"AVANCE GAS - HVA NÅ?"

W_Buffet
AVANCE
24.10.2017 kl 16:54
11256

Dette er en arkivert tråd!
Hei!

Jeg må si jeg ble overrasket når jeg så at carnegie halverte kursmålet til 25kr, og det uten noe som helst grunnlag! Spør du meg høres det ut som at de misbruker sin makt som meglerhus.

Ratene er i en veldig positiv trend, og historisk sett pleier de neste månedene å være «jubelmåneder» for lpg-aksjene.

Blir spennene å følge med :)
Arkivert
Bingo123
24.10.2017 kl 17:14
7166

Noen som vet årsaker til siste dagers nedgang utover det nye kursmålet til Carnegie
Arkivert
Slettet
24.10.2017 kl 17:24
7132

Redigert 24.10.2017 kl 21:16 Arkivert
BellesRives
24.10.2017 kl 22:15
6817

Jeg vet ikke. Jeg tviler sterkt på at Carnegie på noe måte har misbrukt sin posisjon.
Personlig ville jeg nok ikke verdsatt en aksje til mer enn siste emisjon på 18,30 med mindre de hadde tjent penger. Det har ikke AVANCE gjort. De har tapt dessverre tapt penger, mange kroner, nesten hver dag.
Blir AVANCE bra? Ja antagelig når det er solgt eller når JF eier 36%
Litt trist men allikevel totalt historieløst selskap.
Arkivert
3333
24.10.2017 kl 22:44
6754

Markedssituasjonen framover er noe helt annet enn ved siste emisjon!

Verdivurderingen av selskapet blir noe helt annet enn for 1 år siden!

De aller fleste analytikerne spår høyere rater framover de neste årene med økte skipsverdier.

Levering av nye skip er lav for 2018 og 2019.

Oljeprisen er også høyere nå som stimulerer til økt utvinning av skifergass i USA.
Arkivert
JahMason
24.10.2017 kl 23:08
6698

Ratene skal oppover og Avance er særdeles lavt priset i mine øyne. Holder oljeprisen seg stabilt mot 60usd blir det en fin reise de neste årene. Har Avance som en liten favoritt i 2018/2019, bak WRL :)
Arkivert
djubet
25.10.2017 kl 09:40
6526

Nordea med ny oppdatering i dag:

"VLGCs: Rates have bottomed out
We expect Q3 to represent the trough
in the earnings cycle and spot rates to
improve, mainly as fleet growth is coming sharply down. However, China,
which needs more LPG as feedstoc
k for PDH plants and ethylene
production, will increase imports from th
e US, as there will be very limited
increases in exports from the Middle East, thus boosting demand and rates."
Arkivert
sognoksen
25.10.2017 kl 10:04
6478

CAR nedgraderer Lpg aksjer for et par dager siden hvem er største kjøper Bw i dag .
Det er fan meg bare kjeltringer i disse meglerhusa
Arkivert
3333
25.10.2017 kl 10:43
6405

Det er Pareto som er største bidragsyter til å holde kursen nede. De er største nettoselger de siste 3 månedene og også den siste måneden.
Arkivert
MarcusAurelius
25.10.2017 kl 11:18
6363

Aksjen er der den var for nøyaktig et år siden. Opplevde en voldsom prisstigning i desember og januar. Satser på at dette gjentar seg.

https://www.nordnet.no/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/index.html?identifier=1300995&marketid=15
Arkivert
Sonatrach
25.10.2017 kl 11:50
6315

Carnegie har endelig tatt til fornuft. Andre analytikere burde følge etter.

At skrellet gikk fra 45-25 betyr bare at de har sovet i timen en stund.
Arkivert
sognoksen
25.10.2017 kl 12:07
6250

Ja tok til fornuft enig , jeg kjøper no i dag så for vi se
Arkivert
3333
25.10.2017 kl 13:24
6180

eg gir Carnegia terningkast 1 for sin analyse
Arkivert
tapogvinn
25.10.2017 kl 13:37
6162

Er det noe som faktisk har lest analysen?

Kursmålet på 50 kr viste seg å være skivebom. Fremtiden får vise om de er like udyktige i forhold til det nye kursmålet.



Arkivert
really
25.10.2017 kl 14:00
6117

TS, antagelig har analytikerne begynt å jobbe med LPG shipping og funnet ut det som alle kan se, at flåten er større enn den bør være for å få gode rater, og enda mer skal leveres i år. Det vil ta tid å få ned overkapasiteten og markedet priser disse selskapene riktig. Carnegie peker på et visst potensiale som kan være riktig om ratene nå er i ferd med å bunne ut.

