"PHO - Benyttet gårsdagen til å laste opp"

Snøffelen
PHO 06.02.2018 kl 11:00 5741

Dette er en arkivert tråd!
Med ny tilgjengelig kapital så har jeg økt beholdningen med 30%.

Har svært god tro på at surveilance-studiet faller positivt ut,ender med godkjennelse og at vi nå vil se gode tegn på moment i salg.

Priority Review er et fint signal på hva myndighetene mener om behandlingen, og siden innsendelsen av sNDA var 16. august så er nok svaret rett om hjørnet.

Tipper at utsettelsen av kvartalsrapporten ble gjort fordi Hestdal skulle være helt sikker på at han står der med en godkjennelse i hånda når han presenterer. Som kjent var det litt utsettelser i FDA-organisasjon som helt sikkert påvirket all behandling (ikke bare Cysview og Photocure) med en uke eller 2.

Min mening er at ikke bare vil surveilance øke salget av Cysview kraftig, men det er grunnlag for flere prisøkninger i enhetspris, da forhandlet pris til en hver tid er en funksjon av dokumentert nytte.

Ser an litt, veit jo aldri om noen skal dumpe noe, så da øker jeg nok med minst det samme, men har fingern på avtrekkern.
Er nesten på ATH-beholdning nå, og skal selvsagt godt forbi det!
Arkivert
focuss
06.02.2018 kl 11:11 3627

Snøffelen
Blir spennende å se hvordan markedet reagerer dersom vi får FDA godkjennelse. For tiden synes det jo som at markedet har tatt det meste som kommer fra PHO med et skuldertrekk.
Helt ærlig så plager det meg ikke da jeg synes det er absolutt utenkelig at ikke markedet på et tidspunkt skal kaste seg over denne. Da kan det begynne å gå vanvittig fort oppover. Ellers Snøff. At du vekter deg opp kan nok også få andre til å fatte interesse.
Arkivert
Tåka
06.02.2018 kl 11:58 3536

a, dette tolker eg som godt nytt:
Arkivert
Computum
06.02.2018 kl 12:02 3530

enger fra PCIB
Arkivert
SomSa
06.02.2018 kl 12:06 3527

Pho aksjonærer viste sine titaniske baller og tro på selskapet i dag da mange biotek aksjer var nede 8%-9%. Det er ikke
utenkelig at aksjen er 60-100 innen 2018 og og 80-150 innen 2019.

4Q blir blodrød pga av økt salgsapparat i USA men salgstallene fra 1Q 2018 og framover vil telle.

Arkivert
dr. Stockman
06.02.2018 kl 12:19 3468

Har også mer enn doblet PHO-porteføljen. Først og fremst fordi aksjen kan tilby betydelig potensiale uten den helt store risikoen for at den kan crashe for aldri å komme opp igjen. I tillegg kan jo oppgangen være nært forestående pga avgjørelsen vi venter på.
Arkivert
focuss
06.02.2018 kl 12:19 3474

Somsa
De som følger med på PHO er klar over at kostnadene ved oppbygging av USA organisasjon vil prege Q4 resultatet. Mange av disse venter på Q4 resultatet for å benytte den anledning til å vekte seg ytterligere opp og ser frem til å få lagt det bak seg. Derfor kan reaksjonen på et dårlig Q4 bli det motsatte av hva noen tror. Så vil presentasjonen av status og veien fremover bli viktig. På Q4 presentasjonen vil mest sannsynlig svar fra FDA foreligge, og det kan trumphe alt annet.
Arkivert
Snøffelen
06.02.2018 kl 12:36 3441

Computum, selvsagt ikke. Skal det gjøres noen transaksjoner i PCIB så blir det kjøp. Grunnen til at jeg nå kjøper PHO er at jeg har god tro på at surveilance-studiet blir godkjent og at salget vil øke, og dessuten prisene. Da vil Photocure ha en melkeku i decennier.
Cysview til 1000$ er superbillig i forhold til hva pasientene får. Både registery-studiet og surveilance-studiet bør kunne gi grunnlag for prisøkninger. Og faktisk også for klasse A klassifisering i guideline, og da den eneste behandling som vil ha det, selv om guidelines ikke oppdateres for ofte.

