De nye togstasjonene i byene i Intercity-systemet

exian
09.01.2018 kl 15:33
413

Dette er en arkivert tråd!
https://www.op.no/nyheter/jernbane/larvik/bane-nor-vi-opplever-dessverre-at-det-er-den-eldre-del-av-befolkningen-som-engasjerer-seg/s/5-36-500845

For mer enn 150 år siden var forholdene og behovene helt anderledes enn om 10, 20, 30, 40, 50 og 100 år.

Byene Larvik, Tønsberg, Hamar, Moss, Fredrikstad og Halden har sine stasjoner langs eller nær vannkanten. Sarpsborg kan også være et tema. Kanskje Hønefoss også ?
Kanskje Drammen ?
Torp flyplass bør kobles sammen med Intercity. Bør Halden kanskje droppes ? At man lager spor fra Sarpsborg mot Gøteborg isteden ?

Det må erkjennes at flyplassene i fremtiden i den sørlige del av landet blir Gardermoen, Torp, Kristiansand og Stavanger. (Gullknapp, Geiteryggen og Rygge får ingen rolle som sivile ruteflyplasser).

Med tunnel fra Moss til Horten (Årvoll-Borre) blir Rygge som sivil flyplass unødvendig. Da kommer man seg raskt og greit til Torp med bil og buss fra Østfoldsiden.

I fremtiden er det antagelig feil å legge bystasjonene i vannkanten. Vannkanten blir usentralt. Det er barrierepreget. Opptar verdifull tomt som bedre kunne hatt annen anvendelse.

Burde stasjonene legges under bakken ?
Eller litt utenfor bysentrum ?
Heller sette opp shuttelsystemer til bysentrum, fordi en togstasjon tar for stor plass der og er for dominerende.

Tog med høy fart er avhengig av rettest mulig linjeføring.

Disse plasseringene er veldig viktig. For uten dette ordentlig og fornuftig, blir det vanskelig å anlegge Intercity.

Nationaltheateret stasjon i Oslo er norges nest mest trafikerte stasjon, og den ligger under bakken.

Men en stasjon trenger også infrastruktur oppe på overflaten. Med tilbringer til og fra i 360 grader rundt. Park & ride plasser kan også være et poeng. Med plassering litt utenfor bysentrum kan dette være et viktig supplement.

Skal de store intercity investeringene gjøres (og det bør og kan de), så må hele opplegget være sånn at togreisen er rask.
Dvs. rette spor uten for mye kroker.

Det ved og rundt stasjonene er en sak for seg.
Redigert 09.01.2018 kl 16:57 Arkivert
exian
09.01.2018 kl 16:59
209

Og ikke minst se på hvor folk bor, og kommer til å bo i forhold til stasjonene. Likeens mht. det personbefordringstrengende næringslivet.
Arkivert
kosmos
09.01.2018 kl 17:21
217

BUSS KOSTER 15 KR PR.KM TOG OVER 600 SOM BETYR AT 40 BUSSER KOSTER DET SAMME SOM EN TOGAVGANG.BUSSEN KAN PLUKKE OPP PASSASJERER PÅ UTSIDEN AV SANDEFJORD F.EKS OG KJØRE DIREKTE TIL LYSAKER.BEDRE MED GRATIS BUSS.TOG SØR FOR TØNBERG ER ALT FOR DYRT
Arkivert
exian
09.01.2018 kl 17:45
192

De skal bygge til Tønsberg i første omgang. Men det er stor vilje til å realisere Intercity-triangelet. Intercity-triangelet dekker ca 50 % av norges befolkning.
Det er snakk om mye høyere fart enn en buss kan klare. Mulig 250 km/t blir dimensjonerende.
Follotunnelen bygges nå og er dimensjonert for 250.
Arkivert
exian
12.01.2018 kl 21:44
157

https://www.op.no/larvik/sentrum/bane-nor/bybloggen-framtida-er-ung-dere/o/5-36-501433

Engasjement. Og man begynner å tenke utifra blanka ark. Det er bra.
Arkivert
cebollo
12.01.2018 kl 23:19
132

Usedvanlig klokt kosmos. Velinformert og leseverdig.

(Synd at det er brekende sauer som får styre og bestemme)
Redigert 12.01.2018 kl 23:24 Arkivert
cebollo
12.01.2018 kl 23:28
123

Hva er det som haster så veldig, exian?
Festina lente, skynd deg langsomt, sier et gammelt klokt ord.
Arkivert
kosmos
12.01.2018 kl 23:33
130

250 km er vel litt stor fart ned til drammen toget bruker nesten 1 t og 20 min fra tønsberg til oslo.Ekspress toget som går direkte tø oslo s litt over 1 t.Hadde det vært ekspess buss fra tø til oslo med første stopp lysaker,skøyen,vika og oslo bussterminal til halv pris av toget så måtte toget satt ned prisen og da hadde toget vært til nytte for fler enn de med månedskort og antall biler på veien hadde minket.Hvis 3 stk skal til oslo så er det mye rimligere og kjøre bil.Bussen trenger ca 14 pass til 120 kr for at den skal gå i 0.Hvor mange må toget ha ombord.240 kr pr.stk x 250 er 60.000 kr.
Arkivert
exian
12.01.2018 kl 23:39
121

Det som er dyrt er jagerfly av dårlig kvalitet til mer enn hele Intercity koster å bygge ut.

Og som skal brukes i andres verdensimperialistiske operasjoner for bl.a. å opprettholde trykking av penger ut av intet i visse andre land. Det heter å stjele i stor stil. Samtidig som titusenstall uskyldige mennesker drepes.

Sånt snakk om buss er mange år for sent ute. Man har allerede investert mye i Intercity.
Arkivert
exian
12.01.2018 kl 23:47
121

Intercity skal dimensjoneres for 250 km/t.

Dere er år og dag for sent ute. Dette med Intercity er lagt for flere år siden.

Norge har råd til, og kommer til å bygge Intercity. I prinsipp er det da 250 fra Skien til Lillehammer til Sarpsborg, evt. Halden, evt. Gøteborg. Noen strekninger nær Oslo tåler kanskje ikke denne farten. Det vil sikkert bli oppgradert til 200 eller noe sånt.

På sikt skjøter man nok på til Trondheim.
Og atter på sikt kanskje til Kristiansand og Stavanger.
Arkivert
exian
12.01.2018 kl 23:58
126

I f.eks. Tyskland har det vært ICE - Inter City Express i mange år. Det var lenge 270 km/t. I flere år nå har det vært 300 km/t.

Deler av strekningen Oslo - Stockholm er i dag dimensjonert for 280 km/t.

Oslo - Stockholm via både Lillestrøm og Ski med minst 250 km/t hele veien, kommer til å komme for fullt.

Og kommer til å spise ganske realt av flytrafikken Gardermoen - Arlanda når dette blir ferdig.

Noe lignende kan skje Gardermoen - Værnes (dvs. Oslo - Trondheim), når dette måtte bli realisert.

Flytoget har i årevis kjørt i 210. Det er ikke et stort sprang fra 210 til 250.
Redigert 13.01.2018 kl 00:05 Arkivert
Arkivert Til toppen