NAS - Blodige trafikktall

Silberman
NAS
06.11.2017 kl 11:57
11316

Dette er en arkivert tråd!
Det ser ut til at NAS går en mørk vinter i møte. De taper penger på langdistansesatsingen og i Sverige innføres en flypassasjeravgift fra årsskiftet, som vil være dramatisk for NAS og SAS.

Merk dere også mine kommentarer om at kursutviklingen etter det kraftige fallet tydet på at noen store aksjonærer nesten selger ut på best nå. Vel, i dag bekreftet Folketrygdfondet denne mistanken.

Silberman
Redigert 04.12.2017 kl 19:31 Arkivert
xLax
06.11.2017 kl 11:59
7311

r denne flypassasjeravgiften ekslusiv for SAS og NAS? Blir det opptur for Ryanair og andre
Arkivert
PRH55
06.11.2017 kl 12:09
7257

Du som tydeligvis er et regnegeni, kan du ikke vise oss tap på langdistanse kontra kortruter.
Skulle gjerne sett oppsettet ditt.
Arkivert
Silberman
06.11.2017 kl 13:19
7185

Med den rullerende yielden NAS nå har på 12 måneders basis, går de i minus. Kortdistansevirksomheten i Europa har gått i pluss de siste 10 årene. Erigo, de taper på langdistanse.

Jeg er spesielt bekymret for de nye rutene de startet opp fra småflyplasser i USA til Cork, Dubling, Edinborough og Bergen i vår. Det har vært helt stilt fra selskapet om disse. Jeg tror flyene, nå etter at sommersesongen er over, er halvfulle og at rutene går dårlig. Dette kan være en viktig grunn til den svake loadfaktoren og den svake yielden vi nå ser.

Dette var "Ryanair-modellen" som skulle redde langdistansesatsingen til NAS. Dersom den ikke fungerer, er selskapet virkelig i trøbbel. Jeg tror dette kan ha vært en grunn til at Frode Foss kastet kortene og sluttet i sommer.

Silberman
Redigert 06.11.2017 kl 14:36 Arkivert
Charlo
06.11.2017 kl 15:23
6977

Det ser ut som at denne skal ned til 170kr på en liten dupp!
Arkivert
Hektar
06.11.2017 kl 15:32
6921

urra, da har Charlo solgt igjen. Med tap som vanlig
Arkivert
hstray
06.11.2017 kl 15:41
6891

https://www.youtube.com/watch?v=uXQl7EcJpkg

Anbefaler alle å høre/se youtube video fra 2014 når Bjørn Kjos snakker om fremtiden..
Man forstår da de geniale trekkene til Norwegian ihh til flykjøp, finansiering samt at Norwegian ville vært konk for LEEENGE siden hadde de ikke kjøpt fuel effektive fly. Norwegian ligger flere generasjoner foran eks SAS ihh. til fly fornyelse. Når de 100 Airbus flyene som er kjøpt med 30+% rabatt fra listepris skal selges vil det være budrunde. Bare her ligger det verdier på 10-15 milliarder i fortjeneste for Norwegian..
Arkivert
Silberman
07.11.2017 kl 16:20
6664

Teknisk sett ser det også mørkt ut nå. Bruddet på 220 signaliserte at kursen skal ned og teste bunnene fra i sommer, i området 170 - 180. Jeg mener det er veldig risikabel å sitte med NAS gjennom vinteren.

Silberman
Arkivert
Charlo
07.11.2017 kl 16:22
6662

enne aksjen dundrer ned under 200 kr imorgen! Sann mine ord! NAS tjener ikke penger og sliter tungt. Finnair forbedret f.eks resultatet med 19%! Dette ser stygt ut
Arkivert
Titleist
07.11.2017 kl 17:07
6572

Flott Charlo.

Aksjen er shortet i hjel og Kjos kjøpte for 200 MNOK til kurs 240 nylig.

Den skal nok videre ned.. NOT!

