Stock DZ
06.12.2017 kl 23:10
847

On behalf of Liang :)

Innlegg av: liang (05.12.17 19:24 ), lest 43 ganger
Ticker: PCIB
RE^1: pcib - radium episode 30
Litt synsing vedrørende det å være småaksjonær innen biotek på oslo børs.

Jeg har opplevd serodus,serendex,clavis,bionor,mm.

Det har vært en "bumpy road" ,smertefull og lærerik.

Så hva har jeg lært?

Ja , det er så mangt.
Først vil jeg si at jeg har tatt inn over meg at jeg er en håpløs amatør og er utdannet innen ingeniørfeltet , altså har jeg ikke den grunnleggende forståelsen for bioteknologi og økonomi som mange andre besitter.
Jeg har altså lært å høre (litt) på andre.

Hær er en delvis liste over de som jeg hører på på HO.

-Snøffelen
-e-mannen
-filoD
-nextmove

Men dette er bare en del av helheten og valgene jeg gjør er mine egne , selvsagt.

Kapitalen en setter inn i dette spillet må stå i forhold til hva som er sundt for helsen dersom en taper hele kapitalen.

Å låne kapital til dette "is not an option".

Fra tid til annen blir vi alle beskylt for å lede uerfarne og uskyldige nykommere inn i fordervelse og der kan være mye sannhet i det.

Men dette forholdet oppstår ikke fordi en vil medmennesker ondt men er heller et resultat av positiv psykologi grunnet positiv fremstilling av et selskap.

Sakens kjerne er følgende:

1) For at noen få skal tjene penger må mange andre tape tilsvarende

2) Ca 80% av de som begynner med dette børsspillet taper kapitalen.

Så dette er et komplisert utgangspunkt som ikke er egnet til å frembringe medmenneskelig godhet og varme.
Tvert imot er det et rått kapitallistisk system satt i system for å FLÅ DEG.

Litt paradoksalt er det at fremstilling av medisiner gjøres mulig av dette systemet slik at menneskelig fortvilelse med uhyrlige konsekvenser fører frem til det vakre at systemet fremskaffer livsviktig medisin til feks kreftsyke barn.

Men midt oppi dette dramaet er der altså et lite knippe investorer som er dyktige , deler , har høy moral og ikke går på akkord med seg selv.
Det trenger ikke være veien til suksess å følge disse men jeg tror at en øker sjansen betraktelig ved å gjøre akkurat det.

I de foreløbige 4 selskapene fra radforsk (TRVX,PCIB,NANO,PHO) tror jeg det er mye bedre odds for å oppnå suksess i enn det som tidligere har vært på børsen vår innen bioteknologi.

Jeg tror der er en historisk mulighet for å oppnå suksess ved å holde seg til disse 4 selskapene pluss kanskje BGBIO.

-------------------------------

Valg av strategi:

Dette er et av de vanskeligste valgene.

Jeg har lagt meg på "algeta-alternativet"

Opp som en hjort og ned som en lort , år ut og år inn.

Ingen gevinstsikring.

Er vel kommet til at jeg må begynne og gevinstsikre noe (30-50%) kanskje?
Alterativet på sikt er jo at en kan gå tom for kapital.
Strir fælt med å selge når aksjen er positiv da det hver gang spekuleres i om det er nå algetaen slår til :)

Jeg må le av meg selv hvor sterkt fokusert jeg er på dette.

Men med en passe stor beholdning og full klaff på en algeta så trenger en bare en innertier en gang i dette livet.

Så mine valg er PCIB og TRVX.

Disse to selskapene har veldig lav mcap og et aldeles kolosalt potensiale ved sukses.
Altså så satser jeg spillkapitalen der jeg anntar det blir jackpot ved klaff.

Det ville jo vært helt meningsløst å få full klaff på lottokupongen med en gevinst på 10.000 kr.

Jeg er fullt inneforstått med at kapitalen kan tapes helt men tror faktisk at det er en historisk mulighet i de 4 selskapene fra radforsk.

Lykke på reisen for oss alle.
Det kan vi sannelig trenge.

Nå er det alvor. :)
Arkivert