Hadde det ikke vært for at jeg fortsatt har 90%+ av aksjekapitalen i PCIB så hadde nok kapitalen også gått dit. Fokuset der er å ikke selge noe.

Og som sagt er ekstra kapital skaffet til rådighet ved å øke belåning på bolig (som er verdt 2-sifret antall millioner) fra 30% til 40%. Aksjene mine har belåning på 0 - null % -prosent.

Min svært forsiktige risikoprofil tilsier at om bolligprisene halveres og aksjene mine blir verdiløse så vil jeg fortsatt være innenfor 80% av markedsverdi i lån, og lånet betjenes enkelt på min inntekt alene.

Tro det eller ei Computum, selv om jeg tar litt risiko så er det svært moderat, jeg liker det best slik. Det viktigste er at grunnlaget for riskotaken er informert og godt forstått, med en attraktiv risk reward.
Arkivert
focuss
06.02.2018 kl 12:43 3397

Snøffelen
Interessant poeng du løfter frem med potensialet for prisøkning på Cysview. Det er en problemstilling som tidligere ikke har vært drøftet her på forumet, men må si jeg synes prisen virker lav i forhold til hva man opererer med i denne bransjen.

Mitt kursmål på 1900kr/aksje legger til grunn eksisterende pris, med en markedsandel på 20-25%. Inklusiv tilgang til surveillance markedet selvfølgelig. Med andre ord, enten er jeg eller så er markedet helt på jorde.
Redigert 06.02.2018 kl 12:44 Arkivert
Snøffelen
06.02.2018 kl 12:50 3388

Focuss, det med prisøkning er min "personlige" mening. Men prisen settes i samråd/forhandlinger med myndigheten og baserer seg på "value for the money". Blærekreft er svært dyrt fordi det er en high recurrence. Cysview vil gjøre dette billigere, men selv om det er god dokumentasjon på det så kreves det ofte noe mer. Det får vi når surveilance studiet er ferdig og registery-studiet oppsummeres.

Alt må dokumenteres, FØR man kan gjøre noen prisøkninger. Men det vil om ikke alt for lenge komme på plass.
Arkivert
focuss
06.02.2018 kl 13:00 3319

Snøffelen
Skjønte det bare var en personlig betraktning, men vi får bare la det ligge som en potensiell fremtidig upside. Det som gjelder nå er først og fremst FDA godkjennelse og så krige til seg markedsandel. Den krigen har PHO allerede startet. Det synes godt i faglitteratur, hos pasientorganisasjoner og i sykehus/urologi kretser generelt. Så får vi håpe tro at det om noen dager kommer til syne med FDA godkjennelse.

Uansett om vi ikke skulle få det, hvilket virker helt usannsynlig, så har vi likevel stort vekst potensiale i TURBT siden vi nå har fått refusjon.
Arkivert
Otard
06.02.2018 kl 13:02 3312

Kan noen utdype mere forskjellen på på scope som benyttes til blålys behandlingen?

Jeg snakket med en lege som jobber som anestesilege på et amerikansk sykeshus som ikke er blant de 400 største og de har ikke tatt i bruk cysview der ennå, men de benytter en del scope og de går visst mer og mer over til engangs-scope pga smittefare og drøy prosess med desinfisering og scope koster ca $350.

Er Karl storz scope av en slik kvalitet og spesifikt at de ikke uten videre kan erstattes av billige engangs scope?
Arkivert
Legoland
06.02.2018 kl 14:00 3222

Ennaa ingen som ser en sammenheng mellom ny dato for Q4 med blodröde tall og nyheter fra FDA? Tror datoen er endret for at det skal bli lettere aa svelge Q4 i kombinasjon med nyheter fra FDA.
Arkivert
clanz
06.02.2018 kl 16:34 3101

Ikke værst at PHO gikk opp på en slik mørk dag i aksjemarkedet.

Den har jo en sikker inntekt og heller ingen gjeld som kan påvirkes negativt om renten går opp. Svak krone er også ok for oss i Norge.
Arkivert
focuss
06.02.2018 kl 17:01 3070

Otard

Jeg lurer litt på det samme som deg, men vet ikke svaret. Medisinmannen vet sikkert svaret men han er jo sjelden på forumet for tiden.

