Frontline over 50

eriksu2
FRO
14.07.2017 kl 23:46
4847

Dette er en arkivert tråd!
Endelig er vi tilbake over 50. Kanskje trenden er iferd med å snu å vi går oppover igjen.
Arkivert
Utlandsinvestor
15.07.2017 kl 12:13
2837

Men tankmarkedet er fortsatt dårlig? Gir ingen mening at aksjen skal stige. ordreboken etter tankskip er skyhøy fortsatt. Jeg tror den steg kun pga ocean yield sjefen sa at han vurderer å kjøpe inn en VLCC
Arkivert
kygo
15.07.2017 kl 12:38
2808

Grunnen til at tank-aksjene har gått litt i det siste er at vi ser stigende skipsverdier.
Arkivert
Utlandsinvestor
15.07.2017 kl 12:44
2798

Det er riktig som kygo skriver, suezverdiene er gått litt opp, vlcc har jeg ikke tall på.

Men utsiktene for markedet forblir triste. Er ikke noe poeng å kjøpe aksjen ennå.
Arkivert
kygo
15.07.2017 kl 13:56
2744

Vi begynner også å se litt skraping av skip. Ble nylig sendt 2 VLCC-er og 1 Suezmax til opphugging (MT Aura, MT Bright og MT Blue Tradere)
Arkivert
Utlandsinvestor
15.07.2017 kl 15:03
2719

Sant, men det bedrer ikke markedet merkverdig når bestillingene er begynt å hope seg opp noe fryktelig igjen.

Hvis du ser på q1 presentasjonen til frontline så kommer det 45 VLCCer i 2018 og 39 suezer. Det er ganske mye tonnasje som kommer inn. Det ventes at 10 VLCC og 17 suez blir skrapet så netto flåtevekst er fortsatt robust.
Arkivert
kygo
15.07.2017 kl 15:49
2653

Det er endel etterslep i skraping siden markedet har vært greit i mange år, og ingen har ønsket å skrape skipene. Derfor er det endel skip som blir skrapet nå hvis ratene holder seg lave. Til nå i år er det skrapet 4 VLCC-er, og jeg tror nok det kommer til å bli skrapet flere enn 10. Det er også noen eldre VLCC-er som blir tatt ut av transportmarkedet. Eksempelvis Front Scilla ble solgt til Nestoil og skal brukes til lagring.
Arkivert
eriksu2
15.07.2017 kl 22:19
2540

Frontline har en del nye ordre inn på vlcc, men disse har vell kost pris nesten 20 mill$ billigere enn mange av de nye vlcc som dht, gnrt å euronav har fått levert de siste årene?
Arkivert
Utlandsinvestor
17.07.2017 kl 10:57
2251

GNRT dret seg ut og bestilte rådyre skip. DHT bommet på timing og euronav er vell det eneste andre rederiet som driver fornuftig.
Arkivert
tous1
18.07.2017 kl 08:08
2072

Mange av skipene som blir levert i 2018 er som følge av forsinkelser på levering av nybygg i år. Det er ikke så mange nye bestillinger. Ikke særlig flere leveringer enn ventet i følge market update hos teekay eller i shipping news.
Krav til håndtering av balastvann slår snart til for fullt og rederier må erstatte flere eldre skip... US har økt oljeproduksjonen med 100k fat sist måned som følge av OPEC-kutt. Og det skal bli interessant å følge med når SA vil oversvømme verden med olje igjen.
Arkivert
matusalem
18.07.2017 kl 08:49
2014

tous1:
1. Vet du hvor mange av nybyggene som blir levert i 2018 som egentlig skulle vært levert i 2017?
2. Kan du si litt om hvorfor nye krav til ballastvann medfører at rederiene må erstatte/skrape eldre skip?
3. Vil ikke økt skiferproduksjon i USA og Canada redusere behovet for tankskip? Eller mener du at USA vil begynne med storeksport?
Arkivert
Empire
18.07.2017 kl 23:55
1786

Dette innlegget har blitt slettet
Arkivert
Empire
18.07.2017 kl 23:56
1854

Nå er ikke jeg tous, så det kan være han har bedre svar enn det jeg kommer med.

