Mine tanker rundt kryptovaluta

Hegginvest
ELE
11.01.2018 kl 23:02
3181

Dette er en arkivert tråd!
(Jeg la til ELE i tickeren da det er det eneste selskapet på Oslo Børs som jeg vet om som driver med kryptovaluta for å få innspill fra den siden også)

Mine investeringer er basert på selskapet bak verdipapiret jeg kjøper. Jeg studerer ledelsen, markedet som selskapet opererer i, konkurransen og regnskapet. Disse punkt tatt i betraktning prøver jeg å vurdere i hvilken forfatning dette selskapet vil være i om 3-5 år. Synest jeg det virker som en stor oppside og tilnærmet ingen nedside så kjøper jeg verdipapiret og sitter over en lengre periode (noen år). Det kan hende seg at jeg går ut på kort sikt, men da må det enten komme frem noen skelett markedet ikke visste om eller at jeg rett og slett har hatt feile antagelser forankret i uvitenhet.

Når jeg har lest litt om kryptovaluta virker det som om det er en konkurranse om å finne den kryptovalutaen som vil stige mest i verdi på kortest mulig sikt. Den siste tiden er det startet 50 nye ICOs månentlig og skulle trenden holde seg ser vi 600ICOs årlig (vi har passert 1400ICOs til nå). Jeg kan ikke tenke hvilken bransje som vokser raskere enn denne. Til sammenligning så var det årlig fra 2001 til 2010 i snitt 1230 IPOs på VERDENSBASIS, spredd over alle bransjer. Om man legger ICOs på toppen av dette ville det vært 1/3 av alle IPOs.. i én bransje! Hvorfor skulle man finne på å investere i en så konkurransepreget bransje, for så å finne ut hvilke teknologi som løser hvilket problem best og derfor kommer til å være aktuelt i fremtiden også?

Jeg må selvsagt dra noen paraleller til dotcom-bobla som vi kjenner så godt til fordi jeg tror vi skal iallefall ha noe av det i bakhodet når vi ser på hva som skjer idag.

Litt påminnelse om dotcom-bobbla:

* Optimismen for den nye teknologien gjorde at investorer gikk bort fra tradisjonelle måleenheter for verdisetting av et selskap. Det gikk så langt at faktisk Forbes og The Wall Street Journal skrev artikler som hintet til at det kansje var på tide å gå bort fra eldre modeller for verdivurdering, og heller tenke nytt rundt profit.

* Lave renter gjorde at privatpersoner finansierte investeringene sine ved hjelp av lån. Lavere skatter i USA bidro også til å øke investeringer i aksjemarkedet.

* I 1999 falt de fleste selskapene på S&P 500 listen i verdi fordi investorer flyttet investeringen sine fra store, trygge og sakte voksende selskap over i hurtigvoksene IT-selskap.

* Noen IT-selskaper ble verdivurdert bare fordi de eide et godt domene-navn. (Tenk "patent").

Hvem tjente på dotcom-bobbla?

1. De finansielle selskapene som tilrettela for alle IPOene og de inisielle investorene (de hadde ingen lock-up periode og kunne selge aksjene sine dagen selskapene ble børsnoterte).
* Der det er muligheter for rask profitt vil det alltid være noen der for å høste. At det ikke er noen regulering av kryptovaluta gjør at det er fritt frem for disse høsterene.

2. Nettverks- og Mobiltelefonteknologien
* Flere selskap i telekom-industrien fikk seg en skikkelig skrell etter dotcom bobla fordi de hadde investert over evne ved hjelp av gjeld for å bygge ut bredbånd- og 3G-teknologien under dotcom-hypen.

Føler at vi som forbrukere vet bedre om problemene vi har enn selskapene som prøver å løse dem for oss. Hvilket problem er det denne teknologien løser for oss?

