"FRO - Da kjøper jeg Frontline på 32,7 kr - RSI 15"

Slettet
FRO 05.02.2018 kl 16:11 9040

Dette er en arkivert tråd!
it"s time

Ekstremt Oversolgt nu
Atl

Den kan være en grei trad nu
Redigert 05.02.2018 kl 16:14 Arkivert
lazy
05.02.2018 kl 16:12 5603

isk reward
Arkivert
anderix
05.02.2018 kl 16:42 5546

Kan være en grei inngang det. Skal nok ikke så mye lenger ned om ikke hele markedet krasjer, men nå ser det ut som det er i ferd med å snu opp over dammen i dag i hvert fall. Kjøpte ikke i dag, men vurderer inngang om den holder seg under 35 en dag eller to. Må frigjøre noen midler-)
Arkivert
Slettet
05.02.2018 kl 16:52 5521

Tok 30K i Statene også på 4,13 i snitt

Så får vi se om det kan komme en reward.

Det er i alle fall ikke ofte man finner aksjer med Rsi under 15- det er skjelden kost

Jeg natar også at shorten skal lettes før resultat, det er fast prossedyre
Arkivert
ÅgeInvestor
05.02.2018 kl 22:12 5370

Jeg skjønner ikke hvorfor Frontline aksjen har nådd bunnen nå selv om støtten på 38 kr er brutt ? Frontline skal tross alt legge frem forferdelige tall 28 februar .
Arkivert
Frontman
05.02.2018 kl 22:31 5317

odig det Long
Arkivert
RussiskProsent
06.02.2018 kl 06:21 5229

Fro er vel ikke et kjøp før slutten av sommeren?
Sett siste Weber rapport? Har ikke fulgt tank så tett siden jeg gikk ut i høst, men visste ikke at det var såå galt med tanke på ubalanse i markedet. Også kommer det enda flere båter i år. Heldigvis er skrotprisen grei, så kanskje begynner de endelig å skrote noe av det gamle..
Arkivert
tous1
06.02.2018 kl 08:17 5169

Når alle båter "må rense ballastvannet" -loven trer i kraft vil skrapingen skyte fart.
men før den tid...

http://www.hellenicshippingnews.com/tanker-market-suezmax-segment-in-worst-position-among-other-classes/

Når er det ikke helt lystig for suezmax-segmentet med det første. Forventes langt færre skrapinger enn behovet. Flåtevekst på 2.4% i år og 1.7% neste år (ikke all verden men når oljestatene skrur igjen krana...). I følge en annen artikkel er det en tendens til økt avbestillinger også - heldigvis.

I følge artikkelen så må man med dagens oljeproduksjon skrape 111 suezmax for å komme tilbake til 2015-nivået som gir rater på 42k$. I år forventes det å skrape mellom 22-38 suezmax. Man kan jo håpe på at oljeproduksjon fra OPEC skyter fart igjen. Da blir det også fart i ratene... Nå skal det sies at det VLCC-segmentet vil skyte fart på skrapingen og det vil også påvirke suezmax.

Har sett at optimistene sier at en recovery mot 2015 nivået kan allerede komme på slutten av året...tja, jeg venter!
Arkivert
Mooi
06.02.2018 kl 09:55 5112

Lykke til Long.

Ift til Tous1,

Denne er fra Pareto sin analyse (som er veldig god)

" suezmax fleet, where there now are 39 ships older than 20 years – which compares against a full orderbook of 54 units through 2020. Surely we will need more newbuilds to avoid a shrinking fleet."

Suezmax
+20år - 39
+15år - 76

Råolje skipsflåten eldres og det er behov for utskiftning fremover. +20 år (39 + 76 = 115).
Nybygg 2018 / 2019
33 + 24 = 57
I tillegg kommer etterspørsel vekst så jeg synes ikke det er så svart som noen vil ha det til. Det blir tøft fremover, men vi nærmer oss punktet hvor jeg regner med at det snur.

