"TESLA - Regjeringen innfører Tesla-skatt..."

Chilipepper.com
TESLA
11.10.2017 kl 20:01
2879

Dette er en arkivert tråd!
19:42 11.10.17 DEL Del
Regjeringen innfører Tesla-skatt
VG har fått bekreftet at regjeringen i sitt statsbudsjettforslag for 2018, vil innføre en vektavgift for el-biler. Den vil i hovedsak ramme eierne av den dyreste teslaen, Model X, som neste år må ut med over 70 000 kroner mer som følge av avgiften. Model S-eiere må ut med noen tusenlapper.

vg.no
Arkivert
Tullium
11.10.2017 kl 20:13
1776

ol. Da ble bilen min plutselig litt mer verd
Arkivert
Brande_n
11.10.2017 kl 20:29
1707

Jo tyngre bil jo mer svevestøv
Arkivert
Syriner10
11.10.2017 kl 20:50
1648

De har jo vært gratispassasjerer, så det må være greit.
Arkivert
Chilipepper.com
11.10.2017 kl 20:53
1640

Kommer årsavgift på el-biler over 1600 kg i revidert..??
Arkivert
e.hansen
11.10.2017 kl 22:06
1532

Vektgrensen vil selvsagt bli justert nedover slik at om et par år så blir det heftig avgift også på Ræva.
Arkivert
MH77
12.10.2017 kl 00:39
1442

På alle måter greit og ryddig å inføre engangsavgift på elbiler.

Som Tullium påpeker vil dette være positivt for dem som allerede eier store elbiler.

Å heve avgiftene på nye biler er veldig mye greiere for dem som allerede har en bil, enn å øke bomavgiftene med 400 % for elbiler over 2 tonn slik man har gjort med dieselbilene.

Når man har kjøpt en bil etter anbefaling fra myndighetene bør man få lov til å bruke den, sammensettingen av bilparken bør styres av nybilavgiftene!

For 5-10 år siden var dieselbiler det beste for miljøet, nå har vi hatt 5 år hvor store elbiler har vært miljøvennlige...
Redigert 12.10.2017 kl 00:41 Arkivert
dobon
12.10.2017 kl 07:03
1367

Ren misunnelsesavgift som aldri vil gå gjennom. Tesla Model S og X er de eneste elbilene som kan dekke hele bilbehovet for nesten alle husholdninger. Bilene er dessuten lette i forhold til størrelsen pga utstrakt bruk av lettmetall.

Hvis elbiler skal omfattes av vektavgiften må det gies fradrag for batterivekten, eller i hvert fall en prosentdel av den.
Arkivert
NorgeVH
12.10.2017 kl 07:16
1342

Hva er best for miljø og folk FLEST ?
Tunge dyre biler - eller lette rimelige biler?
Arkivert
dobon
12.10.2017 kl 07:19
1332

Hva er best: Én tung elbil (2200kg), eller en lett elbil (1500kg) + en fossilbil (1200kg)?
Arkivert
MH77
12.10.2017 kl 08:02
1299

Dobon

Hvis man har 2 biler som brukes halvparten så mye som en stor elbil vil levetiden på begge bli mye lengre. Dette gjelder spesielt for elbiler som slites fort ved hurtiglading (langkjøring), og hvor batteriene har en svært begrenset levetid. En liten elbil sliter mindre på veiene, krever mindre strøm og har mindre batterier fulle av edle metaller.

Elbiler er bybiler, og egner seg ikke til annet bruk pga batterienes begrensninger. En hurtiglading sliter like mye på batteriet som 20 vanlige ladinger.
Arkivert
dobon
12.10.2017 kl 08:04
1278

FEIL og FEIL (som alltid fra bløfferen).
Arkivert
Volven
12.10.2017 kl 08:15
1262

Tesla-avgiften burde vært minst like høy som på dieselbiler. Tesla har gjennom livsløpet tilnærmet like høye utslipp som en bil med moderne dieselmotor.
Redigert 12.10.2017 kl 08:34 Arkivert
MH77
12.10.2017 kl 08:37
1243

Dobon

"Du er det du ser", og de aller fleste skjønner nok at det er du som bløffer. Spesielt siden du aldri har saklige motargumenter, kun sjikane som kommer fra deg!