EDIT: La til en setning som var uteglemt.
Redigert 12.01.2018 kl 07:24 Arkivert
Worldwide
12.01.2018 kl 08:24
1912

All kryptovaluta er en form for pyramidespill, og vi vet alle hvordan det ender. Svindel fra ende til annen, hvor den store massen sitter igjen med tap. Å skape penger ut av ingenting er ikke levedyktig, men drømmen om å bli rik frister mange til å ta dårlige valg.
Arkivert
stokkn
12.01.2018 kl 08:27
1896

ele sin I segmentet er unik I så måte!
Arkivert
_HH_
12.01.2018 kl 08:36
1863

Ein kryptovaluta som er knytta til råvarer fra eit eller fleire gruveprosjekt, vil ha minimum like stor risiko knytta til seg som risikoen for at gruveprosjekta ikkje vert realisert. For ELE må ein da vurdere sannsynet for at dei kan realisere gruveprosjekta og denne sannsynlegheita har ikkje stege sidan introduksjonen av kryptovaluta, men aksjekursen har stege.
Arkivert
Hegginvest
12.01.2018 kl 08:42
1829

_HH_

Men aksjekursene på børsene til gruveselskaper er knyttet til selskapene, og underliggende for gruvene og metallet, så hva er det kryptovaluta egentlig tilfører?

Edit: Presisering.
Redigert 12.01.2018 kl 08:49 Arkivert
rischioso
12.01.2018 kl 08:49
1775

WW

RE - All kryptovaluta er en form for pyramidespill, og vi vet alle hvordan det ender. Svindel fra ende til annen, hvor den store massen sitter igjen med tap.

* Det faller vel på sin egen urimelighet å kalle kryptovaluta for svindel når selv myndigheter og banker nå ser muligheter gjennom akkurat CV.

Wallstreet topper og andre finans topper går nå ut og innrømmer at de tok feil gjennom å kalle dette svindel så da burde vel også vi ta dette til oss og ikke bare leve i fortide
Arkivert
Swordrup
12.01.2018 kl 08:51
1762

Jeg tror kryprovalutta knyttet til råvarer er fremtiden for flere typer markeder. Mulighetene for stabilitet og trygghet er stor, men at det er noe for enkeltpersoner tror jeg ikke. Større bedrifter som er avhengig av råvarer kan få en forutsigbarhet i råvareprisen med å kjøpe kryptovalutta.

For privatpersoner blir det nok som flere mener et slags pyramidespill. Kryptovalutta som baserer seg kun på etterspørselen er tvilsomt.

Å invistere i ELE blir som å invistere i et vanlig firma som er tidlig ute med ny teknologi. Har en liten post så får vi se hva som skjer :)

Swordrup
Arkivert
badkrukan
12.01.2018 kl 08:53
1745

kryptovaluta gjør at du kan få finansiert et prosjekt med at selge din asset FØR prosjektet er ferdig. de legger opp tokens med tid for eksempel. 10-20-30 års token.

hvis du da har kjøpt 30 års (med motsv rabatt) så er det en 20 års token etter 10 år. så det er nesten garantert at det gir avkastning. bare tenk på hvor revolusjonerende det blir! du vanner ut gruven, istedenfor aksjen. eller som innen Pharma når du prøver at få "exit" flere ganger så sitter noen med skjegget i postkassa. men ikke nå. nå blir det "samme" risiko uavhengig av når du gikk inn i prosjektet.
Arkivert
rischioso
12.01.2018 kl 08:58
1702

Det som er viktig og en realitet er jo at selve Block Chain er kommet for å bli. I den forbindelse vil det alltid også denne gang dukke opp mange som ikke vil ha livets rett.

Spesielt vil det være Tokens som ikke er asset backed og selve Block Chain teknologier som har for mange begrensninger.

Det vil med tid og stunder være noen få Block Chain teknologier som vil være ledende hvor de fleste tokens vil være relatert til.

Når det etter hvert kommer flere reguleringer på plass så vil det også bli vanskeligere for useriøse aktører å nå markedet.

Dette er allerede på veg og vi befinner oss nå i et slikt skifte.

