SDSD Eneste offshoreselskap som tjener penger!

Hoff@
SDSD
27.02.2018 kl 07:44
4706

Dette er en arkivert tråd!
DSD: SDSD: FOURTH QUARTER 2017 FINANCIAL RESULTS

07:15
(Limassol, 27 February 2018) S.D. Standard Drilling Plc (Standard Drilling,
OSE:SDSD) reported an operating profit of USD 3.6 million in the fourth quarter
of 2017 due to unrealized gain of USD 4 million related to fair value adjustment
of its investments. The company has a satisfactory short-term contract coverage
for the fleet of Platform Supply Vessels (PSVs), and will leverage on Standard
Drillings sound financial position with a good cash position and no debt to
take advantage of the expected upturn in the market from the spring of 2018.

In line with our expectations for a better market, we now see that the PSV term
market is showing positive signs indicating higher day rates going forward,
says Martin Nes, Chairman of the Board of Standard Drilling.

Standard Drilling reported an operating profit of USD 3.6 million in the fourth
quarter of 2017 (Q4 16 0.0), following positive fair value changes of USD 4
million. The company is an investment entity and shall not consolidate its
subsidiaries. Consequently, Standard Drilling measures its investments in PSVs
based on estimates from reputable independent valuers. Revenues and EBITDA from
chartering out the vessels are not consolidated into, nor reflected in the
financial statements.

The company had an underlying negative adjusted EBITDA in the fourth quarter of
USD 0.1 million from the five fully owned large -sized PSVs, while including
the 25.53% ownership in PSV Opportunity III, the group netted a negative
adjusted EBITDA of USD 0.2 million. The company had a total cash balance of USD
15.2 million at the end of the quarter, inclusive pro-rata ownership of cash in
subsidiaries and investments.

Standard Drilling owns 100% of five large-size modern PSVs. In addition, the
company has invested in 13 mid-size PSVs, bringing the total fleet of partly and
fully owned vessels to 18 PSVs.

With all our five larger PSVs trading and with a satisfactory contract coverage
for the part-owned vessels, Standard Drilling is well positioned to take part in
the potential upturn. We have a sound financial position and are in a good
position to take advantage of investment opportunities that may appear. This
includes, but is not limited to, asset play or investments directly in other
companies, says Nes
Arkivert
Fastmoney
27.02.2018 kl 07:54
2863

P/E på 8?
Arkivert
herrgrå
27.02.2018 kl 07:56
2833

rofit after tax of USD 3.6m
Total cash balance of USD 15.2m end of 4Q17
Total Book Value of Equity of USD 100.5m (NOK 1.62 per share
Arkivert
CoGe
27.02.2018 kl 08:39
2785

Siste setning i innlegget til herrgrå over er en av hovedårsakene til at jeg har tatt en posisjon i aksjen.

Og vi snakker her ikke om oppblåste verdier i utgangspunktet, men moderne skip som er kjøpt til mellom 65-85% av byggekost.

Resultat her som forventet, også forventet at Sdsd som konkurrentene uttaler at også de ser bedring i ratenivå.

Ingen er bedre i stand til å tjene penger nå fremover enn sdsd med null finanskostnader som gjeldfritt selskap samtidig som skipene er kjøpt til halv pris i forhold til konkurrentene. De vil enkelt og greit ha en inntjening som er dobbelt så bra som disse ved samme ratenivå og breakeven på alt over seksti tusen (kfr. Agb Sundal Collier)

Håper de fortsatt vil kunne sikre seg et og annet bra skip til dumping pris fra en eller annen som søker å lette gjelda si, men det kan bli en utfordring nå som markedet er i bedring før høysesongen utover våren og sommeren.

Minner også på at Spetalen sin snittkurs er to kroner aksjen her og at denne om han på et tidspunkt velger å selge ikke pleier å gjøre dette før kursen har doblet seg. Liten grunn til å selge nå, bare akkumulere. Noe også stor eierne har gjort siste året. Få aksjer mer positive på inside kjøp enn denne.

