"Når får vi vite hva som skjer i Iran?"

Hr.Suhr
01.01.2018 kl 22:03 259

Dette er en arkivert tråd!
Andregenerasjon etter sjaens fall i Iran begynner å røre på seg. (påskyndet av klassisk kulturformidling fra bedre tider?)

Det dreier seg ikke om Islam, men opptøyene beror på misnøye.
Folk har fått nok av korrupsjon og diktatur. (alà vår egen PK, kan man si)

Lurer på hva som eeegentlig skjer der borte nå, jeg. Kan det være en Trump-effekt, mon tro?
Arkivert
Syriner10
01.01.2018 kl 22:46 175

Folk er blitt mer opplyste, og vil ikke finne seg i alt det som mullah-ene preker, om forbud osv.
Mener jeg så at de hadde stengt ned internett.
Arkivert
Gunnharj 1.
01.01.2018 kl 22:50 172

enker nok atte cia har sprutet penger til de rette folk
Arkivert
Fine Greier
01.01.2018 kl 22:59 156

ehe,der tror jeg du har fullstendig rett Gunnar.

:=
Arkivert
jabbadabbado
01.01.2018 kl 23:03 159

Trump og Isralittene kom prestestyret til unnsetning ved å uttrykke støtte til demonstrasjonene. Da kunne myndighetene si at demonstrasjonene er iscenesatt av Trump og Israel. Hvorfor skulle mannen i gata like å få støtte fra Trump? Han nekter dem jo å reise til USA pga at de er en sikkerhetsrisiko.

God kronikk i Dagbladet i går av Professor Smilden.

https://www.dagbladet.no/kultur/trump-tvitring-hjelper-irans-herskere/69225538

"De fleste vestlige land med EU i spissen har ligget lavt når det gjelder å gi støtte til demonstrantene. Det gjelder også norske myndigheter. Betyr det at de står på det iranske regimets side? Nei, det viser at landene skjønner at det beste for den iranske opposisjonen er at de holder kjeft. Men det skjønner ikke Donald Trump.

«Undertrykkende regimer kan ikke vare evig, og dagen vil komme da det iranske folket må ta et valg. Verden følger med», skrev Trump på sin twitter-konto i går. Presidenten gjorde det klart at USA støtter den iranske opposisjonen. Problemet er bare at iranere flest, opposisjonen medregnet, ikke har noe til overs for sjefen i Det hvite hus. Det har de heller ingen grunn til."
Arkivert
stefs
01.01.2018 kl 23:09 147

Atomprogrammet og de tilhørende sanksjonene har ikke akkurat vært noen suksess for befolkningen. Fra NRK:

En gjennomgang av BBC Persia viser at iranere med gjennomsnittlig inntekt er blitt 15 prosent fattigere de siste 10 årene. Arbeidsløsheten blant de unge er oppe i 28,8 prosent.
Arkivert
Hr.Suhr
01.01.2018 kl 23:11 146

Det spekuleres også i regime-endring. Noe man utelukket i så fall ville skje godvillig.

..også at feil håndtering kan medføre sanksjonene gjeninnført.

Trump likte jo aldri at terrorregimet skulle ha tilgang til atom-teknologi vet vi...

mye som kan skje i kjølvannet av dette.

Arkivert
Fine Greier
01.01.2018 kl 23:14 143

Jabba

Hva myndighetene i landet sier betyr null og nix.
De sier absolutt hva som helst.
Mannen i gata,ser hvordan vi lever i vesten,og vil ha det samme som oss.
Selvfølgelig vil de det.
Det er lagt restriksjoner på landet,derfor ser Trump på Iranerne som en trussel,kanskje noen er hevngjerrige,og mener alt er us sin feil?

Det han skrev på twitter er da rett?

Det kommer en dag hvor det Persiske folk må velge....

Jeg er ikke så naiv,at jeg tror at ikke us,er blander seg inn her også,og har sannsynligvis vert det leeenge.

Personlig,har jeg ingenting imot Persere,de jeg har truffet opp igjennom tenker stort sett som vi gjør.

Er kanskje de mest opplyste menneskene i midtøsten....?
Arkivert
Nattevakt1
01.01.2018 kl 23:21 157

haha. Det var en ny taktikk. Holdt man kjeft under den arbiske våren?
Arkivert
Hr.Suhr
01.01.2018 kl 23:44 136

Den arabiske våren, Obamas største bragd. Var ikke måte på hvor gjevt alt skulle bli.