Med det i minnet så vil nok ELE være en av de som vil kvalifisere seg nettopp fordi det finnes reelle verdier bak hver utstedte tokens, men så vil det være opp til markedet hvilken interesse akkurat denne token vil få - noe som gjenstår og se.
Arkivert
badkrukan
12.01.2018 kl 09:02
1688

noe av den laveste risikoen kommer vare gruveselskaper de neste åra. da det ikke er behov for emisjoner. ï element sitt tilfelle kommer utvanninga som vart fra kjøp av asset til tokens. når de er på plass så er det slutt på utvanning. Mindoro er vel den store jokern her. og ambershaw fører oss nerme. :-)
Arkivert
nopetter
12.01.2018 kl 09:07
1646

nå har intradag shorterne fått fatt i denne og da vil den duppe videre
Arkivert
_HH_
12.01.2018 kl 10:53
1594

Hegginvest: eg veit ikkje. Men i forhold til ein anna valuta og dei risikomomenta som eksisterer her, vil selskapsrisikoen og risikoen knytta til prosjekta kome i tillegg og bli veldig dominerande. I tillegg vil dei sykliske svingingane på råvaren som calutaen er kobla til sjølvsagt påverke risikobiletet. Dersom trenden vert at selskap med dårleg økonomi og prosjekter er dei som nyttar seg av dette (junior mining companies) fordi dei sliter med å skaffe finansiering på andre måtar, er dette eit reint spekulasjonsverktøy der det er om å gjere å ikkje vere sistemann som forlatar skuta når den synk.
Arkivert
Kvabb.
12.01.2018 kl 11:21
1532

Ser baiserne har blitt mer avansert, fornøyelig lesning -)

Ser ikke ut som det går helt til helvete i cryptoverden....Og ELE er i særklasse, glem nå ikke det.

https://finance.yahoo.com/cryptocurrencies
Redigert 12.01.2018 kl 11:29 Arkivert
Hegginvest
13.01.2018 kl 08:20
1434

rischioso

Nå har Jamie Dimon tatt feil før: "On May 10, 2012, JPMorgan Chase initiated an emergency conference call to report a loss of at least $2 billion in trades that Dimon said were "designed to hedge the bank's overall credit risks". The strategy was, in Dimon's words, "flawed, complex, poorly reviewed, poorly executed, and poorly monitored".".

Dessuten var det flere store personligheter og selskaper som også gikk på en smell under dotcom bobla. Yahoo gjorde en del feil kjøp, betalte milliarder for selskaper som de solgte videre for millioner. I tillegg hadde de muligheten to ganger til å kjøpe google, men synes de var for dyre.

Det jeg vil frem til her er at man skal ha en sunn skepsis selv om noen store hiver seg på bølgen, det er nok med investorer og selskap som lar gårdigheten styre sunn fornuft.

badkrukan

Det er dette vi har emisjoner til å gjøre. At du skal unngå utvanning av selskapet ved å bruke tokens istedenfor å utstede aksjer er bare tull. Direkte eller indirekte må noen få eierskap til noe dersom de skal investere penger i et prosjekt, og dagen selskapet trenger mere penger av ulike årsaker (som er ganske vanlig i business) og alle assetene allerede er forhåndssolgt, så blir det utvanning uansett.

Per nå har ingen av skribentene i tråden kommet med en overbevisende forklaring, men jeg håper noen kan gi oss en grundig og utfyllende utdypning om hva kryptovaluta løser for oss.
Redigert 13.01.2018 kl 08:32 Arkivert
Kvabb.
13.01.2018 kl 09:13
1382

upper du fortsatt nopetter
Arkivert
nopetter
13.01.2018 kl 09:20
1373

les peter Warren sitt innlegg på dn.no det gir et lite inntrykk om hvorfor fenomenet har oppstått. kryptovaluta er kommet for å bli selvfølgelig vil det bli korreksjoner i framtiden likens med svindel o.l det kommer man aldri utenom. det svindles i alt der det er penger

det finnes noe sånt som ca 2400 forskjellige valutaer alle kan det ikke gå bra med det sier seg selv. det finnes to store aktører bitcoin og ethereum

de som tror dette er noe som vi forsvinne alla andre bobler har heller ikke skjønt hvorfor internett er en dagligdags affære i dag. det er nytteløst å forby dette slik kina, sør korea og brasil nå gjør forsøk med, da må dem legge ned internett og det lar seg ikke gjøre uansett hvor mye diktatorisk et land er.