Ser snart en kursdobling her.
Redigert 27.02.2018 kl 08:43 Arkivert
joneug
27.02.2018 kl 11:15
2704

Greit å merke seg at de heleide fartøyene verdsettes til avg. distressed asset value, som allerede nå er vesentlig lavere enn estimert markedsverdi ved fritt salg. Forhåpentlig kan 2018 generere en del cash, som kombinert med belåning eller ny emisjon kan øke selskapets flåte på fremdeles lave verdier skipsverdier.
Arkivert
Hoff@
28.02.2018 kl 16:28
2594

Denne var så bra ay jeg limer den like godt inn her
Standard Drilling er i dag vurdert til kostpris ca. 1.60 pr aksje og det bør selv ved enkel beregning finnes rom for minst en dobling av nåværende aksjekurs. Dette samsvarer også med kursmål til meglerhus nylig. 16.1.2018 :

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/01/AApner-for-kurseksplosjon-i-to-offshorerederier

Kfr. (Hegnar TV - 20.01.17 og analytiker John Olaisen - ABG Sundal Collier, se fra 1.30 minutter).

http://www.hegnar.no/TV/video/0f5e7964-00080348-317a9414

Sammenhold dette med Hegnar 5.1.18 som skriver:

"Hvor høye rater som kreves for å dekke driften til anker håndterings fartøy varierer fra skip til skip og rederi til rederi, men etter det Hegnar.no erfarer, regner man at et stort ankerhåndteringsfartøy trenger rundt 125.000 kroner pr dag for å dekke driften. Da er ikke finanskostnader tatt med.

For å dekke både daglig drift og finanskostnader, regnes det at rederiene trenger rater på det dobbelte, altså rundt 250.000 kroner pr dag."

Årsaken til den lave vurderingen av selskapet ligger i at Supply har ligget brakk i et par år nå, men samtlige selskap melder nylig om bedret situasjon og rate nivå (SOFF, DOFF, og nå sist også SDSD).

Problemet for de to førstnevnte er et gjeldsnivå som betyr at de behøver omtrent dobbelt så høy dagsrate som Standard Drilling for å tjene penger. (Soff har 27 mrd i gjeld).
tandard Drilling påpeker også i siste rapport nylig at de fortsatt vil kjøpe nyere skip til konkurspriser om anledningen byr seg og sannsynligvis foreta emisjon stor nok til å finansiere kjøpene. Imidlertid er situasjonen for Supply i rask bedring nå og det bør medføre at det vil bli utfordrende å finne flere "nesten" nye skip de kan kjøpe til dumpingpriser.

Spetalen og Fredly er største eiere her og en kan naturligvis ikke utelukke at eiere en gang i fremtiden vil selge seg ned, men det gjelder jo de fleste selskap. Jeg har sittet i flere selskap Spetalen har sittet i og tjent gode penger på det. Mest betryggende er at denne pleier å selge først når kursen er doblet (ofte flerdoblet), men siste året har stor eierne bare kjøpt og økt sin eksponering sammen med fond som også har kjøpt seg inn.

Dagens kurs er også betydelig under snitt kursen til Saga Tankers inngangskurs (Spetalen)og da er det svært dårlig business å selge, noe antall inside kjøp siste året viser at neppe er aktuelt nå. Få aksjer er sterkere på inside kjøp siste året enn denne.

Standard Drilling melder også om god utnyttelse av flåten i siste kvartalsrapport samtidig som de som de andre nevnte ser et oppsving i rate nivået.

Jeg hadde vært mer bekymret om pris vurderingen av selskapet (EK pr aksje)hadde bygget på byggekost verdier for skipene, men når det bygger på skip kjøpt til mellom 65-85% rabatt i utgangspunktet så er oppsiden betydelig fremover. For supply generelt og for SDSD spesielt gitt forholdene over.

