"Soff - 5 års kontrakt Normand commander"

Bull-investor
SOFF
02.01.2018 kl 09:06
4370

Dette er en arkivert tråd!
Solstad Farstad ASA (SOFF) has entered a Bareboat contract with Bahia Grande LN
S.A for the CSV "Normand Commander" for operation in Argentina. The contract
period is 5 years firm with further 1x3 years option, commencement of the
contract is February 2018.
Arkivert
en.se
02.01.2018 kl 09:07
2937

Me like )
Arkivert
Firkløver
02.01.2018 kl 09:19
2913

areboat charter, det vil si at de leier ut skipet uten mannskap. Null kostnader, bare penger rett inn i kassa :
Arkivert
en.se
02.01.2018 kl 09:57
2878

Og kursen går ned...?

Forstå det den som kan.
Arkivert
marco83
02.01.2018 kl 11:45
2808

Elsker at folk tror det er automatikk i at når en vinner en kontrakt så er det gjort på slike terms at selskapet bader i cash oh kursen stiger til himmels.

Her er det inngått en bareboat avtale på svake rate. Noe av det svakeste jeg har sett så langt i dette segmentet.
Arkivert
Firkløver
02.01.2018 kl 11:46
2797

Hva er raten Marco og hvordan har du fått greie på den?

The commercial terms are confidential between the parties.

Redigert 02.01.2018 kl 11:49 Arkivert
marco83
02.01.2018 kl 11:53
2778

Jobber som megler i denne bransjen som er betydelig mer transparent enn folk tror. Det et en liten bransjen hvor selskaper sitter nærme hverandre og rederier elsker å prate om hva de har sluttet og på hvilke terms.

Sånn er det nå alle rederiene er i en eller annen familiekrangel med et annet konkurranse rederi:)
Arkivert
Firkløver
02.01.2018 kl 11:57
2760

g raten var? :
Arkivert
marco83
02.01.2018 kl 12:03
2749

Den har jeg fått streng beskjed om er P&C, dvs den deles ikke på et åpent forum.

Men hvis du legger sammen tidenes værste subsea markedet, norsk båt til et marked hvor de så og si pleier å bruke fiskesjarker til å gjøre samme jobben så forstår du hvorfor noen i aksjemarkedet vet dette og kursen går ned. En slutning for å overleve en iskald vinter og tunge år som kommer.

Så må folk begynne å tenke litt. En slutning er ikke automatisk penger i kassen og stormende jubel.
Arkivert
Studenten86
02.01.2018 kl 12:25
2704

Legger merke til at Hegnar antyder det er knallkontrakt i sin overskrift.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/01/Knallkontrakt-til-Solstad-Farstad

Hvor bull det er eller ikke er, kan jeg ikke uttale meg om, men tror både Hegnar og Marco skal taes med en klype salt. =]
Arkivert
marco83
02.01.2018 kl 12:31
2688

Ingen kontrakter i dagens marked er knalllkontrakter. Det sier seg selv egentlig.

Spesielt ikke en forespørsel hvor 95% av OCV flåten globalt kan gjøre jobben.

Maersk sin som kom ut i julen er muligens unntaket. De har et spekkrav til fartøyet som gjør at det kanskje maks er 4-5 båter i hele verden som kan gjøre jobben.

Se på specen til Normand Commander så ser du at Argentinerne ikke akkurat har lagt listen høyt på fartøyskravene. Ergo en haug av tilbydere og jo flere tilbydere jo lavere rate
Arkivert
Firkløver
02.01.2018 kl 12:52
2651

Du kan vel si sånn ca. hva raten ligger på? 0-20k, 20-40, 40+?
Arkivert
Studenten86
02.01.2018 kl 13:09
2635

Om du går på westshore.no og videre inn på Brazil sin side, ser du ahts / psv har utilization på 70% begge to.
Tror det er en bom på flere nivå å se på ratene i nordsjøen om dagen, å anta det er de gjeldende i Argentina for denne kontrakten.
Arkivert
marco83
02.01.2018 kl 15:59
2571

Du kjenner ikke godt til markedet skjønner jeg. Det brasilianske offshore markedet er ett av de mest lukkede markedene i verden innenfor alle bransjer. Kun brasiliansk eide fartøy får operere i brasiliansk farvann, det forklarer hvorfor utilization der er høyere enn noe annet sted i verden. Nummer to på du kan lite om dette er at Normand Commander ikke er en PSV eller en AHTS. Det er IMR/OCV.....altså noe helt annet enn det du referer til.

