"Uetisk gruveselskap tjener på elbilboom."

MH77
10.08.2017 kl 15:51
3063

Dette er en arkivert tråd!
https://www.nrk.no/okonomi/ny_-hard-kritikk-av-oljefondet-1.8083862

http://e24.no/boers-og-finans/raavarer/comeback-for-raavaregigant-tror-elbilvekst-gir-etterspoerselsboom/24114900


Glencore har fått hard kritikk for å bruke barn til helseskadelig barnearbeid og finansiering av krigen i Kongo som i stor grad blir utkjempet av barnesoldater. Selskapet tjener nå store penger på elbilboomen.


FORBY ELBILER NÅ!!!



http://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782

https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939


http://www.miningmetalnews.com/20170606/138/prices-lithium-batteries-it-devices-increase-plus-15-percent


https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/


https://www.nytid.no/kolonitiden-er-ikke-over-om-bloddiamanter-og-korrupsjon/

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kongo/krigens-beste-vaapen-barnesoldater/a/10140058/

http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/


http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/


Det virker som de fleste elbiltilhengerne gir en god f... i at 60 % av kobolt produksjonen skjer i krigsherjede og lovløse Kongo, og at mye utvinnes av barn og slaver under svært helseskadelige forhold. Det jobber mellom 20 og 40 tusen barn i denne skitne industrien, og antallet vil øke sterkt hvis elbilbruken øker. Utvinning av lithium og kobber gir også store miljøødeleggelser.

Det bør være et tankekors at det er knapphet på råvarer allerede før elbilsalget er nådd 1% av totalt bilsalg i verden. Å 100 doble elbilproduksjonen slik at alle kjører elbiler er HELT utenkelig. Bare det å nå en elbilandel på 5 % synes fullstendig urealistisk
Redigert 12.10.2017 kl 08:38 Arkivert
GC2016
10.08.2017 kl 15:56
1650

Og Apple på kobolt til mobilen sin kanskje!?
Arkivert
dobon
10.08.2017 kl 16:37
1624

Bløfferen: Har du vurdert medlemskap i foreningen for de skinnhellige? Opptakskriteriene er klart bestått.
Arkivert
MH77
10.08.2017 kl 17:21
1612

Det er 7000 mobiltelefonbatterier i en Tesla, så forholdet er litt annerledes. Elbiler er også fullstendig unødvendig, mens det er vanskelig å erstatte mobiltelefoner.

Du er den samme Dobon, og du gir som vanlig faen i barns lidelser.
Arkivert
dobon
10.08.2017 kl 22:29
1552

Bløfferen: Skjønner ikke hvor du vil hen. Tesla er et pyramidespill. Musk tar opsjonspengene og løper når kursen når 300. Model 3 kommer aldri i produksjon.

Jeg ser med det utgangspunkt ikke hvordan Tesla skal ha noen påvirkning på metallmarkedene.

Syk i hodet du.
Arkivert
Axie
10.08.2017 kl 22:41
1562

Men det selges vel mer enn 7000 mobiltelefoner (hvordan har du kommet fram til det tallet?) for hver elbil? Li-ion batterier brukes i en lang rekke produktet. Så hvorfor er du så opphengt i bilbatterier?
Arkivert
MH77
11.08.2017 kl 08:56
1533

De eneste som er syke i hodet er dem som kjøper elbiler laget av metaller utvunnet av barn under svært helseskadelige forhold.

Jeg er ellers ingen bløffer Dobon for jeg legger ved linker for å dokumentere alle mine påstander. Hva som feiler deg kan man jo bare spekulere i, men det er skremmende at du forsvarer helseskadelig barnearbeid og finansiering av barnesoldater.
Arkivert
dobon
11.08.2017 kl 09:19
1489

Bløfferen: Skjønner ikke hvor du vil hen. Tesla er et pyramidespill. Musk tar opsjonspengene og løper når kursen når 300. Model 3 kommer aldri i produksjon.

Jeg ser med det utgangspunkt ikke hvordan Tesla skal ha noen påvirkning på metallmarkedene.

