"Tesla Modell 3 = mer barnearbeid og miljøskader!"

MH77
28.07.2017 kl 20:33
1949

Dette er en arkivert tråd!
Viktig at vi ikke glemmer konsekvensene av økt elbilproduksjon når de første Modell 3 ruller av samlebåndet!

http://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782

https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939


http://www.miningmetalnews.com/20170606/138/prices-lithium-batteries-it-devices-increase-plus-15-percent


https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/


https://www.nytid.no/kolonitiden-er-ikke-over-om-bloddiamanter-og-korrupsjon/

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kongo/krigens-beste-vaapen-barnesoldater/a/10140058/

http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/


http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/


Det virker som de fleste elbiltilhengerne gir en god f... i at 60 % av kobolt produksjonen skjer i krigsherjede og lovløse Kongo, og at mye utvinnes av barn og slaver under svært helseskadelige forhold. Det jobber mellom 20 og 40 tusen barn i denne skitne industrien, og antallet vil øke sterkt hvis elbilbruken øker. Utvinning av lithium og kobber gir også store miljøødeleggelser.

Det bør være et tankekors at det er knapphet på råvarer allerede før elbilsalget er nådd 1% av totalt bilsalg i verden. Å 100 doble elbilproduksjonen slik at alle kjører elbiler er HELT utenkelig. Bare det å nå en elbilandel på 5 % synes fullstendig urealistisk.

Fra linket artikkel:

"Compared against the average of the January to March period, prices of lithium batteries for IT devices have already risen by more than 15 percent.

The price trend of IT batteries started to turn in the fourth quarter of 2016, when the global cobalt market saw rising prices and China placed greater restriction on the domestic mining of cobalt ores, reports EnergyTrend. In the February and March of this year, the cobalt market saw another huge price jump. As a result, the price trend of IT batteries changed from a gradual climb to a sharp upswing."

Tesla har allerede varslet lavere produksjon pga mangel på batterier.

Politikerne må våkne og stoppe galskapen! Si nei til barnearbeid og miljøødeleggelser, forby elbiler nå!

Hydrogen og fornybart drivstoff er fremtiden, elbiler til alle er fullstendig urealistisk!


PS! Hydrogen kan brukes i vanlige forbrenningsmotorer, noe som kan bli vanlig hvis hydrogen blir billig.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7
Redigert 30.07.2017 kl 16:10 Arkivert
ZaloUltra
28.07.2017 kl 21:02
1061

KrF, SV og Venstre PLEIER å være opptatt av barns velferd og miljø

hvor er disse partiene i denne sammenheng?
Arkivert
MH77
28.07.2017 kl 22:22
1021

De er hjernevasket av Elon Musk. Finnes ikke en eneste ingeniør i de partiene som skjønner hvordan ting fungerer, kun godtroende og lett påvirkelige fjols. Tragisk når Knut Arild Hareide snakker om "fossilbiler", som selvsagt ikke fins. Det er drivstoffet som er fossilt, og det avhenger av hvordan det lages. Kullkraft er fossil, mens drivstoff laget av avfall ikke er det. Er superselgeren Elon Musk som har funnet opp ordet "fossilbil".

Erna Solberg holder seg langt unna Musk, hun har grunnleggende politiske instinkter.
Arkivert
Finlux
28.07.2017 kl 22:37
1000

tasi 1 og Stasi 2 er ute og rir igjen
Arkivert
Atom Vinter
28.07.2017 kl 22:42
992

Papegøyene er satt på saken. Bra!
Arkivert
MH77
28.07.2017 kl 22:44
998

Finlux

Jeg er litt usikker på din agenda. Synes du det er helt greit at barn ødelegger helsen i koboltgruver for at du skal kunne kjøre elbil?

Ellers er det vel fremdeles slik at tomme tønmer romler mest...
Arkivert
Slettet
28.07.2017 kl 23:00
978

Tesla 3 kommer i morgen. De første eierne får dem til bruk da. Det skal bli folkevogna til Tesla. Modell S i starten var ikke så bra og fikk etterhvert underkjent i konsument rapport til tross for strålende omtale først. De var ikke så bra og har mange feil. Vi får håpe modell 3 ikke har så mange barnesykdommer, men den er jo amerikansk da.