Nummer tre, selv med en ok utilization i brasil er ratenivået der like jævlig som i Nordsjøen. Nei ratene er høyere enn her, men det er også driftskostnadene der nede. Summa summarum er det like begredelig der som her.
Arkivert
Titleist
02.01.2018 kl 16:18
2565

Ok Marco.

Så hvis man tenker et eller to år frem og skal enten kjøpe eller selge SOFF 02.01.18 til under 6 kr, så anbefaler du salg!

Jeg mener man skal kjøpe aksjen her!
Arkivert
marco83
02.01.2018 kl 17:19
2510

Ingen som helst anelse. Aksjer kan jeg langt i fra mye om men hvis man er langsiktig så er jo det e fin inngang nå. Men da må man være langsiktig,offshore markedet er ikke tilbake til noe som ligner normalen på maaange år.
Arkivert
Firkløver
02.01.2018 kl 17:28
2501

Er ikke kun skip med brasiliansk flagg som får operere der, men de får prioritet over utenlandske. Selskaper som eier skip med brasiliansk flagg kan også leie inn utenlandske skip som får like god prioritet. Er en viss begrensning her, eier de f.eks 10 skip så kan de leie inn 5 ekstra. Selskaper som har skip under bygging i Brasil kan leie inn 2x antallet.

Arkivert
Studenten86
02.01.2018 kl 17:41
2491

Bruker PSV/AHTS rater, for de er synelige på westshore, så gir et inntrykk over 0 informasjon.
Du kan se rater 28.12-17 - 02.01-18 som ligger mellom 4500 GBP for nordsjøen.

I Brasil er alle ratene RNR, men blar du ned på siden, ser du:
'latest fixture rates'
PSV ~14000 usd 3+ siste oppdrag.
AHTS ~30,000 usd 3+ siste oppdrag.

For Nordsjøen er ratene mer ustabil, men i gjennomsnitt en del % lavere.

Hvor overførbart det er til CSV-båter er vanskelig å si.

Men at westshore er mer kvalitetssikret informasjon, enn en anonym bruker på HO forum som bruker 0 kildehenvisning på sine bastante påstander.

Vet ikke, mulig du er kunnskapsrik å erfaren på område, men mangel av kildehenvisning som en kan kontrollere, får det til å føles mer som om du baisser en melding Hegnar altså tolker stikk motsatt.

Hva slags oppdrag båten skal gjøre neste 5 år? Du mener dette er en dårligere deal for SOFF enn at Normand Commander skulle fortsette å ligge i opplag tross alt. Båten lå i opplag fra august 2016 til april 2017 også ifølge dette registeret:
https://fusiontables.google.com/DataSource?docid=1mvVN3d_9xESPKe0t99TBL_ySsNsvjlxqHLu0sqI8#rows:id=1

Og ligger i opplag nå ifølge denne:
https://www.marinetraffic.com/no/maritime-news/article/20015

Kursen til SOFF er ned i dag, brentspot over 66$, og en båt som har brukt mye tid i opplag har fått en 5-årskontrakt. Tror det er gode ting for SOFF. =)
Arkivert
marco83
02.01.2018 kl 17:57
2474

Jeg kan fortelle deg at PSV/AHTS ratene absolutt ikke er overførbare til OCV segmentet. Det kan du stole på meg uten at jeg må gi deg kilder på det:)

Hva er så bastant med at jeg sier at raten på NC slutningen av en eller annen merkelig grunn ikke skal reflektere det forferdelig markedet man er i? Er det virkelig så vanskelig å tro at man ikke har oppnåd en rate som overgår alt av slutninger de siste to årene? På en eldre, lite sofistikert IMR bår? Hadde det nå vært en moderne og avansert OCV så hadde jeg forstått deg,men ikke i dette tilfellet. I tillegg skal den av alle plasser til Argentina, ikke akkurat stedet hvor det er særlig aktivitet offshore og heller ikke behov for sofistikert fartøyer. Charter er også et selskap som til og med jeg som jobber med dette aldri har hørt om. Nei sliter med å forstå hvorfor noen reagerer på at båten ikke er sluttet på en rate som gir penger i kassen.

