NEL - Hvordan er det mulig ?

Ajax1
NEL
20.11.2017 kl 10:24
8017

Dette er en arkivert tråd!
Her har NEL nettopp inngått kontrakt med Nikola Motor Company som sannsynligvis vil ha en totalverdi som er dobbel så stor som NEL sin totale børsverdi idag.
Likevel står aksjen på stedet hvil. Jeg har store problemer med å forstå hvordan dette er mulig. Jeg har også store problemer med å forstå hvorfor noen er villig til å selge på disse nivåer.
Ikke bare har NEL vunnet kontrakten med Nikola alene (det var det ikke mange som seriøst trodde), men triggere for nye store kontrakter står nærmest i kø.
Jeg kan forstå at caset NEL er litt vanskelig å sette seg inn i, men det må man bare gjøre i selskaper man ønsker å investere i.
Men den økonomiske virkeligheten vil på sikt innhente aksjekursen i NEL.
Arkivert
prolm
20.11.2017 kl 11:25
4941

Ja, hvordan er det mulig? For min del avventer jeg videre kjøp før jeg ser at ordreinngangen gir positivt bidrag i regnskapene. Gir økende produksjon økt underskudd kan det ta tid før NEL kan forsvare dagens Mcap.
Begynner imidlertid tallene å bli svarte går jeg mer enn gjerne inn på 4kr. Heller det enn kjøp på 2kr med vedvarende/økende underskudd...
En eventuell ny emisjon neste år vil være ødeleggende for kursen. Min mening er at uansett hvor stor ordrereserven er uten å ha bevist at en også tjener penger vil kursen svinge en del rundt siste emikurs (2,50). Men som sagt etter at selskapet begynner å tjene penger med nåværende aksjekapital kjøper jeg gjerne på 3-4 tallet.


Arkivert
Wanker
20.11.2017 kl 11:38
4812

Jeg tror mye ligger i elektriske bilers stilling i Norge. Til og med folk jeg respekterer (eller har respektert, :-) ) henger seg opp i at elbilene vil "vinne". Og nå kommer jo Tesla med trailer, så da er jo fasiten gitt. (Ruller med øynene her)

Teit? Ja!

Hva gjelder NIKOLA-kontrakten, så ligger de store inntektene så langt fram, at de som investerer andres penger kanskje ikke legger særlig vekt på dem. Og selv om Nikola har fått på plass en del viktige ting de siste 2-3 månedene, er det et godt stykke fram til masseproduksjon.
Arkivert
Binyrer
20.11.2017 kl 11:45
4743

Oslo Børs er ikke stedet for NEL, hadde NEL vært smarte hadde de pakket kofferten og overført alle aksjer til Sverige, det samme bør AXA, GIG og ELE gjøre... Bingo børsen er ikke stedet for slike selskaper.
Arkivert
Norviking
20.11.2017 kl 11:51
4698

Repeterer litt av det jeg skrev tidligere på en tråd:

Man trenger uhorvelig mye mer batterier i en ren elbil kontra en hydrogenbil .
Dvs mer gruvedrift osv som ikke ubetinget er positivt.

Deretter så har man den praktiske biten
Distribusjon og "tanking" av elbiler
Greit nok i Norge der biltettheten er liten og mange kan tanke hjemme.
Men tenk i store byer i Europa der det kan bo opptil 5-6 000 mennesker i ei boligblokk.
Da er det tilnærmet umulig å ha en el-distribusjon som klarer å holde tritt med det behovet som evt ville bli.

Så den som tror at ren elbil vil danke ut hydrogen bør ta en tur ut å se hvordan folk bor og lever andre plasser enn her på berget.

Ta også India der 250 mill mennesker ikke har strøm i husene sine enda .
Så hvor skal dem i så fall stikke inn ladekontakten ?

India er ikke det eneste landet som har dårlig med strømtilførsel
Se også landsbygda og avstandene i Afrika og Australia
Så også russland.

Dette er store markeder som kommer og som vil bli "hydrogenland" GARANTERT

Til slutt
Man bør slutte å tenke bare bil og lastebil når det gjelder hydrogen
Hva med skip og industri ?

