"Dere som skal kjøpe elbil: Les siste Autobild!"

mishka
02.09.2017 kl 11:24 4802

Dette er en arkivert tråd!
Hehe, forsiden er en spaghetti av ledninger og overskriften er: ELBIL-LØGNEN.

2 av redaktørene tok den nyeste Reanult Zoe som skule ha en reell rekkevidde på 300 km. med på en tur på 3000 km. rundt hele Tyskland.

For det første så er det de kaller reell rekkevidde på 300 km. en sannhet med modifikasjoner. Ja, de klarte nesten 300 km. med ac avslått og "egg på gasspedalen" og nøyaktig 96 km.t. på autobahn.
Hvis de økte til 120-130 km.t ble rekkevidden HALVERT og trengte de AC eller varmeapparat i den hastigheten krøp den ned mot 100-120 km:-)

Mye av problemene oppstod i forbindelse med lading eller det de etterhvert kalte lade-poker. I veldig mange tilfeller var laderne i ustand. Og hva gjør man på et jorde langs autobahn med flatt batteri og ødelagt lader?
Eller i et P-hus hvor plassen for elbil er okkupert av p-selskapets firmabil?

Det neste de klaget over var at hva gjør man mens en elbil lader? Jo man spiser og spiser og spiser. Og i nærheten av ladere er det alltid det som i tyskland kalles en Imbiss (gatekjøkken) med utrolig klein mat.

De kunne berette at de aldri har brukt lenger tid på forskjellige strekninger og aldri vært mer slitne om kvelden når de stupte til køys på et hotelrom fulle i magan av Currywurst og pommes.

Hehe, et sted leide de en bil mens bilen ble ladet hos en BMW-forhandler ute på et jorde for å kjøre inn til byen og spise normalt.

En del av problemene oppstod fordi infrastrukturen for lading i Tyskland bare er surr av en haug forskjellige selskaper, apper, priser, betalingsmetoder osv.
Flere steder måtte de betale 60 eurocent pr.kwt.

Konklusjonen var: Ikke kjøp elbil i dag. Hovedproblemet er ikke løst: Ladetid og rekkevidde. Dette er vel Tysklands største bilblad for hvermansen og en slik artikkel setter ikke akkurat ekstra fart i salget vil jeg tro. I fjor ble det solgt drøyt 2000 elbiler etter en fantastisk økning på over 100%.
Redigert 02.09.2017 kl 11:33 Arkivert
ZaloUltra
02.09.2017 kl 12:03 2719

Batteri som energibærer er ikke "fremtiden" for persontransport, fysikkens lover kan ikke bekjempes med hurrarop. Dessverre for de mange batterifanatikere som har hoppet av kollektivtransporten og inn i en Leaf for å snike seg unna alskens avgifter. Deres batterikjøretøy er en del av en nisje som eksisterer basert på kostbare subsidier.
Batteriene blir nå dyrere jo fler som kjører EV pga råvareknapphet, EV blir dyrere å dyrere å kjøpe og om kort tid vil man måtte finne seg i å delta i veifinansieringen med bompenger og kastes ut av overfylte kollektivfelt dit alle andre vanlige bilister befinner seg.
Dermed er nisjen fyllt opp og man må se på hvordan man gjør de øvrige 85% av trafikken renere uten å være avhengig av krevende lading av store kostbare batterier.

Den STORE løsningen for miljø og klima ligger i hybridteknologi og ny avgassrensingsteknologi med hensikt å effektivisere bensin og dieselbiler.

Med mer og mer fornybart drivstoff på tanken.

Biler er til for TJENE mennesker, ikke omvendt.

Takk mishka for et godt referat.
Arkivert
totalist
02.09.2017 kl 12:33 2695

Jeg kjører selv Zoe. Til mitt bruk er den perfekt. Jeg kjører daglig 8 mil til/fra jobb i 50/60/70-soner. Lader hver 2-3.natt avhengig av hvor mye fritidskjøring jeg har. Hadde jeg skulle kjørt på motorvei i 100/130 så hadde jeg ikke valgt Zoe. Synes derfor eksemplet fra Autobahn ikke er særlig relevant. Jeg har fortsatt en fossilbil til langturer, men kommer til å velge TM3/Nye Leaf evt oppgradert Ioniq nå når dette kommer. Det blir da familiebilen og Zoe blir bil til/fra jobb.
Arkivert
mishka
02.09.2017 kl 13:46 2651

Totalist, ja da har du den perfekte pendlerbil. Og da er det jo akkurat som MH77 har skrevet uendelig mange ganger:
Elbil er for den som har lademulighet hjemme og bruker den som pendlerbil.
Til det meste annet er den ubrukelig.
Bruk på autobahn er sikkert ikke relevant for deg, men det er nok å se et europakart så forstår man at Norge er et annerledesland. Motorveier er det over alt, også for arbeidsreiser, bare ikke så mye i Norge.

