BIOTEC - Erik Thorsen fratrer som styreleder

simen236
BIOTEC 01.02.2018 kl 10:57 6735

Dette er en arkivert tråd!
"(Oslo 1 Februar 2018) Styreleder Erik Thorsen i Biotec Pharmacon ASA har meddelt
valgkomiteen at han ønsker å fratre som styreleder ved generalforsamlingen i mai
2018, og før valgperioden utløper i 2019.
"Jeg aksepterte gjenvalg i 2017 for å sikre kontinuitet da Svein Lien meddelte
sin fratredelse som adm. dir i selskapet. Med Christian Jørgensen ombord og
retningen fremover for selskapet er lagt, har jeg valgt å gi stafettpinnen
videre" sier Erik Thorsen.

For ytterligere informasjon

Christian Jørgensen
CEO
+47 477 92457
christian.jorgensen@biotec.no"
Redigert 01.02.2018 kl 10:59 Arkivert
SomSa
01.02.2018 kl 11:03 4262

Endelig!

Arkivert
simen236
01.02.2018 kl 11:04 4235

"Med Christian Jørgensen ombord og
retningen fremover for selskapet er lagt, har jeg valgt å gi stafettpinnen
videre" sier Erik Thorsen."

Altså kommer Jørgensen til å gå en helt annen vei for å penetrere markedet enn "planen" Lien og Thorsen forsøkte sette ut i livet.
Arkivert
tnodland
01.02.2018 kl 11:24 4184

Spørsmålet er om han gjør plass til Liens inntreden i styret.
Arkivert
fabian2
01.02.2018 kl 11:34 4167

Sannsynligvis , men vi får vente og se. Tipper Lien gir seg.
Arkivert
simen236
01.02.2018 kl 11:39 4149

Tvilsomt at Lien blir styreleder når Jørgensen nå endrer kurs for Woulgan.
Arkivert
R_offe
01.02.2018 kl 13:26 4033

Da er det store spørsmålet om dette er nok engang styrelederen "rømmer skuta"..

Arkivert
Den tro tjener
01.02.2018 kl 13:33 4014

Han kommer uansett aldri til å bli savnet.

Eller hva tror du, FiloD?
Arkivert
bravi
01.02.2018 kl 14:09 3990

Hvis ikke Lien får ta over som styreformann eller i det minste bli styremedlem kommer han med stor sannsynlighet til å selge seg helt ut av Biotec. At han ikke har gjort det allerede tyder på at han blir værende i systemet. Selger han vil de vises på kursen.
Arkivert
Hallo!!!!
01.02.2018 kl 14:20 3969

Hvorfor i alle dager skulle han selge?
For å tilfredsstille koblet med grinebitere på HO?
Arkivert
Argus
01.02.2018 kl 14:58 3938

Grinebitere?

Snakk for deg selv! Vi som har vært realistisk skeptiske, har fått 100% rett. Og solgte oss ut av aksjen mens det enda var tid.

Nå er det snart for sent, om det ikke skjer noe radikalt.
Arkivert
illuminati
01.02.2018 kl 15:05 3916

DDT,

ET vil nok helt sikkert ikke bli savnet, men jeg tror timingen er nøye planlagt. Liens tar over styrevervet etter ET, noen må vokte gralen videre og hvem er bedre egnet enn Lien. Det ser ut til at opplæringen til Jørgensen er fullendt, resultatet på det kom i dag. Og som ET skriver nå er Biotec on track.
Arkivert
Argus
01.02.2018 kl 15:46 3891

Jeg håper dere tuller nå, for det vil ganske enkelt være en katastrofe for Biotec dersom Lien får gå igjen i gangene og samtidig få bestemme over Jørgensen.

Dere kan ikke være vel bevart, her inne! Hva er det for noen rare tanker dere fremmer hele tiden?

Jeg blir skremt på vegne av norsk næringsliv som bare passer på hverandre.

Lien og Thorsen skal være glad til for at de ikke har hatt strengere aksjonærer, for ellers ville begge vært ute for flere år siden.

Vi som så fadesene komme hvert kvartal, har blitt latterliggjort, men nå ser man resultatet. Et stort underskudd igjen, og bortsett fra fagre løfter, er ikke noe endret. Snarere tvert imot.

