"FREDRIKSEN KJØPER I RIGGSELSKAP"

gcmc
GCMC 14.06.2017 kl 19:12 1687

Dette er en arkivert tråd!
Dagens børsmelding fra GCMC inneholder interessante opplysninger for dem som orker bla litt i meldingen.

Det er en innkalling til generalforsamling, og kanskje av størst interesse er hvilke styrerepresentanter som foreslås.

Der finner man nemlig Gunnar Eliassen, Financial Advisor for Sea Tankers Management som er en del av Fredriksen-sfæren.

Er det nærliggende å tro at GCMC blir Fredriksens neste takeoverobjekt?

Selskapet har en moderne rigg (med kontrakt som det kostet over 800 MUSD å bygge og prises til en brøkdel av denne. I tillegg har selskapet et massivt skadttemessig fradrag som følge av den lave verdien på riggen, noe som burde komme godt med ved en eventuell takeover.

Aksjen priser selskapet til kun 35 MNOK, men det finnes i tillegg obligasjoner i selskapet som handles til ca 20-30% av pålydende.

Link til dagens børsmelding:
http://otc.nfmf.no/public/news/17043.PDF
Arkivert
TomHagen
14.06.2017 kl 22:24 842

Er det en ting jeg er sikker på, så er det at Fredriksen er uvel i magen av borerigger.
Arkivert
Capitan01
14.06.2017 kl 23:22 762

Økokrim henlegger sak mot Sevan Marine-gründer

Økokrim har henlagt saken mot tidligere styreleder Arne Smedal i Sevan Marine. Smedal var siktet i korrupsjonsetterforskningen av offshorekontrakter i Brasil.

 14.06.2017 19:58 14.06.2017 20:17

AV:  NTB

Ifølge advokat Frode Sulland, som representerer Smedal, har Økokrim avsluttet og henlagt all etterforskning mot Arne Smedal.

–Det er en enorm lettelse at Økokrim, etter en omfattende og grundig etterforskning, har konkludert med at det ikke har vært grunnlag for noen mistanke mot meg, sier Arne Smedal i en pressemelding sendt ut av advokaten.

Økokrim har siden oktober 2015 etterforsket Sevan Marine og Sevan Drilling. Saken dreier seg om mulige bestikkelser for å få milliardkontrakter for to rigger med det brasilianske oljeselskapet Petrobras. Selskapet har vært innblandet i en diger korrupsjonsskandale som har forgreninger til flere høytstående politikere i landet.

(©NTB)

Arkivert
RALLLLLLLLLLY
15.06.2017 kl 07:41 644


Big John är överallt haha !!
Redigert 15.06.2017 kl 07:51 Arkivert
lerkarls
03.05.2018 kl 13:19 272

I sist obligasjonsmøte ble det vedtatt at de konvertible obligasjonene skulle sidestilles med aksjene i prioritet. De handles rundt 2025, dvs på implisitt kurs 30-40 kr pr aksje.

Selv med full konvertering av denne konvertible gjelden vil selskapet prises til kun ca 100 musd: Medregnet all annen gjeld har du da en full pris på 200-250 MUSD for hele selskapet.

Riggen Deepsea Metro kostet 800MUSD å bygge, og i sist kvartalsrapport ble den verdsatt til ca 350 MUSD. I tillegg kommer verdien av skattefradrag.

Blir salgssum for riggen dette beløpet tilsvarer det i underkant av 100 kr pr aksje. Det gir en temmelig solid oppside, blir hyperinteressant å følge videre!
Arkivert
lerkarls
14.05.2018 kl 09:15 98

Kan se ut som det går mot enighet i Kina/Vietnam konflikten vedr. sørkinahavet. Det er her Deepsea Metro var på kontrakt og måtte stoppe boring pga force majeure:

https://amti.csis.org/perils-philippine-china-joint-development-scs/
Arkivert
lerkarls
25.05.2018 kl 11:52 700

Operatøren Odfjell Drilling meldte i dag om rammeavtale fra Equinor for selskapets portefølje av rigger, hvor GCMCs rigg er en del av:

"In addition, and as part of a long term co-operation with Equinor, Odfjell
Drilling also signed a Master Frame Agreement for all the drilling units in the
fleet, which will be the foundation for any future rig requirements which may be
agreed between the parties. ""

https://newsweb.oslobors.no/message/452213
Arkivert
kygo
25.05.2018 kl 13:25 680

gcmc er ikke med i avtalen. Odfjell drifter kun boreskipet. Boreskip er heller ikke det Eqr trenger mange av.
Arkivert
gcmc
06.06.2018 kl 09:03 538

Jeg fikk bekreftet fra Odfjell Drilling (operatør) at riggen Deepsea Metro som eies av GCMC også er en del av rammeavtalen med Equinor.