Løk...
Redigert 07.11.2017 kl 17:09 Arkivert
hstray
07.11.2017 kl 17:24
6512

r du short silberman
Arkivert
hstray
07.11.2017 kl 17:47
6461

Og går aksjen 5% opp er charlo Bull igjen. Det skifter fort
Arkivert
Silberman
07.11.2017 kl 18:52
6411

Jeg er ikke short. Ser bare på fra sidelinjen. Tok et stort tap i sommer, da aksjen begynte å falle den gangen. Nå er jeg et brent barn som skyr aksjen, slik situasjonen nå er.

Silberman
Redigert 07.11.2017 kl 19:04 Arkivert
Vista
07.11.2017 kl 19:03
6344

Vår gode venn Fredly kjøpte tidligere i år på 230-ish og dumpet alt på 190, så ikke ta det så tungt.
Arkivert
ignatas
07.11.2017 kl 19:07
6331

det eneste NAS kan gjøre nå er å vinne markedshare med denne oljeprisen. den skal ikke tjene penger, det er ikke så enkelt å kjøre opp biletprisene med denne konkuransen.. skal ned til 170nok med oljen rundt 60.
langsiktig skal opp mye, etter at de tar monopoli, men ikke i 2018
Arkivert
Hektar
07.11.2017 kl 19:18
6323

Finnes det et menneske som ikke gledet seg over Fredlys tap? Største bortskjemte sutrekoppen man kommer over i dette papiret, untatt muligens Sissener. La de sutre som de vil, håper NAS skal mye mer ned da det passer med min investeringsstrategi. Hvor NAS er om 2-3 år derimot? Heh... Jau, sitter du short fra 220 kan du si farvel til mye kapital om du ikke dekker når muligheten byr seg.
Arkivert
Silberman
08.11.2017 kl 13:27
6142

Minus nye 5,5 pst. i dag, og nå ser 200 kroner ut til å ryke. Jeg føler med dere som nå sitter med denne aksjen.

Silberman
Redigert 08.11.2017 kl 13:28 Arkivert
Biomaten
08.11.2017 kl 13:31
6084

Så lenge man ikke har lånt penger for å kjøpe aksjene, eller at NAS går konkurs er det vel ikke så farlig om aksjen gjør et lite dykk? Mister ikke nattesøvnen enda i alle fall. Men interessant å se hvor lite som skal til for å trigge kursen, det er det.
Arkivert
Silberman
08.11.2017 kl 17:17
5913

Virker ikke som om den jevne Hegnar-poster forstår alvoret. Oppfatningen i markedet nå er at NAS har en langdistansevirksomhet som ikke klarer å gå i pluss.

Det positive er at de eier en andel av en verdifull bank. Men dette vil bare holde dem gående litt lenger. Dersom de ikke gjør noe vil de måtte selge banken for for å dekke undeskuddet, før underskuddet igjen etterhvert stiger dem over hodet.

Risikoen med å sitte med NAS bare øker etterhvert som kursen faller.

Silberman
Redigert 08.11.2017 kl 17:19 Arkivert
Record
08.11.2017 kl 17:19
5879

Silber, den må du gi en forklaring på :-)
Arkivert
ArneO1
08.11.2017 kl 17:50
5763

Silberman, hvor mye taper de på langdistanse da som du sier?
Arkivert
hstray
08.11.2017 kl 19:13
5664

Komisk å høre på idioter som Silberman som tror de kan mer om oppbygging av ett flyselskap enn Bjørn Kjos og Co. Hadde Bjørn Kjos fulgt dine anbefalinger Silberman så hadde de vært borte for mange år siden.

Norwegian har bygd seg opp først i Norge mot mot alle odds hvor SAS hadde monopol og drev med en lang rekke ulovlig forhold for å få vekk norwegian. Deretter i Skandinavia og Europa. Bjørn Kjos ser på Ryan air og easyjet og ser at de må driver større enn hva de gjør idag. Den store veksten og prispresset på shorthoul gjør det vanskelig å ekspandere så mye mer i Europa.

Det hadde faktisk vært en større risiko for norwegian å holdt fast på kun short houl satsning og dagens driftsmodell fremfor å satse tungt på dagens Longhoul satsning.
Stordriftsfordeler er idag den vikgste faktoren for å kunne drive ett lønnsomt flyselskap,og man må helst bli en gigant visst man ikke har statlige eller arabiske sheiker som eiere.