Og anbefalingene går til de beste kundene før de publiseres..
Arkivert
Superoptimist
25.10.2017 kl 15:33
6032

aturligvis. Gamblernes rottereir
Arkivert
sognoksen
25.10.2017 kl 16:14
5953

Dorian Lpg er no opp 4% i USA er vist noen som har tro på denne flåten
Arkivert
desirata
25.10.2017 kl 17:26
5864

ifølge siste tids kontraheringer, så har VLGC nybygg priser fallt med $10m. Når attpåtil Avance sine skip er bygget i Kina, så bidrar det negativt. Tenker en $10m x 12 skip så er det nesten NOK 1 mia. Minner på at marketcap er 1,2 mia. Så en kan gjøre diverse math her vedr nedskrivninger. BWLPG vil selvsagt også bli rammet.
Arkivert
hill
25.10.2017 kl 17:52
5830


CAR handlet ikke i AVANCE idag,
men var 3. største nettohandler i BWLPG !

Her er ting som normalt, når det gjelder det som blir sagt og det som blir gjort )

Arkivert
3333
25.10.2017 kl 18:24
5767

Ratene videre opp med 25% denne uken ifølge Fearnleys.

I West ligger ratene på 23-24 000 USD pr dag. Ratene er på vei videre opp!

BLPG indexen vil komme opp i 30's denne uken og den er 5 måneder siden sist den var så høy.

De fleste markedsaktører trodde ikke det ville skje før i 2018, men skipseierne er strålende fornøyd at det skjer nå!!!
Arkivert
Varsom
25.10.2017 kl 18:25
5768

Her er det mange som ønsker seg billig inngang skjønner jeg... Lpg markedet står rett foran høysesong og 2018 er året ratene skal begynne å virkelig stige. Altså vi er i 2018 om ca 2 mnd. I tillegg er kursen helt nede på støttenivået akkurat der den lå i fjor. Er vell best å begynne å laste før toget går igjen, slik vi har sett det så mange ganger før.
Arkivert
djubet
25.10.2017 kl 18:30
5748

3333, det du refererer til er fra forrige ukes oppdatering, uke 42. Fearnley har ikke publisert for uke 43 ennå. Rart, siden den bruker å bli publisert rundt klokken 17.
Arkivert
sognoksen
25.10.2017 kl 18:33
5742

CAR negraderte Avance fra 40 til25 og Bwlpg fra 50 til 35kr og så kjøper de Bw et par dager etter på det er vel litt merkelig
Arkivert
3333
25.10.2017 kl 18:40
5728

Beklager! Så bare rapporter til og med uke 41, men så dukket uke 42 opp og så trodde jeg at rapporten var for denne uken. Rart at uke 43 ikke har kommet ennå.
Arkivert
delta
25.10.2017 kl 18:46
5712

sognoksen (25.10.17 18:33 )
Så du antar at CAR ikke handler for sine kunder, men bare driver handel på egen bok i aksjen.... Kundene til CAR står fritt til å kjøpe og selge aksjen gjennom CAR uavhengig av hva CARs shippinganalytiker finner på.
Arkivert
3333
25.10.2017 kl 18:51
5704

Rapporten fra Fearnleys for uke 43 kom nå. Ratene svakt ned. Det ble ikke like bra som Fearnleys sa forrige uke.

The VLGC market has maintained the positive momentum in the West with a handful of concluded fixtures at rates in the mid/low USD 60’s basis Houston/Chiba via Panama off December dates. More December loadings are expected to be covered going forward. The east of Suez market has been relatively quiet so far this week. Rates on the concluded fixtures are hoovering around USD 30-31,50 level.
Arkivert
sognoksen
25.10.2017 kl 19:22
5651

Ja der har du helt rett kundene gjør som de vil ,når de har fått aksjene til og stupe først .det var vel det som var meningen få kursen ned for og kjøpe til kundene sine eller hva tror du ,smarte folk de meglerne sånn driver de butikk kunden selger først og kjøper etter kurs fallet ,vinn vinn kaller jeg det..

Arkivert
delta
25.10.2017 kl 20:17
5591

sognoksen (25.10.17 19:22 )
Så det er CAR som styrer aksjekursen.... Pareto var i går ute med en bullish oppdatering på LPG shipping. Bl.a. sier de:
* Økning i LPG eksport fra USA hittil i år vs. i fjor tilsvarer ekstraetterspørsel etter 15 VLGC
* Kvartalvise leveringer av nybygde VLGC var ca. 15 stk i snitt for kvartalene Q3'15-Q2'16, ca. 6 stk pr. kvartal f.o.m. Q3'16 og t.o.m. Q1'18. Det ventes ingen leveringer av nybygde VLGC i Q2'18 og Q3'18. Deretter 2 stk i Q4'18, 6 i Q1'19 og ca. 2 pr. kvartal resten av 2019.
* Eksportøkning av LPG fra USA til Asia er ventet å være driver i etterspørselsvekst etter LPG skip de neste par årene.

