Men rentebunnen var ikke bak oss

fattigstakkar
10.03.2017 kl 12:47
7333

Dette er en arkivert tråd!
Mange her på HO, ingen nevnt ingen glemt, har tatt for gitt at vi har passert rentebunnen og at vi nå sakte er på vei tilbake til tidligere tiders renter, med de skrekkeffekter det vil få for gjeldstyngede norske husholdninger. De som har mistet nattesøvnen av slike bekymringer kan nå puste litt roligere. Etter dagens overraskende lave KPI-tall faller NIBOR-renten ytterligere og når ny all time low. Vi er altså lavere enn den forrige bunnen i april 2016. I skrivende stund er 3-månedersrenten 0.93 %. Seksmånedersrenten på 1,09 % er fortsatt marginalt over bunnen fra i fjor.

https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/list/nibor/quotelist
Arkivert
livecnn
10.03.2017 kl 14:59
4672

Ring banken dere som sover dårlig om natten.
Blir fort noen tusenlapper av slikt.

Arkivert
fattigstakkar
13.03.2017 kl 16:53
4591

Rekordlav pengemarkedsrente: – Forventer billigere lån

Da nøkkelrenten steg i fjor, svarte norske banker med å heve boliglånsrentene. Nå har renten falt til rekordlavt nivå, men det betyr ikke nødvendigvis billigere rente for deg og meg, ifølge norske banker.

http://e24.no/makro-og-politikk/forbrukerraadet/rekordlav-pengemarkedsrente-forventer-billigere-laan/23948078
Arkivert
Tool
13.03.2017 kl 17:28
4533

Glem det fattig! Festen er over, hvis du fremdeles tror at det noe å hente i Oslo-området er du faktisk blitt alt for grådig.

Å tviholde på Oslo boliger nå blir som å tviholde på massiv hårvekst under armene på 80 tallet. Sikkert artig, men det varer ikke...
Arkivert
fattigstakkar
13.03.2017 kl 17:49
4524

like saklig som alltid, tool? :)

Så vidt jeg kan huske har jeg ikke argumentert for kraftig prisstigning på kort sikt, og heller ikke at det er noen selvfølge at det er en god investering å kjøpe bolig nå. Det kan fortsatt være det, men markedet virker mer fornuftig priset enn på lenge. Men det betyr ikke at det ikke er interessant å diskutere boligpriser likevel. I motsetning til deg som er overbevist om at vi ser renter fra 90-tallet igjen snart, tror jeg på renter +/- dagens nivå. Det er jakten på yield som gjelder under et lavrenteregime, og da er det faktisk relevant om nibor er 0.9% eller 1,1%.

Et boligmarked som i utgangspunktet ligger an til en utflating med gjennomsnittlige renter på vei mot 3 % kan godt fortsette å stige ganske mye med renter ned mot 2%.
Arkivert
ITinvest
14.03.2017 kl 12:34
4465

Kunne vært fint å komme seg under 2 %
Arkivert
fattigstakkar
14.03.2017 kl 12:56
4448

y ATL for Nibor. 0.9
Arkivert
fattigstakkar
08.05.2017 kl 14:11
4342

Denne tråden fortjener en plass i solen. Ny ATL to måneder etter den forrige bunnoteringen. Rentegrafen har brutt ned gjennom halslinjen i en HS-formasjon så i henhold til klassisk TA-teori er det stor sjanse for ytterligere 10 punkters fall.

https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/list/nibor/quotelist
Arkivert
fattigstakkar
10.05.2017 kl 16:04
4248

Ny renterekord både for 3mnd og 6mnd, henholdsvis 0,89 og 1,01. Jommen sa jeg renteoppgang.
Arkivert
fattigstakkar
11.05.2017 kl 12:37
4178

y ATL for Nibor3, 0,88
Arkivert
Stephen
11.05.2017 kl 15:58
4099

Og folk puster ut, har fått litt bedre nattesøvn, og låner mer. Ikke til bolig, men til andre ting.