Desverre er norwegian en lett manipulerbar aksje som hegdefondene vet å utnytte

Arkivert
hstray
08.11.2017 kl 19:57
5588

Komisk å høre på idioter som Silberman som tror de kan mer om oppbygging av ett flyselskap enn Bjørn Kjos og Co. Hadde Bjørn Kjos fulgt dine anbefalinger Silberman så hadde de vært borte for mange år siden.

Norwegian har bygd seg opp først i Norge mot mot alle odds hvor SAS hadde monopol og drev med en lang rekke ulovlig forhold for å få vekk norwegian. Deretter i Skandinavia og Europa. Bjørn Kjos ser på Ryan air og easyjet og ser at de må driver større enn hva de gjør idag. Den store veksten og prispresset på shorthoul gjør det vanskelig å ekspandere så mye mer i Europa.

Det hadde faktisk vært en større risiko for norwegian å holdt fast på kun short houl satsning og dagens driftsmodell fremfor å satse tungt på dagens Longhoul satsning.
Stordriftsfordeler er idag den vikgste faktoren for å kunne drive ett lønnsomt flyselskap,og man må helst bli en gigant visst man ikke har statlige eller arabiske sheiker som eiere.

Desverre er norwegian en lett manipulerbar aksje som hegdefondene vet å utnytte

Arkivert
Silberman
08.11.2017 kl 22:41
5493

Jeg tar av meg hatten for det Kjos og Norwegian har fått til. Det er helt riktig at de må bli store for å overleve. Problemet er at forretningsmodellen på langdistanse ikke ser ut til å fungere. De får ikke de godt betalende business-passasjeren som de etablerte selskapene tjener pengene sine på. Samtidig blir de møtt av knallhard konkurranse på billigbillettene.

Trafikktallene for oktober var et vannskille, fordi de viste at nå tjener de ikke penger på årsbasis. Det er derfor aksjen nå faller. Jeg skrev om dette da jeg startet denne tråden, og alle som tok seg bryet kunne selv kommet frem til det.

Silberman
Redigert 08.11.2017 kl 22:50 Arkivert
Hektar
08.11.2017 kl 22:52
5425

Regner med du hadde et innslag av markedsføring og kanskje til og med branding på handelshøyskolen? Fy flate, lurer på hva Richard Branson hadde vært i dag om du var nærmeste rådgiver :-)
Arkivert
PRH55
08.11.2017 kl 22:56
5409

Skjønner hvorfor du kaller deg Silbermann. Noen gullgutt blir du aldri.
Kan du matematisk sette opp dine forklaringer?
Se litt på dette i noen dager,så kanskje det går opp et lys en plass, men jeg tviler på at du er i stand til å sette opp formelen.
Setter deg i samme bås som mange av "analytikerne" i HO.

Arkivert
Silberman
08.11.2017 kl 22:58
5420

Beklager at jeg formulerer meg litt skråsikkert på disse trådene. Men det kan være greit for å få frem poengene. Det jeg mener er at risikoen ved å sitte i NAS gjennom denne vinteren er usedvanlig høy.

Silberman
Arkivert
Silberman
09.11.2017 kl 16:47
5295

Sluttkurs i dag på 189.80. Da har kursen falt med omtrent 30 kroner siden jeg startet denne tråden for tre dager siden.

Dersom det er noen trøst, tror jeg kursen nå vil begynne å stabilisere seg. Den tekniske formasjonen signaliserer i alle fall det. Og så blir det hjertet i halsen når trafikktallene for november kommer om en måneds tid.

Silberman
Redigert 09.11.2017 kl 16:50 Arkivert
Record
09.11.2017 kl 17:15
5201

jertet i halsen ?

Hvilket engarsjemang for en aksje du overhodet ikke er exponert mot , er det kun for oppmerksomheten du legger ut disse gjettningene ?
Arkivert
Silberman
09.11.2017 kl 17:20
5215

Kjos og Kise har nå et urealisert tap på 40 mill. kroner på aksjene de kjøpte til 240 kroner i september. De prikket virkelig inn toppen med det kjøpet. Snart kommer nok DN eller Finansavisen med en tosider om det, med et digert bilde av en sur Kjos. Verdens enkleste artikkel å lage.