Nei
NEL-kursen nå er hyggelig for den som har trua og som vil laste ytterliger opp

Slutt å syt å begynn å kjøp :)
Redigert 20.11.2017 kl 11:52 Arkivert
atormod
20.11.2017 kl 12:05
4539

Husk det er hydrogen som er fremtiden,Norge er sen der er de altid,husk når di skulle gå over fra seil til motor,det tok sin tid.
Arkivert
kinnel
20.11.2017 kl 12:14
4452

Ha litt tålmodighet med denne aksjen, den vil gradvis komme etter hvert. I mellomtiden får vi bare la øretraderne holde på.
Arkivert
Slettet
20.11.2017 kl 12:24
4388

Sant. Tålmodighet er undervurdert på børs.

Dekningen blant journalister gjør også at hydrogenbiler knapt nevnes. Kanskje i en bisetning. Som i VG+ i går.

"Den japanske bilgiganten Toyota har gått fra fokus på elektrisk drift til brenselcelleteknologi og er nå tilbake til full satsing på elektriske biler, i kompaniskap med Mazda"

Det gir jo den jevne leser et inntrykk av at bilprodusentene ikke vil satse på hydrogenbiler. Fremstillingen blir skjev og alltid i favør av elbil.

Hvor er journalisten som tør tenke nytt?

Poenget mitt er at alle virker å gå i flokk.
Redigert 20.11.2017 kl 12:26 Arkivert
Calu
20.11.2017 kl 12:30
4337

Jeg tror ikke det handler om at man er farget av norsk kjærlighet til elbil. Jeg tror helt klart at større aktører(som er de som spiller størst rolle for aksjekursen) har et litt mer nyansert bilde av hydrogenbransjen enn det.

Jeg tror også at Nikola-kontrakten blir mer toneangivende når det nærmer seg levering av demostasjonene og guidingen for de påfølgende 14 stasjonene. Det andre er hvorvidt/når selskapet begynner å tjene penger. Hvis selskapet over et par kvartaler viser at tapene synker og begynner å nærme seg break even, tror jeg flere større aktører kommer til å handle.

Forskjellen på meg og Prolm er vel at jeg tar større risiko. Det er jo fair. Så kunne man diskutert hva som er smartest i caset, men det er en annen sak.

Arkivert
oppvigår
20.11.2017 kl 13:02
4168

Er det elbil fantaster, som holder kursen nede? Kursen burde vel vært mye høyere med alt det positive som skjer rundt NEL!
Arkivert
Herr Berg
20.11.2017 kl 13:07
4137

anskje folket flytter over til NOM..... ?



http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/11/Nordic-Mining-med-Engeboe-avtal
Arkivert
Calu
20.11.2017 kl 13:12
4085

Det har lite med elbilfataster å gjøre. De fleste av dem er ikke på børs, og hvis de er det, bryr de seg lite om å bedrive kursmanipulasjon i NEL for å holde kursen under 3 kr. Det er heller ikke hydrogenfantaster eller andre fantaster som har senket kursen i Tesla 6,5 % den siste mnd.

:)
Arkivert
rischioso
20.11.2017 kl 13:14
4084


RE - hvordan er dette mulig?

* LES og LÆR...)

http://forum.hegnar.no/post.asp?id=21886376
Redigert 20.11.2017 kl 13:16 Arkivert
Slettet
20.11.2017 kl 13:27
3971

Mener ikke det er elbilfantaster eller journalister som svekker kursen. Det jeg sier er at de ikke akkurat bidrar til fokus på det som kommer. Alle monner drar som kjent.

Forøvrig enig i det du skriver Calu. Det er litt lite flesk på grisen ennå.

Mye spennende i vente som vil ta oss videre:)



Arkivert
Chilipepper.com
20.11.2017 kl 13:41
3891

Dette innlegget har blitt slettet
Arkivert
whiz
20.11.2017 kl 14:07
3729

“The market can stay irrational longer than you can stay solvent.”

https://www.maynardkeynes.org/keynes-the-speculator.html

Så er spørsmålet hva man definerer som irrasjonell oppførsel...
Arkivert
Northern
20.11.2017 kl 14:13
3672

Ja, bare å konstatere at kursen var høyere for 1 mnd siden.
Før Nikola....:))

Sånn går no dagan.....
Arkivert
Calu
20.11.2017 kl 14:15
3653

Jeg skjønte det, prøvde bare å være morsom og komme med et poeng samtidig, hehe.

Dette blir spennende, Mr. Branca! 2018 blir gøy.
Arkivert
Slettet
20.11.2017 kl 14:16
3644

Nå har det ikke gått mange dagene uten nytt for å si det sånn. Og med den ordrerekken som er ventet skal det godt gjøres å bli insolvent i nærmeste fremtid)

Lett å bli utålmodig. Skal innrømme det.