Solstad er ikke dumme, de har nok vurdert at det er bedre å gå null (eventuelt litt i pluss) enn å ligge i opplag med tap. Jo lengre en båt ligger i opplag jo dyrere blir det å reaktivere den. Et annet poeng er faktisk det å beholde mannskapet og dets kompetanse. Derfor er mange rederier villig til å gå ut av opplag for en break even rate.
Arkivert
Firkløver
02.01.2018 kl 18:25
2435

Erre mulig.. Skipet er leid ut på bareboat charter, dvs. uten mannskap. All inntjeningen på denne kontrakten går rett inn i kassa.

Arkivert
Studenten86
02.01.2018 kl 18:31
2425

Innlegg av: marco83 (02.01.18 11:45 )
Her er det inngått en bareboat avtale på svake rate. Noe av det svakeste jeg har sett så langt i dette segmentet.

Innlegg av: marco83 (02.01.18 11:53 )
Jobber som megler i denne bransjen som er betydelig mer transparent enn folk tror. Det et en liten bransjen hvor selskaper sitter nærme hverandre og rederier elsker å prate om hva de har sluttet og på hvilke terms.
Sånn er det nå alle rederiene er i en eller annen familiekrangel med et annet konkurranse rederi:)

Innlegg av: marco83 (02.01.18 12:03 )
Men hvis du legger sammen tidenes værste subsea markedet, norsk båt til et marked hvor de så og si pleier å bruke fiskesjarker til å gjøre samme jobben så forstår du hvorfor noen i aksjemarkedet vet dette og kursen går ned.

----
Du insinuerer du vet rate med høy nøyaktighet, samt arbeid som skal utføres sammenligner du med sjarker.
Du gjentar at Argentina ikke er bra for offshore-aktivitet. Kan du linke til slik påstand?
Brasil er et av hovedsatsingsområdene for SOFF, det landet du sier er en selvfølge har høyere utilization enn nordsjøen.
Med andre ord har de mer enn bare foten innenfor. Du finner den informasjonen i kvartalspresentasjonen deres.

At raten er spesielt høy er vel årsak å betviles, for all del.
Men båten har stått i opplag, er fra 2006, og har kontrakt på 5-8 år.
Det betyr den kan ha inntjening for SOFF i 2026, er det mange OSV båter som en kan forvente det av?
Tror om du går inn i informasjon fra Pareto og DNB sine analytikere er de fleste båter over 15 år optimistisk å forvente inntjening på.
Link til den påstanden her:
https://sysla.no/maritim/de-aller-fleste-batene-kommer-aldri-ut-av-opplagsboyene-igjen/

Flott at du påpeker det nok ikke er en voldsom inntjening på denne kontrakten, men det er grunn å lese hvorfor det er god nyhet til SOFF også.
Arkivert
marco83
02.01.2018 kl 18:32
2435

Ahh hvis det bare var logikk i at en bareboat rate uansett nivå er penger rett i kassen:)
Arkivert
Firkløver
02.01.2018 kl 18:38
2407

Hvilke kostnader er det for soff mener du? Sånn bortsett fra avskrivninger og renter.

Dette skrev du btw "Solstad er ikke dumme, de har nok vurdert at det er bedre å gå null (eventuelt litt i pluss) enn å ligge i opplag med tap. Jo lengre en båt ligger i opplag jo dyrere blir det å reaktivere den. Et annet poeng er faktisk det å beholde mannskapet og dets kompetanse. Derfor er mange rederier villig til å gå ut av opplag for en break even rate."