At selskapet også er en naturlig oppkjøpskandidat kan jo komme som en "bonus" se :

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/02/Meglerhus-ser-lovende-momentum-i-Nordsjoeen

Denne betraktningen gjort for over ett år siden av "Aksjeglede" gir også en bra vurdering av caset, og nå står vi foran en høysesong bedre enn på flere år med ditto utvikling i ratenivået, gjør dine egne vuderinger, jeg har gjort mine. Viktig å merke seg at antall aksjer er endret siden innlegget under.
http://www.aksjeglede.no/2017/02/04/standard-drilling-en-mulig-supply-rakett/
Og fra Investtech Analyse 18.01.18:
"SD Standard Drilling har steget bra siden forrige anbefaling i midten av desember. Den fallende trenden på mellomlang sikt er brutt, og trendbildet er positivt på kort sikt. Aksjen har nå brutt motstanden ved 1,54 kroner og fortsetter oppgangen på høyt volum. Videre oppgang mot neste motstandsnivå ved 2,12 kroner indikeres. Aksjen har høy risiko. Vurdering: Kjøpskandidat, skriver Investtech."

Personlig mener jeg aksjen vil mer enn dobles før høsten og at selskapet med all sannsynlighet vil melde stadig sterkere tall og kontrakter fremover etterhvert som aktivitetsnivået våkner til liv i supply sektoren. Mange års erfaring i aksjemarkedet har lært meg at sektorer som har ligget nede alltid kommer tilbake - og da gjerne enda sterkere enn før.

Vi er like foran en sterk supply sesong igjen nå og jeg har valgt SDSD fordi de har det størst inntektspotensiale i sektoren grunnet forholdene nevnt over. Kursmål på sikt om bransjen fortsetter med pågående frisk melding vil aksjen med letthet kunne gå over 4 kr (ut fra nåværende setting), og enda høyere om de evner å kjøpe flere skip allerede på kontrakt til dumping priser.

Det markedet ikke helt ser slik jeg tror er at SDSD vil kunne levere langt sterkere tall på bunnlinjen nå med stadig høyere rate nivå enn konkurrentene vil evne.
Og selskapet selv er optimistiske, her fra i går :
http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/02/Spetalen-stadig-paa-jakt-i-supply

En børsmelding til så kan aksjen fort ta av, og det er ikke usannsynlig i disse dager heller, her 22.2.18 ..
https://e24.no/boers-og-finans/solstad-offshore/analytiker-ser-ett-godt-tegn-i-offshoreskip-markedet/24268105
Arkivert
Hoff@
02.03.2018 kl 09:53
2484

Håper at vi småaksjonærer også blir med, for dette blir bra.

SDSD:GJORT RETTET EMISJON PÅ 66,67M AKSJER, KURS 1,50

09:17
Oslo (TDN Direkt): S.D. Standard Drilling har gjort en vellykket rettet emisjon på 66,67 millioner nye aksjer, til en kurs på 1,50 kroner pr aksje, som gir et proveny på rundt 100 millioner kroner. Saga Tankers har blitt tildelt 2,86 millioner aksjer i emisjonen.



Det går frem av en melding fredag.



Etter emisjonen eier Saga Tankers 105,85 millioner aksjer i Standard Drilling, tilsvarende 18,38 prosent av aksjene i selskapet.



I tillegg har Arne Fredly-kontrollerte Apollo Asset Management blitt tildelt 698.768 aksjer i emisjonen, og eier dermed 25,85 millioner aksjer i selskapet, tilsvarende 4.49 prosent av aksjene.
Arkivert
Alfsen
02.03.2018 kl 10:13
2468

Håper de bruker pengebingen nå til å kjøpe heleide skip til dumpingpris som sist.

Opplegget med å investere i deleide skip har jeg ikke sett som noen god idè.

De bør selge unna disse eiendeler og heller satse på å bli en mega aktør på de aller største og mest moderne skipene som de eier helt selv, men det er muligens dette de tenker på også da.
Arkivert
Moffi
02.03.2018 kl 10:19
2458

ok, hva er på blokka nå? Kommer nok melding om kjøp rimelig snart
Arkivert
Hoff@
02.03.2018 kl 11:41
2421

Er skuffet over at ikke alle ble med på emisjonen, på en annen side kan en bare ekjøpe seg opp til 1,58 i dag
Arkivert
Hoff@
03.03.2018 kl 17:58
2339

e etter 28,45

http://www.hegnar.no/TV/video/073b279c-00080348-1d1a3711
Arkivert
Raffles
03.03.2018 kl 18:13
2323