Hva jeg vet er dette:

Scopet som ble brukt på over 300 pasienter i det berømte fase 3 studiet var av type flexibelt fra Karl Stroz. Det flexible scopet er det som muliggjør å følge opp pasienter poliklinisk bare med lokalbedøvelse. Praksis i dag er full narkose og innleggelse.

Så er det i dag utplassert over 100 scope ved sykehus i USA. Det er scope som er benyttet ved TURBT (Operasjon) og jeg antar disse er av type rigid, altså ikke flexibelt.

Skal helsevesenet få full nytte av Cysview i surveillance setting så vil det da medføre at Karl Storz eller andre leverer flexible scope. Dette regner jeg med Karl Storz allerede er i gang med.

Karl Storz er så begeistret for hva deres scope kan få til sammen med Cysview at de har satt i gang egne studier med Cysview og sine scope for endetarmskreft.

Om disse flexible også vil bli brukt ved TURBT aner jeg ikke.

Prøvde kontakte selskapet i dag for å finne ut av dette. Ingen svar. Prøver igjen.
Arkivert
focuss
06.02.2018 kl 17:06 3058

Kombinasjonen flexible BLC scope og Cysview vil medføre at helsevesenet i USA kan spare seg 1,4 millioner innleggelser med full narkose og erstatte det med et kort poliklinisk opphold. Og det med ett sikrere/tryggere resultat. Fantastisk.
Arkivert
OleKyryliuk
06.02.2018 kl 17:10 3054

Angående skop så har Hestdal svart på dette. Kopierer inn svar på dette og noen andre momenter:

- Kirurgisk fjerning av overfladisk blærekreft, TURBT, gjøres både på pasienter som er innlagt og som dagkirurgisk prosedyre, refusjon skiller ikke på dette så lenge det skjer på sykehuset.

- Dagens TURBT-behandling gjøres med rigide skop i USA og det er dette som de amerikanske helsemyndighetene nå har gitt ytterligere refusjon for til sykehusene. De fleksible skopene kommer inn i bildet når det gjelder oppfølgingen av pasientene, som vi når søker FDA om. Som du riktig påpeker så har CMS ikke per dags dato foreslått å refundere sykehusene ekstra når de benytter Cysview ved fjerning (TURBT) av de store lesjonene. Vi jobber videre for også å få på plass dette.

- Siden det ennå ikke foreligger godkjennelse fra FDA på bruk av Cysview med fleksible skop så er alle de utplasserte skopene som kan benyttes med Cysview rigide.

-Ja. Når vi skriver at vi ved utgangen av tredje kvartal utplassert 96 BLC så er det alle aktive skop

- Vi har ikke angitt antall enheter vi selger i USA, men det er høyere enn ditt anslag. Likevel: Gjennomsnittsbruken per skop stiger gradvis og vi venter at den positive utviklingen fortsetter. De gode dataene over mange år støtter absolutt oppunder Cysview-bruken. Hva gjelder de seneste fase III-resultatene så gjelder de bruk av Cysview i oppfølgingsmarkedet. Her venter vi en avklaring i første halvår.

-Bruken av Cysview med blålys-skop er estimert til å medfører ca 10-15 min mer tid under selve undersøkelsen (TURBT) – noe er relatert til at man ofte identifiserer flere svulster som må fjernes.
Redigert 06.02.2018 kl 17:11 Arkivert
sulzrox
06.02.2018 kl 17:16 3035

focuss kan du bevise dette?
""""
Kombinasjonen flexible BLC scope og Cysview vil medføre at helsevesenet i USA kan spare seg 1,4 millioner innleggelser med full narkose og erstatte det med et kort poliklinisk opphold.
""""

Trur du har misforstått litt her
Redigert 06.02.2018 kl 17:18 Arkivert
focuss
06.02.2018 kl 17:27 3000

OleK
Trenger FDA godkjenne at det brukes flexible scope eller er det rett og slett å bruke Cyaview som må godkjennes? Mulig FDA søknaden omhandler kombinasjonen. Det er jo åpenbart kombinasjonen som er interessant for Surveillance markedet.
Arkivert
focuss
06.02.2018 kl 17:37 2974

Søknaden omhandler drug og device ja.