Arkivert
Computum
01.02.2018 kl 15:54 3880

De "strengeste aksjonærene" er de forhenværende aksjonærene.
Vi så deg foresten ikke på presentasjonen idag, Argus. Med din store omsorg for Biotec burde det kanskje være naturlig?
Arkivert
FiloD
01.02.2018 kl 16:10 3846

Dtt
Det har du fullstendig rett i.

Jeg må gratulere alle dere Biotec'ere i dag. Endelig er dere blitt kvitt de to mest inkompetente "ledere" jeg nogensinde har vært borte i.

Jeg syntes Jørgensen tar riktige grep. Nu får vi bare håpe det lykkes. Det bli'r ikke helt lett å få skuta av grunn. Men Holter og Jørgensen virker kompetente. Derfor tror jeg at dere nå vil se bedring.

Jeg kan ikke forestille mig at Lien vil inn i styret. Jeg tror alle de år på skole har lært han at dette er han ikke god til.

Lykke til videre.
Arkivert
illuminati
01.02.2018 kl 16:49 3821

FiloD,

Lenge siden sist.

Jeg tror du tar feil, Lien har åpent uttalt at han har gjort en god jobb. Troa på seg selv har han bevist, ellers ville han neppe a ha puttet egne midler i flere aksjer.

Det viktigste for Biotec styre og ledelse har alltid vært å vokte gralen, noen fra den indre sirkel rundt Viksmoen må overta vervet, venter spent på innstillingen fra valgkomiteen.

Jørgensen må selvfølgelig få tid til å bevise, men han har ingen enkel jobb, markedsføring og salg koster penger, og kassa varer ikke veldig lenge om gjør det de må for øke salget. Listing på DT avhenger av politisk go i de lokale miljøene for bruk av WB, det er ingen automatikk eller fritt frem for bruk av WB uten slike besluttinger.
Arkivert
Argus
01.02.2018 kl 16:57 3819

Computum: Slikt spillmakeri som det du bedriver nå, fikk du kanskje gehør for tre år tilbake. Men ikke nå lenger. Menigheten er for det meste borte, og sinte kommentarer om nåværende og tidligere aksjonærer biter ikke lenger på.

Nå er vi endelig snart kvitt radarparet Lien og Thorsen. Jeg kan ikke se at de to har klart å komme frem til en eneste godbit for aksjonærene. De har skjult alle nyheter som smakte av negativitet. Og ikke vært flinke nok til å spille videre på gode nyheter.

I de tidligere kvartalspresentasjoner hang Lien over sine kolleger i ledelsen da de presenterte sine versjoner. De fleste av disse var bedre enn Lien på alle måter, men han tok raskt over når det var noe han ønsket kontroll over.

De få ganger Thorsen var til stede, stod han som regel i bakgrunnen som en kontrollfrik.

Hverken Lien eller Thorsen likte å få spørsmål. De likte å ha kontroll på en måte som ikke er forenlig med å skape et godt miljø for aksjonærene og skape grobunn for en god fremtoning i markedet.

Og til slutt, Computum: Hvorfor skal jeg kaste bort en dag på reise og deltagelse i kvartalspresentasjonen når jeg ser tilbake: Ingen stilte kritiske spørsmål, og megleren som alltid dekket Biotec, fremstod som patetisk ivrig…. Dessuten er jeg selvsagt ikke aksjonær, noe jeg har redegjort for flere ganger.

Nedgangen startet igjen i dag….
Arkivert
bravi
01.02.2018 kl 17:56 3774

Argus, jeg er ikke enig med deg, tror Lien satser på å inn i styret, helst som styreformann. Husker tilbake på GF 2017, der ble det bekreftet at radarparet ET og Lien hadde majoriteten av aksjonærene bak seg.