Renault Zoe er en av de få bilene som tyskere synes har en pris de kaller betalbar. Det var nok nettopp derfor Autobild brukte den i testen.

Å ha en bil for arbeidsreiser og en annen for langturer er bare noe tøv som Ola Dunk finner på pga sinnsyke avgifter.
I alle andre normale land bare rister man på hodet av slikt.
Redigert 02.09.2017 kl 13:48 Arkivert
mishka
02.09.2017 kl 15:44 2585

https://www.dagbladet.no/nyheter/selger-golf-talmodighetsprove-etter-to-ars-lade-mareritt-i-oslo-sentrum--jeg-lot-meg-lure-av-politikernes-lofter/68644550

"Nå selger hun bilen, og i en åpenhjertig annonse på Finn.no langer hun ut mot Oslo-byrådets elbil-politikk:"

«Bilen er helt topp, den. So far, so good. Det er bare vanvittig frustrerende å bo innenfor ring 2 med en elektrisk bil, for det er nesten helt umulig å få ladet den. Jeg lot meg lure av skriverier i avisen og løfter fra politikere om at det skulle være så innmari lett og lurt å ha elektrisk bil i Oslo», skriver Sagen.

Når det ikke funker i Norge som allerede er smekk full av ladere og FÅ BILER.
hvordan vil dette da funke f.eks. i Berlin hvor mindre enn 5% kan lade hjemme og det bor 3,5 mill mennesker.

POLITIKERIDIOTER!
Arkivert
mishka
02.09.2017 kl 15:53 2570

Hahahahaha. akkurat som Autobild opplevde: Lade-poker.

" Jeg må ringe supporttelefonen nesten halvparten av gangene jeg skal lade. En gang stod jeg til og med fast i Sarpsborg i flere timer fordi hele opplegget til Fortum var nede. Da er det ikke bare å kjøpe seg en pakke med batterier gitt, da er det bare å spise McFlurry til du sprekker."

Her er annonsen:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90904316
Redigert 02.09.2017 kl 15:54 Arkivert
trek
02.09.2017 kl 16:13 2535

Det var en morsom annonse. Hun skal ha for det, men 240 K for en to år gammel bil som kanskje har en rekkevidde på 8-10 mil vinterstid er i overkant av hva jeg vil gi. Det er forøvrig vel naivt av elbilistene å tro at kommunen skal kunne stille opp med gratis ladeplass til alle byens bilister. Det er i såfall noe som ligger mange år inn i framtiden.
Arkivert
Finlux
02.09.2017 kl 16:36 2517

Tror ingen elbillist har opplevd i nærheten av de problemer MH, Zalo og mishka har opplevd.
Det finnes og vil finnes flere elbiler i mellomklassen med 500 km rekkevidde og oppover i nær fremtid.
Det går ikke styggfort på Autobahn lenger heller,det går stadig vekk i stå der med antall billister, kanskje Merkel sier at nok er nok og setter ned fartsgrensen, fri fart er ikke Umweltsfreundlich.
Vil anbefale de tre herrer å bruke litt mer bakgrunn for sine ti kilometer med skriverier enn "ELBIL"
Arkivert
mishka
02.09.2017 kl 16:56 2505

Dette er da ikke noe jeg har opplevd. Jeg bare gjengir hva som er opplevd av 2 redaktører i tysklands største bilblad, Autobild. Det er i salg i litt større narvesekiosker nå.

Og den annonsen fra Finn.no tyder på at det er flere elbilister som begynner å bli temmelig lei i elbilens hjemland Norge også.