Silberman
Redigert 09.11.2017 kl 17:27 Arkivert
RSinvest
09.11.2017 kl 17:29
5148

Noen som vil estimere når vi får vite noe om forhandlingene med Russland og utfallet av det?
Arkivert
Nordre
09.11.2017 kl 17:36
5135

NAS minus NOFI har nå en børsverdi på kr. 3,5 milliarder - hei hvor det går.
Arkivert
Silberman
09.11.2017 kl 17:41
5146

En flyordre med en bruttoverdi omkring 250 - 300 mrd., en selskapsverdi på 3,5 mrd. og en egenkapitalandel på 11 pst. Joda, Norwegian er noe for seg selv. Dette kan gå i både 0 og 1000+. Akkurat nå vedder de store aktørene på det første.

Silberman
Redigert 09.11.2017 kl 17:53 Arkivert
Hektar
09.11.2017 kl 17:47
5123

Hinsides all forstand men dessverre er det lite vi smågutter får gjort med dette. Verdien på short etter dagens kurs er 2,3-2,7 milliarder. Småsparere har ingenting å stille opp med, må bare vente tålmodig til de bestemmer seg for å dekke inn, men grådigheten har vel omtrent ingen grense. Selv ved 170 ble det ikke dekket.
Arkivert
Nordre
09.11.2017 kl 17:58
5079

Kjos har flagget at finansieringen for 2018 er på plass, så hva er agendaen her ?
Arkivert
Hektar
09.11.2017 kl 18:02
5077

Agendaen? Fall på nesten 20% ila en uke. Du mener det ikke er verdt å diskutere?
Arkivert
xLax
09.11.2017 kl 18:44
5019

Huff. Blir vel ikke rare shortinndekkingen av disse puslete nettobevegelsene?
http://www.hegnar.no/Marked/?s=nas
NON på topp og greier.

Og "bløffshorten" øker:
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Redigert 09.11.2017 kl 18:46 Arkivert
Record
09.11.2017 kl 19:39
4917

Bjørn har sagt at finansieringen er i orden , en fly ordre på 250-300 som har en dagspriset verdi på kansje det doble , er for meg en styrke for selskapet :-) konkurrentene må ha høyere billettpriser for å dekke tilsvarende investering , sas eks må betale det doble for tilsvarende :-)
Men igjen , markedet som bestemmer aksjekursen , har intet med verdien av selskapet å gjøre , derfor smiler bjørn til tross for ett urealisert tap på også sin siste handel :-)
Arkivert
Hektar
09.11.2017 kl 19:57
4898

Som CEO er vel ikke Kjos å regne som en døgnflue på samme linje som andre investorer. Når det gjelder kjøpspris så kan man jo tenke seg litt om også da, det er lov det. Noen her som ville solgt 1 mill aksjer til 200 kr? Tenkte ikke det nei. Skulle det skjedd over børs kunne situasjonen blitt ganske hårete.

Tenk over litt hvor mange ganger denne ble presset ned til 225 før dette krakket her og hvor ofte nedsalgsvolumet har blitt rullert. Hvor mye kostet dette fallet tror dere? Ja, de får selvfølgelig hjelp av skvetne aksjonærer som tar tapet, men hoveddelen av volumet kommer fra tøffe gutter med tøffe shortposisjoner.
Arkivert
hango
09.11.2017 kl 20:37
4845

Her blir det nok mere salg av NOFI så Q4 ikke blir for stygg.
Arkivert
Silberman
13.11.2017 kl 19:11
4656

Ned nye 8,50 i dag til 182. Selv jeg blir overrasket over dette. Kursen burde ha konsolidert i noen dager nå, før eventuelt videre fall etter det.

Dette ligner litt på at noen store eiere nå bare kvitter seg med aksjen til den prisen de får. Blir veldig interessant å se utviklingen de nærmeste dagene.