Lurer på hva Jan Raa synes om Q4 resultatet, det jeg ikke lurer på er hvorfor Raa trakk seg fra styret. Med såpass begrenset kasse som det er igjen og med lite sannsynlighet for inntekter i overskuelig fremtid må det snart forberedes emisjon. Det kan være grunnen til at ET har fått beskjed å gi stafettpinnen videre til nestemann (som ingen trenger å vite hvem er før etter emisjonen). Da satser Biotec på at Jørgensen fronter og gjennomfører en emisjon, etterpå kan de gamle traverne komme ut på banen igjen.
Redigert 01.02.2018 kl 17:57 Arkivert
simen236
01.02.2018 kl 18:23 3734

Tviler sterkt på at Lien vil inn i styret nå som Jørgensen tydelig har konstatert at han går bort fra ET og Liens strategi.
Arkivert
Ctrl+@
01.02.2018 kl 19:58 3698

Som dere nå har forstått Jørgensen har et helt annen strategi.
Arkivert
Den tro tjener
01.02.2018 kl 20:58 3638

Den store forskjellen vil være at Jørgensen HAR en strategi, en plan og et mål.
Jeg forventer han vil kommunisere en uttrykt vei mot kommersialisering, konkrete delmål og målbare milepæler.

Lien har aldri hatt noe som helst etter S&N

Med unntak av bokstavleker i eget hode.
Arkivert
fisker65
01.02.2018 kl 21:15 3623

Ctrl+@
Det tror da pokker, Lien og ET har jo sørget for ikke at være i vejen for S&N`s sårprodukter forstå det dem som kan, så heller køre Biotec i sænk,? men så længe kassen var polstret, var de herre ikke til at få ud, og TO har støttet dem.
Arkivert
oppturen
01.02.2018 kl 21:30 3616

y strategi Coloplast ?
Arkivert
bj111
01.02.2018 kl 21:49 3592

Endelig forsvinner ET. Har ikke sett presentasjonen men forstår det slik at Jørgensen ikke er fornøyd med salget av Woulgan og har en strategi. Dette gjør at han er uenig med ET og i tillegg klarer ikke ET å stoppe munnen hans. Kanskje siste rest av en fiasko er ute av Biotec nå. Spørsmålet er hva største aksjonær som har vært en stor fan av ET og Liens manglende strategi gjør nå? Sitter han videre eller blir det mange aksjer som skal selges i et dødt marked? Han har ikke lagret noen hyllest av selskapet i dag på FB som jeg har registrert.
Arkivert
fisker65
01.02.2018 kl 22:01 3580

Klart TO ikke har nogen hyllest av selskapet i dag, den sidste af vennerne forlader et rævekørt selskab, han er den første jeg nogensinde har oplevet, der har investeret efter stor mulighed at tabe alt på en uduelig ledelse og styre,? som han har bakket op til det sidste.
Arkivert
bravi
02.02.2018 kl 10:32 3475

Ja fisker65, dette caset er satt tilbake til april 2014 med CE, de må begynne på nytt igjen. Helt utrolig egentlig at TO og Lothian har stått i spissen å støttet dette regimet hele veien. Salgssignalene har kommet hele tiden i snart 4 år.

Om Jørgensen har en ny strategi vet ikke jeg. Hva er i så fall den nye strategien? Med de resultatene han måtte legge frem på Q4 kunne han ikke si annet enn at han var uenig med Lien sin satsning og at de må prøve noe annet. Hva skal han f.eks med Devine, er han med i planene fremover? Problemet er at det vil ta lang tid og koste mye penger å få til salg som gir inntekter. Biotec har ikke cash til dette og vil trenge en emisjon. For kursen fremover vil ny satsning bli drepende, Biotec har ingen troverdighet på at de kan levere, bare se på salget i norden.
Arkivert
Argus
02.02.2018 kl 10:42 3474

Bravi: At Lien satser på å komme inn i styret, kanskje som styreleder, er én ting. En helt annen ting er om aksjonærene bør velge ham inn.

Valgkomitéen bør sky han som pesten av minst fem årsaker:

1.) Lien er kreftsyk (igjen), hvilket var årsaken til at han «ville gå av».

2.) Lien er ute av selskapet «før tiden».

3.) Lien har lagt feil strategi til grunn for sitt lederskap.

4.) Lien har levert elendige resultater i hele sin ledertid.

5.) Lien er en meget svak kommunikator.

Synes dere aksjonærer at det ovennevnte borger for å velge inn Lien som styremedlem?

