Noen tanker om bruktbilbransjen

mishka
16.05.2018 kl 14:21 370

Dette er en arkivert tråd!
Den som følger med litt ser at det nå nærmest er stappfulle lagre av nyere brukte biler. Mange er skikkelig hyllevarmere.
Det flommer inn til forhandlerne tilbakeleverte leasingbiler i et antall vi ikke har sett før.

Og hva gjør de som leverer tilbake leasingbiler?
Jo de leaser igjen. Ikke fordi det er så lønnsomt, men de slipper å binde opp kapital i bil. Norske forbrukere er skikkelig forgjeldet.

Enda verre ser det ut som det står til hos de som driver med bruktimport. Tidligere var pene 1 år gamle tyske premiumbiler relativt lettsolgt. Nå ligger det for tiden ute 162 stk. av den nye modellen e-klasse og enkelte jeg har fulgt med på har støvet ned i over 9 mnd.enda prisen ikke er så mye å si på. Og det er ikke bare problematikken med diesel som er årsaken. Ladehybrider er ikke noe bedre.
En ny trend er at mange av disse forhandlerne også leaser ut bruktbiler og da i første rekke ladehybrider.

I Tyskland etablerer nå eieren av Volvo, kinesiske Geely seg. Direktøren der sier: Vi skal ikke selge biler. Vi skal selge mobilitet. Det blir en slags kryssning mellom leasing og bildeling med kontrakter ned i bare noen mnd. hvor alt er inkludert. Man får også rett til å bytte bil med et visst intervall og da vil neste leietager ikke få ny bil, men brukt:-)

Min spådom er at en liten renteøkning nå og vi har "den perfekte stormen" i hele den norske bilbransjen. Hva tror andre her inne?
Arkivert