Don't worry! De må kjøre reperasjonsemisjon:)
Arkivert
Fastmoney
03.03.2018 kl 21:44
2293

Hva får mann for 100mill?
Arkivert
joneug
04.03.2018 kl 02:54
2237

De har vel rundt 27 MUSD på konto nå. De to E.R. skipene ble kjøpt for 22,2 MUSD, så ja.
Arkivert
Alfsen
05.03.2018 kl 10:24
2101

De hadde 120 MNOK på bok pr 31.12 og så kommer emisjonen nå med ytterligere 100 MNOK. Driften i Q1 bør også ha tatt seg opp i og med at skipene ovenfor er inkludert nå og at de ble kjøpt med kontrakt i drift.

Så ikke urimelig å anta ca 220 MNOK til nye investeringer, men som analytiker i Clarkson Patou også indikerer så kan det bli vanskeligere å kjøpe nyere skip til dumpingpris nå som markedet er i bedring.

Men at det finnes en plan for disse pengene som vi snart får høre mer om, det er rimelig sikkert.

Ikke vanskelig å se at det her vil bli tjent langt mer penger på bunnlinjen enn hos konkurrentene fremover gitt de mye lavere kostnader SDSD har.
Arkivert
Hoff@
09.03.2018 kl 13:14
1959

4 mil. aksjer omsatt hittil i dag og volumet har økt den siste tiden, her er det noen som forsyner seg grovt – bare synd vi ikke kan se hvilket hus det er som handler lenger
Arkivert
Alfsen
13.03.2018 kl 18:39
1841

Denne holdes nede av sterke aktører med uviss agenda etter å ha studert handelsmønsteret en stund nå.

Dukker alltid opp noen få tusen aksjer til salgs i enhver situasjon.

Behøver ikke være negativt i det større bildet, men slik er det p.t.

Teknisk motstands nivå rundt 1,65 nå, ryker denne så bærer det fort oppover.

Skal sikkert teste opp mot 1,65 et par ganger til og falle svakt tilbake før det endelige gjennombruddet.

Volumet er også økende, stort volum ved oppgang og lavere volumer ved pullback. Også et bra tegn.

Hadde også hjulpet om dette selskapet som sine konkurrenter begynte å melde kontrakter, det gjør de sjeldent selv om SDSD som andre inngår dem.

De melder kun til børsen ved store kontrakter.
Arkivert
CoGe
15.03.2018 kl 16:52
1697

Til enhver tid 2463 aksjer til salgs mikroskopisk over siste omsatte kurs f.eks.

Dumt at ikke laveste valør er en krone som i hverdagen ellers :-)

Helt klart en manipulator robot som opererer her....
Arkivert
Caramba
15.03.2018 kl 17:05
1689

Blir mer og mer imponert over dybden i kunnskapen på denne tråden.
Jeg drister meg derfor til å spørre de lærde hva som er "offisielle" referansepriser for 2017 når det gjelder 5 år gamle PSVer(typisk 3500dwt) og ditto ATHSer(13000bhp).
Dersom dere ikke klarer noe så elementært så er det også klart at typer som Olaissen kan bli brukt som sannhetsvitne.
Jeg venter ikke svar, rett og slett fordi dere mangler nødvendige basiskunnskaper, men bevis gjerne at jeg tar feil.
Arkivert
Paak2
15.03.2018 kl 18:06
1665

Utdrag fra dagens sysla.



Tor Allen Widing i Fearnley Offshore Supply mener den nye kommersielle levealderen for et offshore-skip har sunket betydelig de siste årene.

Analytiker Stig Erik Kyrkjeeide tror ikke overkapasiteten på tilbudssiden for offshore-skip er så avskrekkende som mange tror.

Pareto-analytiker Synnøve Gjønnes mener 2 av 3 båter i opplag aldri kommer tilbake i jobb igjen.