Vi må bare håpe på at Herbjørn tar til fornuften når han kjører +20 år skip gjennom SS. NAT har 4 1998 skip (dvs. 20 år) + 1 skip 2000. De 20 år skipene burde skrapes nå som skrap prisen er så høy og skipet som er 17.5 år burde vurderes skrapet. Men ref. Herbjørn sin siste vurdering av dette (som var katastrofal) så er det umulig å vite.

/Mooi
Arkivert
Slettet
06.02.2018 kl 10:25 5080

Vel, sett i ettertid var jo definitivt ikke dette noe god timing, når man får 100 års vørste børsfall i trynet, au au.

Dow var ned 6,5% på sitt vørste i går, må se dette an litt og kanskje lette eller ta litt tap rett å slett.

Lite tyder vel på at det snur i tank akkurat nå, dette var mer ment som en kjapp trad.

Drybulk bør man derimot kjøpe på fallende kurser nå, der er jeg langt sikrere i traden og ratene snur nå innen få dager.

Arkivert
Mooi
06.02.2018 kl 10:40 5055

ong,
Er du ute av FRO eller sitter du der til den henter seg inn igjen
Arkivert
Slettet
06.02.2018 kl 10:56 5032

Solgte ut usa aksjene i går når markedet begynte å stupe, men jeg kjøpte litt mer Fro fra start i Norge i dag.

Men er usikker på om jeg skal dumpe hele posten før usa starter opp.
Arkivert
Mooi
06.02.2018 kl 13:04 4972

Leste en artig artikkel på Tradewinds for noen dager siden ift hvordan oppkjøpsfond tenkte ift sykliske bransjer.
Det de sa var at når markedet var rundt bunnen (man vet egentlig aldri akkurat når det er) så gikk de ikke etter de beste kjøpene (som vi ofte diskuterer her inne), men de fokuserte på de firmaene som hadde best balance sheet & best management.
I den sammenheng så synes jeg DHT & Frontline ser ut til å ha lavere risiko enn f.eks TNK. Poenget var ikke å treffe gull, men det holdt å treffe bunnen.

Nå håper jeg at ting ordner seg etterhvert ift tank, men jeg synes det virker som en veldig god taktikk i dagens marked hvis man skal kjøpe tank aksjer.

Risk / Reward

/Mooi
Arkivert
Surik
06.02.2018 kl 13:19 4953

Gjelder vel for alle sektorer.
Jfr. FA i helgen om rigg-analytikeren i Nordea.
Styr unna gjeld og stor sannsynlighet for skifteretten.
Frontline til 0.9x NAV nå.
Arkivert
Slettet
06.02.2018 kl 13:26 4958

Ja jeg vet ikke, feiger ut, har benyttet dagen til å selge ut aksjene i breakeaven.

Selv om jeg anser mulighetene relativt gode for en rekyl i Usa i dag/morgen er aksje markedet nå så guffent at jeg ikke ønsker unødig rissiko i svake aksjer og sektorer.

Blir for usikkert dette her,i et normalt aksjemarked ville jeg sittet på aksjene, men ikke slik det er nå etter hva en opplevde i Statene i går kveld.

Redigert 06.02.2018 kl 13:33 Arkivert
HHHHHH
06.02.2018 kl 20:13 4807

Gikk inn idag, tror dette kan bli bra.

Syntes også at den virket veldig oversolgt.
Arkivert
Surik
06.02.2018 kl 21:06 4741

Det gjorde jeg også.
Handles til under stålverdiene nå, så får man diskutere hvorvidt Frontline fortjener premie til NAV eller ikke.

Dette med lav RSI og kjøpssignal er vel omdiskutert.
Senest på aksjekvelden i fjor var det snakk om at aksjer som stiger fortsetter å stige videre mens aksjer som faller fortsetter å falle.
Investtech ser ut til å gjort en studie på dette og konkludert med at RSI er en momentumindikator:
https://blogg.nordnet.no/forskning-kjop-momentumaksjer/

Uansett, jeg følger min overbevisning om at tankmarkedet skraper bunnen nå og at dette var et godt kjøp på sikt.
Arkivert
Slettet
07.02.2018 kl 12:06 4588

Surik

Du så vel tank aksjene i USA i går, selv når Dow steg 2% rikket de seg ikke i pluss siden.