Syk i hodet du.
Arkivert
Lykkeligamator
11.08.2017 kl 09:24
1483

Åpenbart et problem at ulike selskaper opererer uetisk, men det er vel ikke et problem kun for gruveselskaper?

Giant oil company Texaco, bought by Chevron in 2001, operated in Ecuador from 1964 to 1992. Chevron has admitted that Texaco dumped over 18.5 billion gallons of toxic water into the rainforest during this period – about 4 million gallons daily at the height of its operation – contaminating two million acres of the Ecuadorian Amazon. 

Skal vi forby biler som går på bensin?
Arkivert
MH77
11.08.2017 kl 09:43
1493

Du kan ikke sammenligne dagens overgrep med synder som skjedde for 25-50 år siden. Det er uansett forskjell på miljøødeleggelser og finansiering av kriger!

Forhold deg til dagens virkelighet! 6 millioner mennesker er drept i Kongo i krigen som mineralene. Salg av mineraler finansierer barnesoldater, og småjenter brukes som sexslaver. Barn blir traumatisert, helseskadet og drept i livsfarlige gruver for at DU skal kunne kjøre elbil. Det er saken og det må ta slutt!

Forby elbiler nå!
Redigert 11.08.2017 kl 09:44 Arkivert
dobon
11.08.2017 kl 10:47
1458

Bløfferen: Skjønner ikke hvor du vil hen. Tesla er et pyramidespill. Musk tar opsjonspengene og løper når kursen når 300. Model 3 kommer aldri i produksjon.

Jeg ser med det utgangspunkt ikke hvordan Tesla skal ha noen påvirkning på metallmarkedene.

Syk i hodet du.
Arkivert
dobon
11.08.2017 kl 11:19
1439

Bløfferen: Etter å ha gnålt om dette igjen og igjen i år etter år har du nå ingen kommentar.

Du er gjennomsiktig som en nypusset glassvegg.
Arkivert
DrDød
11.08.2017 kl 11:57
1427

MH: og når skal du selv ta avstand fra den samme kobolten brukt i produkter som du selv kjøper?

Jeg har utfordret deg på dette flere ganger du er dypt rystet over bruk av metaller i elbiler, men forsvarer lettvint at akkurat de samme metallene utvunnet i de samme gruvene brukes i din egen datamskin, smarttelefon eller dieselpurke. Hver gang jeg utfordrer deg på dette så blir du taus, før du starter en ny tråd med samme budskap noen dager etterpå.

Har sagt det før og jeg sier det igjen: du er en hykler. Enten tar du avstand fra all uetisk utvinning av metaller (uavhengig av sluttprodukt), eller så burde du innrømme at ditt eneste formål med disse innleggene (som vanlig) er å snakke ned elbil.
Arkivert
MH77
11.08.2017 kl 15:01
1417

Angrep er som vanlig det beste forsvar.

Det dere forsvarer er en eksplosiv økning i bruk av kobolt, kobber og lithium for å bygge elbiler. Dere vet at dette betyr MYE mer helseskadelig barnearbeid, MYE mer penger til militsgruppene i Kongo som bruker barnesoldater og barnesexslaver og MYE mer miljøødeleggelser.

Det finnes kobolt i mange produkter, men mengdene i en mobiltelefon er HELT ubetydelig sammenlignet med en elbil. Forbyr vi elbiler vil vi kunne fase ut Kongo som leverandør av kobolt.

Dere er svært egoistiske og kyniske som synes at det her helt greit å øke etterspørselen etter kobolt. Å prøve å beskylde meg for å være en hykler blir BARE for dumt!!!