Angående spørsmål 1 så har jeg ingen oversikt her nå om hvor mange bestillinger som er dyttet frem i tid for verdensmarkedet, men at Fro har dyttet på ihvertfall to skip, kom klart frem i en annen Fro tråd for en tid tilbake siden.

I forhold til de nye reglene så blir det antatt en pris i landet 2m USD pr vlcc og når dette da kommer i tillegg til ca. 5m usd for 5 års klassing, så er det klart at beslutningen blir dyrere for de eldre båtene og dermed øke skrotngen på sikt. Nå er det imidlertid slik at rederne har to år på seg, så det gjenstår å se hvordan dette utvikler seg. Volf la vel ut en artikkel vedrørende dette, der de påpeker at flere skip en antatt vil klasses på nytt pga tidsperspektivet på de nye reglene og at rate bildet vi nå ser er en direkte konsekvens av dette.

Angående nr.3, så er det to hovedmomenter som er viktige å huske på i debatten om økning i shale gjør Us selvforsynt. Det første er at olje ikke nødvendigvis er olje. Det er flere typer olje. Da shale er forholdsvis lett, mens Us raffinerier er bygget for noe tyngre olje (f.eks fra Venezuela) så må det fortsatt importeres og blandes ut. En ombygging koster som kjent penger og dette er investeringsbeslutninger som sannsynligvis vil endres over tid. Et annet moment er Us infrastruktur, der "rå olje nettet" er godt utbygget nord/sør, men ikke øst/vest. Dette betyr at Us shale ikke nødvendigvis kan anvendes/transporteres på/til raffinerier langs de mest befolkede områdene. F.eks Jones act fører til at det ikke er vesentlig billigere å transportere olje ut fra cushing, med båt til øst/vest kysten. Med andre ord, us kan godt bli "selvforsynt" med olje på papiret, men i praksis så vil Us fortsette å være importør av olje i lang tid. Hadde det ikke vært for eksporten, så ville potensielt cushing svømt i olje nå, med de implikasjoner dette ville hatt for oljeprisen. Praktiske årsaker medfører import og eksporten har på sett og viss reddet prisingen, både for shale og for resten av olje produsentene. Begge bør være bull for tank.
Redigert 19.07.2017 kl 00:09 Arkivert
Fastmoney
19.07.2017 kl 19:18
1654

enne handles godt under emisjonen fortsatt
Arkivert
Surik
19.07.2017 kl 22:00
1567

tmerket Empire
Arkivert
Stocktrader
19.07.2017 kl 22:20
1529

FRO er alltid et interessant selskap og aksje. Det er interessant at kursen kryper oppover, for det gjør ikke ratene...

Når jeg ser på slutninger gjort de siste dagene fra feks AG til Kina, så blir det gjort VLCC slutninger på rundt WS55 / TC rater på godt under USD 20.000/d (som er under break even for VLCCer).

Jeg avventer derfor, og tror FRO faller tilbake med fallende rater et par tre måneder til før vintermarkedet starter.

(derimot er jeg mer optimistisk for mid size tanker-rederiet siden de ikke blir truffet like hardt av OPEC kutt som stortankrederiene. I mid size tank så blir TNK på NYSE etter mergeren med Tanker Investments store (rundt 60+ skip hvor mesteparten er Suezmaxer hvis jeg husker riktig). TNK prises til p/b på 0.35 post merger som egentlig er latterlig billig. Vurderer inngang også i denne, men avventer også her.

Virker også som nybyggmarkedet/verftsprisene ser ut til å ha nådd bunnen for denne gang, så godt mulig det er det som har drevet FRO.

Det blir spennende å følge. Det krever selvdisiplin å ikke trykke på knappen når tank-aksjene beveger seg, men jeg stoler på egne analyser og venter noen måneder. Jeg tror også Q2 resultatene blir ganske triste fra Frontline (selv om de har fikset endel firmog unngått det verste).