Kjøp Autobild Finlux og få kvelden ødelagt:-)
Du får ta det som en mann :-)
Arkivert
Norwege
02.09.2017 kl 18:18 2446

Om det blir fartsgrense på autobahn, så blir det 130....
Fortsatt for mye for en elbil over særlig strekke....

Poenget finlux, er at noen elbilfanatikere her til lands tror dette er fremtiden...., og at elbil har klare begrensinger.
Som skrevet før- kos dere med lader og angst og ikke minst gratis ditt og datt. Bompenger kommer nok snart
Arkivert
Finlux
02.09.2017 kl 18:42 2432

Er langt ifra fanatiker, men de Elbilene jeg har hatt har vært bra og blir bare bedre ettersom tiden går.
Ingen nullutslippbil er i nærheten av suksessen så fremtiden er lys for Elbilen.
Om noe er utrolig så er det at noen få Bensin elskere skriver kilometervis med negativt tullall året rundt.
Redigert 02.09.2017 kl 18:44 Arkivert
mishka
02.09.2017 kl 20:18 2385

Finlux skriver:

"Om noe er utrolig så er det at noen få Bensin elskere skriver kilometervis med negativt tullall året rundt."

Hallo, dette er helt utrolig dustete skrevet av Finlux!

Det er ikke noen bensinelskere som skriver dette, det er europas, muligens verdens største bilblad, Autobild.
Det oversettes så vidt jeg vet og selges også i Spania, Italia, Polen, Frankrike, Russland og Nederland.

Men Finlux vet jo fasit, som vanlig:-)

Og tilbake til den morsomme annonsen på Finn.no:
Det som er helt utrolig er at dette med ladere som er i ustand får man først i går kveld vite fra Autobild.
Og så tenker man: Jaja dette må være bare i Tyskland som er totalt uinteresserte i elbiler.
Så kommer denne dama fra St.Hanshaugen og skriver nøyaktig det samme i sin annonse. Det er svært overraskende.

Og ladekø i byer er nettopp noe tyske forskere og analytikere har advart om i årevis dersom antall elbiler blir av noe størrelse. Man behøver bare regneferdighetene til en sjetteklassing for å forstå at dette ville oppstå.

Da blir min første tanke: Er dette noe PK-pressen ikke skriver om fordi det ikke passer inn i deres "grønne verden"? Hvorfor skriver ikke noen rasende el-billister leserinnlegg i avisene om dette? Er det fordi de holder dette innenfor "menigheta"?

Jeg har i alle år hatt et åpent sinn til elbiler og tenkt at det passer ikke meg og mitt bruksmønster foreløpig, men kanskje om noe tid når at, dersom at osv...
Tyske aviser har i det siste også begynt å skrive om stigende råvarepriser på disse edelmetallene som brukes og stiller spørsmålstegn ved dette.
Nå begynner jeg å lure på om MH77 og Zalo har helt rett.
Er dette en hype som vil forsvinne av seg selv om noen år i stedet?

Og en ting til Finlux:
Dette med tyske fartsgrenser behøver du ikke bekymre deg for. Det har vært oppe før og nedstemt. Det er omtrent bare glufsekjerringene fra tyske "die Grüne" som ønsker dette og de er omtrent like langt fra flertall som samme parti i Norge. CSU /CDU med Merkel har aldri vært for dette. Den som fremmer det forslaget blir ganske enkelt ikke valgt. Sånn er det med den saken :-)

Arkivert
Finlux
02.09.2017 kl 20:21 2380

Ja, jeg synest det er helt utrolig, har ikke disse noe annet å ta seg til og har de ikke noe å være opptatt av annet en å kritisere Elbiler som tross alt trolig har en stor rolle i fremtidens samferdsel og forsåvidt har hatt det lenge.
Jeg synest det er helt merkelig, men det er bare å kjøre på det mishka.
Arkivert
mishka
02.09.2017 kl 20:28 2358

Autobild tar sitt samfunnsoppdrag som presse alvorlig og skriver ærlig hva de opplever.

Du er muligens så vant til norsk "løgnerpresse" at du mener de bør holde kjeft om sannheten ala Pravda i 1970 for ikke å ødelegge for "saka"?

Makan! Den siste stalinist var ikke død:-)
Arkivert
Lohen
02.09.2017 kl 20:35 2348

Finlux, finner du det utrolig at folk som er opptatt av bil generelt, også har mening om elbil? Er det finlux eller elbilen som ikke tåler kritikk?