Arkivert
Caramba
15.03.2018 kl 18:26
1663

Da blir det tragisk når de samme skipene nedskrives til 50% av kostpris over 20 år,lineært. Tillagt kostpris er også oppgraderinger som alle er blitt aktivert, samt at klassekostnader avskrives over 5 år.
15 år gamle båter blir ikke klasset lenger for ingen vil hyre dem. Ikke kan de skrapes heller for da må gjeld innfris og det er krevende for den likviditeten de ikke har. Det samme gjelder for salg.
Dessuten er skrapverdien 1M$.
5198 skjønner ikke dette med at skipene må ta nedskrivninger. Da kan kan man heller ikke forvente at han kan forstå at skipsverdiene for båter uten kontrakt fortsatt er oppblåste.
Bankene tror de kan skyve problemene foran seg i det uendelige. På tide de tar tak i problemene.
Ovennevnte gjelder for PSVer og spesielt AHTSer uten lange kontrakter eller andre særlige forhold.
Arkivert
repsol
12.04.2018 kl 18:19
1424

Kjøpte meg 55 k her i dag bare for være med Spretten
Øket til 90 k i dag
Redigert 13.04.2018 kl 13:24 Arkivert
repsol
18.04.2018 kl 13:28
1207

a ser ut til jeg traff bra he
Arkivert
Skrik
18.04.2018 kl 17:52
1121

ttp://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/04/Standard-Drilling-lanseres-som-opplagt-oppkjoepskandida
Arkivert
klaesp
18.04.2018 kl 20:43
1049

Standard har brukt nedturen til å plukke opp noen av de beste eiendelene i OSV (Offshore Support Vessel)-industrien til kraftig rabatterte priser med null bruk av gjeld. Nå er Standard posisjonert for å dra nytte av det kommende oppsvinget i Nordsjøen, der alle deres 100 prosent-eide fartøy jobber og skipsverdiene er stigende, skriver Clarksons Platou-analytikerne Turner Holm og Hans Lund i en fersk analyse av offshorerederiet Standard Drilling der investor Øystein Stray Spetalen er største eier.
Arkivert
Hoff@
19.04.2018 kl 18:12
932

Jeg har også øket noe i SDSD, har kjøpt 100k til, så da har jeg 400k – dipper den litt i morgen tar jeg 100k til og da har jeg nok
Arkivert
Alfsen
20.04.2018 kl 10:35
813

Tror ikke den "dipper" noe av betydning,selv om naturligvis noen vil gevinstsikre.

Nye økninger i rate nivå og aktivitet siste døgnet også tyder på at vi går mot en langt bedre sesong enn på lenge. Og så kommer jo alle supply aksjer nå etter flere års utbombede kurser og lave verdivurderinger av flåtene.

Et pust i bakken og litt konsolidering opp/ned den neste tiden ja, men aksjen er i positiv trend nå og har utløst kraftige kjøpssignal på svært høy omsetning. Viktig å være posisjonert her før videre rykk opp og over 2 kr. Positive meldinger vil trigge denne kraftig videre nå, og så har vi oppkjøps muligheten som alltid ligger der.
Arkivert
Hoff@
20.04.2018 kl 14:57
780

Redigert 23.04.2018 kl 07:02 Arkivert
Alfsen
23.04.2018 kl 08:31
611

Friskmeldingen i rate og aktivitetsnivå fortsetter, beste sesong så langt på mange år. I følge westshore.no

Flere supply aksjer stiger nå etter mange år med lave kurser. (SOFF,DOF).

Ingen emisjon her er nødvendig med mindre nye "kupp" dukker opp. Selskapet har p.t. solid med penger på bok og i motsetning til i Q1 (som også var bra), nå i Q2 også ytterligere 2 heleide skip på kontrakt som bidrar til bunnlinjen ,(fra midten av mars).

Men skulle de komme over ett eller to nyere skip til 85% under byggekost fra norske verft igjen som i fjor høst så er ikke en emisjon meg i mot. Men markedet strammer til slik at dette kan bli vanskeligere å få til "dumping" priser nå.

Slike emisjoner er gullkantede investeringer, i motsetning til selskap som må emittere for å betjene gjeld og sikre daglig drift noen måneder til.

Eneste forutsetning er at markedet må bedres, og det gjør det jo for hver dag nå.

Her er null gjeld og ditto lavere break even nivå for båtene som vil gi en raskere bunnlinje effekt i forhold til konkurrentene nå som ratenivået kryper stadig høyere.