Virker ikke her som du visste hva bareboat charter er.

Arkivert
marco83
02.01.2018 kl 18:58
2395

Det vil være en fåtall mannskap ombord til å begynne med. Så det er ikke en BB umiddelbart.

BB fritar heller ikke rederier for capex
Arkivert
marco83
02.01.2018 kl 19:16
2368

Og nei, båten er ikke nedbetalt. Ikke i nærheten engang.
Arkivert
Magnar60
02.01.2018 kl 22:08
2281

n ting er iallefall sikkert, marco83 jobber ikke som megler i bransjen !!
Arkivert
marco83
03.01.2018 kl 09:10
2181

Nei jeg jobber som avisbud. Får bare av en eller annen merkelig grunn tilgang til masse info om offshoremarkedet......eller ikke
Arkivert
Firkløver
03.01.2018 kl 14:07
2079

Hehe, virkelig god informasjon du kommer med også.

https://e24.no/boers-og-finans/solstad-offshore/solstad-farstad-sjefen-merker-vilje-til-hoeyere-rater/24222310
Arkivert
Magnar60
03.01.2018 kl 14:42
2055

Mao en bekreftelse på at marco83 ikke er en megler med informasjon om kontrakten !
Arkivert
marco83
03.01.2018 kl 15:06
2049

What a shocker?! Ett rederi som mener de ser lys i tunnelen,det har alle utenom Siem sagt i 2 år nå:) Se Mons i DOF, spådd gull og grønne skoger når i snart 3 år. Kalles å mele sin egen kake.

Sjekk Siem sine kvartalsrapporter, der får dere en faktisk pekepinn på hvordan markedet faktisk er. Den dagen Siem sier det snur så snur der, ikke når DOF og co sier det gang etter gang:)
Arkivert
Firkløver
03.01.2018 kl 15:27
2011

Her snakker han om den kontrakten som akkurat ble inngått, ikke om ville framtidsdrømmer.
Kontrakten som du sa var " Noe av det svakeste jeg har sett så langt i dette segmentet" dekker altså normaliserte avdrag+renter.

Skjønner ikke hvorfor jeg gidder å svare deg mer egentlig.
Arkivert
marco83
03.01.2018 kl 15:42
2004

Faktum er at BB raten på NC sluttningen er en sv de svakeste man har sett innenfor OCV/IMR markedet. Hvor mye av CAPEx'en den dekker vet jeg ikke, men at det er penger rett i kassen som ble nevnt her inne er langt i fra sannheten. Det viste aksjemarkedet også
Arkivert
Firkløver
03.01.2018 kl 15:51
1978

Ja jeg ser et, opp 7% i dag.

For en amøbe..
Arkivert
marco83
03.01.2018 kl 16:12
1942

Var ned når det ble annonsert, og så har ikke oppgangen seinere noe som helst å gjøre med at oljen stiger nei. Nei oljeprisen er jo ikke den viktigste driveren her......eller.....hvem var amøben?

Gi beskjed når dere lurer på noe markedsspesifikk så skal jeg se hva jeg kan dele
Arkivert
marco83
03.01.2018 kl 16:21
1939

Ikke derfor Standard Drilling, Reach, Siem, Oceanteam og Havyard og er blant dagens vinnere....Neida har ingenting med oljeprisen å gjøre. Alle har vell rapportert lukrative kontrakter i dag?!

Amøbe
Arkivert
marco83
03.01.2018 kl 16:42
1907

Lundin sluttet to AHTS'er i dag. Westshore rapporterer RNR. For de som lurer så e KL Sandefjord slutter 5k høyere enn Far Sapphire
Arkivert
Firkløver
03.01.2018 kl 17:44
1855

Siem hadde en omsetningen på 36000 idag, reach hele 145000kr. Oceanteam steg fordi de kom med en nyhet at de hadde solgt no greier idag.
Kan vel nevne Havila ned 5% og dof ned 3% hvis jeg også skal begynne å slenge ut enkeltaksjer.