Syns du det er utrolig at folk har et kritisk syn på fremtiden?

Kritikk fører ofte til fremskritt, som er fremtiden... Egentlig ikke noe utrolig, men en naturlig nødvendighet for samfunnets evolusjon.
Redigert 02.09.2017 kl 20:36 Arkivert
Finlux
02.09.2017 kl 20:47 2310

Ja, jeg synest det er utrolig å bruke ett tysk magasin som fasit og bibel over det som kan velte deler aqv vTysklands størstevindustri.
Og så synest jeg det er enda mer utrolig 80% av bilforumet pepres med negtivt ladede meldinger om noen få prosent av bilparken som skribentene tydeligvis ikke kjører rundt i selv.
Komplett ubegripelig.
Arkivert
Nå gir vi gass
02.09.2017 kl 20:48 2314

Elbil er flott.
Uten forbrenningsmotor og eksosanlegg.
Tesla/M. og andre skal ha kred for at de har vist at elbiler har kvaliteter og egenskaper som overgår fossilforbrenningsbiler.

Men batteri-ebil er noe som kanskje dekker 40% av de fleste bilisters behov.
Flott at de kan lades for kortere turer i nærheten av hjemmet, som begge typer elbiler antagelig vil ha fremover.
Men Hydrogen-el gjør at vi kan oppretteholde samme grad av frihet og kjørelengde som forbrenningsbiler. - Men uten hverken Nox eller CO2-forurensning.
Skal vi dekke bortimot 100% av vår transport, både på vei, bane og til sjøs, må det en kombinasjon av batteri og Hydrogen.
Hydrogen kan nå allerede fylles/kjøres til lavere pris enn Diesel/miljødiesel/biogass/bensin. På noen års sikt vil prisen på elbiler (både batteri-el og Hydrogen-el ) falle til godt under fossilbiler, og dagens drivstoff-priser.
Da er det kun underligheter som kjøper hybrid med fossil. Og kanskje kun spesielt interesserte som kjøper kun batteri-el.

Dette går veien. Snart har vi både billigere biler, billigere drivstoff, og null forurensning. Og null interesse for politiske grep, målesvindel og smålig krangel.
Skiftet vil komme fort når det først har snudd.
Og det er ingenting å krangle eller mase om. Markedet, fornuften, makligheten og lommeboka vil bestemme.
Redigert 03.09.2017 kl 08:19 Arkivert
MH77
02.09.2017 kl 20:51 2302

Mishka

Finlux gir seg aldri, uansett hvor dårlige argumenter han har.

Elbiler er bare tull. Ingen av produsentene tjener penger på dem, og prisen på batterier stiger pga mangel på råvarer.

Jeg har mest tro på en overgang til fornybart og syntetisk drivstoff, og hydrogenbiler.

Arkivert
Lohen
02.09.2017 kl 20:57 2285

Jeg er ikke negativ til elbiler, det mye positivt med dem. Jeg er dog veldig kritisk til å påtvinge en hel nasjon over på elbil, grunnet i hypoteser og modeller som til nå har bommet tildels grovt. Et "føre-var" hvis disse modellene stemmer, gir uansett en minmal effekt på klima. Jeg er generelt imot ekstreme tiltak som gir minmale effekter, og her mener jeg dem uansett bommer grovt.

Elbilen er genial på lokalt nivå noen steder, hvis den dekker brukers behov. Det er mitt ståsted. Godt mulig jeg en dag selv kjøper elbil, men da er mine motiv først og fremst økonomiske.
Redigert 02.09.2017 kl 21:11 Arkivert
mishka
02.09.2017 kl 21:26 2259

Dette med ladere som ikke funker er nok barnesykdommer.
En elbil-lader er så langt fra rakettforskning man kan komme, så akkurat det løses nok etter hvert.
Jeg er bare veldig overrasket over å ikke ha hørt om dette før og får høre det først fra et tysk bilblad!
Hvor er Aftenposten, VG osv. osv.

Langt verre er dette med ladetid / for få ladere.
Når det som Dagbladet skriver at det er 12k elbiler i Oslo og 409 offentlige ladeplasser sier det mye om problemene.