I så fall bør dere selge aksjene først. Bare resultatet av et slikt valg vil senke kursen med en del prosenter.
Arkivert
Jan Raa
02.02.2018 kl 11:34 3463

Det er et 'smart' trekk av Erik Thorsen å trekke seg nå, og for Biotec er det kanskje det mest oppmuntrende som har skjedd på lenge. Men Thorsen skriver i begrunnelsen for at han gir seg, at retningen framover er lagt og at han derfor kan gi stafettpinnen videre. I så fall er det ingen grunn til å glede seg for tidlig. På den andre siden, jeg har likevel håp om bedre tider. Den nye CEO er etter alt og dømme er en mann som ikke uten videre lar seg kue av formanende, imperativt snakk. Jeg har tro på at han tidsnok (kanskje allerede?) innser at beslutninger og praksis i Thorsens 'regjeringstid', ikke har vært av beste slag - for å si det forsiktig - og at det er mye som må gjøres for å få selskapet på rett kjøl. Det gjelder først og fremst Woulgan-satsingen. Resten av styret bør kanskje også benytte anledningen til å tenke gjennom hva de har vært med på, og om de har satt seg grundig nok inn i sakene de har blitt forelagt.

Arkivert
taxidriver
02.02.2018 kl 21:18 3366

Hva blir den nye strategien for å øke salget av woulgan?
Arkivert
bravi
04.02.2018 kl 14:28 3267

Nå er det mye snakk om kreft og antibiotika. Det har ikke vært mye fokus på dette fra Biotec med Lien og ET i spissen.
Arkivert
Jan Raa
04.02.2018 kl 15:41 3262

bravi: Se ikke på områdene kreft og antibiotika hver for seg. De griper inn i hverandre i srre grad enn hva man har vært klar over helt til det siste. Virkningen av immunterapi mot kreft avhenger av hvilken tarmflora pasienten har og at den ikke er kommet ut av balanse! Fordel for Biotec!?

Sitat: "Research in recent years has uncovered that the gut microbiota commands patients’ response to chemo- or immunotherapy. For instance, a reduced abundance of certain bacteria following the use of antibiotics may render cancer immunotherapy less effective. Such discoveries have contributed to significant changes of paradigms within basic immunology and physiology, as well as in medical and veterinary practice: A healthy gut microbiota is not only in itself a prerequisite for good health it also determines the outcome of pharmacological disease treatments."
Arkivert
Den tro tjener
05.02.2018 kl 10:50 3106

Stakkars Jørgensen.
Jeg tror han vil erfare at arven etter Lien blir tung å hanskes med.
Så skakkjørt som selskapet er nå, finnes neppe noen enkel løsning eller quick-fix. Her blir kun hardt, systematisk og målrettet langsiktig arbeid som kan gi resultater.
Forhåpentligvis har han staket ut en strategi og en plan for dette arbeidet.
Arkivert
Computum
05.02.2018 kl 10:58 3119

Og du kunne vært der og gjort ditt syn gjeldende. Men det er enklere å være bedreviter på Hegnar.
Arkivert
Argus
05.02.2018 kl 12:08 3057

Jeg tror det er en del å lære av Biotec-misæren.

For jeg vil velge å kalle den en misære.

Hovedårsaken til dette vil jeg si ligger hos styreleder, Erik Thorsen, og daglig leder, Svein Lien.

Hovedsakelig styreleder har vært totalt usynlig i Biotec-sammenheng. Han har kontrollert styret, valgkomitéen og andre som har innflytelse på hans egen situasjon.

Samtidig har han hatt et dårlig forhold til aksjonærene.

Jeg har vært én av dem som har hamret løs på ledelsen for mangel på kommunikasjon. Så for det har de seg selv å takke.

Når man gjør seg bevisst usynlig, oppstår det myter, usikkerhet og kommunikasjonsproblemer.

Uten å gjøre noe med slike basale, men for enkelte uoverstigelige problemer, vil Biotec bli hengende etter.