Frontline er svak som bare det, det ser du i dag i OSLO også.

tank snur nok q218
Men innen den tid får vi kanskje et fall i indeksen og da garanterer jeg lavere aksjekurs en 32kr.
Arkivert
Slettet
07.02.2018 kl 12:24 4581

I dag:

FRONTLINE: Nordea kutter kursmålet til NOK 26 (29) – gjentar selg.
Arkivert
Surik
07.02.2018 kl 13:48 4535

Longsitinbulk,

jeg ser poenget ditt.
Du har, ihvertfall ut fra de innleggene du poster og slik jeg forstår det, en evne til å se svigninger i markedene over kortere perioder. All ære til det, og jeg skjønner at det går an å gjøre god fortjeneste ut av en slik strategi.
Som du kanskje har skjønt er jeg derimot nesten besatt av tankmarkedet og venter på neste opptur. Tankporteføljen ligger (som du sikkert også har skjønt) i minus og jeg snitter ned i påvente av gode tider.
"Den som venter på noe godt venter ikke forgjeves".

Arkivert
HHHHHH
07.02.2018 kl 18:56 4443

Fulgte Longsittingbulk sitt eksempel og solgte igjen.

FRO virker treigere enn jeg hadde håpet, seig som sirup, og et eller annet med stigningen til Dow Jones idag + igår sett under et gjør meg betenkt, kanskje uten grunn.

Hadde håpet D.J. skulle flate ut litt for å bygge seg opp mer langsomt og solid. Om D.J. likesom skal haste opp mot ny all time high på rekordtid, kan vel utfallet bli at den feiler i å bryte høyere enn før den lille nedturen som har vært, og så kan man få en mer alvorlig utforbakke etter mislykket forsøk på brudd.

(?).
Arkivert
Paddus
07.02.2018 kl 20:09 4396

Her er det bare å ligge å vente i sivet litt til, tror ikke korreksjonen er over! Olja er ned nesten 3 % i kveld og DJ tror jeg kommer til å miste fotfestet i morgen og på fredag sammen med OSE. Litt tålmodighet nå så tror jeg en får kjøpt FRO til 28-29 og Avance til rundt 19 19.50...
Arkivert
HHHHHH
07.02.2018 kl 20:33 4383

Virker veldig fornuftig det du skriver her, Paddus.

Kraftig driv i de lange amerikanske rentene også, skal ikke stige særlig mye forbi dette nivået før DJ får et nytt angstanfall.
Redigert 07.02.2018 kl 20:46 Arkivert
Slettet
07.02.2018 kl 22:08 4341

Surik

Fro Ned 2% i usa igjen- 31,5kr

Usa børsene snur ned og viser svakhet, det blir blodbad i Oslo i morgen igjen etter et oljefall på ca 2,5% Ose slutt

Pointet er at børsene er urolige og spretter kraftig opp og ned, kanskje blir det kraftig korresjon.
I et slikt tilfelle skal man ikke sitte i tank alksker som taper så det griner , skal man være i et slikt aksje marked må man sitte i selskaper som man vet tjener penger og forsvarer aksjekursen.
Det aller enkleste er å ikke sitte long overhode, men shorte når børsen stiger som i dag.

Får vi et ekstremt aksjefall gjelder ikke normal prising og det spiller ingen rolle om vi ligger 20% over eller under nav.
Nå har Fro faldt såpass daglig på greie børser over lang tid at det fort kan være folg som ikke orker mer, kanskje er det også girede aksjer, begynner tvangs salgene gjelder ingen regler og du ser fort aksjekurser så lave som ingen kan forestille seg.

Vær forsiktig og vær forberedt på tøffe tak, ingen giring og ha gjerne ei krigs kasse.
Selv sitter jeg bare short og cash
Redigert 07.02.2018 kl 22:20 Arkivert
zavva
07.02.2018 kl 22:25 4307

Kursen i usa er 32,2 - ikke 31,5. Dollaren er kraftig opp så i FRO i statene avsluttet så si flatt.
Arkivert
Surik
08.02.2018 kl 10:13 4222

Longsitinbulk,
takker for råd.
Her er det ingen giring og >60% i kontanter.
Long i tank, bulk, rigg og litt finans.
Sikkert dumt ikke å drive med shorthandel nå men jeg har ikke nerver til slikt.
Det var variabelt i tank i går over there, DHT endel opp, ellers slo vel resten følge med energisektoren og endte ned.
Som det nevnes over her styrket dollaren seg endel så Frontline endte nokså flatt målt i NOK.
Arkivert
Slettet
08.02.2018 kl 10:22 4244

Nordea er best på Fro så langt.