Mvh. Stephen
Arkivert
fattigstakkar
11.05.2017 kl 18:48
4095

ttp://e24.no/makro-og-politikk/renter/naa-er-penger-rekordbillig-for-bankene-ser-ikke-bort-fra-rentekutt/2399437
Arkivert
Onkel_S
15.05.2017 kl 13:19
3963

,8
Arkivert
livecnn
15.05.2017 kl 21:09
3904

Kommer nok en fin "priskrig" snart.
NIBOR 3 MND på 0,87% .
Er regelrett idioti hvis ikke folk med stor gjeld presser bankene nå.
Arkivert
landis
21.05.2017 kl 11:46
3807

Enkelte burde lese denne artikkelen.

Den forklarer i grunn ganske greit hvorfor norge og sverige/tyskland ikke kan sammenlignes i pengemarkedet, og hvorfor vi er såpass sårbare overfor rentehevinger i USofA.

http://e24.no/makro-og-politikk/renter/oekonomiprofessor-mener-usa-koblet-rente-begrenser-norges-bank/23998802

Fattig sin verden går muligens på en smell, men slik er det nå bare.
Arkivert
fattigstakkar
21.05.2017 kl 12:37
3784

landis,
Du slår inn åpne dører. Dette har jeg tatt opp flere ganger. Da dere spådde renta tilbake til gamle nivåer i fjor høst sa jeg at oppgangen i Nibor primært skyldtes at Norge var koplet til det amerikanske rentemarkedet og at det hadde en midlertidig oppgang (av tekniske årsaker) som sannsynligvis ville reverseres.

"
Innlegg av: fattigstakkar (01.10.16 11:32 ), lest 3141 ganger

RE^1: Nå stiger rentene.

http://www.dn.no/nyheter/finans/2016/09/30/2022/Bank/tror-flere-vil-oke-boliglansrenten

"Oppgangen i norske pengemarkeder kan skyldes forhold utenfor landets grenser. I oktober gjennomføres det en pengemarkedsreform i USA som allerede har ført til oppgang i rentene pengemarkedet for dollar. Siden det ikke finnes et eget norsk kronemarked, går lånene i det norske pengemarkedet via dollar. Derfor får dollarrenter direkte betydning for renter i kronemarkedet.

Norges Bank peker på at påslaget i dollarrenten har slått inn i norske pengemarkedsrenter. Samtidig mener banken at nye likviditetskrav til banker både i Norge og internasjonalt kan ha forsterket effekten av nye reguleringer i pengemarkedet i USA.

– Det er grunn til å tro at påslaget i dollarrenten vil avta noe etter at de nye reguleringene for amerikanske pengemarkedsfond trer i kraft i midten av oktober, skriver sentralbanken i Pengepolitisk rapport som ble lagt frem i forrige uke.""

Så fattigstakkars verden går nok ikke på noen kraftig smell. Dessverre for deg.
Redigert 21.05.2017 kl 12:53 Arkivert
landis
21.05.2017 kl 16:57
3719

Hvorfor driver du å sammenliner tyske, norske og svenske lange renter, når det da ikke er noen sammenheng, noe undertegnede har prøvd å banke inn i skallen din.. ?

Du fornekter jo sannheten, og nå ljuger du jo så det renner av deg i tillegg.

Synes du skal finne et sitat hvor du påpeker at nibor er koplet til USA slik du pjaller om nå, for så langt serverer du bare ljug.

At noen fortalte deg at det var slik rentemarkedet fungerte, og at dine sammenligninger med tyskland og sverige var bare tull er en helt annen sak, men det benekter du tydeligvis.
Arkivert
Onkel_S
21.05.2017 kl 17:27
3693

Som en masteroppgave vi har referert til viser, er det både sammenheng mellom norske og tysk/svenske renter og norske og amerikanske.

Og det sitatet som etterlyses er allerede å finne i innlegget tett over.

