- Sykkelhjelm ville trolig drept Oslo Bysykkel

livecnn
03.08.2017 kl 12:49
541

Dette er en arkivert tråd!
Vi ser tilnærmet aldri noen på en bysykkel i Oslo med sykkelhjelm, og det er det en grunn til.

Hvorfor er det ikke et krav at de som bruker Oslo Bysykkel også bruker hjelm?

- Syklene vi leverer følger kravene i Trafikkreglene, og det er ikke påbudt å bruke hjelm iht. norsk lov. Vi oppfordrer syklister til forsvarlig sykkelbruk, men det er opp til hver enkelt om de velger å bruke hjelm - dette er ikke noe vi kan påvirke som leverandør av en sykkeltjeneste i offentlig rom, lyder det første svaret fra Oslo Bysykkel.

- Som leverandør av en offentlig tjeneste kan dere forsøke å påvirke, men dere oppfordrer ikke en gang til det i vilkårene deres. Hvorfor gjør dere ikke det?

- Sykkelkultur, sikkerhet generelt, og hjelm spesielt, er et veldig interessant område nå som Norge modnes som sykkelnasjon. I land man har gått for hjelmpåbud har sykkelbruk falt dramatisk (f.eks New Zealand) og bysykkelordninger har blitt lagt ned (Seattle). I land med mer etablert sykkelkultur har man et mer nyansert bilde av når hjelm er riktig og for hvem. Det er skrevet mye interessant om dette, og jeg anbefaler for eksempel denne artikkelen og denne videoen, skriver Johan Høgåsen-Hallesby i en epost til Hegnar.no.

- Hvor mange små og større ulykker har dere registrert i forbindelse med bruk av deres sykler?

- Året 2014 er sist det ble gjort en omfattende, offentlig undersøkelse. Da fant man at 2,6% (55 stk små og store) av registrerte sykkelulykker i byen skjedde på en bysykkel hvorav ett stk skadetilfelle var klassifisert som alvorlig (ankelbrudd).

- Hvordan tror dere bruken ville blitt hvis det hadde vært et vilkår for å få leie sykkel at man måtte bruke hjelm?

- Basert på erfaring fra andre byer ville bruken vært for lav til at et bysykkelsystem ville vært bærekraftig, slår Høgåsen-Hallesby fast.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2017/08/Et-paabud-om-sykkelhjelm-ville-trolig-drept-Oslo-Bysykkel
Redigert 03.08.2017 kl 17:05 Arkivert
Antihelten81
03.08.2017 kl 17:26
262

Hjelm og ansvarsforsikring burde vært påbudt, men det anser jeg for å være et minimum. Etter hjelm burde det følge påbud om nakkekrage, ryggskinne, halebeinsbeskytter, lærdress, flytevest, knebeskyttere, susp (kanskje dobbelt sett)... og vernesko. Så kunne alle syklister fått nyte sommeren trygt.

Forøvrig må havet gjerdes inn så ingen åndssvake faller uti.
Arkivert
Slettet
10.08.2017 kl 19:32
196

Trenger ikke å være ufine. Sykkelhjelm burde vært påbudt og bøter gitt når det er mangel. Jeg ser de små her i gaten er flinke til å ha på hjelmen bare for små sykkelrunder i nabolaget. Slik skal det være.
Arkivert
txbjørn
10.08.2017 kl 20:56
198

Hjelmer er business, og smartingene biter på hver gang. At det går an.

samme med hest, vm i dressurridning. Særlig.
Tullinger.

Cowboyene som driver med rodeo på okse ( bull riding som de sier) eller på hester har et snev mer peiling kanskje? Og de bruker cowboyhatt!
Arkivert
txbjørn
10.08.2017 kl 20:56
186

Hjelmer er business, og smartingene biter på hver gang. At det går an.

samme med hest, vm i dressurridning. Særlig.
Tullinger.

Cowboyene som driver med rodeo på okse ( bull riding som de sier) eller på hester har et snev mer peiling kanskje? Og de bruker cowboyhatt!
Arkivert
Nå gir vi gass
10.08.2017 kl 21:03
203

Ja, det er skammelig det hele hvordan noen tror at folk skal passe på seg sjøl når vi har statlige institusjoner som har dette som sin oppgave.
Spesielt havet, som jo er et offentlig område, burde gjerdes inn, og ikke bare for offentlig ansatte åndsvake, men for alle. 100 meters grensen mot havet burde kun kunne benyttes av det klientellet som har på godkjent redningsvest.
Redigert 10.08.2017 kl 21:29 Arkivert
Slettet
12.08.2017 kl 20:16
121

Det er typisk dere å tøffe dere. I virkeligheten kan sykkelhjelm forhindre hodeskader når man sykler. De små syklistene tar på seg hjelmen like naturlig som de tar i sykkelstyre. Vi har "barn leker" skilt og forskjellige buffere her jeg bor og de aller fleste respekter dette. Selv kjører jeg i 5-10 km/t når det er barn i gaten på sykkel. Barns frihet og lek er viktig, men de må ha noen barrièrer og altså sykkelhjelm. Voksne som sykler til jobben likeså. Vi ser flere av dem har hjelm og gul vest, men de har også høy fart og har da spist opp marginen allerede. Så farten må ned så går sikkerheten opp.
Arkivert
Arkivert Til toppen