Jeg så også Dht steg, bortsett fra den var vel tank ned som vanlig-
Nat falt ned i bøtta igjen etter en rally tirsdag.
Du har ikke investorer som følger på når aksjene stiger, men du har derimot plenty med tradere som hiver ut aksjer og tar den lille gevinsten når det stiger litt.

De som f.eks løp etter og kjøpe Euronav når det fikk til den flotte overtagelsen av Gnrt sitter i dag i pent tap allerede.

Lykke til videre med Fro
Arkivert
Slettet
08.02.2018 kl 22:22 4120

1,5 i Usa ny ATL

Flere av tank aksjene setter ny lav
Arkivert
A.Laud
09.02.2018 kl 09:21 4074

*Blir spennende å se om støtten på rundt 30,- holder ?

*A.L
Arkivert
Surik
09.02.2018 kl 09:40 4015

Blir vel en ny møkkadag for tank med den sure stemningen på børsen.
På den positive siden har USA passert Saudi som verdens største oljeprodusent hvilket bidrar positivt til tonnmil og Iran kommer med signaler om at de vil øke produksjonen.
Ellers tok Frontline levering av endel nybygg i fjor og nå i januar:
Front Duchess, Front Earl, Front Prince, Front Princess og Front Empire.
VLCC-flåten er i snitt 9 år gammel og da er 7 av 22 >15 år gamle. Suezmaxene og Aframaxene har mye lavere snittalder.
Det blir interessant å se hva de finner på, men hvis de nå går for å øke samt fornye VLCC-flåten lukter det kanskje oppkjøp i løpet av året?
Arkivert
Surik
09.02.2018 kl 18:22 3930

Ingen stor dag for tankaksjene "over there" ser det ut til.

5 VLCC er som nevnt hittil solgt for skraping hittil i år, og ifølge Tanker Operator er flere klare for videresalg til opphuggere:

Feb 09 2018

Last week, the recycling markets appeared to have applied the necessary brakes, as there was no further weakening in sub-continent prices and sentiment, GMS reported.

This was despite some worries in the previous week given the volatility of local steel plate prices in India and Bangladesh and a halt to high rise construction projects in Pakistan on the back of an order from the Supreme Court.

In addition, the Indian budget was announced last week, without any real fanfare or even any pre-budget paranoia of post-budget price reductions that have historically affected local demand.

On the contrary, there was no direct impact on the domestic ship recycling sector and as supply of meaningful tonnage dwindled for another week, demand for vessels appeared to be creeping up in India, as cash buyers scrambled to secure any available tonnage at continuing puzzling prices, GMS said.

On the sales front, news that another VLCC was reportedly committed at increasingly buoyant numbers emerged last week. If true, that would make it five units sold this year plus several others that still remain unsold in various cash buyer inventories.

As such, it will certainly be interesting to see where each unit eventually ends up and whether the cash buyers are in fact speculating on the much talked about Pakistan re-opening for tankers.

Bearing in mind the recent loss-making Capesize bulker sale into Pakistan and the gulf in prices between decent lightweight tankers and dry units (almost $50 per ldt), it is surprising that even more pressure has not been placed on the PSBA and Pakistani authorities to finally permit the import of wet units into Gadani once more.

At this time, there are only a select few recyclers in Bangladesh who have the appetite and financial ability to open letters of credit large enough for a VLCC, as Indian buyers tended to prefer comparatively smaller lightweight vessels where they can import, quickly up and move onto the next ship, given India’s generally volatile local fundamentals - steel prices and currency.

Last month, GMS held a training seminar in Bhavnagar that was conducted by its Green Team and the safety officers of Ganpatrai Jaigopal Ship Breakers (Plot No. 35). The training seminar was conducted in accordance with the guidelines implemented in GMS’s responsible ship recycling programme (GMS-RSRP).