Redd barn fra grusomme overgrep - forby elbiler nå!!!
Redigert 11.08.2017 kl 15:02 Arkivert
Finlux
11.08.2017 kl 15:06
1395

Litium produksjonen i fra Kongo er ikke målbar, det siste målbare landet har 0,2% av verdens produksjonen og Kongo er ikke på lista.
MH, har sagt det før , bra at fattige land har rådtoffer og selge og bra om de ikke utnytter barn, men det er ikke -elbilen sin feil om de gjør det.
Du er helt KOKO
Arkivert
OZZY
11.08.2017 kl 15:11
1402

mh hvis du vil ha det slik at alt skal gå med fossilt drivstoff de neste hundre årene er det ikke igjen et eneste levende vesen på jorda.
ønsker du ikke at det skal være et eneste levende vesen på jordkloden. JA jeg tror det.
MEN vi må over på Hydrogen i mye større skala i fremtiden pga no utslipp og slik at ikke araberne tjener så mye penger og gir videre til ekstreme muslimer som ønsker å spre den farlige saudi muslimske troen som undertrykker og dreper milliarder av mennesker hvert år.
mh....nå må du skjærpe deg.
Arkivert
dobon
11.08.2017 kl 15:53
1393

Bløfferen: Skjønner ikke hvor du vil hen. Tesla er et pyramidespill. Musk tar opsjonspengene og løper når kursen når 300. Model 3 kommer aldri i produksjon.

Jeg ser med det utgangspunkt ikke hvordan Tesla skal ha noen påvirkning på metallmarkedene.

Etter å ha gnålt om disse tingene igjen og igjen i år etter år har du nå ingen kommentar.

Du er gjennomsiktig som en nypusset glassvegg. Dårlige tider for Tesla-hatere nå. Skinnhelligheten er påtagelig.
Redigert 11.08.2017 kl 15:55 Arkivert
Atom Vinter
11.08.2017 kl 16:24
1378

Men de store batteriene som sitter i hydrogenbilene som MH77 er så positiv til, de snakker ikke hykleren høyt om...

Ufattelig at noen i det hele tatt tar deg seriøst, MH77.

Stort sett alt du lirer fra deg er halvsannheter, forvridde sannheter og regelrett løgn.
Arkivert
dobon
11.08.2017 kl 18:16
1344

Bløfferen? Vi vet du er der..
Arkivert
ZaloUltra
11.08.2017 kl 18:50
1357

orbud mot EV kommer med FN i spissen, men Kina vil gi faen
Arkivert
dobon
11.08.2017 kl 18:59
1327

ar du gneldrebikkja svare for deg
Arkivert
MH77
11.08.2017 kl 19:25
1336

Helseskadelig barnearbeid, barnesexslaver, barnesoldater, millioner av drepte og store miljøødeleggelser i Kongo. Det hele ledet av militsgrupper som tjener rått på norske elbilkjøpere.

Dere er en fin gjeng med elbilfrelste som gir en god faen i alt og alle så lenge dere får kjøre gratis i bomringene.

Jeg registrer at dere prøver å beskylde meg for å ha en agenda, men min agenda gjør uansett ikke overgrepene i Kongo mindre.

Alternativet til elbiler er fornybart drivstoff og hydrogen. Dette kommer for fullt. Fremtidens hydrogenbiler vil ikke ha behov for store batterier. Allerede i dag produseres brenselceller med effekt på over 100kw. Det er mer enn nok til akselrasjon, og det går fint å bruke kondensatorer istedenfor batterier til å ta effekttoppene.


Elbiler er fullstendig unødvendige og svært uetiske og bør forbys snarest!
Redigert 11.08.2017 kl 19:27 Arkivert
dobon
11.08.2017 kl 19:38
1319

Bløfferen: Skjønner ikke hvor du vil hen. Tesla er et pyramidespill. Musk tar opsjonspengene og løper når kursen når 300. Model 3 kommer aldri i produksjon.

Jeg ser med det utgangspunkt ikke hvordan Tesla skal ha noen påvirkning på metallmarkedene.

Syk i hodet du.
Arkivert
MH77
12.08.2017 kl 08:43
1293

Dobon


Tesla påvirker allerede etterspørselen etter edle metaller med produksjon av Modell S, og prisene har økt kraftig den siste tiden. Hvis Tesla lykkes med å øke produksjonen vil nok prisene på Kobolt øke enda mer. Det betyr høyst sannsynlig enda flere overgrep i Kongo.