Ha en fin ventetid folkens!
Arkivert
Slettet
20.11.2017 kl 14:18
3620

Tipper mange småeiere som har sagt ja til emi aksjer de siste dagene selger det samme antallet aksjer i dag.Det er ikke alle som stadig har friske penger. Nordnet er således største selger.
Arkivert
rischioso
20.11.2017 kl 14:25
3606


Chilli skriver:

RE - Jeg bekymrer meg i hvert fall ikke for et selskap som gang på gang beviser at de er i førersetet

* Man burde og det med god grunn være bekymret over at selskapet aldri har klart å gå med overskudd og ikke minst at underskuddene er sterkt økende...

Nettopp fordi det er inntjeningen og ingenting annet som kan gi et kursløft av betydning når alt kommer til alt...

Det hjelper også lite at selskapet er i førersete når det gjelder å gi bort marginer for å få tilslag på jobber som igjen fører til tapsprosjekter. Tapsprosjektene bevises jo av et estimert årlig underskudd på rundt 150m/nok legger vi q3-17 til grunn og det i seg selv burde være alarmerende for de fleste og av samme grunn er dagens prising for høy å regne.

----------

RE - 0g så må dere ikke glemme at kursen har gått 40% i 2017 så langt selv om det hele tiden har vært gjort iherdige forsøk på å holde kursen nede..

* Det er jo også en måte og se det på om man ikke ønsker å forholde seg til virkeligheten...

Virkeligheten er at kursen er barbert med nærmere 60% siden i fjor og underskuddet er mangedoblet i samme periode så det er en naturlig sammenheng...

MAO, caset slik det fremstår i dag er alt annet enn attraktivt både prismessig og ikke minst prestasjonsmessig noe som igjen vil trigge en ny emisjon i 2018...
Redigert 20.11.2017 kl 14:30 Arkivert
Slettet
20.11.2017 kl 14:25
3570

Kjenne eg ble kvalmen når eg leste Risch sitt innlegg og trenger umiddelbart en spypose.

Snakke deg om å være høy på seg selv og tro at en sitter på hele vettet.
For det er jo virkelig gutten som har hatt stor gevinster på sine investeringer de siste månedene........
Arkivert
Sørøya
20.11.2017 kl 14:52
3412

NEL presenterer seg som de er verdensledene innen sitt område i et marked som er i rask vekst. Da forventer jeg mer enn 40 % stigning i aksjeverdien pr år. Defor er jeg også tungt inne i NEL. Nikola kontrakten var en prestisjekontrakt og kan nok bringe mye penger på sikt, men for 2018 omsetning er det tross alt begrenset. NEL er i oppstarten på mye interressant, men slik jeg oppfatter aksjemarkedet så vil nok en 130 mill NOK kontrakt i Fredricia eller en konkret byggekontrakt i Frankrike gi vesentlig større kursutslag. For ikke å si en større produksjonskontrakt med Korea eller med Shell.
Arkivert
Chilipepper.com
20.11.2017 kl 15:05
3323

Dette innlegget har blitt slettet
Arkivert
anderix
20.11.2017 kl 15:08
3273

Den kan godt sige litt mer nedover, før det kommer flere nyheter, slik at jeg får kjøpt meg inn igjen-)
Arkivert
2030kommer
20.11.2017 kl 15:09
3272

aar er ihvertfall alt tilrettelagt for julerally
Arkivert
Chilipepper.com
20.11.2017 kl 15:10
3272

Dette innlegget har blitt slettet
Arkivert
Slettet
20.11.2017 kl 15:29
3150

Ta i betraktning det Sørøya sier. Og det Richioso sier. Markedet ser nok bare på tallene rett foran nesen sin. Og det er svart på hvitt tjener ikke nok penger. Her følger de bare boka.