* Pareto venter sterkere vekst i etterspørselen etter LPG skip enn vekst i flåtekapasitet de neste par årene og snittrate USD 25k/dag i 2018 og USD 30k/dag i 2019. I det kortere bildet sier de at BWLPG nylig har inngått 3 mnd kontrakt på USD 19k/dag. Spot ligger i øyeblikket rundt USD 18k/dag etter å ha vært nede i årslaveste på USD 5,5k/dag i august.
* BWLPG and AVANCE trade well below replacement cost..
…with no dillution risk as we see it now. Rates going up, much like last year…
Current quote: USD 67m per LPG vessel, "distressed quote": USD 60m per LPG vessel
Parity EPS (30k/day) of NOK 5.4 in AVANCE and NOK 8.2 in BWLPG
* Kursmål: BWLPG NOK 51, AVANCE NOK 37


Nordea er ute med en sektoroppdatering for shipping i dag. Om Avance sier de bl.a.:

Trough earnings
We reduce our forecast realised rate for Q3 and expect the period to
represent the trough in the current down-cycle. In Q4, spot rates have
improved, although they remain below cash breakeven. We expect spot
rates to continue improving and maintain our investment case that there
will be a turnaround in the VLGC market in 2018. The US will continue
to increase exports, and Asia – primarily China – will expand its US
market share at the same time as fleet growth falls to very low levels.
We reiterate our Buy recommendation with an unchanged, multiplebased
target price of NOK 46.

We calculate a NAV per share of NOK 38.9, up from NOK 38.4 previously
(see our company update from 27 September).

We assume a resale value of USD 70-71m (basis: South Korea-built and
unchanged) and a 10% discount for Chinese-built VLGCs (USD ~64m).
We adjust for depreciation (USD 40m) and one-year operating cash flow
of USD 13m to arrive at a one-year forward NAV of NOK 35.6 per share,
basically unchanged from NOK 35.4. Our NAV is further supported by
implied rates of USD ~24,000 per day per vessel throughout the life of the
fleet, which is about USD 11,000 below our 2018E spot rate average.
Based on our 2018 estimates, however, the stock is valued at an EV/
EBITDA of 5.3x, compared with a peer group median of about 10.5x.

Nordea har høyest kursmål av samtlige analytikere, og kursmålene til Nordea er multippelbaserte og ikke utledet av NAV.
Kursmål for Avance: NOK 46, for BWLPG NOK 74.

Nordea venter spotrater i snitt på USD 35k/dag både for 2018 (med kvartalsvis fordeling Q1'18: 15k/dag, Q2'18: 35k/dag, Q3'18: 50k/dag, Q4'18: USD 40k/dag) og 2019.





Redigert 25.10.2017 kl 20:36 Arkivert
sognoksen
25.10.2017 kl 20:40
5502

Takk for den delta ,vi for bare håpe at ikke hele børsen går i dass de neste ukene .
Da er vel ikke shipping det beste og sitte med
Arkivert
3333
25.10.2017 kl 21:44
5406

Veldig bra at Pareto har blitt positive!

De har vært den største bidragsyteren til å holde kursen nede ved å være største nettoselger de siste 3 månedene samt den siste måneden.
Arkivert
delta
25.10.2017 kl 21:59
5377

3333 (25.10.17 21:44 )
Pareto oppgraderte BWLPG fra HOLD til BUY og nåværende kursmål USD 6,40 den 12. mars. Avance har Pareto hatt BUY på i enda lenger tid enn BWLPG.
Redigert 25.10.2017 kl 22:00 Arkivert
hill
25.10.2017 kl 22:12
5360

Var en her på tråden som nevnte at CAR's sine kunder står fritt til å gjøre som de selv ville, selv om det kom dystre spådommer fra selskapets analytikere.

Det var nettopp det som var tilfelle idag. Ingen salg, hverken i AVANSE eller BWLPG.
Mens i BWLPG var det kun kjøp og null salg.

Er det ikke pussig, at ikke engang CAR's sine egne kunder, lytter til selskapets analytikere?