Når ditt eneste argument er at andre er "syk i hodet" sier det mest om deg selv. Som jeg har skrevet til deg før: "Du er det du ser." Tviler på at du skjønner det ordspråket, men de aller fleste andre gjør nok det -)
Redigert 12.08.2017 kl 08:46 Arkivert
Atom Vinter
12.08.2017 kl 11:14
1263

Innlegg av: MH77 (11.08.17 19:25 ), lest 74 ganger
Endret: 11.08.17 19:27
RE^1: Uetisk gruveselskap tjener på elbilboom.

Fremtidens hydrogenbiler vil ikke ha behov for store batterier. Allerede i dag produseres brenselceller med effekt på over 100kw. Det er mer enn nok til akselrasjon, og det går fint å bruke kondensatorer istedenfor batterier til å ta effekttoppene.

---

Det du skriver er bare tull. Batterier er helt nødvendig i hydrogenbiler både for akselerasjonen og for å regenerere bremseenergi. Kondensator-vrøvlet ditt er ren løgn, og noe du finner på selv på stående fot.

Gi meg en eneste link/bevis på at produsentene av hydrogenbiler planlegger å kutte ut batteriene.

Venter i spenning...

Det er for øvrig pussig hvordan du hele tiden henviser til uforbeholden perfekt utslippsfri fremtid når det gjelder hydrogenbiler. Per i dag er faktisk hydrogenbiler noe av det mest forurensende som finnes. Det er ren sløsing med ren energi pga. det vanvittige energitapet som oppstår under produksjonen av hydrogen. Og store batterier inneholder de uansett hvor mye du drømmer, lyver og vrir på sannheten her på HO.
Arkivert
Tigerberget
12.08.2017 kl 11:20
1251

Jeg har gitt opp MH77.

Det er som å få en Islamsk fundametalist til å tvile på Allah.
Er man så til de grader navlebeskuende og svever i synet på ting så må det profesjonelle folk til å hjelpe vedkommende.

I dette tilfellet så hjelper nok ingenting.

Glad for at MH77 ikke har noen politisk karriere, men på en annen side, så hadde det vært mye humor i media. :-)
Redigert 12.08.2017 kl 11:21 Arkivert
dobon
12.08.2017 kl 11:55
1242

Personlighetsforstyrrelser er vanskelig å påvirke, hvilket dette tilfellet illustrerer tydelig. Vanskelig barndom og mye komplekser antagelig.

Bløfferen: Tesla henter pt kobolt (og nikkel mv) fra gruver i Canada og USA.

Model 3 er en bløff som aldri kommer på markedet. Musk tar pengene og lar korthuset rase. Pyramide hele veien. Verdens største scam. Du blir genierklært når boblen brister. Gratulerer. Du kan sole deg i glansen. Antagelig førsteside i Times.
Redigert 12.08.2017 kl 11:59 Arkivert
MH77
12.08.2017 kl 15:47
1219

Dere har tilsynelatende et ekstremt ønske om å gjøre denne diskusjonen personlig, noe jeg regner med at kommer av at dere mangler argumenter.

Oppfordrer Dobon, Tigerberget, Atom Vinter og andre elbilfrelste til å lese og kommentere følgende artikler:

https://www.nytid.no/kolonitiden-er-ikke-over-om-bloddiamanter-og-korrupsjon/

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kongo/krigens-beste-vaapen-barnesoldater/a/10140058/

https://www.nrk.no/okonomi/ny_-hard-kritikk-av-oljefondet-1.8083862

http://e24.no/boers-og-finans/raavarer/comeback-for-raavaregigant-tror-elbilvekst-gir-etterspoerselsboom/24114900

http://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782

https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939


http://www.miningmetalnews.com/20170606/138/prices-lithium-batteries-it-devices-increase-plus-15-percent


https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/


Redigert 12.08.2017 kl 15:48 Arkivert
dobon
12.08.2017 kl 15:51
1199

Bløfferen: Skjønner ikke hvor du vil hen. Tesla er et pyramidespill. Musk tar opsjonspengene og løper når kursen når 300. Model 3 kommer aldri i produksjon.

Jeg ser med det utgangspunkt ikke hvordan Tesla skal ha noen påvirkning på metallmarkedene.