"Oppgangen i norske pengemarkeder kan skyldes forhold utenfor landets grenser. I oktober gjennomføres det en pengemarkedsreform i USA som allerede har ført til oppgang i rentene pengemarkedet for dollar. Siden det ikke finnes et eget norsk kronemarked, går lånene i det norske pengemarkedet via dollar. Derfor får dollarrenter direkte betydning for renter i kronemarkedet.
Arkivert
fattigstakkar
22.05.2017 kl 15:15
3623

Nibor3 har korrigert marginalt opp fra ATL, mens Nibor6 tangerer ATL i dag.

landis,
du er en underlig skrue. jeg velger å se det komiske i det, for seriøst nytter det ikke å ta deg lenger.
Redigert 22.05.2017 kl 15:17 Arkivert
Bonusfrelst
02.06.2017 kl 12:50
3521

Nibor 3mnd tangerer ATL på 0,87. Nibor 6mnd ny ATL på 0,99. Hvilken bank blir først ut med rentenedsettelse (er vel på tide snart det..)
Arkivert
Marximat
02.06.2017 kl 12:52
3510

Jeg tror nok at Sivs boliglånsinnstramminger er konkurransehemmende, og at bankene derfor ikke kommer til å sette ned renten. For hvorfor skulle de det?
Arkivert
fattigstakkar
02.06.2017 kl 16:49
3455

Marixmat,
Den skjønte jeg ikke. Prisen på lån betyr like mye selv om det er et litt lavere tak for hvor mye man kan låne. Og nå er det ikke lenger et konkurransefortrinn å være mer romslig med lånene siden reglene er like for alle, så det eneste de kan konkurrere på er pris. Men de store holder nok igjen så lenge de kan. Håper en av de små tør å gå foran.
Arkivert
Marximat
02.06.2017 kl 17:22
3420

Fattigstakkar: Jeg skal slite godt med å få byttet bank, ingen som vil ha en sekundærboligeier med mer enn fem ganger inntekt i lån. 70 prosent egenkapitalgrad hjelper ikke.

Får du byttet bank?
Arkivert
fattigstakkar
02.06.2017 kl 17:29
3410

Marixmat,
Da skjønner jeg hva du mener. Det er et poeng.

Jeg får nok byttet bank når jeg har solgt en leilighet til om ett år, og det må jeg sannsynligvis gjøre uansett om jeg bytter eller ikke.
Arkivert
Botafogo
02.06.2017 kl 17:45
3394

God sikkerhet er viktig. Desverre har verdien av dette blitt fullstendig utradert for privatpersoner. Å innfri minimumskravet er det eneste som teller. Etter det er det tut og kjør til opp til 5x også er det bråstopp igjen. Latterlig og korttenkt at Marximat og andre i din situasjon nærmest skal føle at man har havnet i en gisselsituasjon med banken. Man burde i det minste utarbeidet en formel som også vektet graden av sikkerhet.
Arkivert
landis
03.06.2017 kl 07:40
3307

Helt enig.
Det er direkte latterlig at man ikke skal få lov å geare investeringene sine beinhardt og spekulere i videre prisoppgang uten at privatøkonomien skal tas med I regnestykket.

Hvis sutrekjerringene ikke liker det er det jævlig enkelt å skille ut privatøkonomien og således herje fritt videre.
Det er utrolig enkelt å starte eget as for så å unngå hele risikoen og omgå forskriften.

Slutt å pistrete som kjerringer.
Tilpass deg. Det er en egenskap de fleste tjener på.
Arkivert
Marximat
03.06.2017 kl 09:49
3260

Landis: Du oppfører deg som en ubehøvlet bølle her på HO, skjønner ikke at du vil gjøre sånn skam på deg selv.

Hvor er det jeg sutrer? Ingensteds.

Når det blir diskutert at bankene kommer til å sette ned renten, påpeker jeg at Siv boliglånsforskrift trolig er konkurransevridende.

Det bør du være glad for, du ønsker deg jo så inderlig et boligkrakk, og da skal renten helst ikke videre ned.

