FA 11.04: Fredly blir tankreder med Blystad, Sundt og Kjus

Reserven
HUNT
10.04.2018 kl 20:36
1839

Dette er en arkivert tråd!
creenshot av artikkelen i morgendagens FA:
http://bit.ly/2018-04-11__FA_1_8-9__Fredly-blir-tankrede
Arkivert
Surik
10.04.2018 kl 21:38
1156

Artig å lese FA dagen før den kommer i trykk, takk for den Reserven.
Jeg er selvsagt enig i det Fredly sier om tank markedet men mener omslaget kommer allerede i år.
At presten og klokkeren her inne på forumet kanskje er tank redere igjen i Hunter viser vel at de endelig kan ha tatt til forstanden.
Arkivert
Reserven
10.04.2018 kl 21:42
1138

Screenshot av artikkelen i morgendagens DN:
http://bit.ly/2018-04-11__DN_1_6-7__Nå-satser-Fredly-på-shipping
Arkivert
Reserven
10.04.2018 kl 21:48
1135

Bare hyggelig Surik  :)

Med heldigitalt abonnement kan en som regel lese både DN og FA online senest 21:00 dagen før de kan kjøpes på papir. Og siden jeg, som Fredly, ikke bor i Norge, er papirutgaven utdatert før den kommer hit med snail-mail  )
Arkivert
Reserven
11.04.2018 kl 14:15
1059

Er det det det HUNT egentlig dreier seg om i første omgang?

I følge FA artikkelen
http://bit.ly/2018-03-08__FA_6-7__Fredly-kan-sende-en-kvart-milliard-til-Hunter-aksjonærene
har HUNT MNOK 250 i cash, fordelt på 131 158 013 aksjer = ca NOK 1.91 per aksje. Videre har HUNT et fremførbart underskudd beregnet til MNOK 70.

Den annonserte emien på MNOK 172.5 til NOK 2.30/aksje (75 000 000 nye aksjer) gir totalt MNOK 422.5 i cash fordelt på 206 158 013 aksjer = ca NOK 2.05 per aksje.

..... ..... .....

I artikkelen
http://bit.ly/2018-04-11__FA_1_8-9__Fredly-blir-tankreder
i dagens FA står følgende:

Bakgrunnen for tanksatsingen
er at han ser et paradigmeskifte i
shipping fra slutten av 2019, da det
vil bli nye krav til utslipp av NOx,
SOx og CO2.
– På grunn av en rekke reguleringer,
vil verdien på gamle skip
reduseres kraftig. Dette vil føre
til massiv skraping, sier Fredly.

– 82,5 millioner dollar pr. skip
tilsvarer dessuten historisk lave
nivåer. Det koster 90 millioner
dollar bare for materialene, og
«break even» for verftet er 95
millioner dollar. I dag tar verftet
88,9 millioner for tilsvarende skip,
men med senere levering.

..... ..... .....

Går det som Fredly tror, massiv skraping av gamle skip, bør det føre til mye nybygging, mer enn ledig kapasitet, og derav til priser over selvkost for verftene (MUSD 95), dvs til priser på MUSD +100, med ca 2 års leveringstid.

Da kan det være meget attraktivt å heller kjøpe helt nye og ferdige skip av HUNT. Og HUNT kan sitte igjen med en gevinst på
MUSD + 17.5 per skip!

MUSD 17.5 * 7 * NOK/USD 7.80 = NOK 955 500 000 (før evt skatt).

Er overbevist om den bakenforliggende planen til Fredly egentlig er å selge skipene med en gevinst på minst NOK 1 milliard,
ca 5 kroner/aksje. Ser ikke helt Fredly som skipsreder, han er ikke typen til det.

Selv etter evt skatt på 23% av gevinsten (noen som har greie på beskatningen av slik gevinst?) sitter HUNT igjen med nesten NOK 1.2 milliarder i cash, nesten 6 kroner/aksje. Da kan HUNT dele ut NOK 1-2 i utbytte, og investere resten i nye eventyr/pengemaskiner!

..... ..... .....

Enkel FA av HUNT.
Redigert 11.04.2018 kl 14:35 Arkivert
Vista
11.04.2018 kl 14:36
1023

Hvis dette var så gunstig ville han vel beholdt det selv?
Arkivert
Reserven
11.04.2018 kl 15:00
1003

Hvorfor beholdt ikke Buffett Berkshire Hathaway for seg selv?
Har du et regnestykke som sier noe vesentlig annet enn mitt?