Syk i hodet du.
Arkivert
Atom Vinter
12.08.2017 kl 18:06
1193

MH77:

Ingen av disse linkene (som du for øvrig har klipt og limt her på HO hundrevis av ganger før) sier noe om at hydrogenbilprodusentene skal kutte ut batteriene i hydrogenbiler.

Altså igjen:

Hvor har du det fra at hydrogenbilene skal kvitte seg med batterier og erstatte disse med kondensatorer?

Er det kun oppspinn som du kommer med?

Lyver du?
Arkivert
GC2016
12.08.2017 kl 18:12
1184

Skrev du denne meldingen på din kobolt barnearbeid Iphone-)
Arkivert
Axie
12.08.2017 kl 20:48
1161

Så bra at etterspørselen gjør at prisene på kobolt stiger da MH. Som vi vet vil gjerne økt fortjeneste gi bedre arbeidsvilkår for arbeiderne. Pluss et større fokus fra forbrukere på dårlige arbeidsforhold.

En gledens dag dette, jo fler elbiler som selges, jo større etterspørsel etter kobolt og dermed er det håp for raskere forandring. Synes du skal ta deg en tur og bestille deg en Leaf på mandag MH hvis du vil ha forandring i gruvene i Kongo.
Arkivert
MH77
12.08.2017 kl 22:35
1153

Dere er en fin gjeng med kunnskapsløse og kyniske kverulanter uten snev av samvittighet for grusomhetene i Kongo! Jeg er sjokkert over deres grenseløse egoisme og manglende medfølelse!


Atom Vinter

Det er korrekt at de fleste hydrogenbiler bruker lithiumionbatterier som buffer, men disse er mye mindre enn i elbiler og behovet synker raskt fordi brenselcellene blir raskt bedre:

https://www.tu.no/artikler/industri-her-er-hondas-nye-hydrogenbil/275852


Dobon

Du er det du ser...


Axie

Mer penger til militsgruppene i Kongo betyr mer penger til våpen som brukes av barnesoldater i verdens blodigste krig. Les linkene så kanskje du skjønner litt mer.
Arkivert
Atom Vinter
13.08.2017 kl 02:11
1122

Innlegg av: MH77 (12.08.17 22:35 ), lest 18 ganger
RE^1: Uetisk gruveselskap tjener på elbilboom.
Dere er en fin gjeng med kunnskapsløse og kyniske kverulanter uten snev av samvittighet for grusomhetene i Kongo! Jeg er sjokkert over deres grenseløse egoisme og manglende medfølelse!

Det er korrekt at de fleste hydrogenbiler bruker lithiumionbatterier som buffer, men disse er mye mindre enn i elbiler og behovet synker raskt fordi brenselcellene blir raskt bedre:

https://www.tu.no/artikler/industri-her-er-hondas-nye-hydrogenbil/275852

---


MH77, du fortsetter å vri deg unna med tullet ditt. I kjent stil. Ufattelig at jeg i det hele tatt gidder å diskutere med deg.

For 3. gang: Du påstår at hydrogenbilene skal kutte ut de store batteriene. Hvor har du det fra? Linken du poster sier INGENTING om dette, tvert imot. At brenselcellene blir bedre betyr ikke at behovet for batterier blir borte. Fortsatt er det behov for batterier i hydrogenbiler både for akselerasjonen og for å regenerere bremseenergien.

Du skriver videre at "fleste hydrogenbiler bruker lithiumionbatterier som buffer".

Er dette nok en løgn fra deg, MH77?

Hvilke hydrogenbiler bruker ikke batterier som buffer, MH77?


Arkivert
MH77
13.08.2017 kl 05:39
1125

Axie

Jeg vet ikke hvorfor du er så opptatt av å prøve å bortforklare det ENORME behovet elektriske biler har for sjeldne, dyre og uetiske metaller. Tjener du penger på å selge elbiler, eller bare gir du en god faen i de overgrepene og miljøødeleggeøsene som utvinning av mineraler til elbiler skaper? Har du heller ingen forståelse for at det er begrenset med ressurser?

Du vet nok like godt som meg at hydrogenbiler har veldig mye mindre batterier enn rene elbiler. Du skjønner nok også at behovet for batterier i hydrogenbiler minsker etterhvert som brenselcellene blir bedre.