Men for all del så var det en god dag generelt for oljeaksjer. Men ser man på grafen til SOFF så er det helt tydelig at den kraftige oppgangen startet rett etter artikkelen der mer detaljer rundt kontrakten ble kjent.
Arkivert
goglimonke
10.01.2018 kl 18:48
1535

Dette innlegget har blitt slettet
Arkivert
Firkløver
10.01.2018 kl 20:33
1526

PSV skipene er ikke akkurat hovedgrunnen til at jeg er investert i SOFF. Solgte meg faktisk kjapt ut etter at fusjonen ble offentliggjort, nettopp pga. at jeg syns det ble for mange av disse skipene i flåten. Kjøpte meg inn igjen i løpet av sommeren/høsten når rabatten i forhold til emisjonen bare ble større og større.

Viktig å huske på at morselskapet i SOFF ikke står som garantist for gjelden i underselskapene (bla. gamle dessc.). Så hvis de vil kan de bare slå det selskapet konkurs og bli kvitt nesten halvparten av PSV skipene i flåten og ca. 5mrd av gjelden. Tapet morselskapet måtte tatt i regnskapet ville vært lite da det er veldig liten egenkapital igjen i gamle dessc(Sannsynligvis vil heller bankene velge å slette endel av gjelden for å unngå dette).

Hvor er det du har break even på 250k fra forresten?

Arkivert
goglimonke
10.01.2018 kl 22:00
1480

Dagraten er 25.000 kroner – en sjettedel av inntjeningen skipet trenger for å holde seg flytende i kostnadsmessig forstand.

Bare de rene driftskostnadene, hvor mannskapsutgifter utgjør to tredjedeler av utgiftene, er på 80.000 kroner.

https://sysla.no/maritim/statoil-ratene-i-spot-markedet-ikke-baerekraftige/

25x6=300k

Er litt opp og ned mellom rederiene. Så 220k også nylig, husker ikke hvor.
Arkivert
Studenten86
10.01.2018 kl 23:14
1430

"Hvor høye rater som kreves for å dekke driften til ankerhåndteringsfartøy varierer fra skip til skip og rederi til rederi, men etter det Hegnar.no erfarer, regner man at et stort ankerhåndteringsfartøy trenger rundt 125.000 kroner pr dag for å dekke driften. Da er ikke finanskostnader tatt med.

For å dekke både daglig drift og finanskostnader, regnes det at rederiene trenger rater på det dobbelte, altså rundt 250.000 kroner pr dag."

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/01/Vinteren-har-kommet-til-Nordsjoeen

Nå har også SOFF fått en del lange kontrakter med bedre rater, samt call off med Aker. Så vi har fått besøk av et troll som anslår de dyreste ratene med alle potensielle utgifter, og legger på litt, som standard drift for alle båtene.
Og videre anslår de laveste ratene han finner om dagen på westshore.no, uten at de er kontrakter for SOFF.
Denne skribenten 'goglimonke' er med viten og vilje misvisende.

Ratene er dårlig og under pari. Langvarige rater er høyere referat av Solstad:
– Generelt, så er mitt inntrykk at det er få befraktere som forventer at dagens ratenivå skal vare, men at ratene skal opp i takt med aktivitetsøkningen som kommer. Sånn sett så er det vilje til å betale mer når kontrakten er så lang som i dette tilfellet, skriver Solstad.
https://e24.no/boers-og-finans/solstad-offshore/solstad-farstad-sjefen-merker-vilje-til-hoeyere-rater/24222310
Arkivert
danm
11.01.2018 kl 11:53
1336

Hvorfor falder aktien på det nye udspil fra Solstad. Det vil være godt, at få de mindre ikke aktive skibe ud af selskabet.
Arkivert
Studenten86
11.01.2018 kl 12:36
1308

Fallet er kanskje pga oljedirektoratets fremlegg i dag.

http://www.npd.no/Nyheter/Nyheter/2018/Presentasjon-av-Sokkelaret-2017/

Vet ikke, jeg oppfattet det som forventet, og i grunn mer positivt i retning 2030 og 2040 enn tidligere trodd.