De fleste skal sette bilen til lading når de kommer hjem. Og har man ikke lader hjemme, så trengs det nesten like mange ladere som det finnes elbiler som ikke har lademulighet hjemme. Det sier seg selv at dette blir en utfordring som ikke kan løses med dagens batteriteknologi.

Da har jeg mer sans for ideen om at elbil er et nisjeprodukt for dem med lademulighet hjemme og som har et bilbehov som elbilen dekker.

Da blir det direkte ondskapsfullt å pådytte alle andre dette ved å avgiftslegge vanlige biler og bruk herfra til helvete.
Men slik er jo norske politikere.
Redigert 02.09.2017 kl 21:28 Arkivert
Finlux
02.09.2017 kl 22:18 2191

Argumentet til Guruene MH og mishka er altså Elbil er tull og nisjeprodukt.

At dere gidder.

https://elbil.no/elbilstatistikk/
Arkivert
MH77
02.09.2017 kl 22:26 2199

Elbiler er matpakkebiler for mkddelklassen med 2 biler og carport med lademulighet. For alle andre er de fullstendig ubrukelige.

At mangel på edle og uetiske metaller begrenser produksjonspotensialet gjør ikke saken bedre.

Elbiler er tull, og det skjønner man stort sett i alle andre land enn Norge. Vi er bønda i fra nord...
Arkivert
Finlux
02.09.2017 kl 22:28 2176

Men det er veldig mange av dem, og andelen øker voldsomt. Sjekk linken MH. Om noen år er de i flertall.
Arkivert
RLB76
02.09.2017 kl 22:41 2163

Og hadde politikerne tatt til fornuft og likestilt disse batteribilene med diesel/bensin biler hadde salget tørket helt inn, det er noe alle vet.
Arkivert
Finlux
02.09.2017 kl 22:44 2154

Det er noe du tror det, vi har nemlig fornybar energi i landet og kjører utslippsfritt det vet alle som har måttet sette igjen fossilbilen en vinterdag når smogen ligger over de store byene.
Tror nok at trenden er urokkelig, det går mot en skifte i energi for bil.
Arkivert
RLB76
02.09.2017 kl 22:52 2116

Se hva som skjedde hos våre kjære naboer da de prøvde seg med en liten avgift på elbiler, salget stupte. og ja, de har også fornybar energi om det betyr noe som helst når du kjøper ny bil.
Arkivert
pengex
02.09.2017 kl 22:57 2111

Enten klipper jeg av skilta på bilen eller så kjøper jeg en elbil. Nekter å betale 49kr pr passering inn i oslo.
Arkivert
mishka
02.09.2017 kl 23:31 2085

Hehe, Pengex. Du bøyer altså nakken og kjøper elbil.
Håper du har lademulighet hjemme. For å sitere hu dama fra finn.no ved ødelagt lader i Sarpsborg:

"Da er det ikke bare å kjøpe seg en pakke med batterier gitt, da er det bare å spise McFlurry til du sprekker."

Hehe, spise mcflury ja. Var i sommer på Meny for å kjøpe litt lørdagsgodt....Ikke for å spore av debatten, men:

Hjeeelp. Bassets lakriskonfekt koster Kr. 178,- pr.kg,
Sjokolade kostet Kr. 275,- pr.kg.
Lakriskonfekten kommer i noen spesielle pakninger for Norge hvor man ikke kan se innholdet, bare føle det gjennom posen. Og det er ikke mye man kjenner. Og den mikroskopiske påsan koster kr. 38,-! I Berlin koster en plate Rittersport sjokolade 99 cent på Netto og 1,5 l. cola rett under 1 euro.

Lakriskonfekt koster altså det samme som indrefilet i Tyskland. Glad jeg ikke bryr meg noe særlig om øl...

Norge har utviklet seg til en tsunami av avgifter og ondskap slik jeg ser det utenfra. Og så babler partiene om fattigdom i valgkampen. Ja alle avgiftene gjør folk med lavere inntekter fattige fordi avgifter er like for fattig og rik!

Arkivert
Lohen
02.09.2017 kl 23:38 2075

Vi kan fint gjøre tiltak mot smog i de store byene, uten å påtvinge hele landet på elbil. Da begynner det å ligne fornuft. Billigere, og folk vil godta og forstå.