Ang. barnearbeid så vil ikke elbil foreningen gå inn på det, men omtaler det som sverting fra fossilinteresser. Dessverre så er det barnearbeid i Kongo når det gjelder utvinning av kobolt. Barn brukes til å knuse malm og i gruvene. En regner med 40000 barn. Jeg synes elbil foreningen må engasjere seg mye mer seriøst her og ta ansvar for de forholdene som er i Kongo. Dette er også en politisk oppgave spesielt for Norge som har ivret kraftig for elbil.
Arkivert
Slettet
28.07.2017 kl 23:23
968

730000 Tesla 3 er bestilt før det store høydepunktet i morgen. Det er fossile modeller som har solgt langt mindre i hele produksjonsperioden sin. Dette er en av modellene man regner med kan få US til å bli et land med EV brukere i stor skala om den er noe bra.

Nå jobber også norske kommuner med en tilskuddsordning for borettslag og sameier for bygging av ladepunkter til EV'er. Det blir trolig ikke bare de med enebolig, egen garasje, carport som lettvint kan bruke elbil i årene som kommer. Nesten alle kan bruke dem når man har greie ladepunkter. Regner med dette kommer også på alle kjøpesentre i Norge og fossile stasjoner (som vil bli nedlagt).
Redigert 28.07.2017 kl 23:24 Arkivert
Tigerberget
28.07.2017 kl 23:25
970

Akkurat. Der skrev du det Superspinal.

Man må engasjere seg i arbeidet MOT barnearbeid i koboltgruvene.
Ikke la være å kjøpe batterier.

Man må engasjere seg i arbeidet MOT barnearbeid i klesindustrien.
Ikke la være å gå med klær.

132 millioner barn under 15 år er fanget av jordbruksarbeid.
Skal man slutte å spise grønnsaker?

Afrika setter hver dag 200 000 barn livene sine i fare i gull- og mineralgruver.
Skal man slutte å kjøpe smykker?

Hushjelper. Millioner av barn over hele verden – noen så unge som seks år – tvinges til å jobbe opptil 15 timer lange arbeidsdager som tjenere i private hjem. Mange blir slått, sultet og seksuelt misbrukt. Det er 200 000 slike barnehushjelper i Kenya, 550 000 i Brasil og 264 000 i Pakistan.

Så hvor skal man begynne, og hva skal man begynne med?
Skal man ta det ved roten eller ute i tuppene?

Det er et stort globalt problem i mange bransjer og i mange land, og så skal man klage på elbilen???

Dette blir bare så ufattelig navlebeskuende MH77.
Hvis det plager deg så fælt med alle elbilene og du stadig vekk drar opp barnearbeidkortet ditt så gidder ingen å høre på deg lenger.

Ta problemet ved roten. Det er det eneste som nytter.



Arkivert
MH77
28.07.2017 kl 23:34
941

Dette innlegget har blitt slettet
Arkivert
Tigerberget
28.07.2017 kl 23:45
952

Barnearbeidkortet ditt er bare så latterlig å slenge ut hver eneste dag.
Dessuten så bryr jeg meg ikke en dritt om Tesla.
Kommer aldri til å eie en Tesla. Bilene har et usmakelig design.
Jeg snakker generelt om elbiler, og ja du er fryktelig navlebeskuende.
Håper du en gang kan se verden med andre briller.
Det ville hjulpet betraktelig.
Redigert 28.07.2017 kl 23:49 Arkivert
MH77
28.07.2017 kl 23:47
956

Jeg kommer til å kjempe mot barnearbeid hver dag til elbiler blir forbudt, og jeg kommer ikke til å begrense meg til HO. Det er UNICEF som sier at titusenvis av barn jobber i koboltgruver, det er ikke noe jeg finner på. Jeg skjønner at du i likhet med Tullium og elbilforeningen gir faen i barnearbeid.

Uansett kommer trolig elbilproduksjonen til å begrense seg selv, fordi prisen på elbilbatterier nå stiger raskt. Tesla har allerede varslet lavere produksjon pga batterimangel.

Hvor kommer tallet om 730 000 forhåndsbestillinger på Modell 3 fra? Jeg blir svært overrasket om det kommer fra pyramidespillet Tesla, de har nektet å kommenterer løgnen om 370 000 forhåndsbestillinger i et år.
Redigert 29.07.2017 kl 00:00 Arkivert
Tigerberget
29.07.2017 kl 00:02
924

Helt seriøst...

Dette barnearbeidkortet fant du for et par uker siden.
Før det har du i lang tid vært stor motstander av elbil pga 1(!) ting, og det er elbilsubsidier og avgiftslette.

Hadde elbilen kostet nøyaktig det samme som vanlig bil i utsalg og avgiftsmessig så hadde du ikke brydd deg i det hele tatt og på langt nær vært så engasjert.
Du hadde aldri giddet å skrive om det en gang.

Så dette barnearbeidkortet ditt er bare et oppkonstruert argument i din egen verden i hatet over elbilsubsidiene.