Denne står ikke under 2 kr lenge slik jeg ser det, og både denne og andre supply aksjer vil fortsette å stige gitt utviklingen i ratenivå og det økte aktivitetsnivå offshore utover sesongen.

"Sell in may, and go away" for aksjemarkedet vil neppe gjelde supply og offshore i samme grad som andre aksjer, fordi sommerhalvåret er høysesong hvor rater og aktivitetsnivå er på sitt høyeste.

Og skulle noen ønske å kjøpe selskapet så vil de naturligvis ikke vente helt til rater og aksje kurs er tilbake på tidligere nivåer.
Redigert 23.04.2018 kl 08:41 Arkivert
klaesp
23.04.2018 kl 08:37
589

supply segmentet er i startgropa til en ny fase.. 2 kroner vil paseres fort, det er vel kostprisen på aksjene til Spetalen..
Arkivert
Alfsen
23.04.2018 kl 09:45
548

Ja, det er korrekt snitt prisen ligger like over 2 kr. Spetalen og Fredly med flere har imidlertid fortsatt å pløye inn penger her over flere år i oppbyggingsfasen av selskapet (aksjen er svært positiv på insidehandler).

Om de skulle lette seg noe en gang frem i tid så vil det i så fall være smart å vente til kursen og segmentet når sitt potensiale. Og det er på helt andre kurser en dagens med aksjer i Supply priset svært lavt etter noen magre år.

Og dumme har ingen av disse nevnte investorene historisk vist seg å være.

Som vi også ser av Subsea 7 i dag så skjer det mye konsolidering nå og det er snarere sannsynlig enn usannsynlig at SDSD med gjeldfri posisjon vil være attraktivt som et oppkjøpscase med tiden.
Arkivert
klaesp
01.05.2018 kl 19:18
361

Ny jobb til Standard Supporter


Offshorerederiet Standard Drilling som kontrolleres av investor Øystein Stray Spetalen har fått mer jobb til et av sine heleide supplyskip.

Ifølge Clarksons Platou har det 2009-bygde supplyskipet «Standard Supporter» blitt hyret inn av oljeselskapet Enquest i forbindelse med boringen av én brønn på Magnus-feltet som er det nordligste oljefeltet i den britiske delen av Nordsjøen.

Kontrakten skal også inkludere opsjoner på inntil ytterligere tre brønner.
Arkivert
klaesp
01.05.2018 kl 19:54
343

Standard Drilling har en heleid flåte på seks store forsyningsskip. I tillegg har rederiet en eierandel på 26.2 prosent i New World Supply som eier seks mediumstore forsyningsskip, samt en 25,5 prosents eierandel i et selskap som eier ni mediumstore forsyningsskip.

Alle skipene er kjøpt til sterkt rabatterte priser, og utelukkende ved bruk av egenkapital, noe som gjør at rederiet kan generere god kontantstrøm selv før ratene er tilbake på gamle nivåer.

Meglerhuset opererer med en kjøpsanbefaling og et kursmål på 0,35 dollar, tilsvarende rundt 2,8 kroner.

Det betyr en potensiell oppside på 60 prosent for rederiet som har steget i underkant av 27 prosent på Oslo Børs hittil i år.
Arkivert
FRONT
01.05.2018 kl 21:05
329

Så og si alle, både analytikerne og småaksjonærene har snakket om mye høyere kurser. Så langt har det ikke skjedd mye her vil jeg påstå. Jeg har hatt sdsd en god stund nå og ligger i pluss, men det løsner liksom ikke helt slik man skulle tro.
Er det pga han hovedkjeltringen?
Arkivert
jadden
04.05.2018 kl 19:17
182

Oljeprisen eksploderer i kveld, før eller siden må utviklingen slå inn på kursen i SDSD. Etterhvert som oljeprisen tar nye steg oppover på 70 tallet blir det stadig mer fristende for de tunge oljeselsapene å sikre seg fartøyer og rigger for å imøtekomme fremtidens boost i oljeetterspørsel, demningen og ratene vil briste når som helst.
Arkivert
Paak2
18.05.2018 kl 11:00
367

Noen som vet noe så det var kommet et egf møte?
Arkivert
Arkivert Til toppen