Following PHP family yard’s successful acquisition of the Statement of Compliance (SOC) in accordance with the Hong Kong Convention (HKC) – the first SOC ever granted to a ship recycling yard in Bangladesh, other yards have contacted GMS inquiring about the procedure to acquire their own SOC.

Two recycling yards were visited last month in Chittagong to advise about the company’s GMS-RSRP and the upgrading of their respective yards infrastructure to achieve the standards set out in the HKC.

Elsewhere, brokers reported that the 1990-built MR ‘Omega’ and the 1993-built Handysize ‘Ebra’ had been sold to Indian recyclers.

No price level was disclosed.

Arkivert
Slettet
09.02.2018 kl 19:01 3898

30,7kr

Dekte alle mine shorter i Usa når det falt ned 1,5%

Nå har det faldt såpass at ikke jeg tør shorte mer i Usa i alle fall, ikke før om en stund.

Arkivert
tous1
09.02.2018 kl 19:24 3889

Det her er bare sorgen for øyeblikket.
Dekket inn min short i går, og har fremdeles de aksjene jeg har i fro og tnk. Tar ikke sjansen på short lenger heller. Gjorde det når tnk var 1.6 og fro på 38. har ikke "tapt" noe på noen uker - det var nesten en ny tilværelse.

Er det noen som vurderer å kjøpe inn nå? Eller vente til sommeren?
Arkivert
Slettet
09.02.2018 kl 20:11 3846

Ikke kjøpe, sjansene for å feile er stor.

Feilet man f.eks i Nat for en uke siden og sitter long har du 15-20% minus.

Jeg mener i alle fall at risk/reward ikke er god nok enda i tank.
Ser du på bulk aksjer f.eks er de svakt opp grovt sett på røde børser, mens tank stort sett er stygt ned.

Du ser også når børsene rekylerer tilbake som nå, en pik på 1,5% på 5 minutter reager følger ikke tank.

Det beste er å holde på sidelinjen tror jeg, men jeg har tatt feil før.

Arkivert
Surik
09.02.2018 kl 22:14 3796

Ser ut til å ende nokså flatt etter at NYSE snudde i løpet av kvelden, litt ned i dollar men NOK svekker seg igjen.
GOGL gjør det bra ja, opp over 3%.
Arkivert
HHHHHH
09.02.2018 kl 23:38 3756

Timing er kronisk vanskelig - noen vil si en illusjon.

For min del:

Vente.

Lenge.

( = ferie :) !

Dow Jones minner mistenkelig om grafen til bitcoin.

En del virkelighetsfjerne betraktninger (normalt ikke egnet som rettesnor for kjøp/salg) er strengt tatt kanskje bare langsiktige.

Pengetrykking, politisk overstyring av markedsbasert rente, uendelige berg av gjeld - USA og EU har oppfunnet en slags ny og aldeles vanvittig variant av planøkonomi.

Når det kommer til stykket, er det vel egentlig ingen som tror at dette kommer til å fungere.

All oppgang baserer seg vel snarere på at det uavvendelige, fatale kræsjet ikke kommer med det første.

Og kanskje gjør det ikke dét, da.

Man kan jo f.eks. trykke mer penger.
Arkivert
tous1
10.02.2018 kl 13:36 3700

http://www.hegnar.no/Nyheter/Energi/2018/02/Oljeprisen-falt-under-59-dollar

Mister USA produserer olje som bare f. Får se hvor lenge OPEC skal sitte på gjerdet da. Skal de slutte å produsere mer for å bevare oljeprisen eller kjøre i gang ytterligere produksjon igjen for å ikke tape markedsandeler mot Kina.
Redigert 10.02.2018 kl 13:37 Arkivert
Slettet
10.02.2018 kl 13:42 3678

Du leste vel

Opec spiller russisk rulett

Opec kan gjøre 2 ting, fortsette som i dag eller kutte enda mer.
Motsatt fall og oljen vil krakke

Glem tank, det snur definitivt ikke nå, men det kan bli enda værre.