Innlegg av: Vista (10.04.18 15:15)
Ticker: HUNT
RE^1: HUNT- Arne Fredly danner nytt VLCC tank selskap
Har ikke regnet på det enda, dumpet bare ut på grei pris.
Arkivert
Vista
11.04.2018 kl 15:02
1001

Nei, stiller bare spørsmål.

Ville ikke rørt aksjen på 3kr.
Arkivert
Surik
11.04.2018 kl 15:32
985

Fredly er en luring.
Tidlig inn og ut.
I den FA artikkelen fremstår han jo som den rene Mor Teresa.
Blir ikke overrasket hvis han snart selger seg ut.
Arkivert
OZZY
11.04.2018 kl 16:29
960

olgte idag med en fin fortjeneste. takk for det reserven
Arkivert
Reserven
11.04.2018 kl 17:09
946

Surik, har du en god oppskrift på hvordan Fredly som meldepliktig primærinnsider, med 43 675 602 aksjer, skal få til det UTEN:
1: Å sende kursen under emikursen på 2.30, hvor Fredly har tegnet seg for ytterligere 25 millioner aksjer?
2: Å tape de 300 millionene som VLCC skipene nå er mer verd enn da Fredly inngikk byggekontraktene?
3: Å tape penger på de 16 134 203 aksjene Fredly kjøpte i februar til 2.30?

Tror du at Blystad, Sundt og Kjus har forpliktet seg til å delta i den kommende 2.30 emien uten at Fredly har forpliktet seg til å være long i Hunter?
Redigert 11.04.2018 kl 17:10 Arkivert
Longsitinbulk
11.04.2018 kl 18:33
908

Noen selger alltid skinnet før dyret er skutt.

Ser noen pene regnestykker lengre opp på 6kr osv,
Det indikerer en stigning på skipene på 70% fra dagens prising- da snakker vi langt frem i tid flere år, og da må alt gå på stell i førle planen om et bedre tankmarked og dertil høyere pris på skip.

Planen og timingen er bra, det er likefult en realitet at dagens verdi på disse kontraktene er 2,3kr pr aksje
Jeg er " litt" overasket over at markedet er så ivrige til å kandle på 3kr-
Nå vi sammenligner med andre selskaper som ofte handles med rabatt i markedet på 20-30%

Med hjelp av flotte artikkler i Finamsavisen kan man selvsagt selge det meste til overpris, hvis en benytter ord som "gave" til aksjonærene, "jeg jobber gratis for selskapet" osv osv.
Det bør ringe noen bjeller for den erfarne investor.
70% av aksjene har en pris på 2,3kr regn med at noe av gevinsten går fra bordet umiddlbart.

Caset er spennede men ikke på dagens prising.
Arkivert
Reserven
11.04.2018 kl 18:52
888

Hvordan får du en stigning fra MUSD 82,5 til MUSD 100 til å bli en stigning på 70%?
Det er en stigning på 21%!
Arkivert
norisknogain
11.04.2018 kl 18:54
884

Jeg tenker uten tankskip/fredly transaction, NAV på HUNT er ca. 3.5-3.7 NOK (CASH og Dwellop Value). Aksjer av investment bedrift er alltid discount 20-30% til Nest Asset Value.

Når du tar inn 7 tankskip, det er en stor positive oppgang til Net Asset Value.
Arkivert
addyfred
11.04.2018 kl 19:13
873

areto sier NAV 4kr og gersemi sier 2,3kr
Arkivert
Longsitinbulk
11.04.2018 kl 19:34
864

Fedly har kjøpt 35% av aksjene på 2,3kr, hvorfor tror dere akkurat denne pris?
Dwllop eierne blir kjøpt ut og får betalt 2,3kr hvorfor?

Skipene/kontraktene blir lagt inn i selskapet ved at det utstedes enda 1/3 av hele selskapet med nye aksjer på 2,3kr-
Dette er verdien av den innbetalingene som er gjordt på skipene pr i dag, det skal betalet attskillig mer på sikt.
Man kan godt betale premium på stålverdier, eller den lille biten av skipene som er betalt, men differansen fra 2,3 til 3kr er stor og skipene skal stige godt i verdi før aksjekursen kan forsvares.