Volven

Helt korrekt det du skriver!

http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/


http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/

Små elbiler krever mindre batterier, og forurenser derfor MYE mindre!
Redigert 12.10.2017 kl 08:40 Arkivert
Lykkeligamator
12.10.2017 kl 09:22
1164

Problemet er vel at enn så lenge er det få andre fullverdige familiebiler som er i el-versjon. Synd at en av veldig få som er det skal bli betydlig dyrere.
Arkivert
dobon
12.10.2017 kl 09:31
1160

Ørkesløst å argumentere mot bløfferens ytterst naivistiske tanker om energi, klima og økonomi. Han har aldri kommet ut av gutterommet og maler bare på med bløff, løgn og fake news, og sper i tillegg på med favorittutrykkene: «Du er du du ser», «Du er stokk dum», «Bare fjas», og «Tomme tønner romler mest».
Redigert 12.10.2017 kl 09:35 Arkivert
MH77
12.10.2017 kl 09:52
1127

Dobon

Du glemte ett: "Når du ikke klarer å ta ballen så ta mannen."

Har du ellers lagt merke til at jeg så godr som kun bruker disse ordtakene på deg? Ta deg en titt i speilet Dobon!!! Du er en kunnskapsløs tulling som kun sprer sjikane, det tror jeg de aller fleste har fått med seg etterhvert.
Redigert 12.10.2017 kl 09:53 Arkivert
dobon
12.10.2017 kl 09:56
1093

ic.
Arkivert
Kurt Asje
12.10.2017 kl 11:28
1048

Flere her som trenger å lese seg litt opp:

(Deretter kan vi kanskje få en litt mer saklig/objektiv debatt.)

https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894

Kurt
Arkivert
MH77
12.10.2017 kl 12:00
1039

Nå er det vel ingen tvil om at TU generelt er svært positive til elbiler. Deres svenske kollegaer er ikke like overbeviste:


http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/


http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/

Ellers har TU i denne artikkelen droppet å kommentere problemene rundt utvinning av kobolt. Svært useriøst og skremmende. Jeg har kommentert dette tidligere:


LES DENNE! - SKREMMENDE om elbiler og miljø fra TU.
Først av alt vil jeg si at jeg er utestengt fra å kommentere på Teknisk Ukeblads sider fordi jeg kritiserer elbiler. Tesla har imidlertid flere nick på TU som de bruker aktivt for å reklamere for elbiler. Hvorfor TU tillater dette er for meg uforståelig, og det undergraver TUs integritet. Heldigvis har vi HO.

Når det er sagt kom jeg over følgende artikkel på TU:

https://www.tu.no/artikler/vi-ser-naermere-pa-elbilens-skitne-hemmeligheter/396938

Dette er en artikkel som prøver å rettferdiggjøre de alvorlige forurensingsproblemene som produksjon av elbiler forårsaker. Artikkelen er ikke i nærheten av å være objektiv, tvert i mot brukes halve artikkelen til å svartmale kritikerne. Altså politikk.

Artikkelen bagatelliserer bruk av knappe ressurser, barnearbeid, omfattende forurensing og handel med militærdiktatur.

Legg merke til følgende sitater fra TU (under mine kommentarer):


KOBOLT (utvinning og forurensing):

Min kommentar:

I forhold til kobolt brukes det barn (40 000) og slaver til utvinning, men det er tydeligvis ok for TU så lenge ikke all kobolt utvinnes av barn og slaver. At forurensingen er ekstrem og at barna får alvorlige helseskader betyr tilsynelatende ingenting. Hvis vi øker antall elbiler vil etterspørselen etter kobolt eksplodere, og det vil gi mer barnearbeid, flere slaver og mer forurensing:

Sitat fra TU:


"Barn utnyttes i disse operasjonene. Ifølge UNICEF jobber det minst 40.000 barn i slike gruver sør i Kongo.'


"Det er imidlertid ikke slik at all gruvedrift i Kongo gjøres med barnearbeidere eller i uregulerte gruver.

Men en andel av koboltet stammer fra slike steder. Dette selges på det åpne markedet til kinesiske innkjøpere, som selger det videre, før det til slutt havner i blant annet litiumionbatterier, magneter, elektronikk, strålebehandling, maling, katalysatorer i petroleumsindustrien, diamantverktøy og annet over hele verden.

Omtrent 50-60 prosent av verdens kobolt stammer fra Kongo. Et sted mellom 17 og 40 prosent av koboltet som eksporteres fra Kongo kommer fra uregulerte gruver, ifølge Washington Post."

"Når det gjelder påstanden om tøylesløs forurensing, så sier det seg selv at dette er riktig for de uregulerte koboltgruvene. Koboltstøv fra disse gruvene gir store helseproblemer for dem som jobber der."


LITHIUM:

Min kommentar:

I forhold til litium så er TUs konklusjon tilsynelatende at miljøødeleggelser er ok så lenge det ikke benyttes barn til utvinningen...:

Sitat fra TU:


"Barnearbeid i forbindelse med utvinning av litium har vi ikke funnet rapporter om. Det er imidlertid riktig at utvinningen har et miljøaspekt.