Nå som ting virkelig tyder på vårløsning, så hersker den største møyliga tystnad.
Merkelig greier.
Arkivert
Nattevakt1
01.01.2018 kl 23:46 138

Og det er bare er Trump som står bak opprøret.
Hva betyr det?
Reelt opprør, og Iran vil falle?
Arkivert
Fine Greier
01.01.2018 kl 23:56 124

Det går en grense for hva folk finner seg i.
Men presteskapet,har en jernhånd på landet,så disse demonstrasjonene,blir nok kvelt.

Forrige gang befolkningen var frekke nok til å bjeffe,ble det utplassert snikskyttere på takene,og motorsyklene kjørte inn i folkemengden med en bevæpnet knall bakpå.

Pinadø helt sjukt....
Arkivert
Hr.Suhr
02.01.2018 kl 14:56 89

Uten å nevne noen spesielt, skylder nå regimet på utenlandsk innblanding.
Snakker om å ta selvkritikk.
På seg selv kjenner man andre.

Enig, Fine Greier.
Dette er ikke annet enn et naturlig oppstått folkeopprør, som i så fall uten innblanding bør støttes av vesten.

Sikkert mange flere drepte enn oppgitt også.
Arkivert
jabbadabbado
02.01.2018 kl 15:04 106

"Uten å nevne noen spesielt, skylder nå regimet på utenlandsk innblanding."

Det var det jeg mente med at det ikke var spesielt smart av Trump og Israel å heie på opprørerene. De er misfornøyd med forholdene i eget land men er neppe spesielt fornøyd med å bli satt i bås med regjeringene i USA, Israel og Saudi.
Arkivert
HanOlsendriver
02.01.2018 kl 15:12 86

jabba fikk jabba "tatt" donald der også. lol
#flisespikking
Redigert 02.01.2018 kl 15:13 Arkivert
Hr.Suhr
02.01.2018 kl 15:25 80

Litt enig, men bare bittelitt.
Hadde jeg vært opposisjonell ville jeg sett på all støtte som positiv.

Samme skjedde jo også i Tyrkia.
Typisk islam-psykopati dette...legger skylden på andre
Arkivert
velkjent
02.01.2018 kl 15:29 78

Den vanlige iraner lider under regimets ressursbruk i andre land, som f.eks. Jemen, Libanon, Syria og Irak. Til tross for økte oljeinntekter har ikke disse blitt kanaliserte til befolkningen,tvert i mot, dyrtiden og arbeidsløsheten har bare økt parallelt med krigføringen i nevnte land.
Lite som minner om "fredens religion", bare undertrykkelse og vanstyre, som i de fleste muslimske land.
Arkivert
jabbadabbado
02.01.2018 kl 15:43 95

" Til tross for økte oljeinntekter har ikke disse blitt kanaliserte til befolkningen,tvert i mot, dyrtiden og arbeidsløsheten har bare økt parallelt med krigføringen i nevnte land."

Mye av grunnen til dette har jo vært sanksjonene. Jeg synes det har vært unødvendig av USA å kritisere Iran så sterkt etter at de inngikk atomavtalen. Så lenge det går i riktig retning bør man være fornøyd og heller ta nødvendig kritikk på bakrommet. Det er jo også et faktum at de som er mest kritiske til atomavtalen er Israel, Saudi og USA men også de radikale innad i Iran.
Arkivert
HanOlsendriver
02.01.2018 kl 15:48 70

Jabbada: "Jeg synes det har vært unødvendig av USA å kritisere Iran så sterkt.."

Fysjameg jabbado. Der "tok" du donald. IGJEN.
glimrende start på året fra deg. Skal vi anta 2018 avsluttes på samme vis?

#mikrostyring
han brukte feil retorikk i feil rom

Redigert 02.01.2018 kl 15:49 Arkivert
Hr.Suhr
02.01.2018 kl 15:49 74

Blir gjerne med på kronerulling dersom du melder deg frivillig til å dra ned til Iran og megle.
Arkivert
littsur
02.01.2018 kl 15:53 64

Norske politikere vil ikke røpe at mullahene har en samlet flokk norske herskere på sin side.

Heia revolusjonsgarden, hilsen Stortinget.
Arkivert
Skrika1
02.01.2018 kl 16:44 58

Og i AP.
Muslimer ødelegger alt der de får makt.
Sorry AP og Iran.
Arkivert
Arkivert Til toppen