Så neste spørsmål, ved neste korsveiog det skal hemtes mere kapital, vil emisjonen gjøres på Nav så at hovedeierne får mere "billige" aksjer eller til markedspris?
Fredly modellen viser via Sdsd at her vil det bli emitert på Nav versier når penger skal innhentes.

De meglerhus som oppererer med høyere Nav verdier legger en stigning til grunn på skipene, en fiksert Nav hvis skipene stiger 70-100%.

Arkivert
Surik
11.04.2018 kl 20:01
841

Jeg tror noen må ta frem kalkulatoren igjen, inkludert journalistene i FA og DN.

Fredly har inngått nybyggingskontrakter på 4 VLCC med levering i Q4 2019.

Avtalt pris for de 3 første er USD 82,5 mill. per VLCC.
I TILLEGG koster det USD 2,7 mill. for installasjon av scrubber.
PLUSS USD 0,18 mill. per VLCC til V Ships for overvåking av byggeprosessen.

Totalpris per VLCC (de 3 første): USD 85,38 mill.

For den fjerde er avtalt pris USD 82,8 mill pluss ovennevnte tillegg, totalt USD 85,68.

For de opsjonene er betingelsene som for sistnevnte, altså USD 85,68 per VLCC.

Hvor ble det av de 300 millionene?


Arkivert
Surik
11.04.2018 kl 20:43
824

Reserven,

hvis jeg hadde vært Fredly sittet med 4 VLCC nybyggingskontrakter + 3 opsjoner og et foreløpig utlegg på 10% av kontraktsummen pålydende USD 34,11 mill ville jeg:
1. Funnet et egnet selskap å selge kontraktene (og risikoen) til.
2. Plassert egne folk i styret og fått banket forslaget gjennom.
3. Hausset selskapet i media og fått småinvestorene til å trykke på kjøp-knappen og drive kursen opp.
4. Solgt meg gradvis ned med gevinst til egen risiko er så liten som mulig.
5. Skaffet en haug med gratis opsjoner i tilfelle dette veddemålet på stigning i skipsverdiene virkelig skulle gå inn (oppside uten mulig nedside er bra).

Det er nå hva jeg ville gjort da.
Fredly er kanskje annerledes? Dugnad og gratisarbeid høres jo helt fantastisk ut.
Arkivert
Surik
11.04.2018 kl 20:45
819

For ordens skyld: Kontraktsummen for de 4 første VLCCene er USD 341,1 mill.

https://newsweb.oslobors.no/message/448400
Arkivert
Longsitinbulk
11.04.2018 kl 20:54
816

Her er vi nok veldig enige Surik

Jeg ville nok gjordt akkurat det samme som Fredly, gjennom venner i Finansavisen solgt en utrolig historie og førsteside oppslag i samtlige finanans media-

Jeg jobber gratis, gir bort gaver til Hunt aksjonærene, fantastisk osv osv.
Ikke missforstå, caset er spennede men alt til sin pris.
Når noe koster 2,3 er det idioti å betale 3 i alle fall om du får noe tilsvarende i andre selskaper for 1,5.

Det er merkelig at dette caset skal prises til 45% over nav når andre sammenlignbare asset selskaper handles til 20-30% rabatt til nav.
En direkte sammenligning kan dras til Fro2012, som under hele sin eksistens i det unoterte markedet ble handlet under nav, prisene på skipene den gang var også gode og det var John Fredriksen som styrte skuta.

Dette vil roe seg når løken får tenkt seg om, blir trykt et lass med 2,3kr aksjer og hovedeierne får fordelt litt rissiko til overgille kjøpere.
Fro2012 gjorde et byks første første periode for så å sige ned til riktig pris nivå, kommer Hunt papiret ned på et anstendig nivå er den klart spennende.

Redigert 11.04.2018 kl 21:05 Arkivert
norisknogain
11.04.2018 kl 21:02
800

Jeg tenker det er feil
Kalkulasjon. Du kan vente for 2.3 kr...lykke til)
Arkivert
kygo
11.04.2018 kl 21:12
809

Jeg syns dette er veldig spennende, men er skeptisk til prisingen av selskapet. Fredly er en av Norges beste investorer, men jeg tror jeg heller holder meg til Fredriksen og Frontline innen tank.