Du har jo også iherdig påstått at renten hadde passert bunnen og var på vei til himmels. Hvis bankene ikke reduserer utlånsrenten, på grunn av konkurransesituasjonen eller noe annet, kan du jo fortsatt hevde at du hadde rett.
Arkivert
Hassan77
03.06.2017 kl 12:09
3234

Botafogo,

Jeg er helt enig med deg at dette er en ugunstig situasjon for oss som bankkunder at situasjonen vår plutselig er at vi er gisler i banken. Denne 5* inntekt forskriften får jo på en måte tilbakevirkende kraft og er totalt meningsløs for mange av oss. Banken min kan feks styre renta dit dem vil nå all den tid jeg ikke kan forhandle med andre banker.

For å bruke meg og min latterlige gissel situasjon som eksempel: jeg leier ut 2 sekundærleiligheter og en hybel innenfor ring 3. Rest gjeld er ca 5 millioner. Verdivurdering er ca 11 millioner. Altså under 50% gjeld. Jeg leier ut for ca 55 000,- pr måned. Totale utgifter på alt er ca 30 000,- pr måned. Dette inkluderer avdrag på Ca 10 000,- PR måned. Jeg bor i en av Oslos nabokommuner og har der 50% av et lån på ca 5 millioner. Vi leier ut kjelleren for ca 10 000,- pr måned. Min faste årsinntekt er ca 800 000,-. Bankene ser pga den nye forskriften følgende på situasjonen: jeg har altfor mye lån ift forskriften. At belåningsgraden er under 50% spiller ingen rolle, ei heller at jeg går godt i pluss og betaler avdrag på alle lånene. Jeg vil gjerne refinansiere lånet på huset da det var planlagt når vi kjøpte og også hadde avtale med kunderådgiver om dette. Svaret nå fra banken er nix! Vi overskrider 5* inntekt regelen og får ikke refinansiert eller gjort noe som helst på grunn av denne tulleregelen uten muligheter for individuell vurdering eller muligheten for å bruke skjønn og litt fornuft. Er helt enig at en slik regel kan ligge i bunn, men bankene burde ha mulighet for å avvike forskriften i gitte tilfeller.
Arkivert
Bankerått
03.06.2017 kl 12:37
3213

Belåningsgrad ifht til markedsverdien betyr mindre dersom bankene (eller Siv Jensen?) frykter at nivået er på utrygg grunn (fare for prisnedgang).

Når man først innfører en slik 5x forskrift, er det best at den gjelder så mange som mulig, ellers så vil stadig flere boliger havne på stadig færre hender.

Sånnsett burde det være noen regler for AS også, ikke utenkelig at de kommer down the road. Gjeldsgraden er stor, også hos eiendomsselskaper.
Arkivert
kator
03.06.2017 kl 12:39
3209

Hassan - jeg har ikke vært i bankmarkedet på et par år, men trodde i min enfoldighet at ren refinansiering ikke ble omfattet av forskriften (§ 9 og § 8).

§ 8. Fleksibilitet
Finansforetaket kan innvilge lån som ikke oppfyller ett eller flere av vilkårene i §§ 3, 4, 5 og 7 for inntil 10 prosent av verdien av innvilgede lån hvert kvartal.
Første ledd gjelder ikke lån med pant i bolig i Oslo kommune. Finansforetaket kan hvert kvartal innvilge lån med pant i bolig i Oslo kommune som ikke oppfyller ett eller flere av vilkårene i §§ 3, 4, 5 og 7 for inntil 8 prosent av verdien av innvilgede lån med pant i bolig i Oslo kommune, eller for inntil 10 millioner kroner.

Innvilgelse av lån som angitt i første og annet ledd, skal være innenfor rammer og retningslinjer som er fastsatt av foretakets styre, eller av ledelsen for utenlandske filialer.

Finansforetaket skal hvert kvartal rapportere til styret eller ledelsen for utenlandske filialer om hvor stor andel av verdien av innvilgede lån som er innvilget etter denne paragraf.

