ratene for supplyskipene nesten tredoblet seg

Malchish
SDSD
30.11.2017 kl 13:21
2370

Dette er en arkivert tråd!
Rateeksplosjon i Nordsjøen


I løpet ett døgn har ratene for supplyskipene i spotmarkedet nesten tredoblet seg.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/11/Rateeksplosjon-i-Nordsjoeen
Redigert 30.11.2017 kl 13:22 Arkivert
Gigatrader
30.11.2017 kl 14:22
1403

Vi får håpe at "Standard supplier" som ligger ledig i Aberdeen får en skikkelig rate.
Arkivert
klaesp
04.01.2018 kl 17:19
1236

Standard Supplier, en av fem store PSV-er (platform supply vessels) heleid av Standard Drilling, har blitt tildelt kontrakt i Nordsjøen, går det frem av en børsmelding.

Kontrakten har en fast periode estimert til 85 dager, og følger med opsjon på forlengelse. Oppstart oppgis til medio februar 2018.

Betingelsene oppgis ikke, men vil gi et positivt EBITDA-bidrag (driftsresultat før avskrivninger og
Arkivert
Alfsen
05.01.2018 kl 08:27
1085

Utrolig at denne fortsatt handles på disse nivåer selskapets situasjon tatt i betraktning kontra konkurrentene.

Gjeldfritt, solid kontantposisjon,nyere båter kjøpt til dumpingpriser i forhold til konkurrentene. SDSD vil derved sitte igjen med mye større fortjeneste pr rate krone enn konkurrentene som betjener stor gjeld og har kjøpt(fått bygget) båtene langt dyrere.

Og i arbeide, det er jo båtene nå,børsmelding i går under, og fra artikkel i Hegnar av 24.11.17...

Soleklar doblingskadidat utover våren.

(Børsmelding 04.01.18):

"The new contract for Standard Supplier further strengthens our solid contract
coverage for the winter season for our wholly owned fleet of 5 large PSVs, and
with a balanced mix of longer and shorter contracts we are well positioned for
what seems to be an interesting spring and summer season in the North Sea.
Without any debt and with a good fleet management in Fletcher Shipping we are
building a fleet that is in a good position to take part in an upturn in the
market we are operating in", says Martin Nes, Chairman of the Board of Standard
Drilling.

SDSD has ownership in 18 PSVs in total. Out of these, 5 large PSVs are wholly
owned and working in the North Sea. 7 mid-size vessels are partly owned through
25% ownership in DIS Opportunity III and out of these 7 vessels, 3 are working
on term contracts in the North Sea whilst 2 are held in-house (available for
work on short notice) and 2 are in warm lay-up and actively marketed. Through
26% ownership in New World Supply ("NWS"), SDSD has part-ownership in 6 modern
mid-size PSVs. The ownership in NWS is held as a financial asset.

"Standard Drilling will continue to look for large and modern PSVs suitable for
the North Sea Market, and will also continue to distinguish ourselves from other
players by being debt free and have a good cash position" says Martin Nes."

______________________________________
(24.11.17)

"Standard Drilling opplyser om en PSV-utnyttelse på over 90 prosent i 3. kvartal, og genererte en positiv EBITDA (driftsresultat før avskrivninger og amortiseringer) fra underliggende virksomhet.

- Oppsving til våren
Selskapet karakteriserer den kortsiktige kontraktsdekningen for PSV-flåten som tilfredsstillende.

Ifølge rapporten vil Standard Drilling utnytte sin sunne finansielle posisjon uten gjeld til å dra fordel av et forventet oppsving i markedet fra våren 2018.

Etter kjøpet av to STX Brevik-bygde skip etter endt 3. kvartal, eier selskapet nå fem store, moderne PSV-er 100 prosent.

Standard Drilling er i tillegg investert i 13 ytterligere middels store skip, og har altså en flåte på 18 hel- og deleide skip."

Aksjen er også svært positiv på inside handler og fond har posisjonert seg. Handlene er også til dels gjort på høyere kurser enn dagens.

Sitter lastet i denne og regner med en dobling av kursen før sommeren her. Både ut fra kjent situasjon med mye aktivitet i Barentshavet fra våren av og den positive utviklingen i ratene.
Redigert 05.01.2018 kl 08:47 Arkivert
Hoff@
05.01.2018 kl 09:57
1035

Er temmelig sikker på at den vil passere 2 kroner om ikke så lenge
Arkivert
marco83
05.01.2018 kl 10:03
1018

Hvorfor vinner de så mange termkontrakter? Er det fordi de har de beste båtene i Nordsjøen? Nei. Er det fordi de har de mest fueløkononmiske båtene i Nordsjøen? Nei. Er det fordi de har den beste landorganisasjonen og mannskap i Nordsjøen? Nei.