Fredriksen er den som får best pris på verftene, og de har 2 nybyggkontrakter som de betalte under 80 for. De kjøpte også 2 resale fra Daewoo for 77 mill usd i fjor. Jeg tror også at Frontline vil gjøre noen gode avtaler med brukte skip i markedet. Det kommer muligheter nå som markedet er elendig.
Redigert 11.04.2018 kl 21:17 Arkivert
Reserven
11.04.2018 kl 21:19
774

 
Surik:   "4. Solgt meg gradvis ned med gevinst til egen risiko er så liten som mulig."

Siden Fredly er meldepliktig primærinnsider går ikke det. I det øyeblikket Fredly melder salg av HUNT aksjer, stuper kursen til under 2 kroner, og Fredly stekes i sitt eget fett.

Ikke bare undervurderer du og Longsitinbulk Fredly, men kan heller ikke vise til at Fredly har noen som helst historie for denne typen "lureri". Fredly er LONG i HUNT som kommer til å bli en pengemaskin. Ellers hadde ikke smarte folks som Blystad, Sundt og Kjus gått inn med større millionbeløp, til sammen 115 millioner kroner.

Du og Longsitinbulk prøver på lett gjennomskuelig baissing fordi dere har innsett at dere har solgt dere ut altfor tidlig, og at HUNT på sikt neppe vil bli en trader aksje pga liten free float. Fredly & co kommer til å eie nær 90% av aksjene.
 
Redigert 11.04.2018 kl 21:21 Arkivert
Reserven
11.04.2018 kl 21:24
768

Ingen er bedre enn Fredriksen. Derfor har jeg også noen LONG lodd i Frontline.
Arkivert
Surik
11.04.2018 kl 21:42
745

Reserven,
Hunter er et spill på oppgang i skips prisene.
Helt greit det, jeg mener også tank skal opp men satser på Frontline i stedet.
Med Hunter er det som Longsitinbulk og Kygo sier: Aksjen er for dyr nå.
Hvis du mener noe annet så last opp, kan jo hende det går bra.
Arkivert
kygo
11.04.2018 kl 21:49
736

Jeg mener ikke at aksjen er for dyr nå, men er skeptisk til prisingen. Andre tank selskap er lettere å regne på NAV enn slike investeringselskap.
Arkivert
Longsitinbulk
11.04.2018 kl 21:50
739

Fredly skal selge seg med, eller la seg vanne ut, det er tidligere skrevet.
Jeg kjøper gjerne i denne hvis prisen kommer ned, men å handle den på dagens er helt uaktuelt.

Voldeberg sluttet f.eks å kjøpe seg opp på 2,4 det er neppe tilfeldig.
Så må man jo spørre seg hvem som har solgt så mye aksjer siste 2 dager, det er en anstendig prosentdel av selskapet, brorparten av de som har kjøpt vet nok ikke helt hva de kjøper eller har betalt for morroa.

Asset play er ofte kjedelige greier med meldingstørke og kvartraporter uten nevneverdige drivere.
Det spessielle med denne er derimot at giringen er atskillig høyere en andre sammenlignbare selskaper, det gjør egentlig dagens aksjekurs enda mer uforstårlig, tydelig at enkelte er ekstremt bullish på tank:-) eller at det bare er pump the løk
Redigert 11.04.2018 kl 21:53 Arkivert
addyfred
11.04.2018 kl 22:56
717

Hei Surek, de nevnte 300 mill ligger i verdistigningen. Altså endringen i verdi på kontraktene målt opp mot dagens verdi på nevnte kontrakter :)
Arkivert
Longsitinbulk
12.04.2018 kl 11:48
639

Ser ut som piffen forsvinner nå.
at den kan kjøpes rundt 2,5kr ved en senere anledning anser jeg som stor
Arkivert
Reserven
20.04.2018 kl 12:26
506

ttps://www.huntergroup.no/ir/largest-shareholder
Arkivert
Slettet
23.04.2018 kl 11:27
368

Over 4 kr allerede i dag?