Men økning i gass utvinning mot olje påvirker kanskje olje-service sektoren. Samt reduksjonen i faktiske funn(delvis pga redusert leting siste år, pga lav oljepris).

Har man lyst å tolke det negativt og med frykt for bransjen, så har det altid vært rom for det, og det belyses hvorfor her. Hvorfor olje-service bransjen kan komme seg igjen belyses ikke spesielt her, og således kan det se mørkere ut enn det er.

Anbefaler å lytte til Synnøve Gjønnes analytiker i Pareto. Ser det er bak betalingsmurer nå på Sysla.
Hun har gått igjennom offshore flåten på verdensbasis.
Mange av skipene der ute er gamle og små. Mange av skipene eid av norske selskap er nyere større skip.
Hvordan produksjonen av nye offshore skip har vært redusert, og hvordan det således kan bli en endring i det globale markedet fremover.

Fritt sitert fra minnet, er et par måneder siden jeg hørte hennes webcast.
Arkivert
danm
11.01.2018 kl 12:39
1297

Jeg synes også det er overraskende så få olieaktier, der stiger med tanke på den høje oliepris. Der må ligge et efterslæb her.
Arkivert
Studenten86
11.01.2018 kl 12:58
1299

Aker og Statoil har vel gått ganske bra siste 71 dagene, kjapt overblikk fra Netfonds.
Men de som ikke har fått reaksjonene enda, er desto mere interessant. ^^
Solstad har ymtet frempå forhåpninger for våren 2018 på Q3, og antydet at han ser rate-bedringer for 8 dager siden. Så har litt tro og håp. Men verdiene til offshore og markert bedre rater ligger nok mer i kortene først sommeren 2019 mistenker jeg.
Arkivert
hengleif
11.01.2018 kl 13:03
1271

Fra Sysla i dag:

----------------
Skjebnen fortsatt uviss for inntil 35 Solstad Farstad-båter

Rederisjef Lars Peder Solstad sier han vil løfte en fjerdedel av flåten ut i et eget selskap. Hvordan det skal se ut, og om han selv skal være på eiersiden, er fortsatt uvisst

av Gerhard Flaaten
Publisert 11.01.2018 06:48
– Målet er å skille dem ut i et eget selskap og hente kapital i det selskapet. Så skal vi undersøke muligheten for å få det til, sier administrerende direktør Lars Peder Solstad til Sysla.

I forbindelse med fremleggingen av tallene for tredje kvartal i fjor, ble det klart at Solstad Farstad jobber med å redusere flåten.

Rederiet har definert av mellom 25 og 35 av flåten på 145 skip er utenfor selskapets kjerneområde.

Les også: Solstad Farstad sier opp inntil 30 sjøfolk

Dette er mindre og mellomstore skip, ifølge Solstad.

– Det er en del båter i selskapet som vi ikke definerer som kjerne. Det er ikke de båtene vi skal leve av når markedet kommer tilbake. De er ikke så gamle, men litt små. De båtene vurderer vi å spinne av og løfte ut av SolstadFarstad, sa Solstad til Dagens Næringsliv da kvartalsrapporten ble lagt frem.

Flere kandidater
Et eksempel på et slikt skip kan være det på bildet over, Normand Trym, av design UT 755.

Forsyningsskip er bygget i 2006, er 74 meter langt og har dekksplass på knappe 700 kvadratmeter.

Skipet ligger for tiden i opplag (se oversikt over alle norskkontrollerte offshore-skip i opplag her).

Annonseinnhold

Klar med smarte hybride fremdriftsløsninger
Opplagsregisteret er oppdatert! Vet du noe vi ikke vet? Tips oss her!

Solstad Farstad har 12 skip bare av dette designet, de fleste fra Deep Sea Supply, som ble fusjonert inn i sommer.

– Det er ikke de båtene med mest gjeld, selv om det er en god del knyttet til de også. Men vi er først og fremst opptatt av hvordan selskapet skal se ut når markedet tar seg opp igjen, sa Solstad om hvilke båter de ville skille ut til E24 i november.