Ingen byr under 70/80k i dagrate på term. Utenom....gjett:) Jo du tippet riktig. Disse gutta byr under det, ikke rart de vinner termkontrakter i øst og vest:)
Arkivert
Alfsen
05.01.2018 kl 10:13
1000

re: men så kan de også tjene gode penger selv på lavere rater enn konkurrentene.

Nyere båter kjøpt til dumping priser når markedet lå nede, langt under byggekost. Ingen gjeld å ta hensyn til.

De emisjoner vi har sett har vært nyttet til å kjøpe nyere båter under halv pris i forhold til byggekost.

Og når markedet nå tar seg kraftig opp til våren (mye aktivitet, spesielt i Barentshavet). Hvor mye penger vil de kunne tjene da ?
Arkivert
Hoff@
05.01.2018 kl 10:13
999

Marco83
Jeg sier bare en ting - DU ER MISUNNELIG, hiv deg med og ri bølge for pokker
Redigert 05.01.2018 kl 11:36 Arkivert
Alfsen
05.01.2018 kl 10:37
980

Og her er forretningsideèn fra Hegnar TV tilbake fra januar 2017. Og siden den gang har jo SDSD økt med ytterligere flere nyere skip som tåler "arktiske farvann". Og vi vet jo alle hva som har skjedd med ratene siste året.

(se fra ca 1.30 her)

http://www.hegnar.no/TV/video/0f5e7964-00080348-317a9414

Klar doblingskadidat som har brukt penger utrolig smart til å kjøpe opp skip til bunnpriser mens markedet var nede.

I dag er omsetningen 500% over normalen med et løft i kursen, rent teknisk ser det derved meget pent ut nå. Og det fundamentale er i høyeste grad på plass..
Redigert 05.01.2018 kl 11:53 Arkivert
marco83
05.01.2018 kl 11:53
936

Inntjeningen er ikke noe særlig nå for de,men ja når markedet snur blir det bonanza!

Synd man må vente så mange år før det skjer, men er man tålmodig nok er en inngang bra nå.
Arkivert
Hoff@
05.01.2018 kl 12:07
916

I prinsippet trenger ikke SDSD tjene så mye penger nå, dette er Asset play. Bare verdiene på båtene har doblet seg allerede siden de var kjøpt.
Det er rett og slett bare å ta frem kalkulatoren og bruke gangetasten, jeg tror mere på 5 gangen her enn 2 gangen. Vent og se
Arkivert
marco83
05.01.2018 kl 12:35
914

Hva baserer du utsagnet ditt på om at verdien har doblet seg allerede?
Arkivert
Hoff@
05.01.2018 kl 12:54
901

Tilsvarende så store nye båter er ikke å oppdrive lenger, SDSD handlet til under halvparten av kost. Når markedet nå har snudd vil etterspørselen eksplodere. En annen ting er at kostnadene til SDSD er halvparten av andre tilvarende selskaper
Arkivert
marco83
05.01.2018 kl 13:00
900

Ikke å oppdrive lignende tonnasje? Hvor i alle dager har du dratt det fra? Det stemmer overhodet ikke. Markedet nå har snudd? Når snudde markedet?:)

Kostnadene er betydelig mindre ja men de byr således betydelig mindre på termkontrakter også. Derfor de vinner de.



Arkivert
Alfsen
05.01.2018 kl 13:08
870

re: Marco83

Ratene er doblet siden analytiker presentasjonen i Hegnar TV Januar 2017.
Og som de fremhever der så tjener de penger selv på de lave ratene som var da, grunnet langt rimeligere skip og null gjeld.
Arkivert
marco83
05.01.2018 kl 14:01
856

Men kjære vene, det at ratene en dag i spoten svinger til det dobbelte er jo ingenting å melde om.

Så NAO Thunder ble sluttet på £15k i slutten av november, den siste sluttningen gjort i spoten i dag er samme båt faktisk men nå på £4k. Kollapset fullstendig mao?:) Nei, det svinger fra dag til dag. En dag i mnd er det mulig å gjøre £15k, de resterende 30 dagene ligger nivået nå på mellom £3,5k til 7-8k.

Arkivert
Alfsen
05.01.2018 kl 15:17
821

Her snakker vi ikke om dag til dag, men det faktum at ratene er lave i dårlige tider (som vi er på vei ut av nå), og i gode tider. Den lengre trenden med andre ord.

Standard Drilling sine kostnader til skip samt at de er gjeldfrie medfører også at de kan gå i pluss på lave rater der hvor ingen andre kan det.