https://www.photocure.com/Pressmedia/News/sNDA-for-BLC-with-Cysview/
Arkivert
flaksegrisen
06.02.2018 kl 18:07 2924

Hmmm, gjorde motsatt. Pcib på 46 ble for stor fristelse og valgte å løste inn den lille potten i PHo. Tror Pcib stiger mer på dataene fra dobbel-behandling enn Pho for surveilance.
Arkivert
Legoland
06.02.2018 kl 18:28 2878

Tillatelsen til aa bruke cyscview er gitt til bruk med bare rigide scope fra Karl Storz.
Studien med 304 pasienter paa 17 sykehus i USA ble gjort med fleksible scope. Tillatelsen til aa bruke fleksible scope ble det sökt om i august. Det er denne avgjörelsen vi venter paa.
Det er minimum 17 sykehus som har de fleksible, men de er ennaa ikke lovlig til bruk i USA utenom ved studier.
Kjöp av rigide scope i Q4 var aa ha kastet penger ut av viduet den dagen de fleksible blir godkjente.
De som venter paa salgsöking av scope i Q4 vil derfor vente forgjeves.
Redigert 06.02.2018 kl 19:45 Arkivert
OleKyryliuk
06.02.2018 kl 18:51 2855

vor har du det fra at det er utplassert minst 17 fleksible skop (i USA)
Arkivert
Legoland
06.02.2018 kl 19:13 2808

sök "karl storz studie cysview" saa finner du det du vil ha bekreftet.
Resultat offentliggjort 15/5-17: 304 pasienter, 17 sykehus i USA med fleksible scope.
Arkivert
OleKyryliuk
06.02.2018 kl 19:14 2822

Takk, fant den selv :-)
http://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=56044254
Slide 14/27

Disse er ikke inkludert i de 96 skopene som er rapportert så langt, så er lov å håpe at antallet vokser raskt når endelig melding om tilgang på surveillance kommer.
Redigert 06.02.2018 kl 19:20 Arkivert
focuss
06.02.2018 kl 19:16 2802

Må jo si det var deilig å se PHO sin styrke i dag da. Undret meg litt om årsaken var Snøffelens annonserte opp vekting eller om det skyldes forventninger til FDA ruling.
Arkivert
Legoland
06.02.2018 kl 19:29 2776

Siden det neppe er salgstall for scope Pho skal telle 2 uker lenger, blir det bare FDA igjen.
Som nevnt lenger opp i traaden tror jeg det er grunnen til ny dato for Q4. Mener aa ha registrert söknad 16/8, 6 mnd behandlingstid og opprindelig Q4 den 14/2.
Passer sammen!
Arkivert
focuss
06.02.2018 kl 19:35 2773

Må bare si at dersom FDA ikke godkjenner dette, da er det mye jeg ikke har forstått. Sikkert en del her som synes det vil være som forventet.
Redigert 06.02.2018 kl 19:36 Arkivert
OleKyryliuk
06.02.2018 kl 19:39 2781

lette
Redigert 06.02.2018 kl 19:46 Arkivert
focuss
06.02.2018 kl 19:51 2724

OleK
Ja det kan skje når som helst de nærmeste dagene. Spørsmålet er. Hvordan vil OSE reagere. Jeg synes OSE burde reagere med 100 kr rett opp. Men tror jeg det? Nei. Det kan også bli et skuldertrekk..foreløpig.
Arkivert
OleKyryliuk
06.02.2018 kl 20:00 2706

Focuss:
Ja, tydelig at markedet mener at pasienter med blærekreft ikke skal få den soleklart beste behandlingen.

Dog forventer jeg ikke noen ekstrem oppjustering av guidingen fra Hestdal, så da er det kanskje ikke rart at markedet lytter til den som bør ha mest innsikt i hvordan fremtiden ser ut.. :-/
Arkivert
focuss
06.02.2018 kl 20:00 2698

Hva om Nano får FDA godkjennelse. Stiger da aksjen 40 kr? Da øker verdien på Nano med 2 milliarder. Er det rart? Er det urealistisk? Tror ingen synes det.

Får PHO FDA godkjennelse? Vil selskapets verdi da stige med 2 mrd? med andre ord 100 kr per aksje. Tror markedet synes det virker urealistisk. Er det egentlig det? Når man ser på størrelsen av markeder de slippes inn i? Det synes ikke jeg.