Redigert 25.10.2017 kl 22:13 Arkivert
Varsom
26.10.2017 kl 11:33
5133

Investtech kommer i dag med salgsanbefaling. Blir jo bare værre og værre dette.
Arkivert
Brande_n
26.10.2017 kl 11:56
5074

All misnøye kan tyde på at den siste pessimist er på vei ut døren.
Arkivert
Bingo123
26.10.2017 kl 11:58
5068

Hvilket selskap står best gjennom nedturen, Avance eller Bwlpg ? Er det overhodet noe fare for at Avance kan gå konkurs?
Arkivert
sognoksen
26.10.2017 kl 12:01
5064

Tror mer på kjøp i dag ,var vel nede på 1950 på det laveste i sommer .
Arkivert
djubet
26.10.2017 kl 12:14
5019

Jeg tar det fint med ro. Dette er bare kortsiktig støy. Carnegie er en av de store meglerhusene, så ikke rart folk sitter litt på salgsknappen. MEN, det folk glemmer er at Carnegie har jo faktisk ikke nedgradert aksjen til selg, og kursmålet er tross alt 25% over dagens kurs. Jeg synes ikke det er så rart at de ber kundene sine om å avvente til man ser faktiske økning i raten.

Når det er sagt, så sies det at Avance Gas skal klare seg til andre halvdel av 2019 med gjennomsnitt rater på 10.000 dollar.

Arkivert
Titleist
26.10.2017 kl 12:28
5006

Bingo 123.

Tidligere har man snakket om at det er lavere risiko i BWLPG enn i Avance.

Nå er situasjonen en annen

BWLPG har kjøpt opp Aurora og brukt mye cash på det. Avance har hentet penger og har "revolving-kreditt" i bakhånd. Avance har en veldig betryggende cash-situasjon nå.

I tillegg ser slutten av 2017 ut til å utvikle seg sterkere enn man tidligere fryktet. Altså "brenner" Avance (og BWLPG) nå mindre cash enn man tidligere trodde / fryktet. Hvis den positive utviklingen fortsetter ut i 2018 blir dette veldig bra.

2019 er de fleste enige om at vil bli mye bedre enn dagens markedssituasjon.

Hele caset koker ned til om man tror selskapene kan sitte igjennom til slutten av 2018 og starten av 2019, uten å få likviditetsproblemer.

Det ser ut til å gå veldig bra for både Avance og BWLPG, men jeg tror altså at Avance er bedre rustet..
Arkivert
J.T.
26.10.2017 kl 14:31
4877

Da er småsparerne ristet ut på stoploss under 20,- og oppgangen kan begynne?
Arkivert
djubet
26.10.2017 kl 14:40
4845

Tviler på shorterne sitter mye under 20 kr, så aksjen får vel støtte av de etterhvert. Lite salg av de store utenlandske meglerhusene i dag, for første gang på lenge. Salgslisten toppes av Nordnet, Danske Bank og Sparebank 1.
Arkivert
sognoksen
26.10.2017 kl 14:44
4835

Avance og Bw i+ Er glad jeg kjøpte meir i dag og få kjøpt Avance under 20 trodde jeg ikke var mulig når børsen er på toppnivå
Arkivert
Titleist
26.10.2017 kl 14:54
4816

Riktig som det er bemerket over.

De har klart å riste ut aksjer for ca 1,5 MNOK fra Nordnet-kunder her nede. Sikkert mye belåning og stoploss.

Det er trist å se, for nå skal ikke aksjen selges, men kjøpes.

Amatørene taper og de store meglerhusene styrer dette slik de ønsker..
Arkivert
Superoptimist
26.10.2017 kl 16:50
4697

Litt utenom Avance, men finner ikke Forum for dette.
Ser av meglerandelene at de samme meglerne, ofte MLI og MSI, dag etter dag kjøper andeler til høyere pris enn de selger til. De kan da ikke være helt idioter selv om de er påvirket av milliardstyrte datamaskiner?
For meg, om du stadig vekk kjøper til snittpris høyere enn det du selger til, ja da går "det rette vest".
Men det ser for meg ut som om det "preller av på gåsa!"
Arkivert
Titleist
26.10.2017 kl 17:03
4672

Superoptimist:

Eksempel:

Hvis du er short for ca 100 MNOK kr i Avance, og bruker noen 100K kr hver dag for å presse kursen ned. Tror du at det totalt sett gir tap eller gevinst?

Med andre ord: Hvis du presser kursen fra 23
til 20 kr, så har du tjent 12 MNOK om du lå short med 4 mill aksjer.. Da tåler du å tape noen "småpenger" hver dag.