Bra kjøpspress
Arkivert
Reserven
14.05.2018 kl 01:54
204

http://bit.ly/2018-05-14__FA_8__Fearnley-Securities_kaller-2020-Bulkers_«et-unikt-spill»

Og det som gjelder for 2020 Bulkers, gjelder også for HUNT.
Redigert 14.05.2018 kl 01:56 Arkivert
Longsitinbulk
14.05.2018 kl 05:46
187

2 radikale forskjeller.

hunt prises allerede langt over verdiene som man antar vil komme , bulk 2020 enda under.
Hunt vil få skipene sine ut i et ræva marked, bulk 2020 ut i et marked som koker.

Trøym handlet skip da han forsto at markedet ville snu pga null bestillinger i segmentet, Arne kjøper bare forde nybygg prisene er lave.
Det er kun en spekkulasjon at prisene i tank skal opp, i bulk er det allerede en realitet.
Hunt er derfor et langt mer risky og spekkulativt bett en bulk 2020, i bulk er gevinsten allerede innkasert, i tank må prisene mye opp for å forsvare dagens pirssettelse av Hunt.

Jeg vil ikke eie noen av de to
Redigert 14.05.2018 kl 05:47 Arkivert
Reserven
24.05.2018 kl 23:53
1468

http://bit.ly/2018-05-25__FA_27__Nye-IMO-utslippsregler-kan-gi-oljeprishopp
Arkivert
Reserven
26.05.2018 kl 20:11
1428

Interessant Nordnet Podcast (#pengepodden) fra 24.05.2018 med Torbjørn Kjus, hvor han bl.a. kommer med sine synspunkter på endringer i skipsindustrien pga de nye IMO 2020 utslippreglene:
https://soundcloud.com/pengepodden/162-investor-torbjorn-kjus-tror-oljeprisen-kan-ga-i-100-usd

Særlig siste 30 min er interessant for HUNT aksjonærer.

Noe av det Kjus sier, er grafisk illustrert på side 8 og 9 i Vistin Pharmas 22.03.2018 "Update on the Energy Trading Business":
http://hugin.info/168869/R/2178567/840699.pdf

Noe av det Kjus sier i podcasten:
• Ett skip slipper i løpet av 1 år ut like mye svovel som 100 mill biler. Svovelutslipp fra skip har de siste årene drept 570 000 mennesker.
• Veritas har begynt å tracke produksjonen av scrubbere. Kjus sier litt om hva en scrubber er og hvordan den funker - interessant.
• Så langt er det produsert 437 scrubbere, mens ca 23 000 skip (container, tørrbulk, oljefraktere) enten må ha scrubber eller bytte drivstoff fra Bunker Fuel Oil til diesel ekvivalent drivstoff.
• Diesel prod kap kan bli satt på prøve, og diesel kan bli vesentlig dyrere. Bl.a. fordi US skifer olje er for lett til å kunne lage diesel av.
• Forbruket av olje vil stige mest i Asia, mens prod økning stort sett bare kan skje i USA/Amerika, som fører til 3x lenger shipping vei, og tilsvarende økning i etterspørsel av kapasitet og skip.

3 FA artikler i fra april om HUNT og utsiktene i oljeshipping fremover:
http://bit.ly/2018-04-19__FA_24__Analytikere-tror-på-dobling-i-Hunter
http://bit.ly/2018-04-23__FA_1_10__Tankoppturen-kommer-til-høsten_ARC-spår-Frontline-opp-45-prosent
http://bit.ly/2018-04-24__FA_12-13__Grønt-lys-for-Fredlys-tankrederi
Redigert 26.05.2018 kl 20:12 Arkivert
Reserven
04.06.2018 kl 21:10
1254

http://bit.ly/2018-06-05__FA_9__Fearnley-skamroser-Fredly-og-Hunter_Ser-aksjen-opp-40-prosent
Arkivert
Longsitinbulk
04.06.2018 kl 23:30
1249

Klart Hunt kan gå til 4,8kr i 2020 hvis prisene på skip stiger kraftig.

Men i dag vil nok neppe mange gi 50-70 % på nav når du kjøper annen børsnotert tank 20% under nav.


Men lykke til med din tank satsning i Hunt skal du ha Reserven
Redigert 04.06.2018 kl 23:32 Arkivert
Reserven
05.06.2018 kl 11:05
1199

Takk Longsitinbulk. Er vel det som kalles "beginner's luck"?