Og det går ikke i dag med en utvikling som går i rekordfart.
Arkivert
Jan Raa
05.02.2018 kl 17:21 2974

Computum: " ... gjort mitt syn gjeldende." Tror du at jeg har sittet musestille og taus? For å sitere Liv-Signe Navarsete: 'Du veit ikkje kva du snakkar om'.
Jeg setter pris på diskusjon om strategiske valg og mulige løsninger, og respekterer beslutninger som er forankret i skikkelige analyser. Det er mange som misliker slikt.
Arkivert
bravi
05.02.2018 kl 17:30 2968

Argus, du må forstå at ET ikke har peiling i hele tatt på denne sektoren, hverken faglig eller på annen måte. Derfor gjemmer han seg og kommuniserer selvfølgelig minst mulig. Eneste vi vet er at han hever honoraret på 350k pluss 50k (for hva?) .

Det var veldig kjedelig og beklagelig at han ble gjenvalgt på siste GF, en kjempetabbe begått av aksjonærene. Det er noe som heter at som man reder slik ligger man.
Arkivert
fisker65
06.02.2018 kl 08:32 2848

bravi
Man kan så undres over Lothian og TO gav fuld støtte til at belønne ET med forhøjelsen til de 350k, netop for at holde sig i skjul, man skulle jo næsten tro de herre, som de eneste fik udbetalt udbytte for støtten, måske det de ekstra 50 kg går til haha,men mere elendige investorer end de 2 skal man dælme lede længe efter.

Og som jeg før har skrevet,det er det mest amatøragtige drevet selskab som virkelig havde noget de kunne sælge, men styre og ledelse ønskede ikke noget videre salg, er nogen forvirret,? for det er jeg og forstår stadig ikke selskabet ikke er gransket, og især alt hvad som har med S&N at gøre.
Redigert 06.02.2018 kl 08:33 Arkivert
rischioso
06.02.2018 kl 09:47 2837

Hva sier dere - er ikke dette en ny og bedre mulighet for å få Jan Raa inn i styret - mao, et godt timet comeback.

Regner med at Jørgensen vil være en som vet å kunne verdsette og ikke minst gjøre bruk av Jan Raa's kvaliteter.

Tenk dere scenarioet hvor Lien og Thorsen går arm i arm ut døra hvor de møter Jan Raa på vei inn...)
Redigert 06.02.2018 kl 09:49 Arkivert
rischioso
06.02.2018 kl 09:54 2808

bravi,

RE - Argus, du må forstå at ET ikke har peiling i hele tatt på denne sektoren, hverken faglig eller på annen måte. Derfor gjemmer han seg og kommuniserer selvfølgelig minst mulig. Eneste vi vet er at han hever honoraret på 350k pluss 50k (for hva?) .

* Downside med denne meldingen om at Thorsen fratrer er at han har en god trackrecord i å time avgang rett før selskapene går under...
Arkivert
Yzf R1
06.02.2018 kl 11:51 2762

Hei .....,

Nå er det kun få dager til årets NIFS seminar i Svolvær! Er du klar?

Woulgan teamet, som denne gangen består av to snakkesalige damer fra nord og sør, er i full gang med forberedelsene! Vi vil ta godt imot dere på stand 20, og vi gleder oss til å fortelle om både oppdateringer og nyheter :-)

Vi kan røpe at vi er i ferd med å sammenstille data fra Sverige og Norge hvor Woulgan har vært evaluert og vi planlegger flere publikasjoner utover året.

En erfaring vi har gjort oss er at pasienter som responderer på behandlingen gjør det i løpet av de 4 første ukene. Dette er blant annet illustrert i figuren under som viser % endring i sårstørrelse fra uke 0 til 4 hos enkeltpasienter fra en klinisk studie i England (King et al 2017, JWC)
Arkivert
Computum
06.02.2018 kl 12:07 2753

Han har vel minst like god evne og grunn til å sette seg inn i det han har ansvaret for som f.eks. rischioso?
Jeg skulle gjerne sett dere i en meningsutveksling, ansikt til ansikt.
Arkivert
Argus
06.02.2018 kl 15:33 2708

Fint! Og hvor mye selger dere etter et slikt seminar?

For det er salget som teller. Og det har vært lik pluss/minus null i 2017.
Arkivert
Jan Raa
06.02.2018 kl 15:43 2705

Kursen på Biotec-aksjen er i dag den samme som da Lien begynte som adm.dir. i selskapet: 6.30 kr/aksje.
Arkivert
oppturen
06.02.2018 kl 15:55 2678

Har salget vært -0. ?
Forklar .
Arkivert
Den tro tjener
06.02.2018 kl 18:19 2619

Ja kursen har holdt seg forbausende godt.