Du er bare så sinnsykt enkelt å gjennomskue.

Du driter vel i hvor elbilbatteriene kommer fra så lenge elbilene betaler de samme avgiftene som du selv må betale.
Det er den kostnadsmessige forskjellen som egentlig irriterer deg.
Husker de gamle argumentene dine med "mindre penger til helse og skole"
Bare tull alt du kommer med.

Arkivert
MH77
29.07.2017 kl 07:01
885

Dette innlegget har blitt slettet
Arkivert
Tigerberget
29.07.2017 kl 07:44
900

Registrerer at du kaller meg for en drittsekk samtidig som du selv kommenterer at andre er tomme for argumenter når de kommer med personhets mot deg.

Du trekker debatten ned på et lavmål jeg ikke gidder å falle ned på.
Vi har forskjellige meninger om elbilens eksistens og hvor man skal angripe barnearbeid.
Du mener det holder med å slutte å produsere elbiler, jeg mener det er å heller aktivt gå på direkte på barnearbeidet.

Jeg gir elbileierne et godt ansikt utad siden jeg klarer å se det store og hele bildet.
Dessuten så forrurenser en elbil mye mindre enn en vanlig bil etter ca 3 års levetid.
Reten av levetiden er en miljøgevinst og Nissan vil kunne resirkulere 95% av batteripakken om få år.

http://www.dagbladet.no/kultur/elbilen-er-mer-miljovennlig-selv-der-den-gar-pa-kull/63956694

Det sier seg selv at du er på fryktelig tynn is med alle argumentene dine, så lykke til med din propaganda i andre kanaler.
Redigert 29.07.2017 kl 07:53 Arkivert
ZaloUltra
29.07.2017 kl 09:21
881

Hennes & Mauritz-metoden er det eneste som fungerer.

Det vil si alle som ønsker å stanse barnearbeid må la være å kjøpe Litium Ion batterier.

Produksjon av batterier til EV må stanses.

It is the only way.

Dessverre er de fleste EV fantatikere gjerrigknarker som lar sine egeninteresser telle mer enn alt annet.
Redigert 29.07.2017 kl 09:44 Arkivert
Tigerberget
29.07.2017 kl 09:53
846

Du slettet innlegget ditt med personhets MH77.
Det var på sin plass hvis du har tenkt å bruke personhetskortet mot andre.

ZaloUltra, nei det nytter ikke å la være å kjøpe litiumbatterier, og man er heller ikke en gjerrigknark som heller velge å bruke 30 000kr i året på familien i stedet for å putte dem inn i statskassa.
Det er bare en tilrettelagt prioritering for å kunne forvalte økonomien på en best mulig måte.

Dessuten så tipper jeg du har bærbar PC og smarttelefon med litiumbatterier hjemme.
Det er vel også en egeninteresse?
Arkivert
MH77
29.07.2017 kl 10:11
881

Tigerberget

Jeg ser at innlegget mitt er slettet, så noen har nok klaget på det. Jeg skal fra nå av være 100% saklig, så skjer forhåpentligvis ikke der igjen. Egentlig regner jeg med at det kun er fjernet midlertidig til administrator får sett på det.

Du er VELDIG opptatt av at jeg egentlig ikke bryr meg om at titusenvis av barn får livene ødelagt i koboltgruvene, som vi er avhengig av i våre elbiler og mobiltelefoner. Det spiller i mine øyne liten rolle hvor mye jeg bryr meg, fordi det ikke er jeg som forsvarer bruk av elbiler. Det er det du, elbilforeningen og Tesla som gjør.

Jeg registrerer at hverken du, elbilforeningen eller Tesla bryr dere det aller minste om hvordan kobolt utvinnes. Superspinal har vært i kontakt med elbilforeningen, men de vil ikke diskutere saken. Så vidt jeg vet har heller ikke Tesla noe program for å sikre at kobolten som de bruker er utvunnet på en bærekraftig måte. Uansett så fører etterspørselen fra elbilprodusentene til en kraftig økning i prisen på kobolt, noe som gjør det enda mer lukrativt med gruvevirksomhet i Kongo.

Jeg mener absolutt at elbiler bør forbys, fordi de er produsert på en måte som er fullstendig etisk uakseptabel.

I forhold til PCer og mobiltelefoner er det nesten umulig å unngå kobolt. Det går imidlertid 7000 mobiltelefonbatterier i en Tesla, og det finnes gode alternativer til elbiler. Jeg kan nevne hydrogenbiler og fornybart drivstoff. Hvis vi forbyr elbiler kan vi trolig klare oss uten kobolt fra Kongo i moboler og PCer.