Unngå vedfyring, piggdekk og utslipp fra biler på kalde tørre dager. Smog-tilfellene har dog allerede blitt redusert.
Arkivert
pengex
02.09.2017 kl 23:57 2061

Parkerer hjemme hos erna og trekker skjøteledning inn i stua hennes. Det er sikkert greit.
Arkivert
tork68
03.09.2017 kl 00:17 2024

elbil er nok ganske sosialt for de står stadig å skravler på vei hjem fra jobb en ganske så lang kø på de ladestasjonene... kunne tenkt meg en tesla til bil nr 2 for å bruke bort på supern å handle litt å litt sånn småkjøring i nabolaget, men synes 700000 er litt drøyt for det. så blir nok fosilt drivstoff noen år til på meg :-)
Arkivert
MH77
03.09.2017 kl 08:41 1958

Pengex

Bompengeutgiftene for elbiler vil nok bli holdt lave er par år til, men når det blir mange nik elbiler må nok også de betale. Ba4e s3 hva som skjedde på fergen til Austevoll. Veier og ferger blir ikke gratis å bygge å drive fordi om man kjører elbiler på dem. Noen må alltid betale!
Arkivert
Norwege
03.09.2017 kl 10:56 1880

Litt offtopic
Så på golfannonsen. Er det ikke kjedelig at lakkeringsverkstedene gidder gi tilbake en så ny bil med en så åpenbar dårlig lakkering. Kunne like gjerne farget delene på venstresiden blå.....
Arkivert
Jomma123
03.09.2017 kl 13:54 1827

Finlux? Hvor mange ganger måtte jeg ha stoppet på turen til Brno (ca1900 km) med en Tesla? P.g.a. ny bil med lite km på telleren ble det en stort sett rolig tur nedover med maks fartsgrenser og anbefalt fart igjennom Tysklands autobahn. 550d'n nøyde seg med 2 fylling a 4 min på turen. Da hadde den endel "suppe" igjen på tanken.
Hadde også en tur til Moi rana med 2T på slep. Holdt med en tank.

Er redd jeg ville stått på en eller annen ladestasjon fremdeles med en Tesla. :)
Arkivert
Finlux
03.09.2017 kl 15:43 1770

Hva er det med deg og Brno Jomma?
Du er ikke den eneste som har vært sør for Strømstad da.
Bare å ta ett par kaffepauser og å sette på laderen det, du kjører uansett ulovlig om du ikke tar slike pauser.
Med det største batteriet hadde du greidd deg med to kaffepauser.
Det komfortabelt, miljøvennlig og billig så ikke nøl med å kjøpe Elbil neste gang du skal til Brno.
Arkivert
GT3000
03.09.2017 kl 15:56 1762

Jeg abonnerer også på norske Auto motor sport som er det samme bladet som i tyskland heter Autobild, så det er et blad flere bør abonnerer på, hvis de ønsker å følge med på utviklingen av biler i europa.
Så det er ikke rart at Tyskland IKKE kommer til å selge mange elbiler i sitt hjemmemarked, men det betyr ikke at tyskerne kommer til å havne i bakleksa når det gjelder elbilutvikling.
Husk at hver syvende arbeidsplass i Tyskland er avhengig av bilproduksjon og omsetningen er på 3700 milliarder.
Norge's Hydro står også godt rustet med tanke på all aluminiumen som brukes med en produksjon på 800 000 tonn og 34 % av europa's bruk at primæraluminium.

http://e24.no/bil/hver-tredje-bil-har-aluminium-fra-hydro/20149171

Så Finlux, ta det helt med ro selv om tysk bilindustri fikk seg et skudd foran baugen med dieselskandalen sin.
De kommer til å bruke de nødvendige ressurser til å fortsatt lede utviklingen innen bilproduskjon, inklusiv elbilene selvfølgelig. :-)
Arkivert
unotert
03.09.2017 kl 17:07 1741

inlux, elbil er utslippsfri? Det er vel bare med pontius pilatus perspektivet vi har i Norge da vi greit skjuler oss bak det faktum at CO2 utslippet knyttet til produksjon, gjerne 40-50% av en fossilbil over levetiden, tilfaller produsentlandenes klimaregnskap
Arkivert
Jomma123
03.09.2017 kl 18:15 1710