element er ikke direkte i kryptovaluta markedet men en side gren som skal bruke denne plattformen i blockchain segmenet til valutaen ethereum til å selge råvare tokens til markedet. de skal selge iron tokens gjennom et jernmalm gruveselskap i Canada ambershaw mining som de skal bli hovedaksjonær i om ikke lenge. de skal bruke blockchain teknologien til et norsk selskap kalt harmoneychain til dette formålet

eksempelvis skal Statoil i det samme tokens segmentet mot slutten av dette året i olje og gass. de vil høyst sannsynlig også bruke den samme plattformen til harmoneychain som element. men kanskje knyttet opp mot en annen valuta, hvem vet

på disse trådene er det mange som blander sammen hummer og kanari
Arkivert
nopetter
13.01.2018 kl 09:32
1355

Kvabb

Ikke prøv deg med å være spydig engang, du er bare en nybegynner i denne aksjen.
Arkivert
Kvabb.
13.01.2018 kl 09:43
1343

Tenker den satt i sikringsboksen, men du kan jo kjøpe på Mandag no-petter -) Du rakk vel kanskje å kjøpe litt "dyrt" på slutten...Tenk å drite seg ut sånn, nybegynnner....he he..

Innlegg av: nopetter (12.01.18 09:07 ), lest 305 ganger
Ticker: ELE
RE^1: Mine tanker rundt kryptovaluta
nå har intradag shorterne fått fatt i denne og da vil den duppe videre
Redigert 13.01.2018 kl 09:50 Arkivert
badkrukan
13.01.2018 kl 10:04
1314

tokens blir akkurat som en aksje... du kan ikke dra til grue og forsyne deg med penner i skuffen, MEN du har rett til din del av kaken.... når det smuler.
Arkivert
Hegginvest
13.01.2018 kl 10:55
1243

nopetter

Dersom investorer hadde mistet sin tillitt til finanssytemet så ville vi sett en svakere vekst i 2017 for indexene da de flytter sine investeringer over i kryptovaluta, noe S&P500 for 2017 motbeviser, så jeg tror heller et tidligere sitat fra Peter Warren er på sin plass:

"Alle "krakk" har samme underliggende faktor, nemlig kritikkløs risikotagning eller "boble", som det også kalles." - Altså jeg regner med dette er spekulanter som har kastet seg over kryptovaluta.

Etter hva jeg forstår så får miners sin del av kaken når de validerer tokens transaksjoner. Tenk deg at du som investor sitter lang og ser på at miners daglig får en litt og litt større del av kaken på grunn av transaksjoner day-tradersene gjør av tokenen du sitter på?

Om jeg har missforstått noe her, ta gjerne å forklar hva som er feil med anntagelsene mine. Til nå har jeg bare hørt at det er kommet for å bli, uten att noen har tatt seg bryet med å forklare hvilket problem dette løser for oss. Jeg klarer ikke å se nytten av block chain teknologien, men jeg ser noen ting som skurrer (som det nevnte problemet).
Arkivert
nopetter
13.01.2018 kl 10:58
1242

Da jeg skrev dette så duppet aksjen 25-30 øre før den snudde. Men det fikk ikke du med deg
Arkivert
nopetter
13.01.2018 kl 11:37
1207