§ 9. Refinansiering
Denne forskriften er ikke til hinder for at lån med pant i bolig kan erstattes med nytt lån (refinansiering) der det nye lånet ikke oppfyller ett eller flere av vilkårene i §§ 3, 4, 5 og 7, men der det refinansierte lånet:

ikke overstiger det eksisterende lånets størrelse på refinansieringstidspunktet,
har pant i samme bolig,
har en løpetid som ikke er lengre enn gjenværende løpetid på det eksisterende lån og
har samme eller strengere krav til avdragsbetaling som eksisterende lån.

Lån som er refinansiert i medhold av første ledd, skal ikke regnes med ved beregning av verdien av innvilgede lån etter § 8.
Arkivert
Onkel_S
03.06.2017 kl 12:45
3212

Hassan77 og andre

Vis til paragraff 9 i forskriftene

§ 9. Refinansiering
Denne forskriften er ikke til hinder for at lån med pant i bolig kan erstattes med nytt lån (refinansiering) der det nye lånet ikke oppfyller ett eller flere av vilkårene i §§ 3, 4, 5 og 7, men der det refinansierte lånet:
ikke overstiger det eksisterende lånets størrelse på refinansieringstidspunktet,
har pant i samme bolig,
har en løpetid som ikke er lengre enn gjenværende løpetid på det eksisterende lån og
har samme eller strengere krav til avdragsbetaling som eksisterende lån.

(https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/forskrift-om-krav-til-nye-utlan-med-pant-i-bolig-boliglansforskriften/id2523973/)

Tillegg
Ser at Kator postet det samme imens jeg skrev innlegget. (Lar det stå, da dette er viktig. J
Bankene skal ikke avvise dere med henvisning til de nye forskriftene. Så søk bankvytte uansett.
Redigert 03.06.2017 kl 12:48 Arkivert
Botafogo
03.06.2017 kl 12:57
3185

Jeg tror mange banker opplever de nye forskriftene som ganske sterkt styrende og at man skal slite litt med å få lån i en bank man har null relasjon til fra før og samtidig være overbelånt ift 5x. Selv med "loven i hånd" tror jeg man risikerer å stå med lua i handa. Man har tross alt ikke krav på lån i en vilt fremmed bank.
Arkivert
Hassan77
03.06.2017 kl 13:33
3161

Da blir det fort et møte med banken for å oppklare dette. Bytte av bank anser jeg som veldig vanskelig da det stort sett var DnB som var villig til å se på tallene og vurdere noe som helst sist vi byttet bank.

Takker så meget for info Kator og Onkel_S :-)
Arkivert
fattigstakkar
03.06.2017 kl 13:40
3147

Dette var en nyttig oppklaring. Kan ikke være tvil om at man kan ta med seg gammelt lån og refinansiere i ny bank når dette står svart på hvitt. Dette endrer faktisk logikken 180 grader. Fra å hindre bytte av bank kan det faktisk gjøre at flere vil gjøre det. Grunnen er at bankene nå ikke kan låne ut så mye som før pga nye regler. Men når refinansiering ikke inngår i begrensningene vil disse bli ekstra ettertraktede kunder. For eksempel Hassan vil være en veldig trygg og populær kunde når de kan gi ham det lånet han allerede var innvilget i en annen bank uten at det må rapporteres som en del av unntakskvoten. Jeg skal jammen prøve meg på det samme.
Arkivert
Botafogo
03.06.2017 kl 13:50
3154

obbe
Redigert 03.06.2017 kl 13:56 Arkivert
Botafogo
03.06.2017 kl 13:51
3147

Tviler sterkt på at bankene vurderer dette som en veldig populær gruppe. Jfr hva han skriver om hvem som ville gi han lån med de gamle forskriftene. Hassan og andre som er i denne kategorien og ønsker å bytte bank får heller oppdatere oss underveis. For min del er refinansiering greit da jeg ligger et stykke unna 5x i øyeblikket. For oss er det kjøp av ny og større bolig som er utfordringen. Da komer vi ikke utenom salg av mer enn en bolig for at kabalen skal gå opp. Bedre økonomi i det daglige vil det nok ikke føre til, men kommer til å ende opp med mindre samlet lån om ikke annet.
Redigert 03.06.2017 kl 13:54 Arkivert
Onkel_S
03.06.2017 kl 13:57
3133

Bankene var blitt ganske så strikse før forskriftene også,,men de kan ikke bruke forskriftene som argument for ikke å refinansiere.

