Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Bil og motor
Innlegg av: CS_invest (11.06.18 23:49 ), lest 217 ganger

HVEM - definerer EGENTLIG hva vi brukere ønsker?

Bare lurer! Ønsker fleste brukere at bilen maser og tyter i ett sett (om du er litt tett på et hinder fremme eller bak eller på siden, eller om IKKE DU FAEN IDIOT har tatt på deg beltet før du har kommt forbi garasjeporten, eller FAEN nå er du akkurat på grensen til at ha like på tanken at du har like lite rekkevidde som på en standard el-bil, eller nå er det FAEN meg 3 grader - så nå må du passe deg for frost. Foruten pøe som kanskje er en dør eller en bagasjeromsluke ikke lukket helt igjenn...

Lurer bare på hva egenlig nytten er av alt dette tyting?

PS: hadde Volvo nylig - ble solgt ASAP pga. den ikke bare tytete - den KJEFTEDE!

Herre GUD for en flokk SENIL-INGENIØRER som aktuelt designer biler. MAKAN til gjeng!
Innlegg av: PSI- Investor (13.06.18 10:19 ), lest 76 ganger

RE^1: HVEM - definerer EGENTLIG hva vi brukere ønsker?

Kanskje er det store problemet at bortsett fra oss nå eldre garde så er det færre og færre som er interessert i bil.
Det finnes jo ulike miljøer som Gatebilmiljøet, men ellers så er det ikke bil som fenger lenger. Tror jeg.

Og da blir det vel slik at man ikke er noe interessert i hvordan de funker, og man trenger hjelp til alt?

Jeg vet ikke, men jeg er glad for at det ikke er sånt utstyr i den lille cab'en eller i den gamle Lexusen, og at det i konas er slått av en gang for alle. Den synes for øvrig at norske veier er for smale, så når det står på varsler den hele tiden bortsett fra på motorvei.
Innlegg av: Gullsmeden (13.06.18 10:54 ), lest 79 ganger
Endret: 13.06.18 10:56

Til sjuende og sist bestemmer markedet, men nå virker det som produsentene begynner å bli i utakt med hva folk egentlig trenger.

Savner en bil som er produsert på klassisk måte, med godt design, god og solid kvalitet med enkel velprøvd mekanikk koblet med god sikkerhet.

Hadde en produsent laget en familiebil med disse kvalitetene isteden for å proppe bilen stappfull av skjør elektronikk tror jeg den hadde solgt bra, men når så mange mennesker ønsker å behandle en bil etter bruk og kast mentaliteten blir det gjerne slik, mange ønsker å bytte bil hvert tredje år uavhengig om bilen fremdeles er omtrent like god som ny så da legger produsentene lista etter det, og bilene blir laget for å kastes på skraphaugen og ikke for å kunne bli reparert rimelig og enkelt.

Eksemplet med 30-40.000 for å skifte noe så basic som en frontrute blir resultatet.

En bil er jo oppfunnet for at vi skal transporteres fra a til b.

Jeg har sko som er produsert omtrent på samme måte som for 100 år siden, og har ingen ønsker om å koble mine sko til Internett eller annen elektronikk, så hvorfor skal våre transportmiddel være så vanvittig high tech?
Innlegg av: PSI- Investor (13.06.18 11:02 ), lest 65 ganger

Hvis man ser det fra produsentens side så kan de sikkert tjene meget godt på elektronikk som antagelig ikke er så dyrt å smelle på. Bare se på tilleggsutstyrslista til enkelte biler, en kan jo lure på hvorfor dette tillegget fort koster mer enn en hel ny Duster.

Og så går det jo i stykker da, og det er vel også en del av forretningsideen til enkelte merker? Folk som kjører tysk og fransk bil tror det må være sånn.
Innlegg av: mishka (13.06.18 11:18 ), lest 67 ganger

Vel, mye av dette dill-dall utstyret begynner nå etterhvert å synes på forsikringsselskapenes skadestatistikker.
Spesielt autobrems som forhindrer påkjørsler bakfra. Men å betale utstyrspakker med dette som ofte koster 40-50 lapper ekstra vet jeg ikke om er så interessant, i alle fall ikke for meg.

Et godt eksempel er nye Mercedes A-klasse.
Bare reklamen gjør at jeg snur ryggen til den bilen. Hele tiden fokuseres det på, unnskyld uttrykket, noen teite kvinnfolk, som ser ut som de kommer rett fra Paradise hotel. De synes det er bare sååå fett at man kan f.eks. kan endre temperaturen i bilen ved å si: Hey Mercedes, make it cooler. Eller "Hey Mercedes, get me a burger. Og bilen navigerer til nærmeste burgersjappe.

I en test i et av de store tyske bladene forleden kom den et stykke ned på lista, slått av både Golf, Audi A3 og Oktavia.
De hadde ikke dette dilldallet, men bedre plass og variabilitet som mange etterspør i kompaktklassen og ikke minst, en langt lavere pris.
Innlegg av: PSI- Investor (13.06.18 11:27 ), lest 60 ganger

Det er klart at en del sikkerhetsutstyr er bra og fungerer godt.

Men at det skal varsles i hytt og pine f eks om at bilen selv synes at veien er i smaleste laget det har ikke så stor verdi.