"DOF VS SOFF ? Størst oppside ?"

Gastein
DOF
05.01.2018 kl 11:18
2336

Dette er en arkivert tråd!
va sier dere
Arkivert
Firkløver
05.01.2018 kl 12:11
1423

De har nå noenlunde lik markedsverdi etter emisjonen til DOF. DOF litt mer verdt(DOF har ca. 10x flere aksjer så veldig enkelt å sammenligne).

SOFF har

32 Csv/Subsea skip
51 AHTS skip
63 PSv Skip

DOF:

28 Csv/Subsea skip
18 AHTS skip
18 PSV skip
12 ROV

SOFF har 100% eierandel på de aller fleste skipene(eier dog kun 25% av det dyreste skipet Normand Maximus).
DOF har 65& eierandel på de fleste av Subsea skipene.

Alder og kvalitet spiller selvfølgelig også en rolle her. DOF sitter også med veldig gode og langsiktige kontrakter på de dyreste Subsea skipene(JV med Technip så eierandelen til DOF ASA blir bare 32,5%).

Ser man kun på potensiell oppside er det ingen tvil om at SOFF er aksjen å eie. DOF er nok endel sikrere mtp. backloggen.

Jeg tror begge aksjene er fantastiske investeringer som vil mangedoble seg i løpet av 2-4år.
Arkivert
kvirrevi
05.01.2018 kl 12:26
1409

SOFF har ca. dobbelt så mange skip, så oppsiden er veldig stor i SOFF.

Om noen år vil verdsettelsen av SOFF dreie seg om hvor mye EK som ligger i hver båt. Dette kan bli et veldig hyggelig regnestykke. Og da har SOFF dobbelt så mange båter å regne EK på.

SOFF har en total gjeld på 30,86 milliarder kr. DOF har en total gjeld på 24,66 milliarder kr. Så gjeldsmessig er ikke forskjellen så stor. Jeg tror også skipene til SOFF gjennomgående har blitt nedskrevet hardere enn skipene til DOF.

Sånn helt kortsiktig kan det hende at godt vær i den kommende uken gir klart økt aktivitet og at oljeselskapene vil sikre seg kapasitet ganske raskt. Mange ATHS-skip har blitt sluttet så langt i dag.

SOFF har i tillegg fått en haug med kontrakter siden utløpet av 3Q. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at backloggen til selskapet har økt vesentlig gjennom 4Q og det er sannsynlig at den vil fortsette å øke kraftig gjennom 1Q og videre gjennom 2018. Så dette kan bli et riktig så hyggelig år for SOFF aksjonærer.
Redigert 05.01.2018 kl 13:20 Arkivert
odasat
05.01.2018 kl 13:56
1328

Hvis tallene til kvirrevi er rett har soff 211 mill i gjeld per fartøy, dof har 324 mill per båt. Mulig båtene til dof er større/nyere? Sikkert noen her som vet. Med de solide hovedeiere av soff burde denne bli bra utover vinteren...
Arkivert
Firkløver
05.01.2018 kl 14:28
1298

De 4 nye rørleggingsfartøyene i JV med Technip er ekstremt dyre hvertfall.

Fra skipsrevyen:

Byggenummer 823 fra Vard Søviknes, M/S «Skandi Açu», ble overlevert fra verftet til Joint Venture mellom DOF Subsea og Technip (eierselskap: TechDOF Brasil AS) den 8. januar 2016. DOF Management AS er manager for skipet. Skroget er bygget ved Vard Tulcea.

Kontraheringen av dette VARD 3 05 designet skjedde i august 2013 og dekket fire nybygg av typen Pipe Lay Support Vessels. Ordren ble beskrevet som den største i Vards historie med verdi på totalt ca. US$1,1 milliarder (den gangen NOK 6,5 milliarder – i dag adskillig mer).

Litt over 2 mrd per skip med dagens usd kurs, Dof sin andel litt over 1mrd.

Kun to av de som er levert hittil men, litt usikker på hvordan de to siste nybyggene er bokført i regnskapet.
Arkivert
Aksjeoptimist
06.01.2018 kl 11:38
1150

Begge rederiene vil gjøre det bra fremover, det er jeg ganske så overbevist om. Men hvis vi ser på de rent kursemessig, er ikke Dof billigere enn Soff per dags dato? Soff har nesten doblet seg siden november allerede. Mens Dof har falt med ca 30% etter emisjonen, som også har gjort slik st den har stått stille helt på bunn kursmessig. Dof er så og si
«all time low» for øyeblikket, det ikke ikke Soff. Jeg tenker at oppturen til Dof kommer etter rep emien 1.februar akkurat på samme måte som Soff fikk sin opptur i november/desember. Så hvorfor ikke bare være med på Dof sin kommende opptur før man eventuelt vurderer Soff?
Arkivert
pengex
06.01.2018 kl 13:21
1093