Det frustrerer så klart aksjonærer at markedet ikke ser det Sørøya beskriver. Det virker i hvert fall slik på meg. Og så lenge det ser ut til at ingen vil prise inn fremtiden her så blir kursen som den er. Markedet ser ut til å tenke som Richioso akkurat nå. Lik det eller ei. Men der står vi.
Arkivert
anderix
20.11.2017 kl 15:36
3117

Husk at det er Oslo børs vi snakker om. Her er det kortsiktighet som gjelder, ikke fremtidig potensiale. Jeg har som sagt solgt og tatt gevinst. Ikke fordi jeg har mistet tro på caset, langt i fra, men fordi historien gjentar seg gang på gang i denne (og mange andre aksjer på Oslo børs) etter nyheter og en peak, siger kursen nedover og man får en mer attraktiv inngang igjen. Håper alle som er langsiktige får sin gevinst til slutt (noe jeg er nesten sikker på), men i mellomtiden vi jeg utnytte svingningene/mønsteret og tjene penger på det-)
Arkivert
krelish
20.11.2017 kl 15:57
3003

Kan ikke si at markedet tenker slik som Risch sier. Han har konstant vært negativ til NEL siden han solgte med rundt omkring i Mai i år. Siden han solgte lå kursen i NEl på litt under 2 kr. Så kursen har vel da siden Mai gått opp 50%. Største frykten til Risch er om Nel virkerlig skal begynne og dra Nordover, uten at han er med.

Arkivert
Furuen
20.11.2017 kl 16:00
3024

Jeg synest det er mye unødvendig og utålmodig syting her.

Ta en kikk på 5-årschartet!

Bunnlinjen viser en jevn og fin stigning hele veien.
Se bort fra de kortsiktige toppene!

En som kjøpte nelaksjer i august 2013 til 50 øre stykket og sitter på dem enda, har hatt en stigning på 576 % på aksjene når kursen nå ligger på 2,88.

Det er kanskje ikke så mange andre papir som kan vise til tilsvarende.

Ha en fortreffelig uke!
Arkivert
Tullium
20.11.2017 kl 16:03
2984

Nikola Motors er konk før de har produsert en eneste lastebil. Det hele bærer preg av å være et pyramidespill.
Arkivert
Axie
20.11.2017 kl 16:10
2948

Nikola er en bløff som aldri kommer til å bli gjennomført. De som fortsatt ikke har skjønt det kommer til å få det tøft fremover.
Arkivert
Airbag
20.11.2017 kl 16:11
2937

Ikke lenge til Nel går med overskudd.

Kanskje 2020 begynner de med utbytte?

Nå gjelder det å laste opp til Nel blir en utbyttemaskin.

Tatt fra hjemmesiden til Nel:

"The company seeks to create sustained shareholder value. The Board of Directors emphasizes communicating and maintaining good relationships with shareholders through financial reports, press releases and presentations. The company has one class of shares. Nel has not yet reached the stage when it can pay dividends from ongoing earnings."

Ha en fin kveld!
Arkivert
Furuen
20.11.2017 kl 16:11
2960

Vær obs på at det i dag er vesentlig Nordnet-ere som har solgt, og det tre ganger mere enn nestemann på salgslista, som er Pareto. Deretter kommer Arctic...

og nedgangen i dag er på lite volum!
Redigert 20.11.2017 kl 16:12 Arkivert
Slettet
20.11.2017 kl 16:11
2920

Vær klar over at de andre investorene/eierne identitet foreløpig holdes hemmelig.
Kan være disse besitter betydelige økonomiske muskler.
Så tullium, den tror jeg helt enkelt blir for lett.
Arkivert
krelish
20.11.2017 kl 16:55
2752

Solgt deg ut Axie? Det du mener er at Tesla lastebil kommer aldri til og bli noe av. Der er vi alle enige også.
Arkivert
Slettet
20.11.2017 kl 17:26
2606

De som sitter i Tesla vil få det langt tøffere.
På sikt vil Musk vise seg å være en investors mareritt.

Ikke bare undertegnede som mener at Tesla vil slite.

"Selv mener han at Tesla brukte presentasjonene av fartsmonsteret Roadster og semitraileren som en distraksjon fra de alvorlige problemene de har med i produksjonen av Model 3."

https://e24.no/bil/tesla-motors/bilnestor-tror-tesla-maa-ta-grep-for-aa-overleve/24191772
Redigert 20.11.2017 kl 19:46 Arkivert
Sørøya
20.11.2017 kl 17:41
2545

Det ble tegnet for 79,1 mill NOK i rep.emisjonen. Tildeling klar i løpet av morgendagen.
Arkivert
Slettet
20.11.2017 kl 17:45
2506

Det er bra.
Mange av oss som har tatt godt i og det blir spennende å se hvor meget en ender opp med.
Arkivert
Chilipepper.com
20.11.2017 kl 17:48
2478

Dette innlegget har blitt slettet
Arkivert
Chilipepper.com
20.11.2017 kl 17:52
2447

Dette innlegget har blitt slettet
Arkivert
Axie
20.11.2017 kl 18:12
2310

Morsomt at dere tror at Nikola kommer til å bygge en lastebil, men ikke Tesla.