F. eks. er det en veldig overflødig formulering i forskriftene om at 'kravet om 15% egenkaputal oppretthokdes for resten av landet' ved kjøo av sekundærbolig. Bankene krevde allerede 25-30% også i resten av landet.
Redigert 03.06.2017 kl 14:01 Arkivert
fattigstakkar
03.06.2017 kl 13:57
3116

Botafogo,
Hvorfor tror du ikke det? En kunde som ønsker å låne for eksempel 6 millioner og har 6 millioner egenkapital, må jo være en mer attraktiv kunde enn en som vil låne 3 millioner med 500' i egenkapital? Banken tjener mer i renter og har mindre risiko ved et prisfall. I tillegg er altså ikke refinansiering ikke inkludert i unntakspotten, mens man ofte må bruke av den begrensede unntaksregelen for å kunne gi lån til nyutdannede med liten egenkapital.
Arkivert
Botafogo
03.06.2017 kl 14:20
3106

Om 6 millioner er over 5x inntekt tror jeg ikke dette er en spesiell attraktiv gruppe for bankene nei. Ei heller for refinansiering. Jeg tror de nye forskriftene har gjort noe med måten å tenke på. Selv er jeg helt enig med deg.
Arkivert
fattigstakkar
03.06.2017 kl 14:35
3088

Her er vi for en gangs skyld uenige. Jeg hadde selv blitt forespeilet mer lån av DNB før forskriften kom. Min kontakt sier at de gjerne vil låne meg det jeg ønsker men at jeg da havner innenfor de 8 % som de kan gjøre unntak for i Oslo, og det er forbeholdt førstegangsetablerere. Dersom det kommer en kunde fra en annen bank med en belåningsgrad på 6 i forhold til inntekt men med 50% egenkapital tror jeg vedkommende blir tatt imot med åpne armer. Jeg hadde en belåningsgrad på 6,8 hos DNB for ett år siden.
Arkivert
Botafogo
03.06.2017 kl 15:39
3074

Kanskje jeg etterhvert er gammeldags, men jeg tenker at innvilgelse av en så høy belåningsgrad tilsier et godt kundeforhold og at man har vist over tid at man er til å stole på. Selv innhentet jeg finansieringstilbud gjennom Akademikerne i vinter, men valgte å ikke bytte siden min bank strakk seg litt lenger på renta og gir noen andre fordeler jeg ikke ville fått der (bla rammelån på sekundærboliIg og svært bra på,tilgjengelighet, service og personlig kundeforhold) Sånn sett hadde jeg effekt av at min bank nå måtte være like strenge som andre og de viste at jeg like gjerne kunne byttet bank siden jeg lå godt innenfor 5x og hadde lav belåning. Da hadde jeg et greit grunnlag for forhandlinger.

Mulig jeg tar feil og at man kan få tilsvarende i en hvilken som helst bank også med belåning over 5x. Ville hvertfall vært interessant om noen forsøkte og skrev noen ord om utfallet..
Arkivert
fattigstakkar
05.06.2017 kl 02:02
2995

Fredag falt 6-måneders nibor for første gang noensinne under 1%. 3-måneders tangerer også ATL.
Arkivert
§§§§§
05.06.2017 kl 02:08
2998

Rentene faller markant også i "høyrente" landet USA. Tipper NB setter ned styringsrenten på senhøsten eller tidlig neste år.
Arkivert
Marximat
05.06.2017 kl 09:12
2946

Her har jeg tydeligvis tatt feil, i alle fall i forhold til hva bankene har mulighet til å gjøre.

