.
Arkivert
tuja
13.04.2018 kl 16:47
4906

Tror både Senegal og Gambia har malt seg inn i ett hjørne, der de må kompensere APCL. Trua har blitt mye sterkere etter de siste dagers artikler rundt emnet. Og da mine herrer, blir det nytt rally i APCL.

Ha en strålende helg :)
Arkivert
Warom
13.04.2018 kl 17:19
4806

Joda AoF, skal vel ikke klage )

Arkivert
Fluefiskeren
13.04.2018 kl 17:25
4795

Warom
Noen kommentarer ril det nye kartet over forandringene på SOSP og ROP som la inn i innlegget mitt ltt høyere opp?

http://streamafrica.com/news/senegal-oil-production-2019-2020/
Arkivert
Warom
13.04.2018 kl 17:44
4756

FF
Jeg forstår ikke helt hvor du ser(ser jo selvfølgelig linken du la ved, men den er vel gammel) at man er tilbake til "den gamle firkanten" ang SOSP.

For meg er det den med "hakkene" som har vært retningsgivende i lang tid og forskjellen her i forhold til TS'en er mer at den har blitt redusert litt til(men det kan for alt jeg vet være "tegnefeil"). Det som det imidlertid virker som er at denne med hakkene har blitt enten redusert eller flyttet.

Fra det ene til det andre. Vi kan hvis vi skal se litt videre på termer se litt på dette med at Elenilto og T5 er fjernet fra kartet, men ikke oss. Dette volder meg litt "hodebry" men her kan man i alle fall kanskje bli litt "klokere".

"PETROSEN has 10% carry during exploration, which may increase to 20% paying interest during exploitation. The Exploration period is 7.5 years:

The SOSSB Contract Area in Senegal is hold by Elenilto under a Hydrocarbon Exploration & Production Sharing Agreement with an Effective Date of November 29th, 2012..

Denne PSC'en er i utgangspunktet gyldig fra 29/12-2012 og i avtalens varighet som er 7,5 år, altså til litt uti 2020.

Det åpenbare spørsmålet er derfor:
Hvorfor er denne avsluttet og fjernet fra kartet i 2017 og ikke SOSP?
Er den terminert og ikke vår, hva har skjedd?

Begge hadde utløp på exploration periode i 2017, begge jobbet med utsettelse, 31/12 står vi fortsatt på SOSP selv etter ny periode mens Elenilto er fjernet fra SOSSB.

Både vi og Elenilto har flere år igjen i PSC'en, de er borte, vi er med fortsatt. Noe har skjedd på SOSP som ikke har skjedd på SOSSB.

Vi kan herved utelukke at SOSSB er utløpt, det skjer først i 2020, men lisensen er fjernet mens vi som er i samme sko fortsatt er med.
Det "verste" er at utløpet av first renewal period var etter 2 + 3 år. Dvs 29/11-2012 + 2 + 3 år = 29/11-2017.

De hadde altså utløp omtrent samtidig som oss, de er fjernet, vi er ikke :)

Arkivert
Fluefiskeren
13.04.2018 kl 17:47
4757

warom

Den er ikke gammel. Den er helt ny. Kan likne noe den på den som gjaldt før APCL fikk lisensene. Ihvertfall SOSP. Du må vel se at ROP er forandret?

Redigert 13.04.2018 kl 17:56 Arkivert
AttOgFram
13.04.2018 kl 17:59
4718

Warom og Flue,

tror ikke vi skal legge for mye vekt på formen på lisensene på de kartene som kommer fra Senegal sin side. Langtfra sikkert de legger ut korrekte kart til offentligheten, kan sikkert være de bruker gamle kart her. Slik som de slomser med kontrakter, tror jeg ikke vi skal se oss blinde på kartformen.

EDIT: Hadde det blitt en endring på SOSP lisensen, om det hadde vært gjennomført i samarbeid med APCL eller ikke, ville det vært meldepliktig. Derfor tror jeg ikke lisensstørrelsen (eller formen) har blitt endret.

Warom,

det er riktig at SOSP ikke er utløpt (jeg skriver feil selv noen ganger). Det som er situasjonen er at arbeidsforpliktelsene i den siste fase ikke er gjennomført, og det i seg selv kan bety terminering (men det har vel ennå ikke skjedd på SOSP, så vidt jeg vet).

Vi vet jo at APCL har skutt seismikk på SOSP i en tidligere fase og hadde en boreforpliktelse i den seneste fasen (som de ikke gjennomførte). Det er jo mulig at Elenilto heller ikke gjennomførte noe seismikk i sin fase, og faktisk er enda mer på etterskudd enn APCL, og at lisensen derfor allerede har blitt terminert? Dette blir ren spekulasjon fra min side, men jeg har ikke sett noe om at Elenilto har gjennomført noe seismikk i Senegal. Derfor kan de jo godt ha gjort det allikevel.

Redigert 13.04.2018 kl 18:20 Arkivert
Q10ps
13.04.2018 kl 18:12
4673

FF - tror kanskje du blingsler litt her, den artikkelen du referer til er jo fra 18.10.2014, og referer til «2015 and onwords»...

Edit: med forbehold om at jeg også kan blingse, hehe...
Redigert 13.04.2018 kl 18:13 Arkivert
Warom
13.04.2018 kl 18:13
4677

FF
Den linken du la ut er ikke helt ny. Den er skrevet 18.10.14 og refererer til "2015 an onwords"

http://prntscr.com/j4uhfc

Lager ikke så mye "fuss" ang denne, det er den "enda gamlere SOSP'en" vi diskuterer i TS'en er av ny dato(uavhengig om at den er endret eller ikke)

EDIT
AoF, morsomt at du også begynner med spekulasjoner )
Redigert 13.04.2018 kl 18:20 Arkivert
Arkivert Til toppen