La oss ta en sammenligning.

Tesla har bygget og solgt biler i ti år allerede, de bygger verdens største bygning (i grunnflate) for å øke produksjonen av biler og batterier til en halv million enheter i året. De selger batteribanker for lagring av energi både til private og til store energiprodusenter og de eier USA's største installatør av solceller som alene har 15000 ansatte.

Nikola... hva vet vi egentlig om Nikola? Svært lite, men vi vet at de startet som et selskap som ville bygge lastebiler med elektrisk drift og med gassturbin som skulle lade batteriene. For ca et år siden ombestemte de seg og ville bruke brenselceller og hydrogen i stedet for gass. Hvor mange ansatte har de? Ingen som vet. Hvem finansierer Nikola? Ingen som vet, de er ikke notert på noen børs. Men allikevel lanserer de planer for milliarder av dollar. Lastebilen de ønsker å bygge er fortsatt på tegnebrettet, ingen er bygget.

Vi vet noe om Nikola One. Den skal ha et stort batteri på 320kWH, altså 1/3 av det Teslas semi skal ha, ikke akkurat et lite startbatteri. Men så baller det på seg, 100 kg hydrogen ombord. Vi vet ikke hvor hardt de tenker å komprimere hydrogenet, men vanlig på større kjøretøy er 350 bar. Da vil hydrogenet i seg selv ha et volum på 4400 liter, så kommer tykke karbonforsterkede tanker i tillegg, skal vi tippe at tankene får et volum på 5000 liter? En tankbil har tanker på 15000 liter til sammenligning. Så da har vi et stort batteri, en gigantisk tank, brenselceller, pumper, kompressorer og div. mikkmakk og ikke minst, et stort kjøleanlegg med diverse radiatorer og vifter for å holde temperaturen nede i brenselcellen.

Hvis dere er bekymret for at det blir lite plass til varer i Tesla sin lastebil, hvordan blir det i en Nikola? I tillegg vet vi at den krever tre ganger så mye energi for å frakte varer i et marked som skriker på omlegging til fornybar energi. Hvem tror at et energisløsende monster har noe i dette markedet å gjøre?

Nikola er så dumt, at det skulle være unødvendig i det hele tatt å diskutere det. Det er det knapt noen som gjør heller, men det sitter noen med hydrogenaksjer på et norsk forum og fortsatt håper på at dette er fremtiden. Lykke til med den strategien.



Arkivert
Axie
20.11.2017 kl 18:15
2272

Dette innlegget har blitt slettet
Arkivert
Chilipepper.com
20.11.2017 kl 19:50
1964

Dette innlegget har blitt slettet
Arkivert
Slettet
20.11.2017 kl 20:01
1895

Dette innlegget har blitt slettet
Arkivert
rockpus
20.11.2017 kl 20:49
1753

Slik jeg personlig vurderer situasjonen, så opererer nel i et marked som enda ikke har opparbeidet en naturlig etterspørsel. Denne etterspørsel må dermed nel være med på å skape selv . Det kan kun skje ved å barbere ned sine egne marginer. Dermed får vi i denne fase et selskap som kan få stor omsetning men likevel underskudd og påfølgende emisjoner. Dersom fremtiden tilhører hydrogen vil imidlertid dette forholdet endre seg til noe langt mer positivt.
Arkivert
Bullinvestor
20.11.2017 kl 20:57
1715

Sørøya kan du bekrefte det..
Arkivert
Framtia
20.11.2017 kl 21:18
1610

Kan godt være enig med deg! Har ingenting å si om kursen ligger lavt til den tar av! Kursen kommer når NEL beviser at de tjener penger!Det er riktig at de fleste kontrakter ikke gir penger i kassa enda og markedet reagerer deretter...Nikolakontrakten er hauset som et vinn eller forsvinn for Nel, noe den ikke er. Den er selvfølgelig viktig på sikt og viser at markedet utvikler seg i riktig retning...
Arkivert
Framtia
20.11.2017 kl 21:39
1536

Dette innlegget har blitt slettet
Arkivert
Sørøya
20.11.2017 kl 21:44
1531

Bullinvestor
Bekreftet. Dessuten ser jeg at meldingen nå ogsåer lagt ut på annen NEL tråd.
Arkivert
Arkivert Til toppen