Langrenn og astmamedisiner

LAKO
18.11.2017 kl 22:51 1415

Dette er en arkivert tråd!
Det er visst lagt lokk på dette nå, russerhetsen tar all oppmerksomhet. Tilfeldig?

Det nye stjerneskuddet Klæbo er selvfølgelig også på astmamedisiner.
Er det noen friske løpere igjen på landslaget tro?

http://vgd.no/sport/vintersport/tema/1832896/tittel/forekomst-av-astma-hos-norske-toppidrettsutoevere/innlegg/45524514/
Arkivert
Yess
19.11.2017 kl 15:02 885

Nesten alle norske langrennsløpere er så syke at de må pøse på med astmamedisin. Sundby tar sågar så store doser at han blir tatt for det. Norges astma og skiforbund.
Arkivert
bravi
19.11.2017 kl 15:23 868

Northug går ikke på astmamedisiner. Han er ikke så mye medisinert som resten av langrennsløperne. Derfor fikk han problemer med halsen denne uka slik at han ikke kunne stille på Beitostølen. Så hører vi at noen tullinger sier at han kanskje ikke får være med ì Kusamo? Klart Northug må stille.
Arkivert
Yess
19.11.2017 kl 22:37 815

Northug har båret norsk herrelangrenn på sine skuldre siste 10 årene. Klart han må stille men det ryktes at han er vraket.
Arkivert
nima
19.11.2017 kl 22:45 800

De har vel funnet noen som er astmamedisin avhengni. Derfor må Nortug vrakes
Arkivert
LAKO
20.11.2017 kl 09:58 759

Klæbo har aldri vært astmatiker, men ble testet på medisinene for å se effekten.
Arkivert
OIL-IT
20.11.2017 kl 10:45 730

LAKO hvis ikke Klæbo er astmatiker har han vel ikke lov å ta medisinen? Er det da ikke så at det anses som dop? Hva er egentlig caset her?
Arkivert
Fluefiskeren
20.11.2017 kl 13:41 708

Oil-it

Under junior -vm ifjor fikk friske norske deltakere astmamedisin som forebyggende siden lufta var så dårlig. Dette er ikke første gang en frisk person får astmamedisin fra skiforbundet. Jeg synes også dette er veldig betenkelig og i grenselandet mot doping. Man bør fra internasjonalt hold lages noen regler. Enn så lenge gjør nok ikke Norge noe ulovlig, men spørsmålet er om det burde vært ulovlig.

Så har vi høydehusdebatten. Som kjent er det forbudt her i landet mens så vidt jeg vet benyttes det i stort sett samtlige andre land. Svenskene har jo også trent i sporet med oksygenmasker. Her har nordmenn en klar ulempe.
Redigert 20.11.2017 kl 14:56 Arkivert
Yess
21.11.2017 kl 20:36 661

ttps://www.dagbladet.no/sport/finnene-raser-mot-norges-skiforbund-i-sundby-saken---anabol-liknende-effekt/6033336
Arkivert
Sylfest
21.11.2017 kl 20:47 648

Norske sportsjournalister er mest opptatt av være for eller mot Petter Northug. Å sette et kritisk søkelys på hvor mange og hvem av utøverne som er "astmatikere" vil føre til at de blir svartelistet av Norges skiforbund og ikke får delta når sponsorer og velvillige journalister skal feire medaljene sammen med utøvere og champagne.
Arkivert
bravi
21.11.2017 kl 20:59 640

Northug tror jeg en av de få, om ikke den eneste, av de norske langrennsløperne som ikke astmamedisineres. Bare det skulle være kvalifikasjon nok til bli tatt ut til Kusamo og OL. Når det snakkes om at russiske løpere som ikke er tatt i doping nektes å stille i OL virker det merkelig.

Man kan lure på hvilke holdninger som gjelder i skiforbundet og idrettsforbundet. Ta forsøkene på bortforklaringer i Johaug og Sundby sakene og legg til vegringen mot å gjøre rede for bla. reiseregninger da står man igjen med svekket troverdighet som også vil gjelde i dopingspørsmålet. Ikke rart svensker og finner er skeptiske.
Arkivert
LAKO
26.11.2017 kl 18:36 595

Fra VG blogg

Johannes Høsflot Klæbo har ikke astma. Han har aldri hatt astma.

Han er en av juniorerne som ble tilbudt og benyttet seg av forstøverapparat under junior-VM sist vinter. Etter ordinasjon fra lege Petter Olberg.
Arkivert
Fluefiskeren
30.11.2017 kl 12:03 515

Til alle dere som forsvarer russerne, men vil ha Johaugs og Sundbys hode på et fat.

Det som skjedde i Sotsji er meget alvorlig og litt genialt. Heldigvis ble det avslørt. Tillater meg å legge inn denne linken selv om det er russere og ikke nordmenn det er snakk om.

https://www.dagbladet.no/sport/skuffende-veldig-skuffende/68925766

Arkivert
OIL-IT
30.11.2017 kl 12:36 498

FF det er vel da ingen med interesse for idrett og som er ved sine fulle fem som kan forsvare russerne, om det som er fremkommet om jukset i Sotsji er sant. Sundby er jo helt på jordet om han mener bare positive prøver skal kunne lede til utestengelse om jeg forstår ham riktig. Vi har jo mange andre forhold som kan lede til det, eks. manglende samarbeid etc..
Arkivert
Fluefiskeren
30.11.2017 kl 13:59 482

Vel, det er jo noen både med og uten interesse for idrett som har hatt bastante meninger om Johaug og Sundby, men om de er ved sine fulle fem er vel tvilsomt.
Arkivert
OIL-IT
30.11.2017 kl 14:30 464

FF det er noe annet du nå skriver. Det er vel ingenting i veien for å mene at både Sundby, Johaug og russerne bør tas? Det uten å ønske noens hode på et fat og/eller forsvare russerne. Sundby tok etter min mening en kalkulert risiko for å bli best mulig til sitt løp. En gedigen overdose. Johaugs historie er utrolig, (det gjenstår veldig mye uavklart), men uansett og selv med hennes egen forklaring lagt til grunn, har hun vært klart uaktsom uten å hensynsta sitt eget ansvar. Russernes sak er klart alvorligst. Bevisst juks satt i system.
Arkivert
Fluefiskeren
30.11.2017 kl 15:13 440

Oil-IT

Astmamedisin til friske utøver virker veldig galt i min verden. Å miste et VM og et OL for den leppekremen er derimot altfor strengt i min verden.

Vet vi har diskutert dette før, og du kommer igjen med antydninger om at ikke hele saken er kjent. Tidligere har du kommet med noen studenters sannsynlighetsregning på dette som skal styrke din sak.

Nå er man i gang med ny sesong og vi lar Johaugsaken vile i fred. Og ja. Jeg nevnte den
først,
Arkivert
OIL-IT
30.11.2017 kl 15:22 434

FF, gammel vane vond å vende som det heter. Selv hadde jeg forbannet meg på ikke å vie langrenn i år så stor oppmerksomhet. Men det er jammen heller ikke lett......... . Langrenn er gøy.
Arkivert
Syriner10
30.11.2017 kl 16:09 426

Ja det er derfor det engasjerer. Flott sport, som er ideell i nordisk miljø.
Arkivert
Arkivert Til toppen