Som operatør kan ikke Odfjell forfordele sine egne rigger.

Det er også verdt å merke seg at Equinor nå forbereder nye borekontrakter.

Det kan være duket for en fullstendig reprising dersom riggen nå kommer på lang kontrakt:

https://petro.no/equinor-forbereder-nye-borekontrakter-bronnservice-holder-pusten/816539
Arkivert
gcmc
07.06.2018 kl 13:56 461

Må vel være en arbitrasjemulighet her?

Aksjen prises til 34,50 (selger), mens obligasjonen prises til ca 40 kr pr aksje.

Det bør vel lønne seg for obligasjonseiere å selge obligasjoner og kjøpe aksjer?
Arkivert
kygo
07.06.2018 kl 14:14 463

Et boreskip uten kontrakt er ikke mye av interesse. Hvor mange ledige boreskip er det? Det dårligste segmentet inne rigg.

Kontakt i 2025?
Arkivert
gcmc
07.06.2018 kl 14:28 442

Vel, de hadde kontrakt inntil sist år (terminert pga force majeure I sørkinahavet).

Søsterskipet er jo I full aktivitet: https://ahvalnews.com/mediterranean/turkeys-first-drillship-set-mediterranean

Dessuten når det gjelder markedet, se odfjell drillings siste presentasjoner og hva de skriver om salgspriser der....
Arkivert
kygo
07.06.2018 kl 14:38 445

Odfjell har harsch enivorment semi rigger og ikke boreskip. Så dette kan ikke sammenlignes.

Det ligger altfor mange boreskip i opplag. Markedet for boreskip er elendig, og det er veldig få nye kontakter for boreskip. Altfor høyt supply og veldig lavt demand.
Arkivert
gcmc
09.06.2018 kl 14:31 382

Odfjell er operatør for deepsea, riggen til gcmc.

Selskapet har nylig inngått rammeavtale med Equinor hvor også denne riggen er inkludert.

Equinor har omfattende aktiviteter i Brasil, hvor Drillship er i bruk, se for eksempel https://www.equinor.com/en/news/secures-drillship-exploration-brazil.html

Nylig rapporterte Equinor om kjøp sv omfattende nye områder som vil kreve mange nye Drillship. Er det ikke tenkelig at en av disse kontraktene går under rammeavtalen til Odfjell og dermed gcmc?

Se:
https://www.reuters.com/article/us-brazil-oil-auction/equinor-leads-oil-majors-grabbing-prime-offshore-brazil-stakes-idUSKCN1J308A
Arkivert
lerkarls
11.06.2018 kl 07:36 269

Gode poeng det.

Basert på en svært forsiktig verdsettelse av riggen (300 MUSD), mot byggekost på godt over 800 MUSD, er reell verdi rett i underkant av 100 kr pr aksje.

Våger ikke å tenke på hva som blir kursen når selskapet får en god kontrakt på riggen og får utnyttet det massive skattefradraget, betalt utbytter etc.
Arkivert
kygo
11.06.2018 kl 08:42 235

Er ikke verdt 300 Mill usd dette boreskipet. Nodl kjøpte akkurat resale nybygg til under 300 Mill. Maks 200-250
Arkivert
gcmc
11.06.2018 kl 10:32 207

Søsterskipet deepsea Metro 2 ble solgt på konkurssak av bankene midt under krisen for 210 miss. Selv med en slik pris gir det ca 40-50 kr aksjen. Sier noe om hvor lavt selskapet er priset..
Arkivert
gcmc
13.07.2018 kl 09:06 47

Billige aksjer ute.
Arkivert
Arkivert Til toppen