Særlig gjelder dette i det såkalte litiumtriangelet i Sør-Amerika, hvor vannkilder forurenses av saltlake, og landområder går tapt i store tørkebasseng, ifølge Greentech Media.

Mineralrikt støv kan virvles opp, og våtmarksområder kan tørkes ut på grunn av denne industrien i Sør-Amerika."


KNAPPE RESSURSER:

Min kommentar:

Tu bagatelliserer på en skremmende måte at en del metaller som trengs i elbiler er sjeldne, og at vi raskt vil gå tom om vi må mangedoble produksjonen for at alle skal kjøre elbiler.

TU:

"I samme utvinningstakt vil det ta 57 år å tømme de kjente reservene. Det er ikke noen umiddelbar fare for å gå tom for kobolt med det første."


TUs konklusjon:

Min kommentar:

Artikkelen prøver å bagatellisere miljø-
og ressursproblemene med elbiler ved å undergrave kritikerne. Hvis man leser artikkelen nøye finner man imidlertid en interessant konklusjon, som TU har flettet inn. Trolig for å bevare integriteten.

TUs (gjemte) konklusjon:

"Vi skal ikke gå i detaljer, men kan oppsummere med at artikkelen det vises til rett nok påpeker at toksisitet er en potensiell signifikant faktor, som kan bidra til at mindre CO2-utslipp fra elbiler fører til andre problemer.

Elbiler kan potensielt være mer miljøskadelige på grunn av produksjonen, totalt sett."
Arkivert
dobon
12.10.2017 kl 16:12
992

De som motsier tullingens tankespinn er indoktrinerte, korrupte, partiske, ansatt i Tesla osv., og er i tillegg stokk dumme. At han selv er på jordet er det kun han selv som ikke ser. Han sprader rundt naken, og er stolt av det.
Arkivert
Jomma123
12.10.2017 kl 16:49
962

Joda Teslaen slipper ikke ut avgasser men den er mye tyngre enn andre elbiler. Den skaper dermed mer svevestøv enn andre elbiler. Er da naturlig at da skal betale litt for det eller? De aller fleste elbiler som selges er mye lettere enn den dyre Teslaen som bare de med god økonomi kjøper. De kommer til og kjøpe den selv om den vil koste mer. Så slutt og surv.
Arkivert
dobon
12.10.2017 kl 22:39
939

ttps://www.dagbladet.no/nyheter/faktisk-helt-feil-tesla-er-store-tunge-biler-som-sliter-pa-veien/68783904
Arkivert
verdensmester
12.10.2017 kl 23:09
929

Ps, banken er nå i 100 kr aksjen, i am just saing
Arkivert
OZZY
12.10.2017 kl 23:14
909

hvem sliter på hva ?

se inne i marka. syklene har tatt helt overhånd i enkelte områder. stier og skogsbunn mange steder er helt nedslitt pga alle fanatikersyklistene. DET kan man kalle slitasje det. Tror dere syklistene betaler mer skatt pga slitasjen de gjør på naturen og virvler opp humus fra skogsbunnen ?
Arkivert
OZZY
13.10.2017 kl 17:16
833

Faginstansene er imidlertid enige om at personbiler generelt ikke sliter på veiene. Veistøvet fra personbiler er minimal så lenge man ikke kjører med pigger.

Det er Tungtrafikken som sliter på veiene og som bør ta alle regningene.
Arkivert
Slettet
14.10.2017 kl 15:52
792

Ikke mye oppsig i teslaverden for tiden...

Dere som må ha stor bil. Hva med FC-SUV? )

http://www.nettavisen.no/nyheter/utenriks/tesla-sier-opp-flere-hundre-ansatte/3423380906.html

F
Arkivert
pengex
16.10.2017 kl 14:27
750

Erik penser kjøper seg opp i teslabears nu.
De som har fulgt dette selskapet vet at de treffer bra.
Arkivert
Norwege
16.10.2017 kl 15:33
737

Ozzy
At du er litt spesiell, det har jeg skjønt.
Når du drar inn spor etter sykler i marka, så skjønner man at du er en gjøk.
De er nå ihvertfall ute og trimmer. De bruker kanskje også sykkel til jobb, istedet for å sleske seg med teslaen ut og inn mellom kollektivfeltet og veien som det passer. Og de har betalt moms på sykelen tilsvarende avgiftsøkningen på en TS
Om en Tesla eller annen bil til en mill blir noen tusen lapper dyrere, so what?
Handler ikke om misunnelse. Jeg kan kjøpe en bil til en mill, men vil ikke bruke så mye penger på bil lenger.
Små elbiler finner jeg kjempebra for miljøet. De duger i hverdagen for de fleste og så kan man ha et dieseldyr til langturene.
Redigert 16.10.2017 kl 15:34 Arkivert
pengex
19.10.2017 kl 18:47
690

Knapp uke til finansene kommer ut i dagen.
De med vett i skallen går short nå.
Hva har tesla tjent penger på dette kvartalet?
Arkivert
Lohen
20.10.2017 kl 10:12
660

Hvis hypotesen om at CO2 på noen måte er skadelig på miljø og klima er feil....