Produksjon av elbiler er svært uetisk og elbiler bør derfor forbys!
Redigert 13.08.2017 kl 05:41 Arkivert
Finlux
13.08.2017 kl 11:12
1097

Du kan vel litt enig i at du er voldsomt manisk MH, hvis ikke så er du kanskje behandlingstrengende for dette batteri og Tesla hatet ditt er rett og slett ikke normalt.
Arkivert
MH77
13.08.2017 kl 16:54
1074

Angrep er alltid det beste forsvar, og jeg skjønner at du i mangel på argumenter prøver å gjøre debatten personlig Finlux. Hvorfor du prøver å forsvare bruken av uetiske mineraler kan man bare spekulere i...


Jeg fikk utrolig mye tyn i fjor da jeg advarte om boligprisene i Oslo. Folk liker tydeligvis å leve i bobler og lukke øynene for realitetene. I forhold til elbiler bør man ikke gjøre det, fordi konsekvensene av økt elbilproduksjon er grusomme overgrep i verdens mest konfliktfylte land Kongo.
Redigert 13.08.2017 kl 16:55 Arkivert
Finlux
13.08.2017 kl 17:00
1065

Bortsett ifra Salo begynner det å bli tynt ibandt supporterne dine MH, tror du skal lese en gang til jeg, det er ikke normalt det du holder på med.
Arkivert
MH77
13.08.2017 kl 17:22
1051

Hva er din agenda Finlux? Hvorfor lukker du øynene for overgrepene i Kongo og forsvarer denne skitne industrien?
Arkivert
Finlux
13.08.2017 kl 17:35
1039

Ser bare at du er helt sprø jeg MH
Arkivert
MH77
13.08.2017 kl 18:23
1035

Du er det du ser Finlux!

I tillegg til å være sprø vil jeg påstå at du er en kynisk egoist som ikke bryr deg om krig og overgrep, og i tillegg prøver å latterliggjøre dem som bringer problemstillingen på banen.

SuperSpinal er tydeligvis den eneste oppegående elbilentusiasten på dette forumet, fordi han avbestilte elbilen da jeg gjorde ham oppmerksom på følgene av elbilproduksjon.

Jeg håper og tror de fleste andre vil være voksne nok til å gjøre det samme. Så kan du kose deg i "blodbilen" din, mens du tenker på barna som har ødelagt helsen på å grave frem mineraler til den.
Arkivert
Finlux
13.08.2017 kl 20:11
1011

Takk for hilsen MH, du er spenna gærn og de gærne har de godt sa Jan T, det er vel noe i det da.
Arkivert
MH77
14.08.2017 kl 02:18
984

På bakgrunn av at du kun kommer med usaklige kommentarer, og tilsynelatende ikke evner å sette deg inn i fakta, vil jeg påstå at du er den med minst bakkekontakt.

Vi holder uansett debatten i gang, og det er jo det viktigste!

All den tid jeg er den eneste som kommer med faktaopplysninger, er det det jeg skriver som vil bli lagt merke til og husket. Slik sett er du en nyttig idiot Finlux!
Redigert 14.08.2017 kl 02:22 Arkivert
Finlux
14.08.2017 kl 08:10
958

ttp://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2017/08/Norge-kan-bli-verdens-foerste-fullelektrifiserte-nasjo
Arkivert
MH77
14.08.2017 kl 08:28
965

Det er helt sikkert riktig at Norge kan bli verdens først "fullelektrifiserte" nasjon. Problemet er at dette på ingen måte er konsekvensutredet.

Norge kan støvsuge verden for edle metaller for å bygge elbiler, vi kan bruke vannkraften selv istedenfor å eksportere den til å fase ut europeisk kullkraft og vi kan stanse oljeutvinningen som vil gi mer forurensende oljeproduksjon andre steder. Norsk oljeproduksjon er verdensledende innenfor HMS. Våre standarder blir kopiert av andre land, noe som gir en mer miljøvennlig oljeutvinning globalt sett.