Finlux. Syntes du skal ta Elbilen jeg. Ligge i 40-50 km/t nedover der for kanskje greie seg med to ladninger har jeg ikke tålmodighet til. Tok Brno som eksempel fordi jeg var der for ikke lenge sia. Når det er 4 stk som deler på kjøringa ser jeg ikke noe ulovlig i det med seter som er skapt for lange turer. Tre smaken hadde kommet ganske fort med de setene Teslaen har iallefall. For all del kan heller ta turen til Mo i Rana. Tesla har jo en med henge feste. Drar vel med seg ettpar tonn den også. Hvor mange kaffekok ville du trengt dit??
Arkivert
Finlux
03.09.2017 kl 18:33 1697

Jeg tar Elbilen Jomma, og bare ett tips, la andre få sine valg ifred ellers så fremstår du bare som ett nesegrev.
Arkivert
mishka
03.09.2017 kl 18:41 1701

Ja, nettopp det å få ta sine valg i fred er det vi som elbilen foreløpig ikke passer for ønsker.

Uten at noen møkkapolitikere skal ta valgene for oss med ondskapsfulle avgifter applaudert av medløpere som deg Finlux.
Arkivert
Jomma123
03.09.2017 kl 20:12 1651

Kjør elbilen din du Finlux. Jeg kjører min perfekte bil for meg som det vil ta maaange år før elbilen er i nærheten av. Samtidig har jeg mye bedre samvittighet med at jeg betaler for og bruke den samme veien som du snyter deg til og bruke. Sier sitt at hadde det ikke vært for alt du sparer ville du aldri kjørt elbil. Ikke F om du gjør det for miljøet sin del.

Ferdig snakka!!!!
Arkivert
Finlux
03.09.2017 kl 20:57 1614

Ser du er ferdig snakka, ikke noe rart det for det du sier er jo bare tull.
Elbilen er genialt enkel og miljøvennlig, men jeg skal ikke påtvinge deg Elbil, bare kjør den gamle forpesteren din til Brno du om det får deg til å føle deg ferdig snakka.
Arkivert
Jomma123
03.09.2017 kl 21:57 1588

Ok ikke helt ferdig. Ja den "gamle forpestern" min er jo en måned gammel så den er sikker eldre enn din eldrill.

Miljøvennlig og miljøvennlig den elbil fru blom. Bare frakta fra andre siden av Atlanteren har fraktbåten sluppet ut mer enn du noen gang vil spare miljøet. Svevestøv er du med på laget også. Nå er det 10 000- vis av elbiler i Oslo. Hvor mye har utslippene gått ned? Svar meg på det du for jeg veit ikke.
Arkivert
Finlux
03.09.2017 kl 22:06 1560

Nei, slike som deg blir aldri ferdig Jomma.
Kjør nå forpesteren din til Brno for meg ok.
Arkivert
mishka
04.09.2017 kl 13:45 1476

Den dama som skal selge batterigolfen skriver at hun må ringe support-telefonen omrent halvparten av gangene hun skal lade.

Ingen elbillister her på HO som har opplevd det samme?

I så fall merkelig.

Eller skal det "feies under teppet"?
Er det bedre på Teslas SC,er?

Og hva i huleste kan det komme av at noe så enkelt som en lader ikke funker?
Både her og i hele Tyskland. Lade-poker kalte Autobild det hele.
Høres ut som det er like mye surr med disse laderne som det er når man skal fylle luft på bensinstasjonen. Da er det også mye rart av herpa utstyr.
Arkivert
Norwege
04.09.2017 kl 14:56 1429

Jomma. Gratulerer med fin nybil. Slike som finlux kommer aldri til å skjønne seg på folk som liker biler.
Batteriet hans har vært verdenrundt på lastebåt, bilen påvei pver atlantern og veier over 2,2 tonn før det er folk i den. Gir endel svevestøv det.

Og som det blir nevnt- hvorfor er det så mye dritt fortsatt i lufta i Oslogryta når det er blitt så mange elbiler...? Jo, det er fortsatt en grunn til at det blir kalt gryta og det står fortsatt båter ved kaia og bilene virvler opp støv fra bakken.
Hovedveiene kunne også med fordel ha gått lengre unna.
MDG har for en gangs skyld kommet med et godt forslag om å halvere kollektivprisen. De kan ta inn det med å i det minste legge på momsen på private elbiler.