Når det er sagt er det korrekt at jeg inntil for et par uker siden ikke var klar over hvordan kobolt ble utvunnet. Jeg har imidlertid lenge vært motstander av elbiler fordi de gir en ubetydelig miljøgevinst, og fordi det finnes svært mange mer effektive miljøtiltak å bruke offentlige midler på. Se vedlagte linker:

http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/


http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/
Redigert 29.07.2017 kl 10:40 Arkivert
Tigerberget
29.07.2017 kl 11:01
795

Jeg kan også finne frem og lime inn linker som viser det motsatte av de linkene du publiserer, men selvfølgelig legger man inn linker i sin favør slik at det skal virke mer troverdig og på en måte dokumentere sin påstand.

Heller hjelp barna i stedet for å forby et produkt.
Produktet er kommet for å bli. Det må du bare erkjenne, så da er det mye bedre å angripe problemet der det foregår i stedet for i ytterpunktet av kjeden.

Litiumbatterier vil eksistere helt til det kommer noe nytt revolusjonerende, og i mellomtiden må man heller gå på Kongolesiske myndigheter.
Arkivert
MH77
29.07.2017 kl 11:23
795

Tigerberget

Du er en mester i ansvarsfraskrivelse, er du selger? Selvsagt kan vi gjøre noe, vi kan slutte å kjøpe elbiler. At du, elbilforeningen og Elon Musk ikke eier skrupler eller samvittighet betyr ikke at ingen andre har det. De aller fleste vil nok føle et ubehag av å tenke på at barn får ødelagt barndommen og helsen for at de skal kjøre elbil.

Vi bør selvsagt også hjelpe barna, men der er svært vanskelig å gjøre noe i krigsherjede og lovløse Kongo. Å begrense bruk av kobolt bør uansett være et mål, da det er handel med råvarer som legger grunnlaget for Kongos kriger. Det er merkelig nok ingen som forsvarer handel med bloddiamanter fra Kongo...

Jeg legger ved linker for å underbygge mine påstander, og det vil jeg oppfordre deg til å gjøre også. Uten referanser er du i mine øyne en useriøs pratmaker.

Redigert 29.07.2017 kl 11:26 Arkivert
Tigerberget
29.07.2017 kl 12:29
756

http://www.dagbladet.no/kultur/elbilen-er-mer-miljovennlig-selv-der-den-gar-pa-kull/63956694

https://www.naf.no/tips-og-rad/elbil/miljo-og-elbil/totalregnskapet/

https://www.framtiden.no/myteknusing/fem-myter-om-elbiler-og-hvorfor-de-ikke-stemmer.html


Sånn.
Her er noen eksempler, men forventer at du ikke blir overbevist.
Din verden er dessverre alt for forvrengt allerede.
Arkivert
MH77
29.07.2017 kl 13:36
769

Veldig bra Tigerberget, men jeg registrerer at du prøver å vri deg unna diskusjonen om barnearbeid. Jeg regner med at det er fordi du vet jeg har rett, og at du er enig i at produksjonen av elbilbatterier er svært uetisk.

Angåemde dine linker:

http://www.dagbladet.no/kultur/elbilen-er-mer-miljovennlig-selv-der-den-gar-pa-kull/63956694

Det er korrekt at strøm bare i liten grad fysisk overføres fra EU til Norge. Poenget er at vi har et felles strømnett, og at nordmenn i stor grad betaler kullkraftprodusenter for å levere strøm til dette. Da er strømmen i følge loven å anse som kullkraft. På samme måte er strømmen å anse som miljøvennlig når tyske forbrukere betaler opprinnelsesgarantier til norske vannkraftverk. Slik er loven, og den er slik for å stimulere miljøvennlig kraftproduksjon.

https://www.naf.no/tips-og-rad/elbil/miljo-og-elbil/totalregnskapet/

Mye udokumentert svada, men de innrømmer at rundt 75% av energien er fossil- og kjernekraft.

https://www.framtiden.no/myteknusing/fem-myter-om-elbiler-og-hvorfor-de-ikke-stemmer.html

Elbilen går på kullkraft

En Tesla slipper i følge tabellen ut 62g CO2/km på europeisk strømmiks, og 200 g/km på kullkraft. I tillegg kommer enorme produksjonsutslipp og kjernekraft. En Mercedes 220d slipper ut 104g Co2/km + 20-30g CO2 til utvinning og raffinering. Totalt 130 g/km, som er omtrent det samme som en Tesla inkludert produksjonsutslipp. Altså ingen grunn til å subsidiere elbilen.

Å produsere en elbil gir store CO2-utslipp

Det gjør det utvilsomt, selv om man prøver å bagatellisere det.