Du kan ikke daytrade tokens. Element selger kun tokens til investorer en gang, det er da de tjener penger på dette da kan dem gjøre hva dem vil med dem. Sitte i 30 år eller selge dem dagen etter. Det kan man ikke gjøre I disse instrumenter idag. Man kan kun sitte på dem i antall dager da må dem videreselges i opsjons markedet
Arkivert
badkrukan
13.01.2018 kl 13:21
1143

hvis alle disse "profetene" hade svaren, skulle de hatt bitcoins alle sammen. ALLT kommer som en overaskelse vad det gjelder krypto. ingen veit, at få det til at folk ikke skjønner risikoen er bare tull. folk er dritlei at blir lurt. kontanter er luft, boligmarkedet er luft, politikers løfter....

en gitt mengde verdier skal bytte hender alle dager i uka, noe av disse byttene blir i IRON og senere NICEL. den har verdien for alle er enige i en verdi. litt som lønn. har det noe og si om du får betalt i £,$ eller kr? har det plutselig blitt sånn at alle som idag handler i commoditys er sveisere og slaktere? globaliseringa SKRIKER etter worldwide currency. Jag tipper element blir kjøpt opp 2018.
Arkivert
mcaxel
13.01.2018 kl 14:35
1071

Peter Warren and others don't like the Crypto and why? Because they will lose the power to control the companies and the easy access to our shareholders money.

In the share market they always get first hand knowledge and they are always the first to be ask when a new EMI and etc is needed and the small investor gets fucked.

They own the media, I've seen that so many times, more than I can count!

I would rather lose money on a Cryptocurrency then to one of those jackals

Mark Zukerberg - Facebook founder:

“There are important counter-trends to this – like encryption and cryptocurrency – that take power from centralised systems and put it back into people's hands"

Arkivert
_HH_
13.01.2018 kl 14:39
1067

Kva skjer dersom gruveprosjektet kryptovalutane er kobla til, ikkje vert realisert? Kor mange av junior mining selskapa som faktisk overleve og har gode prosjekter?

Sal av tokens vil vere det same som førehåndssal av ressursen og det eksisterer i dag gjennom offtake agreements. Dersom verdien på ressuren som kryptovalutaen er kobla til stiger, vil eigerane av tokens sitte med oppsida og tilsvarande dersom det går andre vegen. Dersom ein ikkje opnår førehandssal av produktet i dag, er det fordi det ikkje er attraktivt nok.

Kva skjer når prosjektet har starta opp og mange tokens er seld? Da må gruveselskapet til ein kvar tid garantere den mengda av ressursane som tilsvarer verdien av den uteståande valutaen, dersom eigerane skulle velje å veksle dei inn.
Arkivert
thypoon
13.01.2018 kl 14:44
1055

Element skal drive utvinning gjennom sin eierandel av Ambershaw som er er et helprofft gruveselskap. Rammeverket for whitepaper utarbeides i disse dager av advokater i Estland. Gjøres dette riktig blir det malen for samtlige råvarebaserte tokens, og ele vil bli et eventyr. Med andre ord er oppsiden større her enn noen kan fatte. Til og med Statoil har kastet seg på!
Arkivert
oddivar
13.01.2018 kl 16:12
980

Synes du stiller gode spørsmål, _HH_ og jeg har ikke sett de gode svarene ennå. Jeg ønsker heller ikke å spekulere på dette.

Samtidig er dette spørsmål som må og vil bli adressert i det nevnte White Paper.

Om dette er aktuelt for Element vet jeg ikke, men et parallelt prosjekt som pågår innenfor gull-sektoren, initiert av Canamex Gold, så ser det ut at denne kommende ICO'en vil være knyttet opp mot en allianse av flere gullselskaper - https://e24.no/boers-og-finans/digital-valuta/skal-selge-kryptovaluta-sikret-i-gull-og-soelv-med-norsk-teknologi/24221371

og ikke Canamex Gold alene. Dette virker mer rimelig, da leveranse fra Canamex Gold nok er flere år unna.