Hva de ønsker å gjøre, er selvfølgelig en ganske annen sak.

Som den ferske tråden her viser, er bankene blitt mye mer restriktive med å innvilge boliglån: http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2388881

Det påvirker garantert konkurransesituasjonen, og jeg antar at det er derfor vi ikke ser noen rentekamp bankene imellom, til tross for kraftig økte marginer.

Min bank, Danske Bank, innførte 1. mai en stopp i utlån til sekundærboligkjøp i Oslo.
Arkivert
fattigstakkar
06.06.2017 kl 19:34
2883

Ny ATL for både 3 og 6 mnd, 0.85 og 0.98
Arkivert
fattigstakkar
07.06.2017 kl 21:31
2850

ok en dag med to nye rekorder. 0.84 og 0.9
Arkivert
fattigstakkar
20.06.2017 kl 11:08
2802

https://www.nrk.no/norge/okonomer-tror-renta-vil-holde-seg-ekstremt-lav-i-naer-evig-tid-1.13565253

"– Jeg tror rentene forblir minimale i minst en mannsalder fremover, sier Andreassen til NRK.

I så fall kan for eksempel boliggjeld forbli billig i hele lånets løpetid, som typisk er omtrent 30 år."

Redigert 20.06.2017 kl 11:12 Arkivert
landis
20.06.2017 kl 11:24
2771

Hvis "normalrenten" faller med 1 prosent poeng.
Så går likevel boligmarkedet lukt til helvette dersom renten stiger til det nye normal nivået.

Faktisk går det på skogen lenge før det.

Sånn til ettertanke.
Arkivert
fattigstakkar
20.06.2017 kl 14:33
2724

Hvis renta hadde steget 1 % i morgen kan det godt henda at det hadde gått til helvete. Dersom den stiger 0,25 % i 2020, 0,25% i 2025, 0,25% i 2030 og 0,25% i 2035 tror jeg det går riktig bra med boligprisene.
Arkivert
landis
20.06.2017 kl 18:32
2658

Tror det holder fin fint med 0.25 i morgen for å sette fart nedover for å være ærlig. Lite realistisk dog.
Men ditt scenario må kunne sies å være særdeles urealistisk.

Regn litt på hva rentebelastningen blir for husholdningene ved 1% mer rente.

Det er skumle tall....
Arkivert
Hassan77
20.06.2017 kl 22:15
2608

Landis,

Disse tallene har jeg illustrert for deg tidligere.

Er rentehopp på 1.0% vil utgjøre følgende:

La oss ta et par med tilsammen 5 000 000 i lån. Vi må nesten ta utgangspunkt i at de tjener minimum 1 000 000,- all den tid det nå er et absolutt krav, nå iallfall.

Deres netto utlegg pr måned vil bli 1949,- NOK med en slik renteøkning. Vi snakker ikke om en sykt vanskelig situasjon.

Eller la oss si en nyutdannet jypling som syns 16-20m2 på Majorstua er en fin plass å begynne og betalte 2 400 000,-. 2 000 000,- i lån, resten i EK. Økningen utgjør netto 780,- NOK i måneden, eller 26,- NOK om dagen. Usikker på hva du får for 26,- om dagen, men står det om et tvangssalg kan jeg anbefale å gå romfolket etter i sømmene. 2-3 runder i Sofienbergparken og tilstøtende områder på jakt etter pant bør gi tilsvarende. Om det er det så trengs for å unngå tvangssalg, så tipper jeg de aller aller fleste jyplinger gjør akkurat det! Selv den største treskalle vil begripe at det å ta tæring etter næring vil lønne seg i det lange løp. Dvs, de aller største treskallene er de en faktisk IKKE ser på luksusfellen, men bare gir fan i absolutt alt.

I eksempelet har jeg brukt 30 år nedbetaling. Det er en selvfølge å kunne nedbetale et lån på lengst mulig tid.

Forklar meg gjerne hva så er skummelt med tallene jeg presenterer.
Arkivert
Arkivert Til toppen