Elbilbatteriene er miljøbomber

Utvinning av kobolt, lithium og kobber gir mye barnearbeid og miljøødeleggelser. Det finnes ingen god måte å resirkulere elbilbatterier på.

Elbiler kommer i tillegg til andre biler

Bilsalget er rekordhøyt, ingen tvil om at det er pga at elbiler er en ekstra bil.

Elbiler har for kort rekkevidd

Det har de, derfor har folk en ekstra bil.


Konklusjonen bør være at elbiler gir null miljøgevinst, at produksjonen er svært uetisk og at de derfor bør forbys!
Redigert 29.07.2017 kl 13:56 Arkivert
Finlux
29.07.2017 kl 14:03
731

Gud hjelpe og trøste oss alle sammen ))
Arkivert
Finlux
29.07.2017 kl 14:17
730

Det som flere og flere har merket er at den lille Elbilen blir brukt mer og mer og den store dieselbilen blir brukt mindre og mindre sier de som er ute i samfunnet og uttaler seg på vegne qv den vanlige kvinne og mann. Ref dine Penger
Det betyr i neste omgang at slik utviklingen er med større rekkevidde og større Elbiler bortsett ifra vår venn Tesla hvor det blir motsatt så vil dette mønstret forsterkes.
Og når en trend forsterkes så aksepteres i dette tilfellet Elbil mer og mer og øker også utbredelsen mer og mer.
Det er nyttesløst å kjempe imot markedskreftene og hvorfor i all verden skal en det så lenge en sitter med ett produkt som er som skapt for moderne samferdsel og miljøtenkning.
Arkivert
MH77
29.07.2017 kl 14:43
745

Finlux

Jeg tror ikke gud kan hjelpe deg, du mangler tilsynelatense evnen til å tilegne deg kunnskap.

Vi bør forby elbiler fordi de medfører helseskadelig barnearbeid og store miljøødeleggelser. Vi må uansett slutte å subsidiere dem fordi de gir null reduksjon i CO2-utslippene, som er grunnlaget for subsidiene.
Redigert 29.07.2017 kl 14:44 Arkivert
Tigerberget
29.07.2017 kl 14:52
714

"Veldig bra Tigerberget, men jeg registrerer at du prøver å vri deg unna diskusjonen om barnearbeid"

Jeg gjentar jo hele tiden at barnearbeid må tas ved roten. Ikke ved å begrense kjøp av elbil.
Har sikkert skrevet det i 5 innlegg.
Det er ikke å vri seg unna. Det er å se annerledes på utfordringen.
Arkivert
Finlux
29.07.2017 kl 15:01
704

Da er jeg på linje med hele norges samferdselselite da MH, gud hjelpe og trøste oss alle sammen))
Arkivert
Jomma123
29.07.2017 kl 15:16
704

Nå vil jeg tro de barna jobber i gruvene fordi de trenger penger. Sikkert mange som er foreldreløse blant dem i ett krigsherja land. Hva slags arbeid syntes du de skal ta MH77? Har jo ikke akkurat samme trygdesystem som Norge og vesten forøvrig har.
Barnearbeid er jo ikke bra men hva skal de da finne på for og overleve?

Er jo veldig mye barnearbeid i fattige land. Ikke lett og gjøre så mye med det. Boikotter vi produkter vil det jo gå ut over de ungene med tiden.

Je og kjærringa var i Thailand i vinter. Der farta vi rundt i landet da vi ikke like turistplassene. Mere interessert i kulturen i landene vi besøker. Nevnte til kjærringa etter at vi så jorde etter jorde fullt av arbeidere. Unge og eldre som sleit med hakke og rive der. Er jo som for 100 år sea her i landet der nede. Tenk om vi hadde sponsa noen traktorer på dem. Da svarte kjærringa. Tenk på hvor mange som ville miste arbeidet sitt hvis vi gjør det.

Selv om de sleit der så smilte og hilsa de når vi passerte dem. Virka jo lykkelige og fornøyde der de dreiv på.
ikke lett dette.

Når jeg var guttunge så jobba jeg jo rundt på gårdene her omkring med våronn,slåttonn og potit plukking. Ble jo ikke rare betalinga fra bøndene. De er jo ikke kjent for å være så spandable av seg. Jeg fikk jo noen kroner og var vel lykkelig for det. Kjøpte jo både sykkel og moped for sånne penger.