PHO er foreløpig en uoppdaget gullgruve.
Arkivert
Legoland
06.02.2018 kl 20:07 2680

OleK,
"slettet" betyr vel at du ikke vil at andre skal trekke samme konklusjon för du har kjöpt.
Jeg trenger ogsaa nye briller, for jeg oppdaget argumentet for ny Q4 etter deg. Men tre timer etter snöffe er akseptabelt paa selvstendig grunnlag.
Arkivert
focuss
06.02.2018 kl 20:16 2668

Legoland
Alle kan tenke det de vil. Selvfølgelig. Men jeg mener å ha greie på folk. Og Ole K ser jeg som en hederlig hardt arbeidende investor.
Arkivert
Legoland
06.02.2018 kl 20:39 2632

lette
Redigert 06.02.2018 kl 20:57 Arkivert
focuss
06.02.2018 kl 20:47 2624

Legoland
Ok, kanskje Ole.K har fått info i kveld som gjør at han ønsker å doble sin eksponering i PHO i morgen. Det må være innafor hva som er ok.
Arkivert
Legoland
06.02.2018 kl 21:05 2597

focuss,
jeg unner han ogsaa en tredobling, saa lenge han ikke sprer mökk för egen inngang/utvidelse. Det ville det luktet av.
Arkivert
focuss
06.02.2018 kl 21:24 2567

Ole K
Photocure er på veg inn i totalt ukjent territoriet. Hva er i det hele tatt meningen med guiding? Har de noen bedre krystallkule enn andre? Eller er det bare en belte og buksesele filosofi for at de skal ha sitt på det tørre. Klarer ikke legge vekk spørsmål om hva som er styreformannens agenda.
Arkivert
Snøffelen
06.02.2018 kl 21:47 2565

Angående høyere pris for Cysview så er det det fordi jeg forventer at resultatene i Registery studiet (nesten 2000 pasienter)

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT02660645?term=photocure&rank=6

og surveilance studiet, som er det vi snart forventer en godkjennelse på, vil gi like gode resultater som det det hittil er indikert av hittil frigitte data.

Man vil da ha en massiv mengde av doumentasjon som viser at det er overlegent hvitt lys og gir solid nytte på recurrence.

I AUA guidelinen, så er det ingenting som har fått tilkjent evidence grade A, B er det beste som er gitt (og Cysview har det)

Følgende linker gir en kort og grei oversikt på definisjon av evidence grade

https://www.essentialevidenceplus.com/product/ebm_loe.cfm?show=grade

Og hva slags studier som må til

http://clinicalevidence.bmj.com/x/set/static/ebm/learn/665072.html

Jeg mener da altså at Registery study pluss surveilance studie vil klassifisere til evidence grade A.

Nå er det sjelden guidelines oppdateres, men satser på at Photocure har en plan for å bruke denne solide dokumentasjonen. Tyngden av dokumentasjon har jo vært Hestdal sin kjepphest og mantra.
Redigert 06.02.2018 kl 21:48 Arkivert
Tåka
07.02.2018 kl 10:11 2393

26r er bedre for humøret enn 23 )
Arkivert
paffen
07.02.2018 kl 11:35 2326

Vi vet jo att mye av argumentasjonen fra urologer mot blålys. Var att det og var saker som du bare såg skillnaden på med hvitt lys, som bland annet infeksjoner. Og i mange av de artikkler som vart postet i det siste, så sier de att blålys ikke skall erstatte hvitt lys bare komplettere.

Men selve operasjonen skjer med blålys. Og det er de nye scopen fra Karl Storz lagt før, da det er en bryter på så de skifte mellom blått og hvitt lys.Og de kan gjøre begge undersøkelser samtidigt.

Så da det er bedre for pasienten og arbeidsbesparende, sammt garantert mye bedre resultat på behandlingen. Så er det vel ikke så mye som taler for att det ikke skall bli brukt fremover. Og med det som utgangspunkt er det vel så godt som sikkert med refusjon i surveilance delen og.