Arkivert
Surik
10.02.2018 kl 13:47 3677

Ja, ingen tvil om at dette er gunstig for tank.
Ulempen i det korte bildet er begrenset eksport kapasitet, de mangler havner som er dype og brede nok for VLCC. Og rør ledninger som kan få store volum til kysten.
Det jobbes med dette men graving og bygging tar litt tid. Nå går det vel snart 2 Mill fat/dag over på tankskip for eksport, og ambisjonene er at det skal bli mer.
Arkivert
tous1
10.02.2018 kl 21:22 3585

ttp://www.cbc.ca/news/business/opec-eurasia-firstenergy-soci%C3%A9t%C3%A9-g%C3%A9n%C3%A9rale-1.4523121
Arkivert
BellesRives
11.02.2018 kl 02:21 3522

Jeg tror selvfølgelig at markedet for stor tank kommer tilbake og det sec hf -18.
Redigert 11.02.2018 kl 10:06 Arkivert
Slettet
11.02.2018 kl 09:02 3474

2 mill aksjer?
Matematikken i shipping er såre enkelt,

For mange skip i markedet og det kommer enda fler, lavere aksjekurs og short/selg uansett aksjekurs.

Redigert 11.02.2018 kl 09:05 Arkivert
Surik
11.02.2018 kl 09:29 3452

achspiel melding eller genial analytiker som jobber sent
Arkivert
Empire
11.02.2018 kl 10:01 3426

Belles er tydeligvis ingen småsparer. Så blir også spørsmålet om du kjøpte 2M aksjer på den kursen(41) eller om du har kjøpt nedover?

Å fange en fallende kniv med store penger er gjerne litt dumt. Du må ofte kaste mer etter de og ventingen kan ta knekken på den beste.

Jeg ser heller ingen snarlig bedring for tank pr.nå. Et av de få lyspunktet var at Kina nok en gang satte rekord for import, så volumene er der. Men det er også båtene til disposisjon for å frakte det sorte gull. I den forbindelse så inngikk Trafigura en avtale med en Permian produsent om 300 000 bøtter daglig, som skal gå til asia (Kina). Dette skal bli levert når rørledningen fra Permian til corpus christ er ferdig om ca. ett år.

Hvor og når tror herrene at dette snur til noe positivt? Jeg tror vi får noen suckers rally, men at vi må over sommeren får å se om vi må vente enda lengre før en bedring kommer.

Ps. Savner dog fro på vpsen, det er kanskje som et avstandsforhold å regne.
Redigert 11.02.2018 kl 10:33 Arkivert
Slettet
11.02.2018 kl 10:54 3393

Et mindre lyspunkt kan kanskje bli.

Oljeprisen er kraftig ned under børs korresjonen, kanskje faller prisene enda noen dollar's.
Det er en oppfattning i markedet at det er en kjøpsanledning både i råvaren og energi papirene.

Det kan vel tenkes at der vil dukke opp olje spekkulanter som vil fase ut noe eldre tonnasje på langtids lagring? Det vil jo i så måte muligens sinke noe skraping.

Vet ikke, bare en tanke om oljen får seg enda en smekk

Redigert 11.02.2018 kl 10:55 Arkivert
Surik
11.02.2018 kl 11:43 3354

Hva?
Ikke Frontline på VPSen?
Selskapet ønsker deg tilbake som aksjonær, ikke hver dag de kaller opp en VLCC etter en på HO.
Hvis de hadde kalt en Front Surik hadde jeg sverget evig troskap.
Arkivert
børst
11.02.2018 kl 12:01 3342

Frontline kommer aldri til å reise seg igjen. Det er massiv overkapasitet i tank, og det blir bare verre og verre etterhvert som etterspørselen etter olje faller.
Arkivert
Mooi
11.02.2018 kl 12:42 3327

Børst,

"Innlegg av: børst (11.02.18 12:01 ), lest 25 ganger
Ticker: FRO
RE^1: FRO - Da kjøper jeg Frontline på 32,7 kr - RSI 15
Frontline kommer aldri til å reise seg igjen. Det er massiv overkapasitet i tank, og det blir bare verre og verre etterhvert som etterspørselen etter olje faller."