Virker som det ubetinget har positive effekter på miljø at vi resirkulerer nedgravet fornybar karbon opp igjen til luften som CO2. Så har vi dette med klimaet, der vi bidrar mer 4% av 0,004% CO2 i atmosfæren, har det noen signifikant effekt? Delte meninger om det, og ingen direkte bevis. Itilfelle, hva er optimal temperatur, er det ubetinget negativt om den globale temperaturen øker? Neppe. Historisk har mennesker hatt det best i de varme periodene (som ihvertfall ikke skyltes menneskelig utslipp).

Politikerne vil ha pengene sine uansett om det omsider blir elbil eller en kombinasjon med forbrenningsmotorer. Eneste mulighet elbilen har for å opprettholde sine særfordeler økonomisk, er at andelen elbiler holdes lav. La elbilen bli et nisjeprodukt for tettsteder og pendlere, så kan de beholde noen fordeler, og "alle" blir glade!
Arkivert
pengex
20.10.2017 kl 17:54
613

Joda, går ned i bøtta nå.
Tipper minus 20usd pr aksje i q3.
Estimert er ca 7usd.
Arkivert
svetten
25.10.2017 kl 08:13
556

Er så skummelt å shorte Tesla. Menigheten er sterk der. Men er helt enig. Vanvittig at det selskapet er verdtsatt så høyt. Og tror det blir dundrende underskudd, høyere enn 7$ per aksje.
Arkivert
Redz
25.10.2017 kl 12:46
527

Kjøpe (cash) eller lease el-bil? Tanker?
Arkivert
svetten
25.10.2017 kl 17:27
501

esla Bear X10 Von smakte meget godt idag. Den er ekstremt negativ teknisk og
Arkivert
pengex
25.10.2017 kl 17:51
497

Går under 300usd. Banna bein.
Arkivert
aborum
25.10.2017 kl 18:54
481

Hvad er årsagen til at aktien falder så voldsomt? Jeg læser, at Daimler har præsenteret deres egen semi-truck (jfr. http://nordic.businessinsider.com/tesla-stock-price-falling-after-a-daimler-unit-electric-semi-2017-10). Det kommer forhåbentligt ikke bag på markedet, at andre producenter præsenterer koncepter eller alternativer til Tesla og de sidste dages korrektion ser ud til for alvor at have svækket aktien.

Teknisk ser aktien ud til at være på vej til nyt støtteniveau omkring 305,0 - 310,0 efter at være brudt gennem glidende gennemsnit (50 dg + 100 dg) og faretruende retning mod 200 dg glidende gennemsnit.

Jeg overvejer selv at investere i Tesla, men vil personligt afvente den videre udvikling. Aktien ligner en faldende kniv i øjeblikket.
Arkivert
verdensmester
25.10.2017 kl 19:29
482

essverre bare Tesla Bear X3 Von men den er hyggelig i da
Arkivert
Airbag
25.10.2017 kl 19:37
459

Teknisk-
-Hodeskulder formasjon
-åpnet under 200wma i dag
-ikke lenge til 50 dagersnitt krysser 200.

-Selger ikke i nærheten av biler til å bli priset høyere enn de største i bilbransjen.

-salget av teslaer vil falle i norge takket være politikere som vil påvirke salgstallene globalt drastisk.

-mye problemer med model 3

-aksjemarkedet generelt er overpriset.

-fristende med short i tesla!


Arkivert
pengex
25.10.2017 kl 22:07
438

Kan være mye short i denne etter det siste søppel-lånet. En dump ned før 1nov. var ventet.
Arkivert
svetten
26.10.2017 kl 10:37
403

Hva tror du EPS er for 3 kvartal pengex?

Tror Tesla fortsetter ned litt til idag. Flere fond som skal sikre gevinst.

Får bare sitte rolig med 10x, selv om det blør litt fra emitteringen.
Arkivert
svetten
27.10.2017 kl 13:02
367

Hvis støtten på 320 ryker idag, så er det fritt fall.
Arkivert
svetten
02.11.2017 kl 13:19
313

100% avkastning på tesla Bear X10 idag. Men kommer det enda ett drop nå. Gambler allerede med X10, så får bare prøve å sitte litt til da.
Arkivert
Arkivert Til toppen