Stocktrader
Arkivert
elviira
31.08.2017 kl 12:49
1168

kjøperside bygges...bunnet ut...nå er det kjøp som gjelder1
Arkivert
elviira
30.10.2017 kl 13:55
946

Sterkere rater enn på lenge
Arkivert
elviira
01.11.2017 kl 09:14
725

Økende kjøperside..STERK KJØP,,!!
Arkivert
susen
01.11.2017 kl 09:36
686

På tide og bytte ut ledelsen.
Arkivert
elviira
14.11.2017 kl 12:18
528

unnen satt...vi skal opp
Arkivert
elviira
21.12.2017 kl 11:51
397

Snart tilbake...kjøp
Arkivert
Slettet
21.12.2017 kl 11:59
393

Litt av en nettløk du, Elviira
Arkivert
Elvira
22.06.2018 kl 15:26
942

Like før.....
Arkivert
Mooi
22.06.2018 kl 16:47
918

Alltid fasinert av hvor raskt sentiment endrer seg. Det er ikke lang tid siden flere på dette forumet var ekstremt negativ til tank.

Det er også verdt å nevne at bestilling av nybygg påvirker ikke ratene før de evt. blir levert. Nybygg som blir bestilt i dag vil ikke leveres før i 2020 som mange vurderer som potensielt toppår.

Jeg håper det blir mer skraping før markedet tar seg skikkelig opp. Tror samme hva at de fleste 20år + skip som skal gjennom SS kommer til å bli skrapet fremover pga fortsatt gode skrap priser.

/Mooi
Arkivert
Surik
22.06.2018 kl 22:17
859

Ja nå kommer etternølerne. Bare kom og by, jeg har fortsatt mye Frontline-aksjer. Selges dyrt og ikke til dagens slutt kurs nei.
Ser den endte opp nesten 7% i junaiten og her er det mer å gå på.
Få oljen ut i markedet nå så blir det fart i ratene utover høsten. Det er positive signaler allerede.

http://www.tradewindsnews.com/tankers/1516071/vlcc-spot-rates-move-above-breakeven
Arkivert
Mooi
23.06.2018 kl 10:49
778

Surik,
Det er flere analytikere som mener at økningen med 1mbps ikke vil være nok for å forhindre trekk i oljelagrene i Q3/Q4-18.
Dette er umulig å ha en formening om fra mitt amatør ståsted, men hvis det er tilfelle så må det også bety at OPEC må øke produksjon utover 1mbps noe som vil gi vesentlig økning i etterspørsel av tankskip.

/Mooi
Arkivert
Elvira
23.06.2018 kl 11:18
761

60 neste og det blir ikke lenge til
Arkivert
toffe
23.06.2018 kl 22:33
685

Nå løsner det skikkelig. Se USA fredag !!!!
Arkivert
Elvira
23.06.2018 kl 23:45
661

Skal tidlig inn å kjøpe..
Arkivert
Surik
24.06.2018 kl 07:53
627

Mooi,
jeg tror det kommer såpass bra med olje ut i markedet fremover og at ratene dermed vil løfte seg.
Det jeg derimot lurer på er hva disse antydningene til optimisme vi nå ser vil gjøre med viljen til å skrape hos rederne. Får håpe at den gode trenden fortsetter og at gammel tonnasje går til spiker.
Noe usikkerhet ligger jo også i Kina-USA konflikten. Innfører kineserne 25% toll på amerikansk olje vil vel den amerikanske oljen finne veien til andre markeder. Kanskje bra for Aframax men negativt for VLCC?

Det ligger an til en spennende høst i tank ihvertfall, svigninger blir det og jeg satser på himmel foran helvete.
Arkivert
Elvira
25.06.2018 kl 12:10
485

Snur nå !!!!over 50 igjen bare å laste inn nå
Arkivert
toffe
25.06.2018 kl 12:30
464

Sluttet på 51,50 i USA fredag. Hvorfor så lav kurs her?
Arkivert
Surik
28.06.2018 kl 13:21
283

Nå investerer Frontline i scrubbere.

http://www.frontline.bm/fro-investment-in-feen-marine-scrubbers-inc/

Ser ut til at JF har endret mening, leste for en stund siden at dette hadde han ikke noe tro på.
Arkivert
Longsitinbulk
28.06.2018 kl 13:24
294

Blir ingen billig afære dette her.
Arkivert
kygo
28.06.2018 kl 13:28
284

Slik jeg tolker det kjøper de scrubbere til de 14 VLCC-ene selskapet eier.
Arkivert
Arkivert Til toppen