Arkivert
MH77
29.07.2017 kl 15:29
701

Jomma

Jeg er langt på vei enig med deg i at det er lett å sitte i vesten og kritisere barnearbeid i u-land. Jeg skjønner at barn må jobbe i en del fattige land. Det er imidlerid forskjell på å jobbe i jordbruket og tekstilindustrien og å jobbe i svært helseskadelige gruver. Spesielt når vi vet at pengene fra utvinning av mineraler i stor grad går til å finansiere verdens blodigste borgerkrig med 6 millioner drepte.

Tigerberget

I ALLE andre sammenhenger ville helseskadelig barnearbeid blitt møtt med boikott og forbud, og det er det en god grunn til. Elbiler er i utgangspunktet meningsløse, og vi bør absolutt forby dem inntil vi har funnet alternative måter å produsere batterier på!
Arkivert
Finlux
29.07.2017 kl 15:35
683

All utbytting i denne verden skal altså tibakeføres til det disse barn eller andre som blir utbyttet, det måtte seg være trafficing , opiumsbønder eller båtslaktere på indiske strender og det de produserer eller jobber med og ikke ansvarligheten til de utbytterne og kriminelle som står bak utnyttelsen.
Du er sjuk i hue MH.
Arkivert
MH77
29.07.2017 kl 15:40
696

Litt usikker på hva du mener Finlux. Tror de fleste vil være enig i at du er "syk i hodet" dersom du synes trafficking, opiumsdyrking og båtslakting uten verneutstyr er OK.

Der er lagt ned et stort internasjonalt arbeid for å begrense opiumsdyrking og helsefarlig båtslakting, og de fleste er nok enig i at det er riktig å boikotte land og redere som driver med dette. På samme måte som vi bør boikotte og forby elbiler fordi de er laget med kobolt fra Kongo.
Redigert 29.07.2017 kl 15:41 Arkivert
Finlux
29.07.2017 kl 15:49
679

Er du usikker?
Du må ta de som er ansvarlige din gjøk.
F.eks Trump som vil sende en masse folk ned i kullgruvene igjen.
Redigert 29.07.2017 kl 15:50 Arkivert
MH77
29.07.2017 kl 16:09
665

Du er flink til å prøve å avspore debatten Finlux, men så vidt jeg vet foregår det ikke barnearbeid i kullgruvene i USA. Jeg er tror også arbeiderne har nødvendig verneutstyr.

Jeg er helt enig i at de ansvarlige bør straffes. Elon Musk bør frataes formuen han har tjent på barnearbeid og fengsles. Det kommer nok uansett til å skje når Tesla går konkurs og man ser at salgstallene for Modell 3 er blank løgn.
Redigert 29.07.2017 kl 16:15 Arkivert
Finlux
29.07.2017 kl 16:21
636

Og du er flink til å gnage på gamle skosåler MH
Arkivert
Slettet
29.07.2017 kl 16:33
648

Tesla Model 3 kommer i 2 utgaver. En med vanlig rekkevidde (350 km) og en med lang (500 km). Prisen på den vanlige er $ 35.000 i US. Den med lang rekkevidde er $ 12.000 mer! En vanlig Chevrolet Impala koster fra $ 28.000 med 4 sylindre og "ribbet" i US. Litt usikkert om de som er eldre enn Elon Musk digger den prisen og bilen. De yngre som vil ha noe fresht gjør det nok.

Tesla Model 3 med 350 km i Norge er vel usikker, men skal man ha noe utstyr blir det nok langt over NOK 300.000. Skal man ha den med lang rekkevidde og utstyr koster den flesk og er etter mitt syn bare en vanlig EV med bra rekkevidde.
Arkivert
MH77
29.07.2017 kl 16:34
654

Hvis du mener at det å diskutere med treskaller som forsvarer barnearbeid er å gnage på gamle skosåler så er jeg stolt av å være flink til det!
Arkivert
Finlux
29.07.2017 kl 16:40
633

Stakkars deg MH, tygg du fortsatt på de gamle skosålene dine og heng med geipen og beskyld alle som påpeker ting for alt mulig.
Arkivert
Tigerberget
29.07.2017 kl 19:44
615

"Elon Musk bør frataes formuen han har tjent på barnearbeid og fengsles."

MH77, du forstår deg jo ikke på et rettssystem og hvordan man finner skyldige.

Hvis en kamerat drikker seg i hjel på øl skal du da fengsle bonden som dyrker korn?

Hvis noen blir drept med kniv, skal du da fengsle en som produserer stål?

Å fengle Elon Musk pga barnearbeid i Kongo...er du virkelig seriøs nå og tror at en domstol hadde gjort det?