Den kommentaren kommer jeg til å spare på :)

Når er det du forventer at oljeetterspørselen skal falle?
Når du sier overkapasitet hvor mye og er det i spesielle segmenter? Hva er forventningene dine til flåtevekst / etterspørsel vekst / fall i år og neste år?

Jeg mener at kommentaren din over helt tydelig viser hvordan aksjemarkedet fungerer og at vi enten er euforiske eller så mener vi at alt går til helvete.

/Mooi
Arkivert
kygo
11.02.2018 kl 13:03 3301

Etterspørselen etter olje er vel 1.5++, og veldig sterk, men problemet er antall skip og ordreboken. Syns Frontline ser litt ut som Gogl i 2015. Ennå litt nedside her men vi nærmer oss enn bunn. Mulig det snur q4 i år,men kan fort bli 2019.da mener jeg når aksjene bunner ut.Skrapingen går usedvanlig sakte ser ikke bra ut for q2 og q3.
Redigert 11.02.2018 kl 13:05 Arkivert
Slettet
11.02.2018 kl 13:22 3296

Røkke kan greiene, det å kjøpe VLCC nå må da være "nær" en innertier uansett hvordan man vrir på det.
Dette er en real trigger i OCY

Ocean Yield kjøper stortankskip for 2,7 mrd.

Kjell Inge Røkkes skipseiende selskap tar flåten av tankskip til et nytt nivå.

Kjell Inge Røkke. Foto: NTB Scanpix
Kjell Inge Røkke. Foto: NTB Scanpix
annonse

Artikkel av: Are Strandli
11. februar 2018 - 11.50
Lest av
768

OCY -1.77%
SISTE
66.6
I ÅR
-4.17%
Ocean Yield har investert i fire store råoljetankskip av typen VLCC - Very Large Crude Carrier, ifølge en melding lørdag.

Fra før har selskapet investert i fire råooljetankskip av typen Suezmax, der tre av disse er nybygg som skal leies videre til Nordic American Tankers.

VLCCene går rett inn på 15 år lange charteravtaler med selskaper eid av greske Okeanis Martine Holdings AS.

Skipene er så leid videre til et stort industrikonglomerat for en periode på fem år.

Bruttoprisen for skipene er 83,75 millioner dollar, noe som tilsvarer en total kjøpesum på 335 millioner dollar eller i underkant av 2,7 milliarder kroner.

Etter en selgerkreditt på 9,5 millioner dollar er netto kjøpspris på 74,25 millioner dollar pr skip.

Skipene bygges ved verftet Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea og har ventet levering i løpet av andre og tredje kvartal 2019. Okeanis Marine Holdings har opsjoner på å kjøpe skipene på visse tidspunkt gjennom leieperioden.

Første mulighet kommer etter syv år.

- Vi er fornøyde med å utvide relasjonen med Okeanis Marine Holdings med investeringen i fire moderne VLCCer med langsikte bareboat charter-avtaler og fem års videreleieavtaler til shipping-divisjonen til et stort industrielt konglomerat. Investeringen er gjort til historisk lave skipsverdier og vil øke vår EBITDA-charter ordrereserve med rundt 16 prosent til 3,4 milliarder dollar, sier konsernsjef Lars Solbakken i Ocean Yield.
Arkivert
Mooi
11.02.2018 kl 13:29 3279

Kygo,
Jeg er enig i at olje etterspørselen er veldig bra. I tillegg så er det mulig at tonn mile vil slå positivt inn ift US crude.
Når det kommer til skraping så er jeg derimot uening med deg. Synes dette ser veldig sterkt ut nå og jeg forventer høy skraping for 2018, 2019 & 2020.

Ting ser mørkt ut nå, men jeg regner med at det skal normalisere seg fra 2H-18. Hva det vil si ift til rater tør jeg ikke tippe. Når det kommer til hva som blir bunn ift til tank aksjer så er det umulig å si (i hvert fall fra mitt ståsted).
Jeg kommer til å re-invester utbytter inn i tank og da spesielt DHT da den aksjen ser ut til å ha ekstrem lav risiko knyttet til seg.

/Mooi
Arkivert
Arkivert Til toppen