Sølvrev1
10.11.2017 kl 21:09 1690

Skal ikke påstå at jeg har brukt siste dager til å pløye gjennom info og materiale om Bitcoin Cash, men i utgangspunktet er det bare en splitt fra BTC pga uenighet om ferden videre.

BCC/BCH (varierer hvilken ticker som brukes på forskjellige handelssteder), implementerte en blokk-størrelse på 8Mb for å kunne gjennomføre flere transaksjoner hurtigere. Husker ikke helt, men mener det er opp mot 2 mill transaksjoner i døgnet.

Det har sine fordeler og ulemper, alt ettersom hvem i systemet du spør.

BTC fortsatte med 1Mb blokk-størrelse som server rundt 250K transaksjoner i døgnet (hvis jeg ikke tar feil). Men BTC la opp til å innføre segwit2x og øke blokkstørrelsen til 2Mb, med mulighet for lightning network på sikt.

Disse planene er inntil videre skrotet ettersom jeg har skjønt, men har som sagt ikke fått oppdatert meg skikkelig på dette. Men det er dette som er hovedårsaken for at BTC faller i pris mens BCC/BCH øker i verdi. (Foruten at BTC har hatt en eventyrlig stigning og kanskje trenger en korrigering?).

Det er flere som har fremholdt at BCC/BCH er mer 'tro' mot Satoshi Nakamotos intensjoner for Bitcoin, men der er det uenighet blant ekspertisen. Og det er jo heller ikke opplagt at SN har forutsett fremtiden noe bedre enn andre, selv om det er litt av en genistrek han/hun/de allerede har satt igang i 2008/2009.

Jeg vet like lite som dere om hva som skjer fremover og anbefaler ingenting, men har en følelse av at det beste muligens bare er å sitte helt i ro enda en stund.

Tar gjerne imot innspill og korrigeringer hvis det er noen som mener det er noe å rette på her, eller som har andre ideer om hva fremtiden bringer de neste ukene/månedene ...

Tillegg:

Forøvrig er det (teoretisk) 21 millioner BCC/BCH som vil eksistere, like mange som i BTC. Men vi vet jo at en del ur-Bitcoin allerede er forsvunnet (estimert til opp mot 2 mill), lenge før BCC/BCH var på trappene , så antallet vil i stor grad være forholdsvis nokså likt med BTC ...
Redigert 10.11.2017 kl 21:19 Arkivert