Dere må se på inngangssummen til de største eierne også. Sof ca 12,5kr dof rundt krona.
Altså 1/2pris på sof nå i forhold til siste emi.
Arkivert
Aksjeoptimist
06.01.2018 kl 13:33
1075

en er det helt sikkert at det ikke vil komme flere emisjoner i Soff
Arkivert
Fastmoney
06.01.2018 kl 13:42
1070

Det finnes vel ingen garantier for noe...sitter blytungt i Dof med litt tap fortsatt. Men frista med Soff også, men tok lodd i Sdsd heller rundt 1,4 i snitt.
Arkivert
Aksjeoptimist
06.01.2018 kl 14:12
1069

Tapet ditt i Dof snur fort skal du se ) Bare å sitte så tungt som mulig der!
Arkivert
Fevang
06.01.2018 kl 16:45
1023

Jeg blir ekstremt overrasket hvis det IKKE kommer en ny emisjon i SOFF.
Mulig det går et år eller to før den kommer men den kommer nok.

Men kursen kan selvsagt gå opp mens man venter på den.

Hvorfor ikke heller satse på et gjeldfritt alternativ? Dvs SDSD.
Arkivert
danm
07.01.2018 kl 10:04
867

Er det ikke vel søgt, at tale om emission 2 år ud i fremtiden for af anbefale egen aktie? 2018 bliver formodentligt året, hvor raterne bliver bedre og flere skibe kommer i arbejde. Det betyder, at branchen er tilbage på sporet og tjener penge.
Arkivert
focuss
07.01.2018 kl 11:12
817

Det er ikke for meg fristende å sitte blytungt i noen av disse. Et mindre lodd derimot kan være ok i begge, med mulighet for opp vekting når/hvis man synes situasjonen rettferdiggjør det.
Arkivert
danm
07.01.2018 kl 12:53
767

Nu er der også vældig stor forskel på størrelsen af selskaberne.
Arkivert
kvirrevi
07.01.2018 kl 14:35
732

SOFF har mer enn 50 ATHS skip og 32 CSV skip. I et vesentlig sterkere marked fra 2-3Q 2018 vil markedsverdiene kunne øke veldig mye på denne delen av flåten.

DOF har også en stor andel av flåten innen ATHS og CSV, men SOFF har en god del flere båter enn hele flåten til DOF. DOF sine kontrakter derimot gir selskapet høye inntekter, ikke minst disse 4 nye båtene.

Potensialet er nok mindre for PSV-flåten.

Jeg vil tro verdiene allerede nå er på vei oppover med den økningen oljprisen har hatt siden 1. oktober. Etter hvert kommer også markedet etter.

Et meget spennende 2018 med vesentlig økt aktivitet tror jeg det uansett blir.
Redigert 07.01.2018 kl 14:52 Arkivert
Fevang
07.01.2018 kl 18:37
661

Du har ikke skjønt poenget dessverre.
Arkivert
Firkløver
08.01.2018 kl 08:50
516

Kan godt hende det kommer en ny emisjon i forbindelse med en ny refinansiering når vi nærmer oss forfallene i midten av 2021. Men dette er altså over 3 år fram i tid, innen den tid kan vi være inne i en ny oljeboom der selskapet har et godt overskudd. Det vil ikke bli snakk om en emisjon på dumpingkurs da.
Selv i disse nedgangstider så har ikke emisjonene til SOFF vært til dumpingkurs, spør du meg så er denne frykten irrasjonell.

Ser ikke noe poeng i å sammenligne SOFF med SDSD. Standard drilling er bare et rent spec på at skipene i det verste segmentet av alle får en verdistigning.
SOFF er en investering i et selskap som har en mye bredere flåte. Spesielt CSV skipene er i en mye bedre posisjon enn PSV skipene. SOFF har også en erfaren ledelse og eiere med et veldig stort kontaktnettverk, både i olje og fiskeindustrien.
SDSD kan sikkert være en god investering det(hvis man kan stole på Spetalen), men ser som sagt ikke noe poeng i å sammenligne med SOFF.
Arkivert
5198
08.01.2018 kl 09:27
486

Om en er langsiktig er det tre ting som er viktig.

1. Hvordan selskapet driftes, viktig å klare å drifte skipene en har fornuftig samtidig som en vokser og får nye skip inn i flåten. Regner med at nye skip ikke blir nybygg på mange år.

2. Viktig at en ikke blir utvannet i fremtidige emisjoner.

3. Viktig hvordan selskapet posisjonerer seg for fremtiden, tenker da på skip som kan brukes mot vindmøller, fisk osv. Ser også på det med lange kontrakter som en viktig brikke i dette spillet.

Har selv valgt DOF men umulig å si hva fremtiden bringer.
Arkivert
Arkivert Til toppen