Det er jo som snøffelen sier efter hånd som resultat fra studier og behandling kommer inn, så øker efterspørselen av cysview betraktligt.
Arkivert
BenteBazooka
07.02.2018 kl 15:16 2228

Kan flexi-scope benyttes i operasjon, dersom surveillance blir godkjent? Så det holder å kun kjøpe inn flexi-scope?
Arkivert
focuss
07.02.2018 kl 20:40 2099

Hvis vi sier at det er 20 dager igjen av februar så er det 5 % sannsynlighet for at vi får melding i morgen om at Cycview med flexible scope er FDA godkjent for surveillance. For hver dag som går øker sannsynligheten. Sannsynligheten er egentlig større da børsmeldingen neppe kommer lørdag eller søndag.
Arkivert
focuss
07.02.2018 kl 20:54 2080

Jeg legger da til grunn at det er 100% sannsynlig at vi får svar i løpet av Februar. Noe som er basert på at Cysview for surveillance har fått priority review fra FDA på søknad fra august. priority Review skal sikre FDA beslutning i løpet av 6 måneder, altså februar.
Arkivert
focuss
07.02.2018 kl 21:02 2064

Hvor viktig sees en FDA godkjennelse på av aksjonærer i Nano, i PCIB, i TRVX, i BerBio?
Det er jo selve julaften.

PHO er der med foten i døra nå. Markedet synes ikke spesielt imponert. Det skyldes ignorance. Det er jeg helt sikker på. Godkjennelsen kommer any day.
Hvis ikke så er det mye jeg ikke har oppfattet.

Photocure har jo vært der i 20 år og investorer har gått lei. Så skjer det.
Arkivert
dr. Stockman
07.02.2018 kl 21:20 2025

Har kjøpt meg solid opp i PHO den senere tid, så nå må gjerne oppgangen komme for min del. Vet ikke helt hva skepsisen bunner i, men det hersker kanskje litt usikkerhet rundt hvor lenge man kan regne med å sitte med patentet for blålyset.
Arkivert
focuss
07.02.2018 kl 21:36 2015

Patentet til Photocure er ikke blålyset men Cysview. Cysview sprøytes inn i blæren og binder seg til kreftcellene. Når dette fluoriserende stoffet belyses med blått lys så lyser kreftcellene opp som røde flekker i blæren der hvor kreftcellene sitter. Slik får man kreftcellene fjernet. Det er som å slå på lyset før man opererer eller evaluerer.
Arkivert
focuss
07.02.2018 kl 21:52 1997

Jeg ser Cysview som et fremskritt på linje med røntgen apparatur, med CR og som MR. At man skal vurdere blærekreft, og kanskje endetarmkreft, uten Cysview vil bli like utenkelig som at man skal vurdere benbrudd uten røntgenbilder.
Arkivert
Snøffelen
07.02.2018 kl 21:58 2010

"Vet ikke helt hva skepsisen bunner i, men det hersker kanskje litt usikkerhet rundt hvor lenge man kan regne med å sitte med patentet for blålyset."

Kombinasjonen flexiscope fra Karl Storz og Cysview er "eksklusiv". Dvs skal noen bruke Cysview når patentet er gått ut må de med egne kliniske studier vise at deres flexiscope er sikkert og effekt.

Det er det ene, det andre er at Cysview er aspetisk produsert (vil jeg gjette på) og frysetørket. En relativt avansert prosess, så det er ikke bare tut og kjør.

Dessuten dreier ikke Cysview seg om et produkt til 100 000$.

Jeg er relativt sikker på at prisen på Cysview vil være høyere etter at det har gått av patent enn det er nå, og grunnen er at det da vil være solid klinisk doumentasjon på pasientnytten til Cysview som mer enn oppveier off patent sitiuation.
Redigert 07.02.2018 kl 21:59 Arkivert
dr. Stockman
07.02.2018 kl 22:31 1964

Takker for oppklaring. Høres jo ut som at PHO vil få mye glede av dette de nærmeste årene så da gjenstår det bare å håpe at man lykkes i å øke bruken.
Arkivert
focuss
07.02.2018 kl 22:38 1967

Snøffelen
Det må gjerne komme andre scope og blålys på markedet, men det er PHO som har Cysview. Uten Cysview så har blålys ingen verdi.
Redigert 07.02.2018 kl 22:39 Arkivert
Arkivert Til toppen