Norge har hatt et veldig godt miljøtiltak i regnskogfondet. Dette fondet har reddet enorme mengder regnskog, og bidratt kraftig til å redusere CO2-utslippene. Gjennom regnskogfondet viser Norge at vi tar et internasjonalt ansvar, og vi legger press på andre land for å gjøre det samme. Det er dette Norge bør satse på!

Hvis vi elektrifiserer Norge og stenger ned oljeproduksjonen viser vi kun at vi er rike og dumme. Andre land har på ingen måte ressurser eller muligheter til å gjøre det samme.
Redigert 14.08.2017 kl 08:32 Arkivert
Finlux
15.08.2017 kl 13:00
899

Så vi er dumme om vi elektrifiserer oss?
Jaha.
Og så skal vi betale til regnskogfondet og samtidig gå for fossile utslipp.
Jaha
Og så skal vi støvsuge verden for edle metaller siden gruver og råstoffutvinning er ukjent til nå.
Jaha
Og så skal vi miljørette oljeutvinningen slik at det ikke forbrennes fossilt drivstoff i fremtiden.
Jaha
Det kaller jeg en prima plan.
Arkivert
MH77
16.08.2017 kl 10:16
861

Finlux

Målet bør være å bruke pengene der de gir størst gevinst. Å redde regnskog koster rundt 50 kroner/tonn CO2. Å subsidiere elbiler koster 100 ganger så mye.

Hvis man virkelig ønsker å redusere CO2-utslippene globalt er det 2 ting som gjelder. Det er å fase ut kullkraft og stanse raseringen av regnskog.

Det gir heller ingen gevinst å elektrifisere bilparken før kullkraften er faset ut.

Problemet for norske politikere er at Norge ikke får føre den enorme CO2-gevinsten som Regnskogfondet oppnår i det norske klimaregnskapet. Vi får heller ikke føre eksport av vannkraft som erstatter kullkraft.

Det største problemet med elbiler er uansett at det ikke finnes nok edle metaller til at de kan erstatte vanlige biler, og at utvinningen av disse metallene er svært uetisk.
Arkivert
Lohen
16.08.2017 kl 11:29
854

CO2-hysteriet har blitt en kamp om makt, penger og markedsposisjon. Veldig mye er hverken fornuftig eller forsvarlig å presse igjennom.

Gitt at alle land holder sine Paris-løfter, og gitt at IPCC sine modeller for temperatur og CO2 er riktige, vil dette kun påvirke den globale temperaturen med 0,2C. Samtidig vet vi at IPCC sine modeller historisk har overdrevet temperaturen. Vinningen går spinningen, hva annet kan man forvente når vi kun kan påvirke ca 0,0016% CO2 i atmosfæren. Tenk lokalt. Bygg fornybart der det er lønnsomt.

Leste nettopp at man vurderte klimaskatt på rødt kjøtt. En sjæfer slipper ut mer CO2 enn en SUV toyota land cruiser (faktisk mer enn det dobbelte, gitt kjørelengde 10.000 km). BMI blir vell snart gitt klimaskatt? Eller kanskje klimaskattelette, pga CO2-lagring?

Jeg tror det kun er ett tidspørsmål før verden våkner på klimafronten. Alt handler om CO2, nettopp fordi den kan flytte makt, posisjon og penger. En menighet som spiller på frykt, vi har sett det før...
Arkivert
Worldwide
16.08.2017 kl 11:37
834

Er enig med MH77 i det meste. El-bil fokuset i Norge er mest politikk og lite miljø.
Arkivert
mishka
16.08.2017 kl 12:03
822

Ja, og den politikken er et generelt hat blant politikere mot å forflytte seg individuelt, spesielt over lengre avstander.

Den nye religionen "miljø" brukes for alt den er verdt.
Arkivert
Finlux
16.08.2017 kl 13:30
811

Ja, vi har jo hørt at dere ikke liker -Elbil nå da, har dere ikke argumenter så finner dere på noe.
Har sagt det før, det er ei manisk gneldring som ikke synest normal.
Vi har en samferdselsminister som dere kan henvende dere til, jeg tror faktisk de har greie på litt av hvert i Samferdselsdeparementet også.
Arkivert
Arkivert Til toppen