– For tidlig å spekulere
Prosessen pågår ennå, men ingen ting er bestemt, sier Solstad nå.

Skipene som er solgt den siste tiden er ikke blant de skipene som planlegges skilt ut, opplyser han, og hovedambisjonen er heller ikke å selge dem.

Mer informasjon kommer ved neste kvartalsrapportering.

– Så vil det vise seg hvor mye vi blir med, om vi blir med, og om vi skal drive dem eller ikke. Det er altfor tidlig å spekulere i det.
Arkivert
danm
11.01.2018 kl 13:19
1273

Det er klart, at dette er langsigtet, men det er positivt, at man er på forkant. Den højere oliepris kan selvfølgelig hurtigt ændre på tingene, til den positive side.
Arkivert
Firkløver
11.01.2018 kl 13:32
1252

The North Sea offshore support vessel market is showing ‘clear signs of heating up’ in 2018, with tendering activity at the highest level since at least 2008, measured by the number of vessel requirements in the market

According to Clarksons Platou Securities there are currently requirements for 29 vessels, with 15 of those representing incremental demand. In addition 14 rig tenders for work beginning in 2018 have no associated offshore support vessel (OSV) tenders at the moment – typically each rig would require two OSVs.

Moreover, as Clarksons Platou Securities’ managing director, equity and credit research, Turner Holm, explained, campaigns in Russia and the Mediterranean are expected to utilize North Sea tonnage, so there could be a net exodus of vessels from the North Sea into other regions, adding to potential supply tightness.

The high tendering activity comes on the back of an improving demand profile for the North Sea. Demand fell 35% from mid-2014 to 1H17, but the market returned to a normal seasonal pattern in 2017. “The market has returned to annual growth, and we expect further increases in 2018 based on current visible demand,” Mr Holm said.

In 2017 day rates rose despite historically low demand levels. Spot rates improved 33% year-on-year in 2017, and term rates rose 27% with the latest fixtures suggesting further increases are on the way for term work.

Mr Holm said that availability of vessels that are not cold-stacked and have valid surveys (class certifications) is probably not sufficient to meet expected demand.

“Hence we expect vessels will need to be taken out of cold-stack, which will carry a cost for owners of ~US$400,000 to US$1.5M (or higher), depending on whether the vessel needs a special survey or other remedial maintenance,” he said.

“Results from our global OSV survey published in September 2017 indicate that most owners will require day rates and contract terms sufficient to pay back reactivation costs in order to take a vessel back into service.

“This requirement will act as a mechanism for rates to see further increases. To reactivate a vessel that requires a special survey, an owner would need a rate of US$11-12,000/day on a one-year time charter.”

http://www.osjonline.com/news/view,north-sea-osv-demand-heating-up_50410.htm
Arkivert
Studenten86
11.01.2018 kl 13:42
1247

Spennende, takk!
Må påpeke deres analyser daterer seg tilbake til september 2017. Ta en kikk på hva som har skjedd med oljeprisen siden den tid.
Oljedirektoratet var tydelig på at flere oljeprosjekt, leting og boring, bør igangsettes i større grad også.

Tror SOFF kan bli meget interessant fremover.
Arkivert
Studenten86
11.01.2018 kl 16:44
1199

"Av 880 offshore-båter i opplag, kommer nesten 600 aldri tilbake i jobb, tror Pareto-analytikeren."

Synnøve Gjønnes dypdykker i opplagsflåten, de har gått igjennom alle båtene skip for skip for å gjøre sin vurdering.
https://vimeo.com/244019041

Klippet er fra slutten av november.

*Hun mener også at alle båtene i opplag i Nordsjøen, vil komme tilbake igjen. Men at den reelle 'supply'-en er lavere enn den ser ut til.
Arkivert
goglimonke
11.01.2018 kl 16:51
1193

Jeg skal inn i supply. Bulk hadde noen horrible år, men er på tur opp igjen nå. Dagen kommer for supply også. Bare drøyer det til den siste studenten har pissa seg ut og hoppet av skuta.
Arkivert
Arkivert Til toppen