Jeg er sjokkert over din uvitenhet over et rettssystem.
Arkivert
Slettet
29.07.2017 kl 19:56
598

MH har nok dessverre latt sitt negative syn på elbil komme helt ute av kontroll. Jeg vurderer om han nå burde beholde diesel BMW'en og i tillegg ha en liten grei elbil slik at han får det beste fra begge avhengig av bruk. Lille EV til og fra jobb, shopping og omegn og store fossile BMW til langturer f.eks til andre byer og landsdeler som terapi mot de daglige lønnsomme, men helt motbydelige småturene så psykosen mot elbiler holdes nede på et greit nivå. Ingen transformasjoner kan foregå helt smertefritt.
Arkivert
Tigerberget
29.07.2017 kl 22:07
579

Han vurderte jo elbil en periode, men slo det fra seg når han fikk høre om barnearbeidet i Kongo.

Så nå kvitter han seg sikkert med den bærbare PC'en og smarttelefonen i samme slengen.

Jeg synes det er en bra holdning og et flott standpunkt.
Arkivert
MH77
29.07.2017 kl 22:18
583

At Elon Musk burde straffes for barnearbeid var en kommentar til at Finlux mente at Trump burde stilles til ansvar for drift av kullgruver. Det var altså ikke jeg som begynte den!

Når det er sagt er folk usedvanlig lite opptatt av barnearbeid i forhold til elbiler sammenlignet med f.eks. mobiltelefoner. I em Tesla er det 7000 mobiltelefonbatterier, så det bør jo være 7000 ganger verre...

https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939

Jeg savner at pressen blir litt mer kritisk til elbiler!

Fra linket artikkel:

"Organisasjonen har dokumentert hvordan tinn og coltan fra gruver kontrollert av væpnede fraksjoner går i en jevn strøm ut fra det krigsherjede østlige Kongo og ender i den elektroniske industrien i Sørøst Asia. Tinn og coltan er begge viktige mineraler i produksjonen av mobiler.

Ingen garanti
Ingen av mobilselskapene, inkludert Nokia og Sony Ericsson, kunne overfor Global Witness garantere at det ikke finnes blodmineraler fra Kongo i deres mobiltelefoner.

Forbrukerinspektørenes dokumentar fra Kongo, som går på NRK 1 onsdag 14. oktober, viser også at våre mobiler med all sannsynlighet inneholder kobolt fra det sørlige Kongo. Kobolt er den viktigste bestanden i mobilens oppladbare batterier.

100.000 kongolesere forsøker å skaffe seg et levebrød i den uformelle gruvesektoren i Katanga-provinsen. De graver ut kobolt og andre mineraler med bare hender og enkle redskaper, med liv og helse som innsats. Titusener av dem er barn som går ned i usikrede gruveganger uten noen form for verneutstyr.

- Dere hvite, se hvor mye vi lider. Dere drar hjem og blir rike, og vi blir igjen i fattigdommen. Se på oss! Dere tar med dere mineralene hjem og blir rike, sier koboltgraverne i Kawama-gruven i Forbrukerinspektørenes dokumentar.

Les mer her om de hundretusener av fattige barn og voksne som jobber i Kongo for å få ut metaller til mobiltelefonene våre.
Rundt 40 prosent av verdens produksjon av kobolt kommer fra Katanga-provinsen i det sørlige Kongo.


Vestlige interesser
Den formelle sektoren domineres av vestlige gruveselskap. Under og etter den blodige krigen fra 1998 til 2003 utnyttet mange av selskapene kaoset i landet til å sikre seg gullkantede kontrakter. I 2007 startet myndighetene en gransking av kontraktene, som gir Kongo lite utbytte av rikdommene.

Et av selskapene som er under gransking er Tenke Fungurume Mining, eid av svenske Lundin Group og amerikanske Freeport McMoRan. Tenke Fungurume-prosjektet inneholder de største forekomstene av kobolt og kopper i Kongo.

FBI ble nektet adgang til Tenke Fungurume-prosjektets områder, hvor rundt 3000 mennesker ble tvangsflyttet for å gi plass til gruvevirksomheten. Statens pensjonsfond (Oljefondet) har aksjeverdier for 158 millioner kroner i eierselskapene til Tenke Fungurume Mining.

Mineralrikdommen i Kongo har blitt vår ulykke, sier journalisten Gaston Mushid, som har blitt truet på livet for sitt arbeid med å avdekke de umenneskelige forholdene koboltgraverne jobber og lever under i det sørlige Kongo.

Menneskerettighetsaktivisten Golden Misabiko, FBIs hjelper i Kongo, ble nylig arrestert og dømt for å ha truet rikets sikkerhet på grunn av en rapport hans organisasjon publiserte om et gruveprosjekt i Katanga-provinsen."

