Snøffelen
07.06.2018 kl 14:12 347

Har tidligere skrevet føølgende om responsrate på mestheliom:

"Innlegg av: Snøffelen (02.05.18 17:45 ), lest 4705 ganger
Ticker: TRVX
RE^1: TRVX - Melding

Synes forøvrig følgende del av dagens melding er litt rar, eller er det OK?

"Now, overall response rate has been evaluated for all six patients in the safety
cohort after six months. Three out of the six patients (50%) responded, with one
patient showing a partial response and two patients showing stable disease,
according to the Response Evaluation Criteria In Solid Tumors guidelines, RECIST
1.1."

Slik jeg forstår denne meldingen så har 1 pasient fått PR og 2 pasienter fått SD, og jeg antar da at de 3 siste må stå oppført med PD, alternativt NA/NE.

Overall respons rate er definert som CR + PR, og med 1 PR på 6 pasienter leser jeg det som at ORR er på 17%.

Selskapet sier at 50% har respondert på behandlingen, og det kan sikkert stemme, men da er det kanskje fort å rote sammen begrepene respondere på og overall respons rate??

Jeg ville anta at slik meldingen er utformet, med overskrift "Responses observed in three out of six patients" vil leses som at ORR er på 50%.
....

Litt forvirrende. Noen som har noen forklaring på dette??"

Og det er derfor godt å se at når nå Targovax skal ut i det store utland å presentere seg så har de fått terminologien korrekt, og ser på slide 14 av 29 at de nå bruker det korrekte begrepet med disease control rate (DCR = CR+PR+SD), og heller supplerer med at de kan lese som "clinical activity".

Hadde de fortsatt å bruke "response rate" eller "responded to" så kunne det fort forstås som ORR = CR+PR, og på Jefferies ville ikke det passert like lett.
Arkivert