Elbil nedover i Tjekkia må da være en katastrofe når en ser på sytrådene de har hengende av ledninger.

Ikke bare må du lete etter lader, men den må vel stå et døgn for å få noe særlig strøm på batteriet også....
Redigert 04.09.2017 kl 14:57 Arkivert
mishka
04.09.2017 kl 15:22 1410

Jeg har nevnt det før og nevner det igjen:

Både i Oslo og Berlin kan man daglig sjekke måleresultatene fra de forskjellige målestasjonene.

Jeg sjekket litt i sporadisk i fjor vinter og det merkelige er at i Oslo øker svevstøvet noe veldig i vinterhalvåret mens det gjør det ikke i samme grad i Berlin.
Det øker bare veldig lite.
I Oslo er det helt OK hele sommeren og høye verdier om vinteren.

Hva kommer dette av?

Jo selvfølgelig at økningen om vinteren kommer fra fyring og ikke fra biler.
Så kommer alt snakket om inversjon pga at Oslo er en gryte, men selv på dager uten inversjon ligger Oslo om vinteren skyhøyt over om sommeren, mens i Berlin er det nesten likt!

Det er vesentlige forskjeller på Oslo og Berlin: Piggdekk er forbudt i Berlin. Omtrent ingen fyrer med ved, men det er mye sentralfyr som går på norsk naturgass.
Vi har også kraftverk helt inne i bykjernen som går på naturgass.
Veiene feies hele året untatt om det en sjelden gang er snø.

I vinter skal jeg følge nøyere med og kommer tilbake med måleresultater når idiotene i Oslo begynner å bjeffe om dieselforbud.

Arkivert
PSI- Investor
04.09.2017 kl 15:47 1373

Det er ikke viktig å gjøre noe som virker. Det er viktig å få en menighet som vil kjempe for en sak man kan tjene penger på.
Arkivert
MH77
04.09.2017 kl 17:12 1370

Arbeiderpartiet taper valget fordi de har et mål om å forby "fossilbiler" innen 2025. Det er så UFATTELIG useriøst. Det finnes selvsagt ikke "fossilbiler", det er i så fall fossilt drivstoff de må forby.

Arbeiderpartiet fremstår som fullstendig useriøse i årets valgkamp, og er dømt til å tape. De har INGEN kampsaker, kun tull som kommer fra arrogante broilere.
Arkivert
Finlux
04.09.2017 kl 17:43 1337

Ikke APbil MH, det heter Elbil og den er kommet for å bli og snart er den i flertall.
Arkivert
really
04.09.2017 kl 18:33 1307

Hvorfor er det en stor greie med elbil?

Autobild er ingen nøytral aktør. De lever av og for tysk bilindustri og har neppe noe behov for å hausse elbil pr i dag. Og de peker på noe åpenbart, infrastrukturen for el bil er ikke på plass. Det krever nesten a hver enkelt bil har tilgang til lader hver dag og det er ikke mulig i store byer med det utstyret som brukes i dag. Elforsyningen er ikke tilpasset det heller.

Men slik er det vel ofte ved teknologiskifter? Men batteriene vil bli bedre, ladeteknologien tilpasses og strømforskyningen forsterket slik at elbil kan bli mer enn noe som passer for de (få?) som har behov som dagens elbiler kan dekke.

Jeg testet et par elbiler i helga. Tanken var at det skulle bli en bil nr 2 som også skulle være pendlerbil. 13 mil hver dag sliter fort ut hovedbilen. Men kapasiteten er i snaueste laget bortsett fra Tesla. Det får vente et år til. For det er ingen tvil om at kostnadsmessig er elbilene et funn.

Og hva med alternativene? Hydrogen vil løse rekkevidden, men infrastrukturen der er mye dårligere en for elbil. Hva som vil bli best miljømessig gjenstår å se. Batterier er noe svineri å produsere, hydrogen krever mye energi for å produsere den til salgbar form.

Så får utviklingen gå sin gang, men å ha så sterke meninger om hva som er best er temmelig imbesilt. Det avhenger av hvilket behov du har og hvor mye du er villig til å akseptere av ulempene som følger med.

Arkivert
Arkivert Til toppen