Sammenholder en selskapsverdien i dag opp mot potensialet båtene har (og ikke minst verdien av flåten alene) så fremstår SDSD som en mangedoblingskandidat.

Regner med solid pluss i Q4 hvor deres flåte i motsetning til de fleste konkurrenter har vært i full drift. Og selv om ratene ikke er der jeg ønsker dem enda, så trenger jo heller ikke SDSD særlig høye rater med et slikt kostnadsnivå for å gå i pluss. Som også Hegnar TV påpekte for ett år siden i linken lengre oppe på siden.

Spennende fremover våren nå også med den store aktiviteten som er planlagt i Barentshavet. Da snakker vi ikke lengre om Standard Drilling på disse kurs leier.

Kjøp moderne store båter til dumpingpriser når markedet ligger brakk, voks uten å oppta gjeld. Bedre oppskrift for posisjonering for gode tider igjen i olje/offshore finnes knapt.
Arkivert
marco83
05.01.2018 kl 15:24
819

Den lengre trenden er enda negativ. Ikke vært en bedring i ratene i det hele tatt og det er ikke tegn til bedre før den vanlige oppgangen kommer i sommer. Som uansett er lav nå.

De kunne ha gått i pluss eller mer i pluss hadde de sluttet båtene sine på markedsratene som nå gjelder. Det gjør de ikke, de byr under dette for å vinne jobb og som resulterer i nettopp det at de vinner mye termjobb. Ingen av de andre klarer å by så lavt som det de gjør.

Helt enig, har du et godt og langt perspektiv så er SDSD spennende. I det korte bildet not so much.

Hvilen stor aktivitet i Barentshavet referer du til? Du vet SDSD ikke kommer til å gjøre arbeid i norsk sektor sant?

Ingen tvil om at det er en god oppskrift ja, spm er hvorfor ikke flere gjør det?


Arkivert
Alfsen
05.01.2018 kl 15:51
790

Poenget er at de tjener penger og går i pluss nå selv ved lave rater.

Øvrige aktører har skip i opplag, SDSD klarer seg i motsetning til dem helt fint med nåværende rater og vil etter alle solemerker tjene enda mer penger utover våren når markedet bedres enda mer.

Tross alt et mye bedre alternativ enn opplag.

90% kapasitetsutnyttelse på store supply skip er det ingen konkurrenter som har.

Selv med nåværende nivå er aksjen en doblings kandidat, så kan en bare fantasere om hva kursen ligger på når det "endelig lysner" i olje offshore.

Hele selskapet er verdsatt til verdien av noen få supply skip i dag. Og det varer neppe lenge..

Arkivert
Fastmoney
05.01.2018 kl 22:55
747

Tja sdsd har kjørt emisjoner for hvert oppkjøp så moderer påstanden noe. Men billig kjøp har det vært
Arkivert
Fevang
05.01.2018 kl 23:04
730

ye tryggere med EK. Og ingen dumpingemisjoner slik man ser i andre selskaper. Jeg har noen aksjer og tror det blir bra
Arkivert
CoGe
06.01.2018 kl 00:07
680

Emisjonene er nyttet til å finansiere kjøp av nyere større supply båter til ca under 70% av byggekost mens markedet har ligget nede.

Så lenge emisjoner benyttes på et så fornuftig vis som dette , så er jeg ikke bekymret egentlig.

Nå er det mange tegn på bedring innen olje/offshore. Og hva er bedre da enn å besitte en moderne flåte en har kjøpt til spottpris og være et selskap uten gjeld.

Fotrinnet ovenfor konkurrentene er enormt. Der de sliter med stor gjeld etter å ha bygget dyre skip må de ha høye rater for å tjene penger.

SdSD tjener penger selv ved lave rater som nå. Og utover våren og sommeren vil disse være langt høyere.

Og Spetalen som eier er jeg heller ikke bekymret for. Han vil nok en dag selge seg
ut. Men da har som regel kursen doblet et par ganger først. Og p.t. ligger kursen under dennes inngangskurs.

Tror raskt vi kan se første kursdobling her. Situasjonen i markedet bedres sakte men sikkert, de har 90% kapasitetsutnyttelse av sine store supply skip og som påpekt er prisingen av selskapet «et par skip».

Det skjønner jo innsiderne som har kjøpt og kjøpt. Det skjønner fondene som har gjort det samme.Her har også Pareto grabbet til seg, og de har god teft.

Og rent teknisk ser det pent ut i dag med kursløft på rekordvolum.

Våkner aksjen nå?
Redigert 06.01.2018 kl 00:09 Arkivert
kvirrevi
06.01.2018 kl 00:21
660

Å ikke ha gjeld er selvsagt trygt og godt.