Hvorvidt Element tenker på et tilsvarende samarbeid (allianser) med andre selskaper for å sikre enda tidligere leveranser av jern knyttet opp mot IRON og/eller mot NIKKEL, det er kanskje ikke helt usannsynlig.

Uansett er Element pionerer ift. å etablere rammeverk, løsninger, osv. som skal muliggjøre ICOer og som andre selskaper sikkert er nysgjerrig på og kan nyttiggjøre seg av.
Arkivert
badkrukan
13.01.2018 kl 17:59
890

logisk så er det seff sikkrest at vente til whitepaper før man setter noe penger her, og at vente på det, kommer vare en dobbling av pengene. problemet er at det lille usikkerhetsmomentet har en ENORM oppside. skulle det mot alle odds gå i dass, er element underpriset uten token. men det kommer kjøpsmulighet før det snur. Nå er ikke ICO noe nytt, det har gått voldsomt fort. tru det eller ikke, juridisk kan dette vare gull.(Norge/Estland) i ettertid er det nok vanskelig at se hvordan det ellers skulle blitt gjort. Alle involverte skjønner at dette blir rammeverk for kommende asset backed Icos.

Er sinnsykt glad jag fant caset ELE på disse nivåer! Er ikke i tvil at vi er med på noe historisk!

HALLELUJA! :-)
Arkivert
milk
13.01.2018 kl 17:59
900

-) Sier som Warren Buffett,dette kan aldri ende bra....
Arkivert
Struttleik
13.01.2018 kl 18:20
844

Dette innlegget har blitt slettet
Arkivert
Bove
13.01.2018 kl 21:43
746

Om det kommer noe kursdrivende på mandag eller før, blir jeg ikke overraskende.

Heller ikke om det motsatte skjer.

bove
Arkivert
pelgus
13.01.2018 kl 22:52
710

Neste uke går med til konsollliddring midt på 5 tallet.
No stress.
Arkivert
Namtrah
13.01.2018 kl 23:12
689

Tror kanskje det kommer en melding kommende uke, med nyheter eller oppdatering. I meldingen 18.12 sto det at markedet ville bli oppdatert ved valg av kryptobørs, noe jeg synes er rart at ikke har blitt meldt enda. Kan tyde på forsinkelser, som kan bli forklart i en eventuell oppdateringsmelding. Når det gjelder finansiering skulle jeg helst sett at de callet de siste transjene og ble ferdig med den saken. Da vil jeg kjøpe meg inn igjen. Uansett, lykke til dere som er inne.
Arkivert
nopetter
13.01.2018 kl 23:26
681

Når white paper meldingen kommer så får du med deg lommerusk av oppgangen. Men sånn er det å være en truseskvtter dere er fornøyd med små gevinster
Arkivert
Namtrah
13.01.2018 kl 23:29
676

Tok gevinst på 550.000 kr. Ikke en liten gevinst akkurat.
Arkivert
Kvabb.
14.01.2018 kl 00:54
627

nopetter som er den største av alle truseskvettere her, burde ikke pipe så høyt, og når han på toppen av det hele ikke har kontroll på skvettingen, da blir det bare flaut -)
Arkivert
nopetter
14.01.2018 kl 09:10
562

Javel en ny kverulant på trådene, bare du å kvabb igjen
Arkivert
Petersen2
14.01.2018 kl 11:44
438

Det er ganske spektakulært det som skjer i ele nå. Se på volumet og finn lignende eksempler. Denne har nå blitt rigget til ett rally som vi sjeldent ser med en solid bunn på 4.8-5. Når triggerne kommer noe de vil ser vi fort en 3 dobling. Når whitepaper kommer vil startsignalet gå og da vil man ikke være ute.
Arkivert
milk
14.01.2018 kl 11:50
435

Kvabb er ypperste presten i denne religionen! Guden er Element å den som snakker negativt om guden,må i skafottet for spott og spe... God underholdning dette :-))))
Arkivert
Arkivert Til toppen