Snart eid aksjer i 50 år, men aldri før vært long i shipping/transport - alltid i teknologi, konsumentprodukter, farma og finans. Men da jeg kjøpte mine første HUNT, hadde Fredly ennå ikke annonsert at han ville tilby HUNT VLCCene sine.
Redigert 05.06.2018 kl 11:09 Arkivert
kygo
05.06.2018 kl 11:17
1174

Det var redere på international shipping forum i kina som mente at investere i scrubber bare var tull. Det er fordi scrubbere bare er installert på under 1 prosent av verdensflåten.

Dermed blir sannsynligvis de skipene som har scrubber kjøre på mer miljøvennlig drivstoff pga tungolje sannsynligvis vil forsvinne ut av markedet i løpet av kort tid.
Arkivert
Reserven
08.06.2018 kl 19:28
1089

http://bit.ly/2018-06-08__FA_6__Gresk-reder-ser-samme-muligheter-som-Hunter
Arkivert
Reserven
12.06.2018 kl 01:03
961

http://bit.ly/2018-06-12__DN_16__Mølsæter-har-skiftet-ut-NEL-med-tank
Arkivert
Reserven
14.06.2018 kl 15:09
814

I morgen kan man sikkert hos de 4 meglerne CPLA, DNM, FEF og PAS (The Managers), f.eks. her hos DNM
https://www.dnb.no/emisjoner
laste ned tegningskjema, slik man der kan for Shelf Drilling og NEXT.
Arkivert
Single Malt
14.06.2018 kl 15:53
780

En stund til 6. Juli
Arkivert
Reserven
14.06.2018 kl 16:38
783

Hele denne uken har det vært NULL problem å selge HUNT 50-60 øre over emi-kurs som man er GARANTERT å få aksjer til.
Penger på gata heter det!  :)
Arkivert
Reserven
18.06.2018 kl 20:40
663

2018-06-16__FA_24-25__Flere-forbereder-seg-på-grønt-skifte-i-skipsfarten
Arkivert
renud
18.06.2018 kl 21:20
648

Grunnen til dagens kursoppgang:

Kaster seg på Fredlys tankeventyr
Det Arne Fredly-kontrollerte tankrederiet Hunter Group får gamle proffsyklister og hotellgründere til å bla opp for nye aksjer. Publisert: 18.06.2018 — 13:53 Oppdatert: 18.06.2018 — 16:08

https://www.dn.no/nyheter/2018/06/18/1353/Bors/kaster-seg-pa-fredlys-tankeventyr
Arkivert
Reserven
18.06.2018 kl 22:15
635

http://bit.ly/2018-06-19__DN_20__Kaster-seg-på-Fredlys-tankeventyr
Arkivert
Reserven
18.06.2018 kl 22:36
617

http://bit.ly/2018-06-19__FA_20_21_22__Bull-på-tank-og-bulk
Arkivert
Dividend
18.06.2018 kl 23:54
585

Er nok ikke grunnen.

Generell tankoppgang i dag pga at ratene forbedret seg kraftig og man venter at OPEC vil øke produksjonen,

Sjekk feks NAT, TNK og DHT i USA.

NAT opp 22%!
Arkivert
Reserven
28.06.2018 kl 00:10
357

https://www.hegnar.no/TV/video/4f6ed493-00080348-1f493e2c
Arkivert
Reserven
28.06.2018 kl 21:14
296

Følgende står i en liten notis øverst til høyre på side 10 i morgendagens FA:

Investerer i skrubbere

"Frontline har kunngjort at de
har inngått en intensjonsavtale
om å kjøpe 20 prosent i Feen Marine
Scrubbers, som produserer
rensesystemer for avgasser, såkalte
skrubbere.

I henhold til avtalen vil
Frontline og visse selskaper
knyttet til John Fredriksens
Hemen Holding, som er
største aksjonær i Frontline,
bestille skrubbere til 14 fartøyer.

Avtalen omfatter også opsjoner
for ytterligere 22 rensesystemer.

«Det økonomiske caset ved
å installere skrubbere er svært
overbevisende, særlig for større
fartøyer,» heter det i en uttalelse
fra Frontline-sjef Robert Hvide
Macleod."
Arkivert
Arkivert Til toppen