Hvis markedet vil bedre seg mye fremover vil det derimot kunne være vesentlig mer lukrativt å kjøpe selskap som dels er finansiert med EK og delvis med gjeld.

Selskap som DOF og SOFF har sikkert i overkant mye gjeld, men de vil også ha riktig mye oppside i et sterkere marked.
Arkivert
Fevang
06.01.2018 kl 01:40
671

Er stort sett enig med både GoGe og kvirrevi!!

Nedsiden bør være liten og oppsiden bør om ikke annet være OK.

Noen av båtene er kjøpt med en rabatt på 85% av nybyggingspris!

Med så mange båter i opplag tror jeg det går flere år før markedet blir direkte hot.
Trygt uten gjeld da.
Redigert 06.01.2018 kl 01:44 Arkivert
CoGe
06.01.2018 kl 10:21
576

Re: et selskap som Standard Drilling som går i pluss på langt lavere rater enn konkurrentene og son i tillegg er svært lavt priset i dag er langt mer attraktiv som investering enn konkurrentene tynget av høy bygge kost gjeld.

Markedet er «hot nok» for SDSD som har 90% kapasitetsutnyttelse allerede nå, og vil med høy sannsynlighet levere solide pluss tall allerede nå for q4.

De har med andre ord begynnt å tjene gode penger der hvor konkurrentene enda ikke er kommet dit. Nettopp fordi de kan tjene godt selv på lavere rater. Sier egentlig seg selv, kjøper du en nyere båt 85% under byggekost, så er det betydelig enklere.

Og så har vi verdsetting av SDSD kontra konkurrentene da, SDSD prises nå kun til verdien av noen få skip som nevnt her på tråden.Derfor snakker vi lett dobling her og enda høyere når markedet bedres ytterligere til vår/sommeren.
Arkivert
Hoff@
06.01.2018 kl 10:58
567

Dette er og blir ett godt case uansett hvordan vi snur og vender på det hvis ikke verden går rett i dass.
Er bare litt redd for at selskapet blir solgt før potensialet er tatt helt ut, for med en attraktiv flåte i ett marked som er på vei oppover kan dette skje litt raskt.
Husk at før hver oppgang i ratene så går aksjekursen først, dette skjer hver gang
Arkivert
CoGe
06.01.2018 kl 12:22
559

Godt mulig selskapet blir solgt, analytikere har jo antatt det lenge nå.

Men blir det solgt er det neppe på dagens ekstremt lave kurs, så det blir bare en bonus.

Forlvrig mye god informasjon her på dette forum om dette og mye mer om caset Standard Drilling. (Uvanlig mye god og faktabasert informasjon til dette forum å være).

Jeg sitter i aksjen grunnet verdi vurderingen av eiendeler og inntektspotensiale kontra selskapsverdi. Samt at jeg tror at olje offshore generelt vil vise bedre takter mot våren.

Og da er ingen andre selskap bedre posisjonert innen supply enn SDSD som vil kunne tjene langt mer pr rate krone enn konkurrentene grunnet langt lavere kostnader.

Anbefaler å lese link til Hegnar TV fra ett år siden lengre oppebi tråden hvor dette belyses bedre.

Neppe tilfeldig at stigning i aksjekurs begynner nå på rekordvolumer som i går.

Kursen har da også ligget «død» svært lenge nå og mange av de største aksjonærene har høyere snitt enn dagens kurs.
Redigert 06.01.2018 kl 12:30 Arkivert
CoGe
08.01.2018 kl 11:59
410

Holder seg pent på greit volum i dag.

Rent teknisk indikerer dette videre oppgang i kursen etter bra kursløft på svært høyt volum på fredag.

Teknisk analyse kan noen ganger være et bra verktøy.

Her antar jeg at de underliggende fundamentale forholdene vil ha størst betydning fremover og at en re prising av selskapet vil bygge på:

* selskapet har allerede nå positiv underliggende drift. Ingen grunn nå med også de to siste større skip i drift å anta at situasjonen skulle være noe dårligere enn q3 tallene viste.Snarere tvert i mot om en legger siste børsmelding til grunn.

* forventning mot høysesong utover våren sommeren vil bidra til ytterligere styrket inntjening og enda høyere rater.
Det er bemerkelsesverdig at selskapet i dag melder om 90% kapasitetsutnyttelse og viser til positiv drift i et marked som enda ikke er friskmeldt, men hvor en venter en bedring utover året.

* det faktum at dette gjeldfrie selskapet er svært lavt priset i forhold til både eiendeler og nå nåværende og forventet kontantstrøm.
Redigert 08.01.2018 kl 12:06 Arkivert
Arkivert Til toppen