Silberman
Redigert 13.11.2017 kl 19:49 Arkivert
OZZY
13.11.2017 kl 20:04
4507

938 381 flere shortaksjer på fredag. dette blir stygt.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Arkivert
xLax
13.11.2017 kl 21:57
4409

Nei. Dette kan bli riktig bra! Det er en uendelig lang taxikø som står klar til å kjøre kursen opp når shorten er blitt feit nok!
Arkivert
radioten
13.11.2017 kl 22:27
4362

Silberma
"Dette ligner litt på at noen store eiere nå bare kvitter seg med aksjen til den prisen de får"
Hvis dette er den virkelige grunnen, så tror de på et nærkommende forbud mot all form for flyging eller jordens ende etc. Nei denne form for handel er et ønske om raske penger , og kun det. I dag var det MSI, ASC, MLI som sendte kursen sørover. Griskheten er endeløs. Før eller siden kommer de samme til å handle inn, og tjene masse penger på vei opp igjen. NAS er en folkeaksje og slike likvide selskaper er haiene svak for. Trist å se at så mange har inne har kastet seg på karusellen. Et selskap med tittelen "Verdens beste" lar seg ikke knekke av slikt. Pass dere shortere. Det snur ofte raskt.
Redigert 13.11.2017 kl 22:30 Arkivert
Record
13.11.2017 kl 22:55
4297

Asc solgte ikke mange aksjer, de bare byttet dem til en lavere pris , hadde jeg en avtale om dekning til en lavere kurs hadde sikkert jeg også blitt enig om en passende kompensasjon :-)
Håper det er dem selv som blir lurt etterhvert :-)
Det er bare å sitte, snitter ned PR 10 kr nå, så det ble ingen i dag, sikkert i morgen da :-)
Har desverre ingen avtale med nmbr så da må jeg gjøre det den åpene veien, over børs , men det blir penger også av rent spill :-)
Arkivert
Silberman
04.12.2017 kl 19:12
4137

Da nærmer det seg nye trafikktall, og på tide å starte opp denne tråden igjen. Les mine innlegg lenger oppe på tråden og bli klok. Det er høyrisiko å sitte med NAS over trafikktallene gjennom denne vinteren.

Merk dere også det jeg skrev i midten av november om at den rare kursutviklingen kunne indikere at noen store eiere nærmest solgte ut til den prisen de fikk. Vel, Folketrygdfondet kom nå med meldingen om at de passerte 10 pst. grensen.

Silberman
Redigert 04.12.2017 kl 20:49 Arkivert
hango
04.12.2017 kl 19:41
4032

Shorterne griper nok muligheten nå, tenker jeg..
Arkivert
Tool
04.12.2017 kl 20:58
3914

Hva er kommende triggere?
Høyere oljepris, eller lavere yield?

Kan støtten på 65,- holde?
Arkivert
hango
04.12.2017 kl 21:22
3862

Kan hende støtten på 173 holder..

http://www.4-traders.com/NORWEGIAN-AIR-SHUTTLE-1413204/charts/&applet_mode=dynamique
Arkivert
Record
04.12.2017 kl 21:43
3809

Er vel liten tvil om at trykket økes , men intet vokser inn i himmelen , selv ikke en short i NAS :-)
Om konk var ett faktum får vi aksjonærer større verdien enn dagen aksjekurs , ved salg av assets :-)
Så har det en betydelig verdi den infrastrukturen som er/blir bygget , selvfølgelig koster det , men snart kan vi se synergiene , de vil nok gi utslag i prisingen av selskapet ?
Jeg er nok stokk dum som bare fortsetter å handle aksjer i denne sky high risiko aksjen :-)
Jeg eier nå mine aksjer , om de står i 50 eller 250 så er den nå mine helt til jeg velger å selge :-)
Arkivert
Charlo
05.12.2017 kl 00:43
3691

Nå blir alt tolket negativt! Slett ikke umulig NAS blir slaktet nok en gang og sendt ned 10% på torsdag! Da er aksjen på 150 tallet! Shorten vil bare øke hvis det bare finnes det minste negativt i trafikktallene.
Arkivert
Arkivert Til toppen