Men, hvis om og atte...Lien fortsatt hadde vært ceo, OG presentert q4 med resultatene som var, ville vi garantert sett kurser godt ned på 4tallet, eller under.

ATL ville vært nærliggende å tenke.

At kursen ennå holder seg så pass, tilskriver jeg ene og alene det smule håp knyttet til hva Jørgensen måtte ha å bidra med.

Lien vet vi hadde null, nix og ingenting.
Han prøvde på S&N. Det vet vi hvordan endte. Etter det har alt forvitret i udugelighet, handlingslammelse og inkompetanse.
Arkivert
bravi
06.02.2018 kl 21:05 2563

Kursen har holdt seg over 6 hittil, tror ikke det varer så lenge før den er langt under.

Rischosio sin sammenligning med Thorsen sin opptreden i RenoNorden viser hvordan ET opptrer og beskytter sin trackrecord. Han har forstått at det nå er på tide å skygge banen i Biotec.

Enig med rischoso, det kunne vært spennende med et Jan Raa comeback som styreformann, vet ikke men kanskje han hadde funnet tonen med Jørgensen også. Det er helt klart at Biotec trenger Raa til å være med å fronte selskapet, egentlig på alle områder, det går ikke med bare blåruss selv om det finnes mange blåruss flere hakk over Lien. Kanskje Raa kan finne frem noen av det spennende greiene som ligger på bunnen av fryseboksen å se om det er mulig å få til noe med dette materialet også.

Se på andre biotec selskaper, de har kvalifiserte fagpersoner i ledelse og styre, ingen av selskapene både ledes og styres av blåruss og blåruss. For sammenligning, det er ikke nødvendig å være blåruss for å drive en pølsekiosk, men det er en fordel å vite hva man driver med og å være selger.
Arkivert
pontius
07.02.2018 kl 08:36 2482

Jan Raa har hatt rett hele tiden, det beviser kursen i dag. Det er vanskelig å forstå at ledelsen ikke ville nyttiggjøre seg hans kompetanse, vi ser nå resultatet. Han vet og kan veldig mye som dette selskapet driver med. Men ledelsen, som ikke når Raa til knærne i kunnskap, sier nei takk. Ufattelig! Tviler på at Raa går inn i styret igjen.
Arkivert
Computum
07.02.2018 kl 10:48 2443

Det var Raa om "sa nei takk".
Arkivert
Argus
07.02.2018 kl 11:04 2424

Oppturen:

Det ble omsatt Woulgan for NOK 600.000 i 4. kvartal 2017. I 5-6 land.

Det samme som i 4.kvartal 2016.

I Norge? Hvem vet, kanskje null, kanskje 100 tuber til NOK 40.000.

Det kan passe med antall land og antall innbyggere. I UK er et 15 ganger så mange innbyggere som i Norge…..

Så her snakker vi om knapt om peanutter, heller om smuler.

Arkivert
Argus
07.02.2018 kl 11:08 2414

Det skulle vært interessant å få vite hva man tenker i Clearstream Banking som en av de største investorene i Biotec Ph. Clearstream er et investeringsfond basert i Tyskland, med en norsk talsperson her på HO.

Og hva tenker Ormestad som den aller største aksjonæren i Biotec Ph.????

Hvem ønsker man nå i styret?
Arkivert
Helme5
07.02.2018 kl 11:10 2417

Compentum - men hvorfor gjorde jan raa det...???

Alt viser jo desværre (for aktionærerne) at den bestemmende kerne der var og sad i ledelsen/styrelsen på ingen måde ønskede at der skulle nye tanker ind - de fejlede atter i en beslutning om chance for fornyelse og tog på INGEN måde imod jan raa, så forstår han frustration og grund til at stoppe...!!

Nu er også de 2 ledere væk, men hvad værdi fik de skabt og hvor lidt værdi efterlader de til de nuværende aktionærer..?

Har ik og aldrig haft aktier i selskabet...!
Arkivert
Arkivert Til toppen