Utfordringen til de som Shorter er å få tak i aksjer her nede uten å presse kursen opp igjen. Derfor er det kjærkomment (for de som skal dekke seg inn) at enkelte gir opp og selger, tvangsselges eller ryker på stoplosss... Pass på å ikke være en av disse..
Redigert 26.10.2017 kl 17:04 Arkivert
Bingo123
26.10.2017 kl 17:40
4604

akk for svar. Beholder fordeling 70% Avance og 30% BWLP
Arkivert
oil-invest
26.10.2017 kl 18:22
4550

Fikk en god inngang på 21,50 tenkte jeg, men vurderer faktisk å kjøpe mer nå, men er redd for å bli overeksponert, selv om dette er en aksje som har penger til drift en god stund til. Prognoser for rater på disse skipene er heller ikke så grusomt det er faktisk stipulert overskudd allerede i starten av 2018 og er det i skrivende stund allerede for flere selskaper.
Redigert 26.10.2017 kl 18:23 Arkivert
BellesRives
26.10.2017 kl 19:15
4472

Vitol bekreftet de 2 første opsjonene på sin 2+2+2+2 VLGC serie fra HHI, Korea, som ble signert juli i år.
Disse skipene blir levert 2019.
De får da leveringer mars, mai, juni og august 2019.
Så langt har Vitol da gjort 4 skip i denne serien og det er vel sannsynlig at de kommer til å gjøre alle 8 skip.
Dette er ikke godt nytt i et allerede presset marked.
Arkivert
Titleist
26.10.2017 kl 20:26
4386

Belles R.

Vitol er vel ikke amatører og det sier vel noe om at de har tro på markedet. Om de hadde avstått kunne det også vært tolket negativt.

Vitol betaler 75-80 MUSD pr skip og disse tilsvarer vel omtrent de nye skipene til Avance.

Gang opp opp denne prisen med Avances antall skip og trekk fra gjelden, så får du vel en verdi rundt 70 kr i Avance tenker jeg..

Verftet planlegger å starte leveringene til Vitol i første halvdel 2019. Vitol opererer fra før en flåte på 17 LPG-skip, samt seks stykker inkludert en VLGC, på time charter. Totalt opererer Vitol 250 skip innen forskjellige segmenter. 

Belles Rives sier selg Avance på 20 kr, jeg sier kjøp! La oss se om et års tid, hva som ble det lureste..
Arkivert
BellesRives
26.10.2017 kl 20:54
4344

Titleist - Du har rett, Vitol er ikke amatører. Tvert imot. Om det ville blitt oppfattet negativt å ikke ta videre opsjoner er jeg ikke sikker på men det vil garantert bli oppfattet svert negativt om de bruker USD 600 mio i et marked som ikke er eller blir friskmeldt ved levering i 2019.
Jeg tror vi har et sundere VLGC marked i 2020.
Jeg tror du misforstår meg rent generelt. Jeg ønsker ikke VLGC markedet nedenom, tvert imot.
Jeg har kun advart mot den kontraherings lysten som var og antall nybygg som kom.
AVANCE overlever godt men jeg frykter nok en stor emisjon første halvår neste år. Jeg er ikke et sekund i tvil om at dette også blir et JF selskap med rundt 36% eierskap.
På et eller annet tidspunkt blir dette bra. Jeg er kjøper på et sted mellom 14 og 18 kroner selv om jeg mener dette også er litt dyrt i dag.
Jeg kjøper ikke over siste emisjons kurs 18,30.
Da får heller toget gå.
Arkivert
Titleist
26.10.2017 kl 22:11
4249

Greit nok BR.

Forskjellen på ditt og mitt syn, er at jeg tror Avance klarer seg fint uten emisjon.

På dagens ratenivå hverken brenner eller generer Avance cash. (Cashnøytralt nivå)

Da er jeg mer bekymret for BWLPG, som svidde mye cash ved kjøp av Aurora.

Forstår at vi nærmer oss inngangsnivået ditt BR.

Kjedelig (for deg) om aksjen dobler seg herfra fordi du var «gniten» på den siste kronen.

Om bunnen er 20, 19 eller 18, aner jeg ikke.

Det kommer mer an på hvor mye motstand robotene får..
Arkivert
BellesRives
26.10.2017 kl 22:37
4194

Titleist - Dersom markedet holder seg som nå har du rett.
Jeg forstår godt din bekymring for BWLPG og Aurora oppkjøpet.
Men hva om CEO, AVANCE, hadde fått til oppkjøpet av Aurora mid november -15?
Da hadde AVANCE vært over og ut for lengst selv med en aksjekurs på 104 kroner i bytte mot 60 kroner i Aurora.
Ja jeg vet det er kjipt å holde igjen en, to, tre kroner...men ingen hast for meg da jeg tror rett pris er ca 14 kroner.
Men man vet aldri hvor haren hopper Titleist...
Arkivert
Arkivert Til toppen