Sølvrev1
09.11.2017 kl 23:09 192

Sorry ble bare 1 1/2 år gammel og hadde akkurat tatt fatt på sitt voksne liv. Det tilsvarer sånn ca 20 år i menneskealder. Katter er påvirkelig for innlæring i 3 - 4 år, så vi hadde fortsatt tid på oss til å lære inn nye ting.

Hvis jeg noengang begynner på nytt med en annen kattunge, vil jeg prøve å venne den til å bli båret i sekk fra den er liten av, og til å akseptere å gå i bånd på tur i skog og mark. Får begynne med en sekk på magen og flytte over til ryggen hvis det går bra.

Sorry gikk nesten 'fot'. Han fulgte med langs med veien og over gangbro og hjem på besøk til en kamerat i nærheten et par ganger. Der det var mulig benyttet han terrenget til sin fordel, og tok seg noen vurderinger underveis. Men ved å kalle på ham kom han etterhvert med halen i været, og spaserte i perioder ved siden av meg.

Jeg pusset aldri på ham, brukte alltid navnet hans og vanlige ord. Mener jeg har lest at en katt kan lære opp mot 150 ord, som er ganske imponerende, men noen hund blir de jo aldri. For min del er det befriende siden de ikke er like krevende. Men de er nysgjerrige og skal gjerne være med og se på hva du holder på med.

De er veldig selvstendige og å straffe dem fysisk har motsatt effekt enn hva man ønsker å oppnå. Do-trening er som regel svært enkelt. Begynner de å skrape på gulvet er det bare å plukke den opp og bære den til kattedoen et par ganger, og dett er dett. Etterhvert kan man trene dem på å bare gjøre fra seg ute, men det er greit at de skjønner konseptet med en kattedo når du har behov for å holde dem inne i perioder.

Positiv oppmuntring og tålmodighet sammen med en godbit fungerer godt. Tilliten og kjærligheten utvikler seg samtidig hvis man er sammen med katten en del hver dag, og opptrer rolig og forutsigbart. Og de liker rutiner. Som individer er de veldig forskjellige. En kontaktsøkende kattunge har større potensiale for å bli en sosial og trygg katt enn en som skygger litt unna.

De forstår når de har gjort noe galt, så det holder å skjenne litt på dem og eventuelt bære den til døra for en utvisning i en time eller to, såfremt det er en utekatt (innekatt er uaktuelt for min del). Men vær oppmerksom på om det kan bli en strategi for å oppnå kontakt med deg.

Kastrering og chiping er en selvfølge. Det var pga chip jeg fikk beskjed om at min kjære Sorry hadde forulykket ...

https://forskning.no/husdyr-dyreverden/2015/02/ti-ting-du-ikke-visste-om-katten
Arkivert