Redigert 29.07.2017 kl 22:22 Arkivert
Tigerberget
29.07.2017 kl 23:46
551

Veldig bra at du engasjerer deg i dette MH77.

Jeg synes du skal fokusere på hvordan man kan stoppe barnearbeid. Ikke batteriproduksjon.
For det var nok ikke sånn at barnearbeid ikke eksisterte før Nissan Leaf ble introdusert i 2011?

Kobolt som utvinnes i gruvene kjøpes av lokale oppkjøpere som igjen selger mineralet til det kinesiske selskapet Huayou Cobalt.

Deretter blir mineralet solgt videre til tre selskaper som produserer batterideler. Videre går veien til produsenter som lager batterier til mobiltelefoner og andre elektroniske varer, i tillegg til elektriske biler.

Amnesty nevner internasjonale selskap som Apple, Microsoft, Samsung, Sony, Daimler og Volkswagen.

Altså det er en rekke ledd som må forandre handlingsmønster. Ikke bare slutte å kjøpe elbiler.

Send en Mail til Kineserne i første omgang.
Er spent på svaret.


Redigert 29.07.2017 kl 23:50 Arkivert
MH77
30.07.2017 kl 00:03
542

Der går 7000 mobilbatterier i en Tesla, og etterspørselen etter kobolt vokser svært raskt pga økt elbilproduksjon. Ingen tvil om at vi må stoppe å lage elbiler før vi kan tenke på å klare å fase ut kobolt fra Kongo. Det tror jeg alle oppegående mennesker skjønner!
Arkivert
Tigerberget
30.07.2017 kl 09:29
520

Konklusjon:

Det er uhyre få oppegående personer rundt om i verden utenom MH77.
Spesielt i politikken og miljøvernorganisasjonene.
Arkivert
Atom Vinter
30.07.2017 kl 13:23
486

Bare så synd at MH77 bruker all tiden sin her på HO fremfor å belære topp-politikere og miljøvernorganisasjoner om hvordan elbilene er i ferd med å ødelegge planeten vår.
Arkivert
MH77
30.07.2017 kl 14:05
504

Ingen tvil om at kunnskapsnivået blant folk flest er lavt, og selv om jeg leser mye tekniske tidsskrift så har jeg ikke fått med meg utfordringene i forhold til barnearbeid og krig i Kongo før nylig. Har du fått det med deg og gir du i så fall faen slik elbilforeningen gjør?

Jeg kommer til å ta dette videre, vær trygg på det. Jeg bruker litt tid på å krangle med dere, slik at jeg er forberedt på hva som møter meg. Når elbilforeningen gir faen, Bellona er korrupt og Teknisk Ukeblad prøver å vri seg unna blir det vanskelig, men på ingen måte umulig.

Det er sjokkerende hvor forstokkede, korrupte og kunnskapsløse sentrale samfunnsaktører er. Rett og slett sjokkerende!

Redigert 30.07.2017 kl 14:48 Arkivert
Finlux
30.07.2017 kl 14:51
447

Jeg synest at MH må inn i kunnskapsdepartementet med Isacksen, mobbing i skolen og slikt ville blitt tilført en kapasitet med spisskompetanse på sjikane.
MH bør også sendes til Kina så de begriper litt om kull som energi, det må forbys sammen med Elbil. Heretter er det kun diesel som funker, det vil rense luften i kinesiske storbyer.
En slik kapasitet som MH burde fritas for å belære oss få uvitende på HO når verden trenger ham sårt.
Nå sier han det selv, han vil spille ballen inn i maktens korridorer.
Arkivert
Atom Vinter
30.07.2017 kl 16:02
448

Jeg synes også at Likestillings- og diskrimineringsombudet må på banen her.

Elbiler er rasistiske siden det er mørkhudede mennesker i Kongo som står for utvinningen av kobolt.

Hvor er FN? Vrir de seg unna problemstillingen?

Elbiler er reinspikka rasisme. Elbiler er Hitlerbiler og bør totalforbys!!!
Arkivert
Finlux
30.07.2017 kl 16:08
419

Ja og hva med alle de som har carport i den tredje verden UTEN stikkontakt?
Det er ekstremt ulikestillt, her må høykommisjonæren på banen eller iallefall en godkjent installatør å få JOBBEN GJORT!
Arkivert
MH77
30.07.2017 kl 16:13
438

Finlux

Det er ingen tvil om at Kina trenger dieselbiler med Euro6/RDE-teknologi for å rense luften.

http://www.tv2.no/a/8867304/
Arkivert
Finlux
30.07.2017 kl 16:15
422

Feil avdeling MH,du må til FN med dine utgreiinger nu,nu sporenstrek!
Arkivert
Arkivert Til toppen